Iiyama släpper 27"-skärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ser ingen definitiv skillnad på min 27" 1080p och min laptop på 15,6" med 1080p.

Onödigt för dig i så fall att ha 1080p på en laptop. Du borde ha köpt en som har 1366x768 upplösning, för att den har faktiskt ganska mycket högre pixel densitet än en 27" 1080p skärm. På det sättet sparar du pengar och i 1366x768 upplösning kan du köra alla spel i ganska höga inställningar också.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag tycker tyvärr inte att dålig svärta med massa eftersläppningar är en överlägsen bildrepresentering när man spelar.

Finns ju H-IPS skärmar med så lågt som 4ms inputlag. Men om du är van vid och jämför med CRT så kommer ju moderna skärmar alltid att ha eftersläpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Att alla skärmar måste anpassas till genomsnittsfolk köper jag inte.
Om allting alltid måste anpassas till genomsnittet så borde t.ex. inte Titan eller i7 3930k existera.
Varför finns det ingen bra 120Hz+ skärm för entusiaster?
I dagsläget är varenda 120Hz+ skärm riktat till snåla fattiglappar, aka genomsnittet.

Kanske problemet är att det inte finns grafikkort och såna där kablar som kan driva en 120hz skärm i 2560x1440, för att det skulle vara mer krävande än en 4k skärm i 60hz.

Men jag skulle nog vara ganska nöjd även med en 75hz skärm i 2560x1440.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TAG9217:

Finns ju H-IPS skärmar med så lågt som 4ms inputlag. Men om du är van vid och jämför med CRT så kommer ju moderna skärmar alltid att ha eftersläpningar.

Det spelar oftast ingen roll vad tillverkaren skriver då dem oftast skriver gray to gray, istället för den längsta fördröjningen man uppleveler i praktiken. Det bör läggas mer fokus på eftersläpningar än latency. Då det är ett större problem. Tn paneler idag med lightboost har minst eftersläpningar/blur bland lcd skärmar. Det kvarstående problemet är dock svärtan.

Permalänk
Medlem

Nu när jag läser detta, så undrar jag var Sweclockers test tog vägen med kinesiska paneltillverkare?

För om jag inte har helt fel för mig så finns det en (kommer inte ihåg namnet och som jag uppfattade det, så är det en frilansare) Mr X som är väldigt kunnig på skärmfronten.

Det hade varit väldigt roligt att läsa/se skillnaderna på Kina vs "riktiga" (ja, jag vet om att det är konstigt formulerat/skrivit så här Kina vs "riktiga". men jag hoppas att kr trillar ner ändå)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Upplösningen kunde ju vart högre iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det spelar oftast ingen roll vad tillverkaren skriver då dem oftast skriver gray to gray, istället för den längsta fördröjningen man uppleveler i praktiken. Det bör läggas mer fokus på eftersläpningar än latency. Då det är ett större problem. Tn paneler idag med lightboost har minst eftersläpningar/blur bland lcd skärmar. Det kvarstående problemet är dock svärtan.

http://www.blurbusters.com/wp-content/uploads/2013/06/motion-...

Ja, fast stapeln verkar lite trasig.
Övre delen är hur ofta bilden uppdateras.
1000/60 = 16.6666

Visst, tar det längre tid för pixeln att ändra färg än tiden till nästa refresh får man problem.
Men ligger du under 8ms på en 60hz panel kommer du inte se någon skillnad, om du inte har superögon som ser att bilden ligger kvar 3ms lägre jämfört med i 5ms.

Skrivet av skog1s:

Nu när jag läser detta, så undrar jag var Sweclockers test tog vägen med kinesiska paneltillverkare?

För om jag inte har helt fel för mig så finns det en (kommer inte ihåg namnet och som jag uppfattade det, så är det en frilansare) Mr X som är väldigt kunnig på skärmfronten.

