Bärbar gamingdator, eller mini-itx?

Permalänk
Medlem

Bärbar gamingdator, eller mini-itx?

Tjena.

Funderat på att skaffa en mindre dator, för jag har ganska litet skrivbord och får inte helt plats känner jag. Vill samtidigt ha en sekundär skärm, dels för att det ser så coolt ut och dels för att multitasking blir skönare då.

Valet står mellan en mini-itx-rigg med så liten volym som möjligt som rymmer gtx 780 eller en gaming-laptop med gtx 780m.

Fördel med mini itx:

  • Lätt att uppgradera

  • Billigare

  • Bättre prestanda

  • Får plats med fler hårddiskar, slipper ha externa

Fördel med gaminglaptop är:

  • Mindre volym

  • Sekundär skärm ingår i paketet (sparar pengar)

  • Jag behöver ingen separat laptop, mer än kanske en 11 tums ultrabook eller liknande för slösurf (sparar också pengar)

Vilken prestandaförlust kan man förvänta sig om man väljer gtx 780m jämfört med desktop-varianten? Hittar inga siffror på det. När det gäller processorer så verkar skillnaden inte vara jättestor
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4770K+%...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4800MQ+...

Jag gillar ju att bygga ihop datorer och fixa och pilla, men fördelarna väger nästan över till gaming-laptops fördel. Jag spelar faktiskt inte jättemånga krävande spel, mest krävande är nog Diablo 3 för tillfälligt. Vill mest att det jag köper ska hålla tre år, tills det är dags att uppgradera igen Renderar lite filmer och jobbar i photoshop ibland.

Permalänk
Medlem

Själv så hade jag kört på en Lappis, om du nu ska flytta på den någon gång. (Ganska frekvent)
Annars så finns det inte mycket mening med laptoppen.
Samt köper du en laptop som går att uppgradera så kommer den vara i några år dessutom

780m bech har du här.
http://www.sweclockers.com/recension/17075-msi-gt70-med-core-i7-4930xm-haswell-och-geforce-gtx-780m/6#pagehead

Och 780 har du här.

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx-780

Bara till att jämnföra

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Du får kanske halva prestandan, beroende på spel. Kan inte säga exakt skillnad då Notebookcheck inte anger detaljerade inställningar, men det ligger runt 50-60% skulle jag tro, men en GTX 780 verkar vara alldeles för bra för dina ändamål. Ska du ofta bära med dig datorn och spela på den då skulle jag valt en bärbar, annars en mindre stationär.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och länk till prestandatester. Jag har svårt att bestämma mig själv för vad det blir. Har kört stationär dator som huvudsystem hela livet. Nackdelen med laptop är ju såklart att man får sämre prestanda per krona och att topp-prestandan aldrig kan bli lika bra. Men om man inte har en väldigt tajt budget som i mitt fall, eller har behov av absolut topp-prestanda, så kanske en laptop av clevo-karaktär kan vara något att ha? Det är ju gött att vid behov kunna flytta runt den och att den tar mindre plats på skrivbordet. Sedan kopplar jag självklart in stor skärm, mus och tangentbord och använder som en stationär vid skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Frågan du måste ställa dig är om du tycker det är värt att kunna flytta på den tillräckligt myckt för att storleksskillnaden gentemot en mindre stationär ska vara värd det. Ska du inte spela utan bara surfa är det nästan bättre att välja en billigare bärbar eller surfplatta.

Om du nu ska välja en bärbar i alla fall, spelar du något mer krävande än Diablo 3 eller har planer på det, till exempel kommande spel?

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dengh:

Stämmer det, även om man inkluderar skärm i priset för den stationära?

Jag menade inte halva prestanda för samma pris, utan halvan absoluta prestandan. Jag har ingen vidare koll på kostnaden för stationära, men en dator med GTX 780m går för kanske 19000-20000 kr som minst och ett 780m har ungefär halva spelprestandan jämfort med sin storebror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

Mini-itx ftw!
Det är ett riktigt kul format att bygga, och man kan få full desktopprestanda (med singelkort då) på liten yta om man är bra på att pussla.

Prismässigt får du säkert ihop en värsting till miniburk med Titan för långt mindre pengar än vad en bärbar med 780m kostar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga diskussionen att jag har ett micro atx-system idag med phenom II 1090t (oklockad) och hd 5850. Vad jag än väljer av alternativen ovan så blir det betydligt snabbare.

Jag har konfigurerat en laptop på pc-konsulten.se och den kostar ca 16500 kr och har 4800qm, gtx 780 (utan lagring, sämsta skärmalternativet).

