Microsoft tyngs av sex miljoner osålda Surface RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Xbox One floppade nästan också, tills de gjorde en U-sväng ang. funktionerna.

Massa nyheter om bakdörrar i Microsoft mjukvara/operativsystem som underrättelsetjänster har direkt tillgång till.

Tycker dock inte synd om dem, som man bäddar får man ligga helt enkelt.

Då Xbox One inte finns på marknaden ännu är det ju svårt att säga om det blir en flopp eller ej även om de haft kvar funktionerna, det hade kanske inte varit till någon vidare hjälp men totalflopp har jag svårt att tänka mig att det skulle bli. Det finns ju trots allt en enormt stor skara människor som inte har någon koll alls på sådant här och som heller inte bryr sig för att de vet inte varför de borde bry sig.

Nyheterna om bakdörrar och annat gäller ju dock även Google, Apple, Facebook och ja, samtliga stora aktörer mer eller mindre, troligtvis mindre aktörer också för den delen.

Men överlag helt rätt, som man bäddar får man ligga. De har säkert pengar så det räcker och blir över även om de gör bort sig helt och hållet i några år framöver.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl att fråga sig varför Surface RT inte säljer så mycket som man hoppats på. Är det en dålig surfplatta? Knappast!

Problemet är att få (utanför Sweclockers) vet att Microsoft gör surfplattor. När man hör ordet surfplatta tänker alla på iPad. De som vill ha lite billigare alternativ har en rad Android plattor att tillgå. Surface RT har ett flertal fördelar (och även nackdelar) i jämförelse med iPad och om folk hade testat båda så hade många fler valt Surface RT än idag.

Sedan kan man förstås diskutera varför man har satsat på Windows RT, men jag anser att det finns ett två poänger med det.
1) Sätta fart på Intel så att de kommer ut med billiga och vettiga alternativ. Det finns inte en enda Windows 8 surfplatta i prisklassen 2000-3000kr, men en lång rad Android plattor och även iPad Mini letar sig in där. Intel har inte varit bra på att få ut x86 i de lägre prisklasserna.
2) Om så många köper en iPad som inte klarar att köra vanliga Windowsprogram, då kanske det finns en marknad för Windows RT som inte heller kan köra vanliga Windowsprogram. Många surfar ju bara och läser e-post numera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Hade nog gått bättre om dem var x86/64 baserade så man kunde köra vilka program som helst på dom!

Surface Pro.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nästan MS lägger ner surface RT och istället gör något liknande fast med atom då skulle jag köpt deras produkt istället för en från Acer. Och de kan lika gärna lägga ner Windows RT så folk slipper bli förvirrade med skillnaderna win RT och win 8

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Då Xbox One inte finns på marknaden ännu är det ju svårt att säga om det blir en flopp eller ej även om de haft kvar funktionerna, det hade kanske inte varit till någon vidare hjälp men totalflopp har jag svårt att tänka mig att det skulle bli. Det finns ju trots allt en enormt stor skara människor som inte har någon koll alls på sådant här och som heller inte bryr sig för att de vet inte varför de borde bry sig.

Nyheterna om bakdörrar och annat gäller ju dock även Google, Apple, Facebook och ja, samtliga stora aktörer mer eller mindre, troligtvis mindre aktörer också för den delen.

Men överlag helt rätt, som man bäddar får man ligga. De har säkert pengar så det räcker och blir över även om de gör bort sig helt och hållet i några år framöver.

Jo, vet att andra företag också har bakdörrar. Men syftade mest på att Microsoft verkar vara dem som får mest publicitet ang. detta, vilket knappast hjälper deras framgång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DDemis:

Surfplatta med windows har jag aldrig använt, men jag tycker Windows 8 är väldigt bra. Nästan löjligt att folk blir så arga för att en startknapp försvinner, och en Nokia Lumia med windows är nog det bästa jag har införskaffat på länge. Jag hoppas dom klarar sig, annars skulle det vara väldigt tråkigt.

Har ju inte med startknappen att göra för min del. Ingenting funkar ju, iSCSi är buggat och inte patchat ännu. Hyper-V fungerar inte på klockade sandybridge. Virtual SAN fungerar inte på Sandy/Marvel osv osv. Så ja, Flopp.

Permalänk
Medlem

Tänk om dom bara hade skippat RT (mycket mindre R&D) och slängt in en Hondo (AMD) eller Dualcore Atom med Win 8 Home för samma pengar. Den nuvarande är kapabel till liknande saker, men är beroende av nyutvecklade appar till ett sprillans nytt OS. En x86 baserad skulle fungera utmärkt med program från XP/2K tiden på sig och där finns mycket att hämta som redan finns, men som ej fungerar på ARM.

