Microsoft tyngs av sex miljoner osålda Surface RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag förstår inte riktigt vad folk är arga på.
gick från ifån till lumia 925 och är så jävla nöjd, visst, några appar man hade saknas ju, men telefonen och OSet är ju enligt mig så grymt mycket bättre.
har haft just en Surface RT hemma nu under några veckor, äger en ipad 3 sen tidigare, och samma sak där, är toknöjd med den, visst, det finns några saker som kan förbättras men ipaden har jag inte petat på sen jag fick RTn.

Ja, men hoppas de dumpar priserna ordentligt i Sverige också för att bli av med de där 6 miljoner exemplaren. Pris is USA är ca 2400 med sales tax, och... 5.700 i Sverige för 32GB versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag förstår inte riktigt vad folk är arga på.
gick från ifån till lumia 925 och är så jävla nöjd, visst, några appar man hade saknas ju, men telefonen och OSet är ju enligt mig så grymt mycket bättre.
har haft just en Surface RT hemma nu under några veckor, äger en ipad 3 sen tidigare, och samma sak där, är toknöjd med den, visst, det finns några saker som kan förbättras men ipaden har jag inte petat på sen jag fick RTn.
har även kört en lenovo tablet 2 några veckor med win 8 enterprise, och det är ju också helt grymt förutom att det är en atom processor, den är lite för seg för att driva hela win8, vilket gör att den falerar lite ändå.
och sen när det gäller win8 generellt, enligt mig det bästa OSet på länge.

och jag tror även att Surface RT KAN bli lite vanligare på företag snart också med förbättringarna som kom i 8.1. automat trigga vpn så fort man klickar på en remoteapp i en RDS miljö, det är ju så jävla sexigt så man blir hård!
Sen har vi det där med touchfree appar, eller vad dom kallades, man gör gester framför kameran för att bläddra vidare i en app, dom visade en demo på en app med recept och sånt, perfekt när man står i köket och är kladdig om händerna, bara swipa framför kameran för att bläddra i appen.

MS är absolut på gång, bara alla haters slutar hata utan anledning. man får tänka på att detta är deras riktiga första generation plattor och telefoner med samma upplägg, enligt mig så är MS produkter bättre än de första andoid och iOS lösningar när dom såg ljuset för första gången, så ms är ju på så sätt några år efter, men lyckas ändå riktigt bra

Funderar också starkt på att köpa en 925:a men överväger 1025:an pgav den SJUKA kameran. Fast visserligen så är 925an mer än tillräcklig och snyggare så det blir kanske den ändå...

Permalänk
Medlem

Dom borde hållit sig till x86. ARM och Windows var aldrig en vidare smart kombination...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Ja, men hoppas de dumpar priserna ordentligt i Sverige också för att bli av med de där 6 miljoner exemplaren. Pris is USA är ca 2400 med sales tax, och... 5.700 i Sverige för 32GB versionen.

Kostar ca 3200 nu, de har redan dumpat priserna

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills ingen PC-användare vill köpa deras Windows 8, vilket ju är byggt för mobiltelefoner och surfplattor....

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Snusfri

Som jag skrev i den andra tråden om Surface RT så har MS gjort en hel del missar när det gäller den.
Priset är på tok för högt för vad människor är beredda att betala.
Reklamen, vart är den? Syns man inte så finns man inte, bara för att man heter MS och enormt stora så gör det inte att folk vet om alla ens produkter.
Appar, de skulle INNAN de lanserade RT ha sett till så att det fanns färdiga appar från Facebook, Twitter, Instagram, Google (Chrome), Firefox osv då det är sådant man använder en surfplatta till.

Hade haft dessa appar från början, ett pris på 2500:- för 32GB version samt gjort reklam så att folk visste att produkten funnits så hade de sålt så mycket mer av den.

Tyvärr så har MS gjort nästan allt fel med lansering av RT och då blir det såhär.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Microsoft har gjort många missar med Windows 8, Windows RT och Xbox One för att nämna något. Windows Phone har inte lyckats ta några större marknadsandelar verkar det som. De skulle ha prissatt Surface RT mycket lägre direkt från början och gjort samma sak med Surface Pro för att ta marknadsandelar vilket man inte gjorde.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vänta bara tills ingen PC-användare vill köpa deras Windows 8, vilket ju är byggt för mobiltelefoner och surfplattor....

.

