Permalänk
Medlem

computer.zip

Så ja. Äntligen har jag gjort mig av med det ENORMA åbäket till dator. Kände att ett chassi som får de flest båtmotorer att bli gröna av avund var lite väl onödigt. Att det sedan vägde 23 kilo var ju inte heller en fördel. Jag införskaffade mig då nu ett Silverstone TJ08B-E och ett ASUS Maximus V Gene, det var allt som krävdes för att kryma min dator en tredjedel.

Anyhow, så är ser specen ut nu:

Chassi: TJ08B-E
Mobo: Asus Maximus V Gene
CPU: 2500k @ 4,69 GHz
RAM: 8 Gb Corsair Vengance
GPU: XFX 7970 3Gb
PSU: Corsair TX850-M
SSD: OCZ Vertex 4
HDD: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB
CPU-kylare: Be Quiet Dark Rock 2 PRO

Det var nog allt, just det, sitter en 180mm Airpenetrator som insug och en Corsair 120 AF som utblås.

computer.zip

Permalänk
Medlem

Ja är ju verkligen lite skillnad i storlek!
Riktigt snyggt blev det iaf!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Går det att stänga sidan med den kylaren? jag har själv kollat på den kombinationen men jag har för mig att jag läst att den är ca: 1cm för hög.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sjukt fläskigt med Dark Rock 2 PRO i det här chassit. Blev sugen på att byta ut min H60 då pumpen viner mest i hela datorn.

Vilka Corsair minnen kör du med? Low profile?

Skrivet av muunkie:

Går det att stänga sidan med den kylaren? jag har själv kollat på den kombinationen men jag har för mig att jag läst att den är ca: 1cm för hög.

Mvh

Den är 1mm för hög(166mm) för chassits spec som säger att den klarar 165mm.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Går det att stänga sidan med den kylaren? jag har själv kollat på den kombinationen men jag har för mig att jag läst att den är ca: 1cm för hög.

Mvh

Skrivet av KingsX:

Sjukt fläskigt med Dark Rock 2 PRO i det här chassit. Blev sugen på att byta ut min H60 då pumpen viner mest i hela datorn.

Vilka Corsair minnen kör du med? Low profile?

Den är 1mm för hög(166mm) för chassits spec som säger att den klarar 165mm.

Har haft samma chassi och kylare samt moderkort.
Det går precis. Blir i värsta fall några små repor på insidan utav chassi sidan men det bucklar inte ut och tar inte emot så mycket.
Kylaren blir inte repad. I alla fall inte min

Permalänk
Medlem

Tror ni jag får in två par G.Skill F3 under den kylaren eller är det tight som satan redan utan kylare som sticker upp? Sitter själv på ett Asus MAXIMUS IV GENE-Z vilket har samma layout som Maximus V Gene.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Tror ni jag får in två par G.Skill F3 under den kylaren eller är det tight som satan redan utan kylare som sticker upp? Sitter själv på ett Asus MAXIMUS IV GENE-Z vilket har samma layout som Maximus V Gene.

Du kommer inte få in ett par F3or under den kylaren. Tror det är max 41-42mm i höjd som kan vara under kylaren.
Däremot tar du bort den röda toppkylaren på minnena så får de plats.

Kör själv ett par Ripjaws X under som är 40mm

Permalänk
Medlem

har tråkigt, inga pengar att spendera på steam, går in på sweclockers, pallar inte kolla forumet går in på galleriet, trycker på första bästa galleri, öhhj det där är ju saih.

men najs att du gjort dig av med båtmotorn. detta ser faktiskt bra mycket stiligare och snyggare ut.

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Går det att stänga sidan med den kylaren? jag har själv kollat på den kombinationen men jag har för mig att jag läst att den är ca: 1cm för hög.

Mvh

Den går att stänga helt utan problem, men det är inte mycket marginal ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Tror ni jag får in två par G.Skill F3 under den kylaren eller är det tight som satan redan utan kylare som sticker upp? Sitter själv på ett Asus MAXIMUS IV GENE-Z vilket har samma layout som Maximus V Gene.

Jag hade två stickor med Vengance högprofilsminnen, dom fick inte plats, lowprofile passar fint dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

har tråkigt, inga pengar att spendera på steam, går in på sweclockers, pallar inte kolla forumet går in på galleriet, trycker på första bästa galleri, öhhj det där är ju saih.

men najs att du gjort dig av med båtmotorn. detta ser faktiskt bra mycket stiligare och snyggare ut.

