Konvertera gammal dator till NAS

Permalänk

Konvertera gammal dator till NAS

Hej på er!

Jag har varit sugen på att köpa en NAS som till exempel en sån här ett tag: http://www.netgear.se/home/products/storage/prosumer/RND2000....
Men för att spara in lite pengar tänkte jag ta min gamla dator och göra en NAS av den istället. Problemet är att min erfarenhet vad gäller nätverk och servrar är liten. Så lite råd skulle vara behövligt.

Detta vill jag att NAS:en skall kunna göra:
- Köra 2 (med möjlighet att uppgradera till fler) hårddiskar i en simpel RAID. Till att börja med 2st diskar i RAID-1
- Lagra filmer, musik och bilder
- Streama 1080p utan lagg
- Ha åtkomst till servern 24/7 världen runt via Windows och Android (mobil och tablet)
- Möjligen backup av min dator.
- Lätt att använda och konfigurera

Datorn som jag tänkt använda är en gammal HP pavilion med en AMD Athlon 64 2x, 2gb ram, 400w nätagg, mcp61pm-hm moderkort.

Vad jag undrar över är vilket operativsystem jag bör använda och om datorn räcker till för att uppfylla mina krav. Jag har tittat lite på FreeNAS och Windows Home Server, men har inte fått en uppfattning om vad som är lättast att använda och fungerar bra.

Tack på förhand för hjälpen och jag hoppas att jag gett er nog med info för att kunna hjälpa till, om inte så berätta vad jag missat

Permalänk
Entusiast

Att återanvända en gammal dator och köra den som en filserver/NAS är en utmärkt idé. Det sparar både pengar och miljö då du återanvänder något som annars skulle skrotas.

Hårdvaran ifråga är helt okej att köra som filserver.

Frågan som uppstår: Hur vill du konfigurera det? Fullfjädrad filserver eller en enklare NAS?
NAS (Network Attached Storage) Kan ses som en nerbantad filserver med endast de nödvändiga funktionerna för åtkomst av filer över nätverket.
Filserver däremot, kan göra så mycket mer än att bara dela ut lagringsutrymme på nätverket. Där har du möjligheten att automatisera backup och köra diverse tjänster som du behöver (Dropbox, webbserver, databas-server, med mera)

På senaste tiden har NAS-konceptet kommit in och börjat överlappa filserver-området, och gränserna mellan dessa två blir allt suddigare.

Jag rekmmmenderar följande två alternativ, beroende på dina behov nu, och framtida behov:

  • FreeNAS. Huvudsyftet är att ha åtkomst till lagringsutrymmet och därmed filerna via nätverket.
    Åtkomsten sker med olika metoder såsom WWW, CIFS, NFS, FTP och/eller SSH.
    Du kan installera tilläggsmoduler och utöka funktionaliteten i FreeNAS, men när du börjar komma upp i ett antal tilläggs-moduler, så är frågan om det inte hade varit bättre med en fullfjädrad Linux-distribution istället.

  • Fullfjädrad Linux-distribution. Kort och gott: Allt!
    Linux är ett oerhört flexibelt system. Låååååååångt mer flexibel än Windows enligt min mening. Och man behöver inte lära sig allt på en gång som många verkar tro. En typisk Linux distribution i server-utförande är mycket enkel att installera och konfigurera. Ta t.ex Ubuntu Server. Svara på en gäng frågor under installationen om vilka behov man har. Mata in lite uppgifter om olika tjänste-leverantörer. Klart!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Själv kör jag Nas4free vilket var extremt simpelt att installera och konfigurera. Kör en gammal asus eeebox med esata-kabinett där diskarna sitter i. Rekommenderas till en enkel NAS-lösning.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Att återanvända en gammal dator och köra den som en filserver/NAS är en utmärkt idé. Det sparar både pengar och miljö då du återanvänder något som annars skulle skrotas.

Hårdvaran ifråga är helt okej att köra som filserver.

Frågan som uppstår: Hur vill du konfigurera det? Fullfjädrad filserver eller en enklare NAS?
NAS (Network Attached Storage) Kan ses som en nerbantad filserver med endast de nödvändiga funktionerna för åtkomst av filer över nätverket.
Filserver däremot, kan göra så mycket mer än att bara dela ut lagringsutrymme på nätverket. Där har du möjligheten att automatisera backup och köra diverse tjänster som du behöver (Dropbox, webbserver, databas-server, med mera)

På senaste tiden har NAS-konceptet kommit in och börjat överlappa filserver-området, och gränserna mellan dessa två blir allt suddigare.