/facepalm

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

ms lär betala omkring 1000kr st för dom så tänkte säga att om det blir en utfösäljning för 1500kr så skulle jag ev köpa mig en för jag gillar iden när man har tangentbord då det är det som irriterar mig mest med platta
men jag hade nog köpt en samsung platta i stället och ett tangentbord XD tänker man orginal priset på dom så fick man en helt ok laptop för samma pengar 4500-5000kr eller en riktigt billig laptop + en platta för samma pris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Jag har hellre min Nexus 7 som är 2-3 gånger billigare.
Eller köper en ultrabook.

Surface RT är för dyr, och vill inte ha en låst enhet där man inte kan välja att installera Android eller en Linuxdistribution.

Permalänk
Medlem

Generationen under 2014 kommer bli ännu bättre och troligtvis mainstream, om nu inte M$ sabbar för sig själva och väljer att ta överbetalt.

Permalänk
Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Dom borde hållit sig till x86. ARM och Windows var aldrig en vidare smart kombination...

Snarare så är det väl rätt självklart att satsa på ARM. Utvecklingen för dessa processorer har gått i en rasande takt, vad händer om ARM en dag blir överlägset x86 där utvecklingen i princip bara leds av Intel? Samtidigt som ARM har flera starka företag bakom sig. I det läget vill man inte vara låst till x86.

Permalänk
Medlem

Kom igen Microsoft ni vet vad ni måste göra.

*viftar med en tusenlapp*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker fortfarande att det är för mycket pengar. Max 1999:-. Kommer de inte ner under 2000:- känns det inte intressant. Den kan inte mer eller mindre än min mobil med undantag av en större skärm.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Bara att ha is i magen, snart dumpas RT-plattorna för 1500 kr. DÅ kan det ju bli köpläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Snarare så är det väl rätt självklart att satsa på ARM. Utvecklingen för dessa processorer har gått i en rasande takt, vad händer om ARM en dag blir överlägset x86 där utvecklingen i princip bara leds av Intel? Samtidigt som ARM har flera starka företag bakom sig. I det läget vill man inte vara låst till x86.

Du missar poängen. ARM för Windows är i nuläget rent skit, då det finns knappt något app utbud värt att nämna..
Ser helt enkelt ingen vettig anledning varför man kör ARM baserat Windows över x86. När det finns ett enormt större utbud av program och appar för det.
ARM för Android så är det helt klart en vettig investering att fortsätta satsa på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TAG9217:

Xbox One floppade nästan också, tills de gjorde en U-sväng ang. funktionerna.

Massa nyheter om bakdörrar i Microsoft mjukvara/operativsystem som underrättelsetjänster har direkt tillgång till.

Tycker dock inte synd om dem, som man bäddar får man ligga helt enkelt.

Skolboksexempel på hur man sprider missuppfattningar och okunskap. Ska jag förklara i detalj så ingen orkar läsa eller kan sweclockers forumregler dra åt snaran för de som försöker sprida sin ignorans?

Permalänk
Medlem

När man läser kommentarerna kan man få för sig att varannan kotte här på SweC har en RT platta som de passionerat hatar, hur går det ihop med att de säljer dåligt?

Annars har MS marknadsfört Surface ganska hårt i USA, men jag tror prislappen gör att få vågar prova eller byta ifrån den redan etablerade ipaden. Svårt att slå sig in som det dyra alternativet på en marknad med en riktigt stor aktör som dessutom har en enorm tillbehörs marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du missar poängen. ARM för Windows är i nuläget rent skit, då det finns knappt något app utbud värt att nämna..
Ser helt enkelt ingen vettig anledning varför man kör ARM baserat Windows över x86. När det finns ett enormt större utbud av program och appar för det.
ARM för Android så är det helt klart en vettig investering att fortsätta satsa på.

Man måste komma ihåg att det handlar om första generationens plattor med rt. Första generationens plattor med android var heller inga direkta succéer. Även om utbudet av appar ter sig dåligt så har det förbättrats enormt sedan lanseringen av windows store. Sen har windows store inte ens funnits i ett år ännu. Efter hand som utbudet av appar ökar så kommer det spela mindre roll om en platta har arm eller x86 processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrev i den andra tråden om Surface RT så har MS gjort en hel del missar när det gäller den.
Priset är på tok för högt för vad människor är beredda att betala.
Reklamen, vart är den? Syns man inte så finns man inte, bara för att man heter MS och enormt stora så gör det inte att folk vet om alla ens produkter.
Appar, de skulle INNAN de lanserade RT ha sett till så att det fanns färdiga appar från Facebook, Twitter, Instagram, Google (Chrome), Firefox osv då det är sådant man använder en surfplatta till.