Hej janzzze! Jo asgött att ha gjort sig av med båtmotorn Det här bygget känns lite mer moget också ^^

Permalänk
Medlem

Snyggt, funderar på att köpa samma chassi. Men varför har du nätagget upp och ner? På det där chassit är det ju tänkt att nätaggets fläkt ska vara riktad uppåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablamo:

Snyggt, funderar på att köpa samma chassi. Men varför har du nätagget upp och ner? På det där chassit är det ju tänkt att nätaggets fläkt ska vara riktad uppåt?

Min tanke är att det ska agera som ett extra utblås i och med att det annas bara finns en 120mm som utblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaihtaMM:

Min tanke är att det ska agera som ett extra utblås i och med att det annas bara finns en 120mm som utblås.

Tips är att faktiskt använda det som det är tänkt att använda det
Just för att då det det ett positivt tryck utav in luften och du har mindre risk att få in damm i chassit.
Hade som sagt själv det chassit och jag använde inte ens en fläkt i 120mm utblåset.

Fungerade hur bra som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Tips är att faktiskt använda det som det är tänkt att använda det
Just för att då det det ett positivt tryck utav in luften och du har mindre risk att få in damm i chassit.
Hade som sagt själv det chassit och jag använde inte ens en fläkt i 120mm utblåset.

Fungerade hur bra som helst

Det står ju iofs i manualen att man skall montera psu med fläkten nedåt om den är 120mm eller större så jag förstår ju varför vissa gör det.
Sen så ska det enligt Silverstone själva vara ett tryckfel och att dom faktiskt rekommenderar att rikta den uppåt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Tips är att faktiskt använda det som det är tänkt att använda det
Just för att då det det ett positivt tryck utav in luften och du har mindre risk att få in damm i chassit.
Hade som sagt själv det chassit och jag använde inte ens en fläkt i 120mm utblåset.

Fungerade hur bra som helst

Det är sant det su säger med possitivt tryck och jag har övervägt hur jag ska göra. Men jag upplever att graffen har en väldig tendens att bli varm och jag är då inte så sugen på att offra ventilation

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaihtaMM:

Det är sant det su säger med possitivt tryck och jag har övervägt hur jag ska göra. Men jag upplever att graffen har en väldig tendens att bli varm och jag är då inte så sugen på att offra ventilation

Det förstår jag mycket väl att du inte vill offra då
Men gör så att du tar temps på det så som du har det nu och sen testa vänd och se hur stor temp skillnaden blir.
Är det skillnad på ett negativt sätt är det ju bara att vänta tillbaka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Det förstår jag mycket väl att du inte vill offra då
Men gör så att du tar temps på det så som du har det nu och sen testa vänd och se hur stor temp skillnaden blir.
Är det skillnad på ett negativt sätt är det ju bara att vänta tillbaka det

Jo precis. Man ska bara få tummen ur ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaihtaMM:

Jo precis. Man ska bara få tummen ur ^^

Haha, känner till det där allt för väl tyvärr x)

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga bilder! 5p Silverstone har verkligen lyckats med det här chassit(Har ett PS07).
Förresten hur får AP 180mm fläkten ström? molex? Har märkt att alla som man köper använder en switch för att ändra hastigheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Riktigt snygga bilder! 5p Silverstone har verkligen lyckats med det här chassit(Har ett PS07).
Förresten hur får AP 180mm fläkten ström? molex? Har märkt att alla som man köper använder en switch för att ändra hastigheten.

Tackar Ja det har dom verkligen
AP180 matas från moderkortet med en vanlig 3-pinskontakt. Yes, har hittat swichen, men låter den stå på högsta så får "FAN Xpert 2" sköta styrningen

Permalänk
Medlem

Skulle det rymmas en h60 en ssd och högprofilsramminnen ? Alltså om man tog bort hårdsikburen och klämde in ssddisken och en hdd disk i 5.25 platserna ?

Helst en cd/dvd läsare men inte nödvändigt Tacksam för svar

Är så brutalt sugen på detta chassi men vet inte om mina saker kommer rymmas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Skulle det rymmas en h60 en ssd och högprofilsramminnen ? Alltså om man tog bort hårdsikburen och klämde in ssddisken och en hdd disk i 5.25 platserna ?

Helst en cd/dvd läsare men inte nödvändigt Tacksam för svar

Är så brutalt sugen på detta chassi men vet inte om mina saker kommer rymmas

Ja vattenkyl och högprofilsminnen ska nog inte vara några problem. Jag har min SSD monterad där hårddiskburen förut satt och under den i en typ hotswap-bay sitter min HDD.