Det hade varit väldigt roligt att läsa/se skillnaderna på Kina vs "riktiga" (ja, jag vet om att det är konstigt formulerat/skrivit så här Kina vs "riktiga". men jag hoppas att kr trillar ner ändå)

Kortfattat:
Apple / Dell m.fl köper de bästa panelerna fårn Samsung och LG (A+) Skärmar som är utan defekter.
De skärmar som inte går att sälja till dessa säljs till mindre tillverkare lite billigare.
De tar dessa smått defekta skärmar och sätter i lite billigare skal och skiter även i kontrollerkort för multiinput, därav är de överklockningsbara, dock kan du inte ställa ljusstyrka/kontrast/färg på dem utan måste göra det i datorn.

Resultatet är en skärm som man kan överklocka, har samma bild som lite dyrare skärmar men lite sämre garanti, plastigare skal och nån typ av defekt.
Defekterna kan vara allt från att grid inte ligger rätt till små pixelfel till att LG/Samsung inte tror att skärmen kommer palla frakten m.m.
Dock är det fortfarande A skärmar och skalan går en bra bit ner.

Jag är själv sugen på en koreaskärm. Dock ska man vara medveten om vad man köper och jämför man med en 4500:- Dell skärm kommer den kännas lite B. Dock med samma bild i princip, det som spelar roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det spelar oftast ingen roll vad tillverkaren skriver då dem oftast skriver gray to gray, istället för den längsta fördröjningen man uppleveler i praktiken. Det bör läggas mer fokus på eftersläpningar än latency. Då det är ett större problem. Tn paneler idag med lightboost har minst eftersläpningar/blur bland lcd skärmar. Det kvarstående problemet är dock svärtan.

http://www.blurbusters.com/wp-content/uploads/2013/06/motion-...

Tenderar att inte bry mig så mycket om tillverkarens egna specifikationer då dem ofta är grovt överdrivna. Kollar enbart på tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Mest sanna kommentaren EVER.
Sitter på en 1680x1050 skärm med 100hz påslaget på en TN-panel och skulle inte använda någon 60hzare, oavsett bildkvalité, dagligen istället.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

..............................

Visst, tar det längre tid för pixeln att ändra färg än tiden till nästa refresh får man problem.
Men ligger du under 8ms på en 60hz panel kommer du inte se någon skillnad, om du inte har superögon som ser att bilden ligger kvar 3ms lägre jämfört med i 5ms.

............................................

I videon jag länkade så har lcd skärmen en respons under 8ms och där märker man av fördröjningar.

Scrollhjulet på nya möss är en knapp som man kan trycka ner. Trycker man ner den knappen och drar i musen så kan man få sin webbläsaren att automatisk scrolla vidare i en mjuk non radvis rörelse. Om det inte fungerar för dig så kan detta bero på att jag använder opera.

Om du scrollar på detta sett i din webbläsare medans du försöker läsa texten på en vanlig lcd skärm. Så går det knappt att läsa texten medans du följer texten med ögonen. Detta är på grund av fördröjningar och låg refresh-rate som orsakar blur.

Testa sedan att ta ett riktigt papper eller en riktig bok med samma text storlek och håll det på skärmavstånd. Läs texten medans du drar texten upp och ner framför dig och du kommer märka att texten är betydligt tydligare i rörelse.

I spel så stötter väldigt ofta på det hära problemet utan att tänka på det. Till exempel när man ska försöka läsa texten som följer med över huvudet på en karaktär som rör sig. På en vanlig lcd skärm så kan detta bli oläsbart.

Om du inte märker av otydligheten så kan du alltid dra lite snabbare och ta en längre sida. Du kan även få se tearing när du gör detta test.

Edit: omformulering

Permalänk
Medlem

Instämmer bland minoriteten(?) som föredrar uppdateringsfrekvens och låg latens över färgåtergivning, betraktningsvinkel och hög upplösning. Men jag spelar quake, så jag antar att jag är en minoritet ändå

Är bra sugen på en 24" TN 120-144HZ skärm med stöd för lightboost, får nog bli ASUS motsvarighet snart

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Onödigt för dig i så fall att ha 1080p på en laptop. Du borde ha köpt en som har 1366x768 upplösning, för att den har faktiskt ganska mycket högre pixel densitet än en 27" 1080p skärm. På det sättet sparar du pengar och i 1366x768 upplösning kan du köra alla spel i ganska höga inställningar också.

Problemet är att TN med 1366x768 panelerna är skräp överlag. Det är en enorm skillnad med min 1080p (TN) på laptopen, eftersom jag sitter närmare med laptop än på min stationära dator med betydligt större bild så är skillnaden inte stor.

Det jag menar med definitiv skillnad, det är en skillnad men ingen enorm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

OLED har teoretiskt oändlig Hz, så 1000Hz är rimligt med dagens styr kretsar Men inte utan 10st displayport xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

I videon jag länkade så har lcd skärmen under 8ms respons och där märker man av fördröjningar.

Scrolla i din webbläsare medans du försöker att läsa texten på en vanlig lcd skärm. Det går knappt att läsa texten medans du scrollar och följer texten med ögonen. Detta är på grund av fördröjningar och låg refresh-rate som orsakar blur. Testa sedan att ta ett riktigt papper eller en riktig bok med samma text storlek och håll det på skärmavstånd. Läs texten medans du drar det upp och ner framför dig och du kommer märka att texten är betydligt tydligare i rörelse.

I spel så stötter man på det här problemet väldigt ofta utan att tänka på det. Till exempel när man ska försöka läsa texten som följer med över huvudet på en karaktär som rör sig. På en vanlig lcd skärm så kan detta bli oläsbart.

Edit: Om du inte märker av otydligheten så kan du alltid dra lite snabbare och ta en längre sida. Jag rekommenderar att man trycker ner scroll hjulet och sedan drar sin mus upp eller ner en bit. Detta är för att få sin webbläsaren att scrolla konstant i en hastighet. Du kan även få se tearing när du gör detta.

.. Fast det beror ju inte på blur utan att texten hoppar rad för rad istället för att flyta mjukt som om man har ett papper.
Sitter på en 120hz skärm med 3ms utan tillstymmelse till blur i spel och annat men det går ändå inte att läsa när man scrollar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

.. Fast det beror ju inte på blur utan att texten hoppar rad för rad istället för att flyta mjukt som om man har ett papper.
Sitter på en 120hz skärm med 3ms utan tillstymmelse till blur i spel och annat men det går ändå inte att läsa när man scrollar.

Du ska inte rulla scrollhjulet.

Scrollhjulet på nya möss är en knapp som man kan trycka ner. Trycker man ner den knappen och drar i musen så kan man få sin webbläsaren att automatisk scrolla vidare i en mjuk non radvis rörelse. Om det inte fungerar för dig så kan detta bero på att jag använder opera.

Permalänk
Medlem

Visserligen är 144hz med 2560x1440 väldigt tungt att driva, men 27" med 1920x1080 är inte roligt alls, bättre att gå ner på 23-24" istället då. pixlar stora som pingisbollar nästan annars

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Och när det händer får vi väl gnäll om att det var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du ska inte rulla scrollhjulet.

Scrollhjulet på nya möss är en knapp som man kan trycka ner. Trycker man ner den knappen och drar i musen så kan man få sin webbläsaren att automatisk scrolla vidare i en mjuk non radvis rörelse. Om det inte fungerar för dig så kan detta bero på att jag använder opera.

Du behöver ju inte idiotförklara mig.
Även om jag håller ner scrollhjulet och drar så hackar texten till viss del.
Det märks mest om man drar långsamt men det är pga hur texten visas och inte skärmen. Drar man superlångsamt så hackar dock inte bilden.
iom att min skärm uppdateras var 8e ms med ca 3ms afterglow på pixlarna innan de bytt färg totalt är det för lite för att ögat ska uppfatta.
3ms med en blend av nya och gamla bilden och 5 ms med enbart den nya. Der ser man inte.
Your argument is flawed.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dallebull:

Du behöver ju inte idiotförklara mig.
Även om jag håller ner scrollhjulet och drar så hackar texten till viss del.
Det märks mest om man drar långsamt men det är pga hur texten visas och inte skärmen. Drar man superlångsamt så hackar dock inte bilden.
iom att min skärm uppdateras var 8e ms med ca 3ms afterglow på pixlarna innan de bytt färg totalt är det för lite för att ögat ska uppfatta.
3ms med en blend av nya och gamla bilden och 5 ms med enbart den nya. Der ser man inte.
Your argument is flawed.