En uppgradering av nyvarande dator, gtx 780 + mobo + 4770k kostar 9-10000 (utan lagring).

Helt nytt mini-itx system 14-15000 (utan lagring).

Jag har alltid så jävla svårt att bestämma mig för sådant här tyvärr. Nåväl, får fundera lite vidare. Tack för inputen.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av mcznarf:

En uppgradering av nyvarande dator, gtx 780 + mobo + 4770k kostar 9-10000 (utan lagring).

Helt nytt mini-itx system 14-15000 (utan lagring).

Vad är det för mini-itx chassi för 5000 du spanar på egentligen?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad är det för mini-itx chassi för 5000 du spanar på egentligen?

Du har nog missförstått? Jag beskriver ju hela system. Chassi kostarrunt tusenlappen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mcznarf:

Du har nog missförstått? Jag beskriver ju hela system. Chassi kostarrunt tusenlappen

Du skriver att skillnaden på uppgradering av nuvarande vs helt nytt itx är 5000. Vad mer än chassi skiljer dom båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mcznarf:

Tjena.

Funderat på att skaffa en mindre dator, för jag har ganska litet skrivbord och får inte helt plats känner jag. Vill samtidigt ha en sekundär skärm, dels för att det ser så coolt ut och dels för att multitasking blir skönare då.

Valet står mellan en mini-itx-rigg med så liten volym som möjligt som rymmer gtx 780 eller en gaming-laptop med gtx 780m.

Fördel med mini itx:

  • Lätt att uppgradera

  • Billigare

  • Bättre prestanda

  • Får plats med fler hårddiskar, slipper ha externa

Fördel med gaminglaptop är:

  • Mindre volym

  • Sekundär skärm ingår i paketet (sparar pengar)

  • Jag behöver ingen separat laptop, mer än kanske en 11 tums ultrabook eller liknande för slösurf (sparar också pengar)

Vilken prestandaförlust kan man förvänta sig om man väljer gtx 780m jämfört med desktop-varianten? Hittar inga siffror på det. När det gäller processorer så verkar skillnaden inte vara jättestor
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4770K+%...
http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4800MQ+...

Jag gillar ju att bygga ihop datorer och fixa och pilla, men fördelarna väger nästan över till gaming-laptops fördel. Jag spelar faktiskt inte jättemånga krävande spel, mest krävande är nog Diablo 3 för tillfälligt. Vill mest att det jag köper ska hålla tre år, tills det är dags att uppgradera igen Renderar lite filmer och jobbar i photoshop ibland.

Låter som om du snarare är ute efter en Thin Gaming laptop än en släpbar. Mer i stil med MSI Stealth eller Razer Blade. Asus ska väl även släppa en thin gaming laptop?

GTX 650m kommer duga gott och väl till dina spel om du kan tänka dig lite lägre inställningar på t ex BF3.
Fördel:
Mycket lättare och trevligare att förflytta.
Bra prestanda för en laptop, minskar risken för överhettning och kort livslängd.
Ganska snygga

Nackdel:
Ganska dyrt
Inte det absolut kraftfullaste
Går inte uppgradera.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du skriver att skillnaden på uppgradering av nuvarande vs helt nytt itx är 5000. Vad mer än chassi skiljer dom båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, förstår. Jag måste köpa nytt chassi + fläktar + nätagg (behöver förmodligen sfx) + cpu-kylare (förmodligen lågprofil) + ram (2x8 gb, vill ha 16 gb). De extra delarna blir ca 5000 kr.

Permalänk
Skrivet av mcznarf:

Ok, förstår. Jag måste köpa nytt chassi + fläktar + nätagg (behöver förmodligen sfx) + cpu-kylare (förmodligen lågprofil) + ram (2x8 gb, vill ha 16 gb). De extra delarna blir ca 5000 kr.

Varför skulle du behöva dyrare ram till en sådan burk, än till uppgraderingen?

Finns många ITX-chassin som rymmer ATX-nätagg. Och CPU-kylare i lågprofil är inte speciellt dyra. Runt 3k fär chassi, nätagg och kylning tycker jag låter mer rimligt, om det är hyfsat påkostat.

Edit: kan tillägga att min liknande uppgradering förra veckan gick på 1995kr + frakt för ovanstående delar. Mindre än jag fick för mig, nu när jag räknar ihop allt.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag gillar ju att bygga ihop datorer och fixa och pilla

Jag tycker du ska gå m-itx. Pilligt till max, men så härligt när det är klart!
Tycker det låter som det chassi jag har är något för dig, SG05B. Finns bundlat med nätaggregat.
Här är en väldigt trevlig tråd för inspiration: http://hardforum.com/showthread.php?t=1372339

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS