Dota2, LoL eller vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpaa:

Angående antalet P12:or. Jag har jobbat på en högstadieskola i två år, även årskurs 6 ingår på denna skolan, så åldrarna 12-16. Eleverna frågar ofta vad jag spelar för spel, varpå jag svarat Dota 2, The Witcher 2, Skyrim osv. De svarar alltid "Spelar du inte LoL?" "Inte Black Ops 2?" "Inte ens Minecraft?"

LoL har fått riktigt bra fotfäste i de yngre tonåren, det är med hästlängder det mest populära spelet bland eleverna på den skolan. Det förvånar mig inte att folk tycker att spelet är fullt med P12:or. Det är ju många yngre som spelar det, sen varför det är så är ju en annan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite småkul o jämför åldern i publiken på dreamhack:

LoL:

Dota2:

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av znorlaxvbg:

Jaha creepsen är neutrala i Dota. Aja, tolkade denya som för vad det betyder på engelskan.

Nej, lagens egna creeps är inte neutrala, men det finns neutrala creeps i skogen. Dessa neutrala creeps "pull'ar" man så att lagets creeps attackerar dem istället för att gå mot fiendelagets creeps. Fiendelagets creeps får då fri väg mot ens torn och det blir svårare för fiendelaget att få dödat några creeps.

Detta är dock inte att deny'a. Deny'a är att döda sina egna creeps genom att få in sista slaget på dem.

Skrivet av FinApelsin:

I den sekund du skrev att du inte ens spelat lol tappade dina argument helt värde.. Det är som att jag skulle försöka förklara varför Arlai är bättre än Skånemejerier fast jag har druckit Arla hela mitt liv och sedan läst om Skånemejerier på www.ARLA4EVER/SKÅNEMEJERIERSUCKS.COM
För jag antar att du bara har läst om lol på väldigt ensidade dotaforum...

Jag spelade LoL när det var nytt, 5-10 matcher kanske, innan jag tröttnade på avsaknaden av komplexitet och gick tillbaks till DotA.

Vad du menar med ensidade dotaforum vet jag inte... Hur ska man veta om ett forum är pro-dota eller pro-lol?

Skrivet av FinApelsin:

Så du menar helt ärligt att det finns mer än 1-3 main builds per hero i dota? Då menar jag inte att något item förändras för det är självfalltr situational men "coren" varierar väl inte särskilt mycket?

Det var inte det du skrev. Du skrev att alla gör precis som de professionella spelarna.

Spela en endaste publik match så kommer du se att det inte stämmer. Sjävklart kommer inte core items skilja jättemycket, det vore ju bara dumt om man spelade en strength och istället satsade på intelligence, men det kommer alltid olika blandningar av items.

Skrivet av baxee:

Kolla vilket spel som har flest spelare. här sitter de ju bara hardcore mördar som hatar lol bara för att.

Nej....

Skrivet av Friterad:

Jag sa i väst. Det finns säkert hur många som helst i Asien som spelar LoL.
http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-04-10-dota-2-passe...
Alltså kan du inte gå efter vad Riot säger då dom visar statistik för alla länder.
Sen som sagt är många kvar i Dota 1 som säkert kommer gå över.

Sen har det även släppts ur beta nu äntligen, så man får ju hoppas på en tillströmning av nya spelare de kommande veckorna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

"rip-off"? Skaparna till LoL var hälften av dom som skapade DOTA...
DOTA var dessutom en kopia av ett annatn spel (kommer ej ihåg namn)

Aeon of Strife är det som DotA från början inspirerades av, men att säga att hälften av skaparna till LoL var de som skapade dota... det var enbart Guinsoo. När Eul slutade utveckla DotA, så tog flera tillfället i akt att släppa sin egen version med egna hjältar. Det Guinsoo gjorde var att samla ihop olika versioner och hjältar och satte ihop det till en version, DotA: Allstars. Däremot är han också känd för lagt in och skapat massa obalanserade hjältar under sin tid som huvudutvecklare för DotA:Allstars. Detta var också en av anledningarna till att han gick av som huvudvecklare och icefrog tog över och balanserade upp spelet och gjorde det till den esport det är idag.

Jag räknar inte Pendragon, han var huvudadministrator för den tidens DotA: Allstars största forum, men inte en utvecklare. Han är och förblir ett riktigt svin. Han tog ner hemsidan (anledningen han gav var serverbyte) och redirectade istället till LoLs hemsida, sidan kom så vitt jag vitt aldrig upp igen och det dröjde länge innan all info (flera års diskussioner) från hemsidan blev tillgänglig igen för andra personer som ville bygga upp en stor community kring dota.

Och folk undrar varför man ogillar Riot och LoL...

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

För mig så är det LoL framför Dota 2. Jag var så sjukt taggad på att spela Dota 2 när jag hörde att det skulle komma. Har tidigare spelat dota i många år, men när betan kom så måste jag säga att jag inte klarar av UI och "delay/vända gubben" mechanicen. Buy shopen är enligt mig jobbig att använda. Kanske är för att jag har spelat HoN väldigt länge. Men HoH motorn är väldigt mycket snabbare och bättre alla dagar IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

League of Legends = Fastpaced + casual
Dota2 = Slowpaced + hardcore
Heroes of Newerth = Fastpaced + hardcore

Dota 2 och Heroes of Newerth är i princip samma spel förutom tempot. Dota 2 har inbyggd delay vilket är lite jobbigt att bli van vid men det beror på vad du själv gillar. Så testa Dota 2 eller HoN.

Delayen som påminde om WC3 delayen (125ms om jag inte kommer ihåg fel) är sedan länge fixad, dagen den försvann började jag med dota2 eftersom med den så var det helt ospelbart enligt mig

Permalänk
Medlem

Åh...jag var som dom mesta här förut...hatade LoL efter jag enbart hade spelat det en timme och sa att det var så enkelt och dylikt... skulle ni spendera en vecka på det , eller levela 30 så skulle ni märka att det faktiskt inte är så enkelt

Men jag måste säga att Dota 2 är ett bra spel det också , säger att båda är ett bra spel.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag själv föredrar Dota2.
Spelade Dota från början och gick över till HoN när det kom i beta och spelade det fram till Dota2 kom.
Har aldrig tyckt LoL var bra, bara en väldigt dålig rip-off med konstig grafik.

Skrivet av Växla:

Skulle själv också säga Dota2, i mitt tycke en mycket bättre community. Fler "p12" i LoL enligt mina erfarenheter.

Skrivet av feesk:

Skulle säga att det beror på vad du är ute efter.

LOL = Lite mer casual enligt mig (och många andra)

Dota 2 = Lite mindre förlåtande när det gäller tabbar, jag anser att D2 är ett mycket bättre e-sportspel än LOL.

Lyssna gärna på nedanstående podcast, spola fram till typ 70% av podcasten så får du lyssna på min polare Eric "Handydandy" Axelsson när han pratar lite om skillnaderna. (Han är dock väldigt partisk, han hatar nämligen lol)

EDIT: Hittade ej länken, men sök på fragment på podcaster så hittar du den. Det är fragbites podcast.

Skrivet av jonasies:

Om du söker ett spel som är komplett från början utan att behöva lägga ner flera tusen timmar eller massa cash så är dota2 självklart. Sen att det är ett bättre spel på alla plan är ju bara ett plus. LoL är för casual players, mestadels yngre spelare.

Skrivet av roggeee:

Tror att de flesta skulle ranka det så här:
Dota2 - HoN >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> LoL

Subjektiva åsikter som inte besitter någon form av vettig fakta. Att det är skillnader mellan spelen är helt klart men LoL är just nu världens största MOBA vilket enligt min åsikt påvisar att spelet är absolut inte skit. Jag tror dock definitivt att DotA 2 kommer ta över tronen men med mycket hjälp av Steam och namnet. Jag tror att olika spel passar olika spelare.

Kan tillägga att LoL:s egna serie är accepterad i staterna som sport:

http://swegeeks.se/2013/07/13/league-of-legends-accepteras-so...

Så folket bakom LoL kämpar på fortfarande.

Skrivet av FinApelsin:

Det handlar självklart om vad du själv tycker är roligt!
De som säger att LoL är förlåtande har troligtvis bara spelat med nybörjare. Jag som LoL spelare testade HoN och ägde några matcher. Betyder det att jag är världsmästare och spelet är lätt? NEJ!
Jag skulle självklart komma upp till min nivå efter ett tag och då, först då skulle jag kunna avgöra om spelet är för mig.
Kom dock aldrig så långt eftersom HoN's kamera ger mig klaustrofobi känsla eftersom man ser så mycket mindre än vad man gör i LoL. Självklart helt personligt.

Genren heter Moba btw.

Tack, en mer objektiv syn på det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av f0kke:

För mig så är det LoL framför Dota 2. Jag var så sjukt taggad på att spela Dota 2 när jag hörde att det skulle komma. Har tidigare spelat dota i många år, men när betan kom så måste jag säga att jag inte klarar av UI och "delay/vända gubben" mechanicen. Buy shopen är enligt mig jobbig att använda. Kanske är för att jag har spelat HoN väldigt länge. Men HoH motorn är väldigt mycket snabbare och bättre alla dagar IMO.

Turn rate kallas det och finns där av en anledning, det hade inte varit bra om den försvann.

Varför är shopen jobbig?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Varför anser du att skillcapen är högre i Dota? Att det finns mer items och mer komplicerade builds stunlocks etc betyder väl inte att spelet har en högre skillcap? Egentligen försvårar det bara för nya spelare. Det skulle möjligtvis kunna öppna upp för fler builds. Men kom igen? Alla gör ändå precis som PROPLAYERXXX gör. Om skillcapen i Lol är så låg som många av er Dota/Hon spelare säger hur kan det då hållas världsmästerskap? Alla lag där borde rimligtvis ha nått skillcapen alla redan.

Många har redan förklarat varför skillcapen är högre i Dota 2. Dota 2 är mer komplicerat, det är ett faktum. Det finns många fler mekaniker som gör det svårare att bemästra dota 2, än Lol. Att komma ihåg och utnyttja alla de olika mekanikerna i ett game är svårt. Detta gör att det också finns större variation i spelstilar på olika heroes, men även strategier som man kan använda mot fienden, både offensivt och defensivt. Det är ett faktum att LoL utvecklare kallar många av mekanikerna och spellsen i Dota för "anti-fun" för att de anser dem för komplicerade för spelare att hålla reda på, därför när de gör sina heroes gör de dem utefter vissa standarder och vill inte göra dem för komplicerade för spelare att lära sig. Icefrog går inte efter detta, han har därför mycket mer frihet när han utvecklar nya heroes. Detta är också varför det blir större variation på heroes i dota, och en annan anledning varför det är större skillcap på dota än på lol. Det finns många olika anledningar till att Dota har en högre skillcap. Jag har kollat på intervjuer med "pro"-LoL spelare där de sagt att de började med Dota, och gick sen över till Lol, och ville de börja med Dota 2 igen, men skillcapen är mycket högre där, och de var svårare för dem att bli "pro" på Dota 2, därför gick de tillbaka till lol för att gå "pro" där. Helt enkelt för att det var lättare.

Angående att alla gör som pro spelare, stämmer inte alls. Vissa kollar inte ens på pro-matcher. Sen kan det vara väldigt svårt att lyckas med flera av de strategier som proffessionella spelare använder sig av, då det krävs väldigt mycket koordination, timing, och reaktioner, som vanliga spelare inte har. Det finnns väldigt mycket roliga builds också som man kör med bara för att ha kul, och för att trolla andra spelare...

En Hero i dota 2 är inte byggd för att vara carry, support, jungler etc. Utan icefrog skapar heroes som han tycker fungerar. Sen väljer spelare hur de ska användas. Finns till och med heroes som vanligtvis används som carries som man ibland kör som supports etc. Så det finns mycket mer frihet och komplexitet i dota än i LoL. Detta gör det svårare att bemästra Dota, men gör det mycket roligare i längden.

Skrivet av FinApelsin:

Att man måste köpa heroes kan kännas som pay2win men nya heroes ger bara omväxling inte något övertag. Dessutom så är det enklare att lära sig och få en överblick över sina heroes om man bara har typ 15 till att börja med. När jag hoppade in i Hon hade jag inte en aning om vilken hero av den stora massan jag skulle välja. Dessutom så när du har lärt dig en ny hero i LoL så har du oftast tjänat tillräckligt mycket för att köpa en ny.
Kan hålla med om att runes är power. Dock kan du inte köpa runor utan de låses upp med in-game currency. Alltså får du runor typ samtidigt som de andra du möter.

Har haft denna diskussionen med många. Det är ett pay2win, eftersom att du kan köpa dig ett övertag spelar ingen roll hur, det är ett övertag att kunna välja mellan flera heroes än andra, eftersom att du kan då countra vissa heroes som andra inte kan. Sen spelar det också roll att dina runes och masteries följer med dig på olika servrar. Att du måste betala för att ta med dig allt om du vill spela eller tävla på en annan server. Hände en kompis till mig när han skulle köra i en turnering som var på en annan server. Helt plötsligt körde han mot folk som hade stort övertag över honom, trots att de egentligen låg på samma nivå, men bara på en annan server.

Skrivet av FinApelsin:

Det där om communityn är mestadels fördomar. Det är självklart att det finns FLER p12:or eftersom LoL har ca 11miljoner användare(?).
Tvivlar dock starkt på att det är en större procent p12:or i lol än i Dota. De är nog ungefär lika. Anledningen till att du och så många andra lvl1:or stöter på så många trolls är att dessa har blivit bannade och fått börja om. Eller att de har skapat ett account bara för att trolla och därför aldrig stiger i matchmakingen. Jag skulle säga att den största mängden trolls befinner sig mellan lvl 1- 25. Efter det tröttnar de eller hinner bli bannade.

Det skulle mycket väl kunna bara vara fördomar, men jag tror inte det. Kolla på dreamhack, vilka åldersskillnader det var på dem som gick in och titta på lol, och sen dem som kollade på dota. Stor skillnad i åldrarna. Det finns flera faktorer till detta. Men en av dem är att Riot försöker locka till sig ett community som vill spela mer casual. Bara läs i deras forum vad utvecklarna säger.

Man skulle kunna hävda att LoL är bättre eftersom att de har fler spelare, men betyder verkligen det att spelet är bättre? Tror inte det. Valve bryr sig inte riktigt om hur många spelar dota 2, eftersom att det var ett stort experiment. Ett väldigt lyckat experiment, som de har tjänat massor på, men som också har blivit det mest spelade spelet på Steam.

Till TS: För mig spelar det ingen roll vilket spel du väljer. Personligen tror jag att du kommer ha det roligare i längden med att spela Dota 2, men det beror också kanske på hur gammal du är. Om du är "p12" kanske Lol är roligare, men min lillebror började med Dota 2 när han var 12, och när hans kompisar sen bad honom att prova lol eftersom att de spelar lol gjorde han det. Efter några matcher gick han aldrig tillbaka eftersom han redan vant sig vid dota 2, och han tyckte att Lol mest var löjligt i jämförelse. Jag själv fick samma vibbar när jag provade på Lol. Men lycka till med ditt val

PS. Sorry för Wall of text!

Edit: Om man vill kolla på turneringar tycker jag inte man kan kalla Lol proffessionellt, då alla turneringar är sponsrade av Riot själva... då är det ingen E-sport tycker jag. Eftersom att det inte har ett eget liv. Valve sponsrar en turnering varje år, och detta året har denna turnering den största prize-poolen någonsin i e-sport, och nästan hälften av pengarna är sponsrade av spelarna själva. Det kallar jag ett bra community

Permalänk
Medlem

Om man inte spelat ett spel så kan man inte uttala sig om hur lätt eller svårt det är. Speciellt inte på professionell nivå. Säga att LoL är en RIP-off är som ungarna som säger att Battlefield är en RIP-off av CoD. När WoW kom så sa många att det var en rip-off av <insert favorite MMORPG> och nu när varenda nytt MMORPG kommer så är första kommentarerna man hör att det är en RIP-off av WoW. Communityn i samtliga MOBA-spel är giftig, tyvärr.

LoL är störst, därför är det lätt för folk att hata det för alla känner till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Dina siffror är väldigt fel, 200k registrerade användare på dota?
Ska man tro valve så är det nästan 4 miljoner unika spelare denna månaden med en peak på runt 300k.

