GTA IV krånglar med grafikinställningarna

Permalänk
Medlem

GTA IV krånglar med grafikinställningarna

Tjenare, har nyss installerat GTA IV och skulle höja upplösningen till 1920x1080 från 800x600. Så fort jag rör några andra inställningar än dom absolut lägsta så påstår spelet att jag inte kommer kunna köra det med dom inställningarna. Läs i min signatur så förstår ni att det inte är möjligt att min dator inte skulle klara av det spelet... Vad kan det vara som krånglar? Drivrutiner? :/

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Tjenare, har nyss installerat GTA IV och skulle höja upplösningen till 1920x1080 från 800x600. Så fort jag rör några andra inställningar än dom absolut lägsta så påstår spelet att jag inte kommer kunna köra det med dom inställningarna. Läs i min signatur så förstår ni att det inte är möjligt att min dator inte skulle klara av det spelet... Vad kan det vara som krånglar? Drivrutiner? :/

Jag hade samma med mitt GTA IV och jag gick in i min nvidia kontrollpanel eftersom att jag har nvidia och där vet jag fanns det förinställningar till alla spel på datorn och där kunde man trycka på optimize settings på varje spel ,och det gjorde jag och sen kördes spelet på högsta grafik... men eftersom att du har Radeon så har jag ingen aning

Catalyst Control Center kanske har nått liknande?

Permalänk
Medlem

gå in i spelfilerna för gta 4, skapa en textfil och döp den till commandline, i den skriv: -norestrictions

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

gå in i spelfilerna för gta 4, skapa en textfil och döp den till commandline, i den skriv: -norestrictions

Ok, tack för tipset. Exakt var bland spelfilerna?

Edit: Och hur gör man en sådan textfil som du beskrev?

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Och hur gör man en sådan textfil som du beskrev?

Om du har det installerat via Steam, gå till C:\Program Files\Steam\SteamApps\Common\Grand Theft Auto IV\GTA IV
Om du har det installerat från DVD, gå till C:\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV\

Där "LaunchGTAIV" filen ligger, så skapar du i samma mapp en text fil som du döper till: commandline (höger klicka i mappen > gå till Nytt > Text dokument)
I den filen skriver du -norestrictions och sparar filen. Nu borde inte spelet klaga på att du ej kan ha inställningarna du vill ha.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av wersaq:

Om du har det installerat via Steam, gå till C:\Program Files\Steam\SteamApps\Common\Grand Theft Auto IV\GTA IV
Om du har det installerat från DVD, gå till C:\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV\

Där "LaunchGTAIV" filen ligger, så skapar du i samma mapp en text fil som du döper till: commandline (höger klicka i mappen > gå till Nytt > Text dokument)
I den filen skriver du -norestrictions och sparar filen. Nu borde inte spelet klaga på att du ej kan ha inställningarna du vill ha.

Ok, jag gjorde de och det funkade. Men nu till nästa problem, spelet framedroppar konstant och hackar osv. Fasst som sekunderna det inte gör det så flyter det på perfekt så jag tror inte det är något fel på grafikkort eller så. Och i scenen i första uppdraget där man är i en lägenhet så hade gubbarna inga huvuden... Vad kan vara fel tror du? :/

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GFriberg:

Ok, jag gjorde de och det funkade. Men nu till nästa problem, spelet framedroppar konstant och hackar osv. Fasst som sekunderna det inte gör det så flyter det på perfekt så jag tror inte det är något fel på grafikkort eller så. Och i scenen i första uppdraget där man är i en lägenhet så hade gubbarna inga huvuden... Vad kan vara fel tror du? :/

Dra ner view distance. (inte detail distance)
Stäng av "Night shadows"

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av wersaq:

Om du har det installerat via Steam, gå till C:\Program Files\Steam\SteamApps\Common\Grand Theft Auto IV\GTA IV
Om du har det installerat från DVD, gå till C:\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV\

Där "LaunchGTAIV" filen ligger, så skapar du i samma mapp en text fil som du döper till: commandline (höger klicka i mappen > gå till Nytt > Text dokument)
I den filen skriver du -norestrictions och sparar filen. Nu borde inte spelet klaga på att du ej kan ha inställningarna du vill ha.

Har man via steam kan man annars bara sätta launch options för spelet via steam, genom att gå in på spelets properties

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Dra ner view distance. (inte detail distance)
Stäng av "Night shadows"

Jag har stängt av båda men problemet kvarstår...

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem

Hur låga är droppsen?
GTA IV är en riktigt usel portning går knappt att ligga över 50fps konstant på medel inställningar.

Du kan också prova göra en snabb googling på din drivrutin du kör om det är några kända fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hur låga är droppsen?
GTA IV är en riktigt usel portning går knappt att ligga över 50fps konstant på medel inställningar.

Du kan också prova göra en snabb googling på din drivrutin du kör om det är några kända fel.

Jag vet inte, så låga att det stannar skulle man nog kunna säga. Alltså om du kör och får ett kort såntdär dropp så hinner du nöstan garanterat krocka med bilen innan det blir bra igen. Jag har prövat med en relativt ny och den senaste drivrutinen från AMDs hemsida.... :/

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFriberg:

Ok, tack för tipset. Exakt var bland spelfilerna?

Edit: Och hur gör man en sådan textfil som du beskrev?

högerklicka på skrivbordet > nytt > textdokument, sen är det bara att lägga in det i spelfilerna

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T