Jag rekmmmenderar följande två alternativ, beroende på dina behov nu, och framtida behov:

  • FreeNAS. Huvudsyftet är att ha åtkomst till lagringsutrymmet och därmed filerna via nätverket.
    Åtkomsten sker med olika metoder såsom WWW, CIFS, NFS, FTP och/eller SSH.
    Du kan installera tilläggsmoduler och utöka funktionaliteten i FreeNAS, men när du börjar komma upp i ett antal tilläggs-moduler, så är frågan om det inte hade varit bättre med en fullfjädrad Linux-distribution istället.

  • Fullfjädrad Linux-distribution. Kort och gott: Allt!
    Linux är ett oerhört flexibelt system. Låååååååångt mer flexibel än Windows enligt min mening. Och man behöver inte lära sig allt på en gång som många verkar tro. En typisk Linux distribution i server-utförande är mycket enkel att installera och konfigurera. Ta t.ex Ubuntu Server. Svara på en gäng frågor under installationen om vilka behov man har. Mata in lite uppgifter om olika tjänste-leverantörer. Klart!

Tack så mycket för rekommendationerna och tipsen. Det uppskattas mycket. Att göra en fullfjädrad Linux-server kanske inte skulle vara en dum idé. Då kan jag passa på att lära mig ett operativsystem jag förmodligen kommer stöta på fler gånger. Vet du något ställe jag kan hitta en färdig guide till projektet och var jag får tag i nödvändig mjukvara?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gurraglaa:

Tack så mycket för rekommendationerna och tipsen. Det uppskattas mycket. Att göra en fullfjädrad Linux-server kanske inte skulle vara en dum idé. Då kan jag passa på att lära mig ett operativsystem jag förmodligen kommer stöta på fler gånger. Vet du något ställe jag kan hitta en färdig guide till projektet och var jag får tag i nödvändig mjukvara?

Ladda ner Ubuntu server gör du från Ubuntus hemsida: http://www.ubuntu.com/download/server (Välj 64 bitar -versionen. Finns ingen alls anledning att välja 32 bitar)
En utmärkt guide för att installera Ubuntu server och komma igång med den: http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver
Läs guiden innan du sätter igång, så du har lite förkunskap om vad som komma skall. Det brukar underlätta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Röstar på FreeNAS.
Superenkel installation och hanteras sedan via ett webgränssnitt.

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Arch Linux.
Ubuntu och FreeNAS i all ära men FreeNAS saknar funktionalitet och Ubuntu är fett mysko

Själv kör jag Server 2012 mest bara för att det var nytt när jag byggde min filserver

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

Ett altarnativ kan vara Amahi. Allt kan konfigueras via webgränssnitt och har ett stort antal appar/tillägg.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Ladda ner Ubuntu server gör du från Ubuntus hemsida: http://www.ubuntu.com/download/server (Välj 64 bitar -versionen. Finns ingen alls anledning att välja 32 bitar)

finns visst anledning att använda 32bit.

om datorn i fråga har mindre än 4gb minne totalt eller tänkt expandera det till över 4gb finns ingen anledning att plocka i ett op som tar mer plats bara för att det stödjer mer minne än du har.

dock ubuntu är ju iofs inte så stor skillnad storleksmässigt mellan 32 och 64 men ändå den är där.

sen är inte alla gammla holkar som kan ta 64bit arkitektur har jag märkt dock snackar vi gammla p3/p4 datorer märkte det när ja skulle fixa en surfdator av en gammal p4 dell dator och ubuntu x64 va de ända ja hade på skiva.

fick nå felmedelande om att processorn inte hade stöd för x64 operativsystem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej igen!
Nu har jag fått nästan allt att fungera med min Ubuntu samba server. Det enda jag har kvar att göra är att konfigurera så att jag kan komma åt den över nätet och inte bara över lan. Problemet är även här att jag inte vet hur man gör. Några idéer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gurraglaa:

Hej igen!
Nu har jag fått nästan allt att fungera med min Ubuntu samba server. Det enda jag har kvar att göra är att konfigurera så att jag kan komma åt den över nätet och inte bara över lan. Problemet är även här att jag inte vet hur man gör. Några idéer?

Vilka tjänster är det du vill komma åt över nätet?
Frågan är om det räcker med att bara dirigera några portar i din router/brandvägg, eller om du är i mer behov av VPN.