Du verkar inte kunna återskapa det jag gör jag i opera. Det ska inte hacka om du återskapar det jag gör. Du kanske har många tabbar uppe eller en krävande sida med mycket bilder och reklam som gör så att det hackar. Du kan alltid gå tillbaka till videon jag länkade för att få se det stora problemet med vanliga lcd skärmar med en respons under 8 ms. Det är ett problem och en kvalitetsskillnad för spelare.

Permalänk
Medlem

Ah men.. Vem vill köpa en 27"-skärm med enbart 1080p?! Helt värdelöst, då köper man ju en bra 24" istället. 1080p på 27" kan vara värt om man kollar på film på lite längre avstånd, men för det behöver man ju knappast 144Hz.

Besvikelse detta imo, trodde innan jag gick in på nyheten att det var något speciellt, dvs att den körde 1440p och hade en bra IPS-panel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Nu när jag läser detta, så undrar jag var Sweclockers test tog vägen med kinesiska paneltillverkare?

För om jag inte har helt fel för mig så finns det en (kommer inte ihåg namnet och som jag uppfattade det, så är det en frilansare) Mr X som är väldigt kunnig på skärmfronten.

Det hade varit väldigt roligt att läsa/se skillnaderna på Kina vs "riktiga" (ja, jag vet om att det är konstigt formulerat/skrivit så här Kina vs "riktiga". men jag hoppas att kr trillar ner ändå)

De nämnde i någon fredagspanel eller liknande Youtube-video att de skulle vilja recensera en så kallad "Korea-skärm" men att de i så fall kommer få köpa den själva. De nämnde också att de kanske skulle få låna en sådan skärm från någon forummedlem. Det är bara att hålla tummarna!

Själv sitter jag och väntar på en recension av AOC:s 144Hz-are, vilken jag inte kan hitta mycket åsikter om på nätet trots att den har funnits på marknaden i några månader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

De nämnde i någon fredagspanel eller liknande Youtube-video att de skulle vilja recensera en så kallad "Korea-skärm" men att de i så fall kommer få köpa den själva. De nämnde också att de kanske skulle få låna en sådan skärm från någon forummedlem. Det är bara att hålla tummarna!

Själv sitter jag och väntar på en recension av AOC:s 144Hz-are, vilken jag inte kan hitta mycket åsikter om på nätet trots att den har funnits på marknaden i några månader...

Jag passade faktiskt på att köpa AOC's 144Hz:are G2460PQU nu när komplett körde den för 1990:- och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt köp.
Innan så hade jag Eizo's FS2332, alltså deras 60hz IPS-spelskärm och jag var rädd för att det skulle bli ett rejält steg ner i färgåtergivning.
Och out-of-the-box så var den helt hemsk jämfört med med IPS-panelen(obviously), men efter en timmes kalibrering och finjusteringar så blev det faktiskt RIKTIGT bra. Det enda som man märker är att färgerna skiftar lite beroende hur skärmen är vinklad i höjdled, men det är ju inte så konstigt i och med att AOC-skärmen har en TN-panel. Men i ren färgåtergivning så är den faktiskt inte långt ifrån IPS.
När jag däremot började testa ghosting och input-lag så började ju självklart 144Hz:aren att skina! Ghostingen är i princip obefintlig och input-lag:en är ~15ms bättre på AOC:n. på Nu har jag dock inte jämfört med andra hög-hz-skärmar, men det var ju ett galet lyft jämfört med Eizo's IPS-skärm.
Den har dock en aning backlightbleed, men inte i närheten av det man har sett på många av BenQ's XL2411T och det är absolut inget man stör sig på. Om det är lite halvljust i rummet så ser man aldrig bleedingen och när det är helt släckt så syns den enbart vid svart skärm.