Hade haft dessa appar från början, ett pris på 2500:- för 32GB version samt gjort reklam så att folk visste att produkten funnits så hade de sålt så mycket mer av den.

Tyvärr så har MS gjort nästan allt fel med lansering av RT och då blir det såhär.

jag har wp8 i mobilen, vilket fick mig att köpa android platta...
finns fortfarande många barnsjukdommar.

sen så är tablet z'an vattentålig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det någonting som Windows 8 RT kan eller gör bättre än Android/iOS?
Om svaret är nej så förstår jag inte hur Windows kunde föreställa sig att det skulle slå...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Skolboksexempel på hur man sprider missuppfattningar och okunskap. Ska jag förklara i detalj så ingen orkar läsa eller kan sweclockers forumregler dra åt snaran för de som försöker sprida sin ignorans?

Kan inte mer än hållla med dig, de generaliseringar och grava överdrifter som används av vissa medlemmar är extremt tröttsamma att läsa.
Möjligt att det är en generationsfråga men för mig som är en äldre forummedlem så gör det lite att man faktiskt tappar lusten att läsa kommentarer.
Ett exempel finns i posten ovan din, klipper ett citat från posten.

"ARM för Windows är i nuläget rent skit, då det finns knappt något app utbud värt att nämna..
Ser helt enkelt ingen vettig anledning varför man kör ARM baserat Windows över x86. När det finns ett enormt större utbud av program och appar för det."

Visst det stämmer att apputbudet i vissa fall är bristande men det betyder inte att produkterna är värdelösa för det, visst det är en sämre plattform vad gäller utbud (precis som Android en gång varit och i vissa fall fortfarande är) men att klassificera RT baserade produkter som skit är en grav överdrift.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Värdet på Microsofts aktie senaste tiden har varit på tok för högt och nu har verkligheten kommit ikapp.

Man kommer inte långt på en produkt som ingen känner till, som inte har några appar värda namnet och som säljs till ett pris ingen vill betala.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Man måste komma ihåg att det handlar om första generationens plattor med rt. Första generationens plattor med android var heller inga direkta succéer. Även om utbudet av appar ter sig dåligt så har det förbättrats enormt sedan lanseringen av windows store. Sen har windows store inte ens funnits i ett år ännu. Efter hand som utbudet av appar ökar så kommer det spela mindre roll om en platta har arm eller x86 processor.

Fast tills dess dom har ett vettigare app utbud på Windows Store. Så ser jag ingen anledning att fortsätta satsa på RT i nuläget. Då som konsument så ser jag ingen direkt fördel i en RT platta över en x86 platta.
Dom bör hålla sig till x86 några år. Bygg upp utbudet. Sen när det ser lite vettigare ut. Så kan dom prova igen med ARM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Bra!

Har alltid tyckt att Microsofts surfplattor har varit totalt överprisade. Men vad som stör mig är propagandan om den "ständigt" sjunkande stationära marknaden. Hur många kvartal har försäljningen sjunkit? Inte många. Tomtar.

Men... Vi ska kanske inte räkna ut Ballmer & Co. riktigt än. Microsoft har en vana att gå ut långsamt och sen öka genom att kasta massor med pengar på projektet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Värdet på Microsofts aktie senaste tiden har varit på tok för högt och nu har verkligheten kommit ikapp.

Man kommer inte långt på en produkt som ingen känner till, som inte har några appar värda namnet och som säljs till ett pris ingen vill betala.

Du har helt rätt i att Surface har varit fel prissatt i förhållande till den marknadsposition man har och man borde varit betydligt offensivare just på den punkten, gissningsvis bla av rädsla att stöta sig med de partners som också säljer RT produkter men förmodligen också av hybris orsakad att man inte vill vara sämre än Apple vad gäller prestige och status.

Däremot håller jag inte riktigt med dig vad gäller apparna, jag hoppade på Android tåget förhållandevis tidigt (köpte en HTC desire på lanseringsdagen i April 2010) och då var situationen faktiskt rätt likartad med den situation Microsoft befinner sig i kanske med den skillnaden att de appar som då fanns till Android överlag var av rätt låg kvalité.