I så fall ber jag så mkt om ursäkt, det var de siffrorna jag hittade när jag kollade runder för några veckor sedan. Och då var det att det var största spelet på steam följt av skyrim på 187k. Möjligt att där finns en annan spel"provider" i andra länder som också har Dota 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Förstår inte riktigt varför för folk pratar skillcap när 99.9% inte ens har/kommer aldrig nå skillcapen. Detta gäller både för LoL och Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Förstår inte riktigt varför för folk pratar skillcap när 99.9% inte ens har/kommer aldrig nå skillcapen. Detta gäller både för LoL och Dota 2.

Satt också och tänkte på det, folk kommer aldrig till nivån då Dota 2 som "svårare" spel gör att dum spelar ut folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

En Hero i dota 2 är inte byggd för att vara carry, support, jungler etc. Utan icefrog skapar heroes som han tycker fungerar. Sen väljer spelare hur de ska användas. Finns till och med heroes som vanligtvis används som carries som man ibland kör som supports etc. Så det finns mycket mer frihet och komplexitet i dota än i LoL. Detta gör det svårare att bemästra Dota, men gör det mycket roligare i längden.

Lite roligt att du säger detta, för många av LoL heroesen spelas på flera platser och är absolut inte bara "top" eller "mid". Och detta är även en sak som blir bättre med varje patch då balansen gör att fler heroes spelas på många fler platser.
Visst att där finns vissa få som inte brukas spelas på vissa platser, men så är det ju för det mesta i HoN / Dota med... Är en heroe bra på en sak så gör man ju inte det som den är dålig på, så enkelt är det ju. Kan hålla med om att LoL har VARIT stelare men är något det verkligen går ifrån och många heroes har ingen "titel" på vart de går.
Det som är "stelast" är väll att man gärna vill ha en adc till late game vilket gör att i 99% av matcherna finns där en, men så är gamet uppbyggt och det är mest korkat att inte ha en om det blir ett utdraget spel. Men som sagt, i Dota tar du inte heller 5 random heroes...
Visst att jag lirar LoL men säger fortfarande inte att det är bättre, du känns dock mest som en fanboy...

Permalänk

Alla som säger att lol är simplare kan väl ta och kolla lite på champion series. Kom sedan tillbaka och förklara vad som gör det simpelt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Alla som säger att lol är simplare kan väl ta och kolla lite på champion series. Kom sedan tillbaka och förklara vad som gör det simpelt..

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej om det fortfarande är så, men man fölorar inget guld när man dör & man behöver inte betala för en tp.
Det tycker jag är simpelt om man jämför med de andra MOBA spelen.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Vet ej om det fortfarande är så, men man fölorar inget guld när man dör & man behöver inte betala för en tp.
Det tycker jag är simpelt om man jämför med de andra MOBA spelen.

Du behöver inte köpa någon TP för att kunna teleporta dig tillbaka till basen nej. Inte heller förlorar man något guld, dock snackar jag inte om just detta. Det jag menar är all taktik osv som är inbakat i just champion series på ett väldigt bra och överskådligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Förklara vad som gör det simpelt..

Skrivet av albindubech:

Du behöver inte köpa någon TP för att kunna teleporta dig tillbaka till basen nej. Inte heller förlorar man något guld, dock snackar jag inte om just detta. Det jag menar är all taktik osv som är inbakat i just champion series på ett väldigt bra och överskådligt sätt.

Blir inte allt simplare när man slipper tänka på sådana saker?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Blir inte allt simplare när man slipper tänka på sådana saker?

Kolla champion series..

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Förstår inte riktigt varför för folk pratar skillcap när 99.9% inte ens har/kommer aldrig nå skillcapen. Detta gäller både för LoL och Dota 2.

Jag sitter med ca 600 Lol matcher under bältet och kanske 200 dota 1 + 2 matcher under bältet. Att nå absoluta skillcapen går inte i något av spelen (går nästan inte)
Däremot dom extra sakerna man gör i dota (Creep pulling, creep stacking, denya, Runes (Inte lol runorna), Blocka neutral creep spawns. med mera) gör så även om man inte gör alla perfekt så blir det fortfarande mer saker att hålla koll på vilket gör så att den genomsnitliga spelarens skill behövs höjas vilket gör så att han höjer sin egna skillcap, även fast han inte ens är nära den riktiga skillcapen.