+
144Hz
Bra färgåtergivning för att vara TN(efter kalibrering)
Låg input-lag
I princip obefintlig ghosting
Inga döda pixlar
Vesa-fäste(jag har min monterad på vägg)
PRISET

-
Lite dåliga betraktningsvinklar i höjdled(jag har haft IPS de senaste 5 åren så jag är osäker på hur det är jämfört med andra TN-paneler)
Svag backlight-bleed.

Som helhet är jag som sagt VÄLDIGT nöjd med mitt köp. Den här prestandan och färgåtergivningen för denna prislapp slår inget. Den känns lite som en bättre version av den tidigare nämnda XL2411T. Så om man är ute efter en bra 144Hz till ett galet pris(1999:- i skrivande stund) och kan tänka sig att sitta en stund med kaliberering så är det ett givet köp

edit: hade missat att skriva lite saker

Permalänk

Såg 27' och 144Hz och eftersom det var en nyhet så trodde jag att det åtminstone skulle vara en 1440p skärm...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på upplösningen, hur nära sitter ni vid skärmen egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodin:

Alla som klagar på upplösningen, hur nära sitter ni vid skärmen egentligen?

Håller med! 1920 e en bra upplösning, hacka inte på de.. iiiiiiii lands problem!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Håller med! 1920 e en bra upplösning, hacka inte på de.. iiiiiiii lands problem!

För spel och film är det okey, för arbete med många fönster samt 3D,

Nej inte ens nära.

Permalänk

Hur bortskämda är ni egentligen? Flesta TV-apparater har ju 1980x1080 och där är 50 tum standard, visst att man inte sitter lika nära men man ska ju inte sitta 3cm från en 27 tums heller

Visa signatur

01010100 01101000 01100101 00100000 01100111 01100001 01101101 01100101

Permalänk
Medlem

Tror inte 2560x1440 går att driva i 120Hz utan att man tweaker drivers.. tror det är bandvidden på grafikkortet som är spärrat, finns inga officiella drivers som stödjer det vad jag vet.

Dock finns det överklockade sådana displays och inofficiella drivers.

kolla på den här t.ex: http://overlordcomputer.com/collections/27-displays/products/...

Jag sitter på en 1920x1200 Eizo skärm i dagsläget och skulle gärna byta till 120Hz, problemet är väl bara att jag inte vill byta till 1920x1080 eller något med flickrande PWM backlightning... tror i princip alla 120-144 Hz skärmar idag använder PWM - är rätt känslig för det och inget big fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flodin:

Alla som klagar på upplösningen, hur nära sitter ni vid skärmen egentligen?

"Normalt" nära skärmen. Har du ens testat att sitta med en 27"-skärm? De är väldigt breda så det blir en "sweet spot" hur långt ifrån skärmen man kan sitta utan att behöva fysiskt röra på huvudet fram och tillbaka. Det är problemet med större skärmar, men fördelen med den extra arbetsytan är ovärderlig enligt mig så det är absolut värt det.

Men tar man en 27" med enbart 1080p tappar man hela den fördelen, och sitter bara med den stora nackdelen att man inte kan sitta så nära som man gör på en 24" eller mindre. Allt blir bara större, pixligare, suddigare och ja, hela bildkvaliteten blir mycket sämre pga det.

Som jag skrev tidigare i ett inlägg så lämpar det sig alltså bara för film etc där man kanske lutar sig bak och hamnar längre från (eller om man som jag tom lägger sig i en säng/soffa) och kollar på film på datormonitorn. För film behöver man absolut inte 144Hz, men man vill ha en bra panel som IPS för bra färgåtergivning och bra färger även lite från sidorna och/eller nere och uppifrån.

När det kommer till spelande så är allt över 24" med 1080p eller lägre väldigt opassande och inte ergonomiskt öht. Det enda som kan motivera till 27" och över för spelande är om man vill ha/behöver upplösningen de har att erbjuda, med minst 1440p/1600p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag förstår inte var nyhetsvärdet ligger i denna nyhet.
Förstår inte varför SweClockers publicerade denna nyhet.