Löda y splitter, ljud kabel

Permalänk
Medlem

Löda y splitter, ljud kabel

Hej!
Undrar ifall det är möjligt att löda i hop 3 ljudkablar som en y splitter, så att man slipper kontakterna.
Det gäller Supra Dual ljud kabel.
Sedan undrar jag även generellt om man har en splitter oavsett om det går med lödning eller en kontakt, hur påverkas kvalitén på ljudet?

MVH
//
Elias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kemekaze:

Hej!
Undrar ifall det är möjligt att löda i hop 3 ljudkablar som en y splitter, så att man slipper kontakterna.
Det gäller Supra Dual ljud kabel.
Sedan undrar jag även generellt om man har en splitter oavsett om det går med lödning eller en kontakt, hur påverkas kvalitén på ljudet?

MVH
//
Elias

Rätt utfört är lödning en bättre kontrakteringsmetod än mekaniska ihopkoppling, så kvalitetsmässigt det är inga problem.

Vad jag regerar på (och det får en HiFi-nörd svara på) är att du vill göra en Y-split.
Då parallellkopplar du väl högtalarna på samma utgång, hur går det då med impedansen? (så den inte blir för låg)

Permalänk
Medlem

Klart det är möjligt, allt som har kontakter går även att koppla ihop "permanent". Det går även att få till snygga skarvar med skarvhylsor och krympslang om man inte vill löda.

Detdär med hur det påverkar ljudet beror på vad det är du har kopplat?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du ska koppla in ? 3 parallella enheter kan helt klart påverka ljudet om du inte har en omkopplare eller nått buffertsteg/mixer, det beror ju lite på hur du kombinerar prylar och vilka egenskaper de har på anslutningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad det här gäller är en Nuvo anläggning. I vardera rum finns det två möjliga vägguttag där man kan koppla in sin dator och använda den som en källa. Jag hade tänkt att dra en kabeln från vardera vägguttag och löda ihop dem till en kabel som går till Nuvo anläggningen. De båda uttagen kommer inte att användas samtidigt utan det blir antingen det ena eller det andra uttaget beroende på hur man möblerar.
Dator
>----------Nuvo
Dator

MVH
//
Elias

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kemekaze:

Vad det här gäller är en Nuvo anläggning. I vardera rum finns det två möjliga vägguttag där man kan koppla in sin dator och använda den som en källa. Jag hade tänkt att dra en kabeln från vardera vägguttag och löda ihop dem till en kabel som går till Nuvo anläggningen. De båda uttagen kommer inte att användas samtidigt utan det blir antingen det ena eller det andra uttaget beroende på hur man möblerar.
Dator
>----------Nuvo
Dator

MVH
//
Elias

Det gäller alltså att parallellkoppla till en ingång ? Då är det betydligt sämre än när man drar en utgång till flera ingångar, utgångarna kan påverka varandra rejält om de matar in el i en avstängd utgång och saker kan gå sönder så det är ingen bra lösning om mer än bara en utgång i taget är inkopplad (det räcker inte med att stänga av det som inte är spelar) kablarna i sig går att hantera om det är bra kablar, men det brukar inte vara lyckat att ha flera utgångar inkopplade till samma ingång, då bör man skilja på dem och har du dessutom signaler från olika rum så är det inte heller säkert att det är samma jordpotential, så kopplar man så bör det vara balanserat, du bör alltså använda nån form av mixer om du behöver ha flera ingångar som kopplas ihop till en gemensam signal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det gäller alltså att parallellkoppla till en ingång ? Då är det betydligt sämre än när man drar en utgång till flera ingångar, utgångarna kan påverka varandra rejält om de matar in el i en avstängd utgång och saker kan gå sönder så det är ingen bra lösning om mer än bara en utgång i taget är inkopplad (det räcker inte med att stänga av det som inte är spelar) kablarna i sig går att hantera om det är bra kablar, men det brukar inte vara lyckat att ha flera utgångar inkopplade till samma ingång, då bör man skilja på dem och har du dessutom signaler från olika rum så är det inte heller säkert att det är samma jordpotential, så kopplar man så bör det vara balanserat, du bör alltså använda nån form av mixer om du behöver ha flera ingångar som kopplas ihop till en gemensam signal.

Tack för svaret!
Om det är så, tar jag istället och drar en kabel för respektive uttag och ändrar vilka vid Nuvo enheten. Du skulle inte kunna länka en sådan mixer i fall att jag ändrar mig?

MVH
//
Elias

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du en mixer i så fall eller funkar det med en passiv omkopplare ?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...
En mixer har däremot fördelen ( kanske ?) att man slipper växla ljudkälla själv, det är bara att spela, vilket kan vara en för eller nackdel beroende på hur man använder sakerna.
2 styck såna här som man gömmer undan löser det också med "automatik" alla lingångar kan spela samtidigt.
http://www.thomann.de/se/behringer_micromix_mx400.htm
Den är alltså 4 kanalig, inte 2 ggr stereo, men de är väldigt små och bra när man behöver lösa liknande problem.
Det går också med mer normala mixrar, men de är större och här ska du väl bara koppla/ställa in det en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.