OnT: Testa både lol och dota, jag introducerade två vänner till LoL för jag vet att dom har problem med allt för kompetetiva spel, vi körde 10 matcher LoL sen ville dom testa dota också, slutade med att dom nu har 150 timmar dota och kanske 7-10 timmar LoL. Frågade dom för ett tag sedan varför dom gillade dota mer och dom gav mig en lista med saker

1. Alla heroes var upplåsta från början, så dom kunde testa den där heroen som var godlike förra matchen utan att behöva grinda 50-60matcher för att låsa upp han
2. Inga runor/masteries eftersom dom upplevde det som pay to win (Ja, jag vet det är enligt endel inte det, men testa o spela utan runor o masteries i några ranked matcher)
3. Dom kunde köpa TP scrolls och teleportera sig om dom märkte att alla var typ mid och dom var i bot/top

Fördelarna dom ansåg lol hade
1. Alla champions kändes unika kontra hur dom kändes i dota
2. Man förlorade inte guld om/när man dog
3. Matcherna är kortare
4. Inte så många aktiva items

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Anade väl att det var därifrån alla med Guy Fawkes-masker kom ifrån

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Lite roligt att du säger detta, för många av LoL heroesen spelas på flera platser och är absolut inte bara "top" eller "mid". Och detta är även en sak som blir bättre med varje patch då balansen gör att fler heroes spelas på många fler platser.
Visst att där finns vissa få som inte brukas spelas på vissa platser, men så är det ju för det mesta i HoN / Dota med... Är en heroe bra på en sak så gör man ju inte det som den är dålig på, så enkelt är det ju. Kan hålla med om att LoL har VARIT stelare men är något det verkligen går ifrån och många heroes har ingen "titel" på vart de går.
Det som är "stelast" är väll att man gärna vill ha en adc till late game vilket gör att i 99% av matcherna finns där en, men så är gamet uppbyggt och det är mest korkat att inte ha en om det blir ett utdraget spel. Men som sagt, i Dota tar du inte heller 5 random heroes...
Visst att jag lirar LoL men säger fortfarande inte att det är bättre, du känns dock mest som en fanboy...

Du bemöter inte ett enda av mina argument. Att en hero spelas som carry eller support har inte att göra med om du spelar han top eller mitt eller djungel. Verkar inte riktigt som du förstår vad jag menar alls. Aja, du får gärna kalla mig ett fanboy. Men jag är mer ett fan av valve än dota, för valve är helt fantastiska. Så de förtjänar det. Men visst. Jag tycker att dota är ett bättre spel än lol, och har förklarat varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Förstår inte riktigt varför för folk pratar skillcap när 99.9% inte ens har/kommer aldrig nå skillcapen. Detta gäller både för LoL och Dota 2.

Skillcapen har att göra med hur bra man kan bli på spelet. Ett tak där när du når det inte kan bli bättre. Om skillcapen är lägre kommer du "plana av" snabbare än skillcapen är högre. Håller med om att 99.9% aldrig kommer nå taket, om någon kan görs det. Men eftersom att det finns fler saker att bemästra och lära sig så tar det längre tid att nå dit du kan nå. Därför tror jag att du kan njuta av spelet längre också. Men det är helt min egen åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Du bemöter inte ett enda av mina argument. Att en hero spelas som carry eller support har inte att göra med om du spelar han top eller mitt eller djungel. Verkar inte riktigt som du förstår vad jag menar alls. Aja, du får gärna kalla mig ett fanboy. Men jag är mer ett fan av valve än dota, för valve är helt fantastiska. Så de förtjänar det. Men visst. Jag tycker att dota är ett bättre spel än lol, och har förklarat varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det gör han ju? Thresh t.ex är en utmärkt support, men som också kan spela som carry. Nidalee kan användas som support, men kan också köras top/mid (AP/AD Carry). Bloodseeker körs knappast som support? Eller Clinkz som jungler. T.om Valve har ju satt upp titlar på gubbarna Tank, Carry, pusher, ganker? Då är de väl ändå designade för att kunna utföra ett speciellt jobb? Självklart har LoL också tänkt hur de kan spelas. Men det betyder ju inte att man måste eller kan köras annorlunda. Nidalee, poppy, udyr och många fler kan både köra magi/attackdmg så variation finns det gott om.