För en webbserver, dirigerar man bara port 80 och 443 till serverns IP-adress ifråga. Sedan kommer man åt webbserverns webbsida via den externa/publika IP-adressen från vilken internet-ansluten enhet som helst.
För FTP, dirigerar du port 21 till serverns IP-adress (Jag råder dig till att omdirigera en hög port till port 21 på servern. Detta av säkerhetsskäl. Det är rätt vanligt att "whackers" knackar på vanligt förekommande portar och försöker "Whacka" sig in)

Whacker: Wannabe Hacker. a.k.a. Script kiddie.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Vilka tjänster är det du vill komma åt över nätet?
Frågan är om det räcker med att bara dirigera några portar i din router/brandvägg, eller om du är i mer behov av VPN.

För en webbserver, dirigerar man bara port 80 och 443 till serverns IP-adress ifråga. Sedan kommer man åt webbserverns webbsida via den externa/publika IP-adressen från vilken internet-ansluten enhet som helst.
För FTP, dirigerar du port 21 till serverns IP-adress (Jag råder dig till att omdirigera en hög port till port 21 på servern. Detta av säkerhetsskäl. Det är rätt vanligt att "whackers" knackar på vanligt förekommande portar och försöker "Whacka" sig in)

Whacker: Wannabe Hacker. a.k.a. Script kiddie.

Det enda jag vill komma åt utifrån mitt eget nätverk är läsa och skriva i mapparna med filer på servern. Gärna med lösenordsskydd eller liknande för att slippa problem med whackers etc. Diregera portar låter ganska trevligt, men hur vet servern att det är hårddisken jag vill åt och att jag t.ex. inte försöker ansluta med ssh och styra den? Och kan jag konfigurera servern att be om användaruppgifter för detta? Optimalt skulle vara om den även kunde komma ihåg enheter så att jag bara behöver logga in en gång per enhet.

Hoppas det gav dig större förståelse för vad jag är ute efter. Helt enkelt att kunna använda det som om servern vore Dropbox, fast utan synk-funktionen då

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk på att en gammal dator kan dra så mycket el att elkostnaden kan göra det billigare att köpa nya delar om man kollar på totalkostnaden över något år, de gamla prylarna har ofta väldigt dåliga energisparlägen eller inga alls och driftkostnmaden kan bli flera kronor om dagen höger för en gammal dator som alltid är igång jämfört med en ny maskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gurraglaa:

Det enda jag vill komma åt utifrån mitt eget nätverk är läsa och skriva i mapparna med filer på servern. Gärna med lösenordsskydd eller liknande för att slippa problem med whackers etc. Diregera portar låter ganska trevligt, men hur vet servern att det är hårddisken jag vill åt och att jag t.ex. inte försöker ansluta med ssh och styra den? Och kan jag konfigurera servern att be om användaruppgifter för detta? Optimalt skulle vara om den även kunde komma ihåg enheter så att jag bara behöver logga in en gång per enhet.

Hoppas det gav dig större förståelse för vad jag är ute efter. Helt enkelt att kunna använda det som om servern vore Dropbox, fast utan synk-funktionen då

Man skall aldrig öppna portar för CIFS/NFS utåt nätet. Det är som att be om problem med intrång och dataförluster.
Öpnna dessa portar, är som att sätta upp ett inbjudningskort till alla hackers, whackers, script kiddies och annat otyg.

Personligen tror jag att VPN är den smidigaste lösningen. Det ger dig full access till servern, som om det vore ett LAN. (VPN: Virtual Private Network)
Men du kan även tunnla trafiken via ssh, om du känner för det.

OpenVPN:
Kom igång med OpenVPN på din ubuntu server och Windows-klienter: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/openvpn.html
OpenVPN GUI till dina Windows-klienter: http://openvpn.se/howto.html

SSH-tunnling:
Det kräver att du sätter dig in i mjukvaror såsom putty, puttygen, pageant och så vidare.
Läs på:
https://howto.ccs.neu.edu/howto/windows/ssh-port-tunneling-wi...
http://code.google.com/p/putty-tunnel-manager/
Putty och tillhörande mjukvaror laddas ner här: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

Jag råder dig också till att skapa en ny tråd, om du behöver hjälp med respektive teknik. Det ger dig också bäst möjlighet att få rätt hjälp från rätt personer.
Sätt en lämplig rubrik på tråden ifråga. t.ex: "Hjälp med OpenVPN" eller "Hjälp med SSH tunnlar", beroende på vilken väg du väljer.
Dessa frågor passar bäst under "Forum > Ljud, bild och kommunikation > Internet, uppkoppling och nätverk"

(Skicka mig ett PM om du skapar någon av dessa trådar, så kan vi gå vidare)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Diskussionen fortsätter här #13682376

Tack till alla för råd tips och idéer ajg fått hittills!