Och hur många här tycker att Google då lika gärna kunde lägga sig ner och dö som jag på fullt allvar sett nån haft som lösning på hur Microsoft skall förhålla sig till RT och app-situationen (eller om det rent av gällde hela Microsofts produktkatalog).

Jag håller dock med om att det finns stor risk att RT kommer föra en borttynande närvaro på marknaden men mer pga av att Intel har nya mycket lovande kretsar som gör att man lika gärna eller tom hellre kommer välja att köra x86 än att RT skall skall vara speciellt mycket sämre än något annat på marknaden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Du har helt rätt i att Surface har varit fel prissatt i förhållande till den marknadsposition man har och man borde varit betydligt offensivare just på den punkten, gissningsvis bla av rädsla att stöta sig med de partners som också säljer RT produkter men förmodligen också av hybris orsakad att man inte vill vara sämre än Apple vad gäller prestige och status.

Däremot håller jag inte riktigt med dig vad gäller apparna, jag hoppade på Android tåget förhållandevis tidigt (köpte en HTC desire på lanseringsdagen i April 2010) och då var situationen faktiskt rätt likartad med den situation Microsoft befinner sig i kanske med den skillnaden att de appar som då fanns till Android överlag var av rätt låg kvalité.

Och hur många här tycker att Google då lika gärna kunde lägga sig ner och dö som jag på fullt allvar sett nån haft som lösning på hur Microsoft skall förhålla sig till RT och app-situationen (eller om det rent av gällde hela Microsofts produktkatalog).

Jag håller dock med om att det finns stor risk att RT kommer föra en borttynande närvaro på marknaden men mer pga av att Intel har nya mycket lovande kretsar som gör att man lika gärna eller tom hellre kommer välja att köra x86 än att RT skall skall vara speciellt mycket sämre än något annat på marknaden.

Givetvis är min analys lätt överdriven.

Däremot förstår jag inte varför "när de andra lanserade sina produkter hade de inte heller ditten och datten"-argumentet kommer upp gång på gång.

Visserligen har du rätt, men jag tror inte kunden har förståelse/överseende med det. I absoluta termer är den helt enkelt sämre, rent apputbudsmässigt, såvida man inte specifikt känner att man absolut måste ha Microsoft office på en platta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Givetvis är min analys lätt överdriven.

Däremot förstår jag inte varför "när de andra lanserade sina produkter hade de inte heller ditten och datten"-argumentet kommer upp gång på gång.

Visserligen har du rätt, men jag tror inte kunden har förståelse/överseende med det. I absoluta termer är den helt enkelt sämre, rent apputbudsmässigt, såvida man inte specifikt känner att man absolut måste ha Microsoft office på en platta.

Finns nog ingen eller väldigt få som hävdar att app utbudet generellt inte är sämre men samtidigt är det verkligen det primära?
Det viktiga är väl ändå att produkten uppfyller den kravspec som den tänkta kunden har eller iaf ligger på en godtagbar nivå under förutsättning att man kan räkna med att de tillkortakommanden som finns kommer uppfyllas under en rimlig tid.

Skall man fortfarande använda jämförelsen iOS och Android så skulle man med visst fog kunna hävda att Android egentligen inte har nån plats på marknaden då Android generellt ligger efter iOS vad gäller appars kvalitet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Finns nog ingen eller väldigt få som hävdar att app utbudet generellt inte är sämre men samtidigt är det verkligen det primära?
Det viktiga är väl ändå att produkten uppfyller den kravspec som den tänkta kunden har eller iaf ligger på en godtagbar nivå under förutsättning att man kan räkna med att de tillkortakommanden som finns kommer uppfyllas under en rimlig tid.

Skall man fortfarande använda jämförelsen iOS och Android så skulle man med visst fog kunna hävda att Android egentligen inte har nån plats på marknaden då Android generellt ligger efter iOS vad gäller appars kvalitet.

Android har en viktig plats på marknaden för de som vill ha en smartphone/platta med stort apputbud och ogillar apple/vill ha en öppen plattform. Windows phone/rt fyller inte de hålen på samma sätt. visserligen är det inte apple, men plattformen är stängd och apputbudet är jämförelsevis värdelöst. Sedan kan man givetvis ha sina preferenser men diskussionen handlar väl snarare om varför Microsofts prylar inte verkar gå hem hos gemene man, inte vilken plattform man själv föredrar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.