Skrivet av Skonky:

Skillcapen har att göra med hur bra man kan bli på spelet. Ett tak där när du når det inte kan bli bättre. Om skillcapen är lägre kommer du "plana av" snabbare än skillcapen är högre. Håller med om att 99.9% aldrig kommer nå taket, om någon kan görs det. Men eftersom att det finns fler saker att bemästra och lära sig så tar det längre tid att nå dit du kan nå. Därför tror jag att du kan njuta av spelet längre också. Men det är helt min egen åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis 95% Av alla Dota2/LoL spelare kommer inte komma inte ens vara nära 80% av skillcapen. Man ska inte trasha som de flesta Dota 2 spelare gör. Att lol är ett enkelt att bli proffs på. Iallafall om du inte har kommit Challanger i ranked. Jag förstå vad du menar att det "planar av" det ytterst småskillnader mellan proffs och bra spelare, men man märker verkligen stor skillnad när man spelar.

Iallafall tycker jag TS ska testa både Dota 2 och LoL. TS kanske inte ska bli proffs utan vill bara kunna ha kul någon timma och vill inte att spelet ska vara svårt att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

För mig så är det LoL framför Dota 2. Jag var så sjukt taggad på att spela Dota 2 när jag hörde att det skulle komma. Har tidigare spelat dota i många år, men när betan kom så måste jag säga att jag inte klarar av UI och "delay/vända gubben" mechanicen. Buy shopen är enligt mig jobbig att använda. Kanske är för att jag har spelat HoN väldigt länge. Men HoH motorn är väldigt mycket snabbare och bättre alla dagar IMO.

Det var delay tidigare men senast jag spelade LoL så märkte jag ingen skillnad
på delayen mellan spelen. Det beror på hero (movement speed, attack speed...).
Spelade ju en Champ i LoL som var otroligt slö, minns ej namn dock.
Gällande UI osv är man ju inte van. Jag kunde inte stå ut med att kartan var på högra
sidan i LoL men som tur kunde man ändra det. Spelar dock inte LoL nu.

Förresten ang. "svårighetsgraderna" mellan LoL och Dota så är det ju många
LoL-spelare som klagar på att det är för mycket i Dota, jag tycker att det är
alldeles för lite (LoL var det första jag testade) att tänka på och kändes inte
lika utmanande som Dota 2. Gillar heller inte det hela med att du inte har alla
Champs från början, lite samma som FPS spelen nu för tiden då du måste
låsa upp nya vapen osv dock är det värre då i FPS går det så fort,
och i alla fall jag har aldrig haft problem med dom "sämre" vapnen.
När det gäller Champs/Heroes så är en del värdelösa på en viss karaktär
eller kanske rentav inte gillar den.
Det spelar liksom ingen roll att LoL har fler Champs än Dota 2 har Heroes då
du ändå inte kommer kunna spela alla när du vill.
Var det 10 Champs gratis i veckan eller?
Minns inte riktigt exakt, men det är verkligen snålt.

Skrivet av f0kke:

Fast det gör han ju? Thresh t.ex är en utmärkt support, men som också kan spela som carry. Nidalee kan användas som support, men kan också köras top/mid (AP/AD Carry). Bloodseeker körs knappast som support? Eller Clinkz som jungler. T.om Valve har ju satt upp titlar på gubbarna Tank, Carry, pusher, ganker? Då är de väl ändå designade för att kunna utföra ett speciellt jobb? Självklart har LoL också tänkt hur de kan spelas. Men det betyder ju inte att man måste eller kan köras annorlunda. Nidalee, poppy, udyr och många fler kan både köra magi/attackdmg så variation finns det gott om.

Bloodseeker var ett dåligt exempel. Om vi tar Vengeful Spirit istället,
en tänkt support som även kan spela Carry rollen, vi har ju Silencer med.
Kan vara en bra Carry men samtidigt spela som support.
Heroes får en roll för att dom är specifikt bra på det, som Lifestealer,
väldigt bra jungler, betyder inte att han måste gör det men väldigt smart
då en kan köra solo och få farm + bra med xp.
Pudge är en bra ganker pga hans Hook, Nature's Prophet med hans tp
och Spirit Breaker med sin Charge. Finns ju andra också, men dessa
är väldigt bra på just gank.

