ny dator: 4670K, bitfenix prodigy. behöver hjälp med resterande delar

Permalänk
Medlem

ny dator: 4670K, bitfenix prodigy. behöver hjälp med resterande delar

hej

skall köpa ny dator och den kommer baseras på följande delar:
1) cpu: intel i5 4670k
2) chassi: bitfenix prodigy

sedan behöver jag hjälp
1) nätaggregat behöver jag köpa nytt eftersom inte alla passar i chassit. kan man köpa modulärt så länge djupet är specat till <160 mm?
2) cpu kylare som passar i höjdled. inte någon vattenkylning. behöver inte den bästa kylflänsen bara den är bättre än stock och är tyst.
3) moderkort behöver jag också.
4) ram-minnen behöver datorn också ha. minst 16 gb (skall förstås stödjas av moderkoret)
5) av erfarenhet vet jag att extra fläktar brukar behövas

du som redan har byggt en dator i detta chassi får gärna lämna en kommentar.
i små chassin händer det att komponenter inte passar så därav den här tråden.
grafikkort behövs inte då jag kommer förlita mig på den integrerade.

tack på förhand

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Finns det en budget?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Hjälpsam

Utan budget tog jag i endel, har en polare som har nästan denna spec, dock har han Noctua ULN fläktar

PSU går in, men lite thight, finns youtube video men kan inte länka dit på jobbet (sök Prodigy Psu)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3613274/2013-07-18

Finns pengar att spara här men en start (sparar 500:- på att ta H87 moderkortet tex)

Permalänk
Medlem

hej

budgeten är begränsad till 10 000 kr men kan överskridas vid behov. t.ex om det finns komponenter som är exceptionellt bra.
tror inte att det skall behövas.

chassit och processorn är de enda delarna jag har bestämt mig för
har försökt söka lite själv och sett att Asus P8Z77-I Deluxe verkar vara ett populärt moderkort.
sedan blir det lite överväldigande.
en del kylare passar tydligen inte moderkortet om jag förstår saken rätt.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hjälpsam

Asus P8Z77-I Deluxe har sockel 1155 o passar inte till i5-4770k som du ville ha......kortet i min korg är efterföljaren som har 1150 sockeln

Permalänk
Medlem

hej igen

där ser man! tusen tack för klargörandet!
det var länge sedan jag köpte dator. har faktiskt kvar min core 2 duo e6600 i bruk men den hänger inte med längre
är således lite ringrostig vad gäller socklel och sådant.

om ingen annan har feedback att ge blir det nog ett köp i linje med ditt paket
önskar ett kort med stöd för 2 skärmar men det ska jag försöka hitta själv på prisjakt.

återigen
tack

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Lego Master

Prodigyn har 180mm PSU-plats, så ett modulärt 160-agg blir ganska tajt, du har 2cm att ha kopplingar och kablar på. Men det går, om det är slimmade kontakter. Dessutom kan du ju koppla bort sån som inte behövs.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shudnawz:

Prodigyn har 180mm PSU-plats, så ett modulärt 160-agg blir ganska tajt, du har 2cm att ha kopplingar och kablar på. Men det går, om det är slimmade kontakter. Dessutom kan du ju koppla bort sån som inte behövs.

Sant, men finns en youtube video där en kille från Bitfenix monterar in några olika PSUer i Prodigy, en av dom han testat är 580W E9 från be quiet! så det går...kan som sagt inte länka till youtube från jobbet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av thli72:

Sant, men finns en youtube video där en kille från Bitfenix monterar in några olika PSUer i Prodigy, en av dom han testat är 580W E9 från be quiet! så det går...kan som sagt inte länka till youtube från jobbet

Men....det är ju mitt nätagg! Måste hem o kolla så det sitter kvar!

Men fan va nice isåfall, då blir det bara nytt moderkort ifall man vill bygga kompakt, resten ska passa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

hej igen

kan man nyttja två skärmar med ASUS Z87I-PRO?
förr i tiden var det DVI och VGA som gällde men ser nu att det inte finns VGA-utgång på detta morderkort.

ska se på klippet ang. nätagg.
bara det får plats och eftersom thli72 hade byggt en dator med nätagget i länken är det ju bevis på att det går.

toppen killar. förväntade mig sådan hjälp men det här är ju super!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hjälpsam

https://www.asus.com/Motherboards/Z87IPRO/

gå ned till "Multi-GPU/Monitors" o klicka på "Multi-monitor support "

Polaren har H87 kortet o L8 PSUn, men samma mått o det gick in med lite "kärlek"

Permalänk
Medlem

då var ordern lagd.

tusen tack för hjälpen thli72

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hjälpsam

Kul:) blev det ett vanligt svart/vitt eller mer vågat blå/orange/grön?

Lycka till med bygget, lätt att bygga i Prodigy med sin storlek

Permalänk
Medlem

ett vitt chassi fick det bli.

jo det ser mycket rymligt ut så det ska bli kul att sätta igång när komponenterna anländer.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.