Permalänk
Medlem

Spelade lol sen betan och orkar inte "lära" mig Dota2, men imo är dota roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Fast det gör han ju? Thresh t.ex är en utmärkt support, men som också kan spela som carry. Nidalee kan användas som support, men kan också köras top/mid (AP/AD Carry). Bloodseeker körs knappast som support? Eller Clinkz som jungler. T.om Valve har ju satt upp titlar på gubbarna Tank, Carry, pusher, ganker? Då är de väl ändå designade för att kunna utföra ett speciellt jobb? Självklart har LoL också tänkt hur de kan spelas. Men det betyder ju inte att man måste eller kan köras annorlunda. Nidalee, poppy, udyr och många fler kan både köra magi/attackdmg så variation finns det gott om.

Det jag pratade om var roller, inte var någonstans man spelade med dem. Vet inte om det är annorlunda i lol, men i dota spelar rollen inte särskilt stor roll var han ska gå, alltså vilken lane. Beroende på hur man räknar. Du kan ha carry eller support i mitt, du kan ha support eller carry bot, och top. Jungel samma sak. Allt beror på vilka skills heron har. Alltså beror lanen mer på vilken hero du väljer än vilken roll han har. Detta i dota då. I pro games där de är vanligare med trilanes är det mer låst, fast då räknar de inte riktigt roller som vi gör då de kör på 1-5 systemet.

Självklart är det så att alla heroes inte kan köras på många olika sätt. Hard carries är oftast svårare att köra som nått annat.

Det valve skriver om herosarna är helt beroende på hur folk har valt att spela dem i DotA. Med det menar jag att när icefrog och de andra skaparna av dota skapade heroesarna gjorde de inte de med en viss roll i åtanke. Detta har kommit senare. Detta applicerar valve för att hjälpa nya spelare. De utvecklades inte för att fylla en viss roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Det jag pratade om var roller, inte var någonstans man spelade med dem. Vet inte om det är annorlunda i lol, men i dota spelar rollen inte särskilt stor roll var han ska gå, alltså vilken lane. Beroende på hur man räknar. Du kan ha carry eller support i mitt, du kan ha support eller carry bot, och top. Jungel samma sak. Allt beror på vilka skills heron har. Alltså beror lanen mer på vilken hero du väljer än vilken roll han har. Detta i dota då. I pro games där de är vanligare med trilanes är det mer låst, fast då räknar de inte riktigt roller som vi gör då de kör på 1-5 systemet.

Självklart är det så att alla heroes inte kan köras på många olika sätt. Hard carries är oftast svårare att köra som nått annat.

Det valve skriver om herosarna är helt beroende på hur folk har valt att spela dem i DotA. Med det menar jag att när icefrog och de andra skaparna av dota skapade heroesarna gjorde de inte de med en viss roll i åtanke. Detta har kommit senare. Detta applicerar valve för att hjälpa nya spelare. De utvecklades inte för att fylla en viss roll.

Jaha ursäkta! ADC och support går 99% av fallet bot vilket jag inte riktigt förstår varför? Antar bara att det är upp till bevis vem som är bäst. Creepsen kommer ju i mitten både på top och bot och chansen att bli gankad är väl i princip lika stor både top och bot. Därför finns det ingen riktig mening med att köra adc/support top eftersom det lika svårt/lätt att köra top eller bot. Annars kan ju mid och top switcha om det skulle vara counter på ena lanen, men folk brukar inte byta lanes trots att man förlorar på en lane.

Det jag tycker är mindre bra med lol är just att man inte kör trilanes, duomid eller roamer. Man vet ju alltid vilka lanes andra laget kommer köra. Kanske top och mid kan vara tveksamt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag sa i väst. Det finns säkert hur många som helst i Asien som spelar LoL.
http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-04-10-dota-2-passe...
Alltså kan du inte gå efter vad Riot säger då dom visar statistik för alla länder.
Sen som sagt är många kvar i Dota 1 som säkert kommer gå över.

Jag ursäktar, läste inte väst.
Rätt intressant att det ökar så pass mycket i vilket fall som helst!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Hej

Har kollat på någon guide som behandlar konsten att spela Dota 2, men killen som gör guiden nämner hela tiden LoL också. Detta får mig att fundera vilket av dessa rts (?) som "gäller"?

Fördela/Nackdelar osv?

Smite alla dar i veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”