Varför RT? Skyll er skälva om ni bygger över 6 Miljoner (10?) enheter som man kan räkna ut med arslet att ingen vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Jo, vet att andra företag också har bakdörrar. Men syftade mest på att Microsoft verkar vara dem som får mest publicitet ang. detta, vilket knappast hjälper deras framgång.

Nä, det är sant. MS får väl mycket skriverier om detta då de tycks ha lämnat ut uppgifter om fler användare än de andra, vilket egentligen inte är så konstigt med tanke på deras storlek på OS-marknaden.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Surfplatta med windows har jag aldrig använt, men jag tycker Windows 8 är väldigt bra. Nästan löjligt att folk blir så arga för att en startknapp försvinner, och en Nokia Lumia med windows är nog det bästa jag har införskaffat på länge. Jag hoppas dom klarar sig, annars skulle det vara väldigt tråkigt.

Det handlar inte om startknappen utan det faktum att flera centrala grundprinciper för hur ett desktop GUI ska fungera har brutits. För enklare uppgifter fungerar Modern UI alldeles utmärkt men det har skett på bekostnad av de som fortfarande behöver en smidig desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd om detta leder till att de slutar med surfplattor. Designmässigt är det enligt mig det snyggaste som finns på marknaden! Funktionsmässigt ser jag inte heller några problem. Nöjer man sig inte med funktionalitet som typ iPad eller motsvarande android så köper man väl Surface PRO istället. Själv tar jag hellre en RT som väger mindre och har mycket bättre batteritid. Full funktionalitet behöver jag inte på en 10" skärm ändå oavsett upplösning.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det handlar inte om startknappen utan det faktum att flera centrala grundprinciper för hur ett desktop GUI ska fungera har brutits. För enklare uppgifter fungerar Modern UI alldeles utmärkt men det har skett på bekostnad av de som fortfarande behöver en smidig desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivbordet fungerar ju precis som vanligt. Jag har inte haft ett enda problem i alla fall med W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Surfplatta med windows har jag aldrig använt, men jag tycker Windows 8 är väldigt bra. Nästan löjligt att folk blir så arga för att en startknapp försvinner, och en Nokia Lumia med windows är nog det bästa jag har införskaffat på länge. Jag hoppas dom klarar sig, annars skulle det vara väldigt tråkigt.

Fast det är inte bara startknappen som är problemet. Mycket som tidigare gjorts med två klick görs nu med 4-5 klick. Sådant är påfrestande för en poweruser. Sen tycker jag personligen att det är för mycket gömt bakom skynket i Win8 och att Modern UI är ren skit.

Permalänk
Medlem

Förstod aldrig satsningen på RT och nu ser man att kunder inte heller gör det.

Varför krångla till det? Det ska vara lätt att välja. Går inte i Android träsket. Satsa istället på en riktigt bra prisvärd platta som kör alla dina Windows program. Tänk om de tagit hela RT kostnaden och istället "subventionerat" Pro plattan? DÅ hade de fått in en fot i marknaden.

Permalänk
Avstängd

är lite synd jag gillar dom där plattorna men skulle aldrig betala priset dom velat ha sen hade nån linux dist varit mer intressant på en sån

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DDemis:

Skrivbordet fungerar ju precis som vanligt. Jag har inte haft ett enda problem i alla fall med W8.

Som vanlig "användare" av windows 8 har jag inte heller haft så mycket problem, men i professionella sammanhang är det värdelöst, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Inte förvånad.
Hoppas dock att detta kan leda till en total utförsäljning av plattorna till humana priser.
Då kanske man kan tänka sig en som mediaenhet i vardagsrummet ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Utvecklar man skit så säljer det skitdåligt. Mycket enkel logik.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Hur kan de skriva att den är död?
Deras paddor har väl aldrig levt?

En gammal gråsten har väl aldrig levt så jag skulle inte vilja kalla den död.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Inte sämre än väntat, utan precis lika dåligt som väntat, från min synvinkel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Skrivbordet fungerar ju precis som vanligt. Jag har inte haft ett enda problem i alla fall med W8.

Jo, det är helt rätt, men man har valt att inte förbättra desktopen nämnvärt i Windows 8 för allt fokus är på Modern UI och dess gryende ekosystem. Trenden är oroande. Dessutom är en del av funktionaliteten sådan att man till o från ändå ska luras in i Modern UI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inte många rätt av microsoft på senare tid.

Som någon annan sa verkar de drabbats av Apple hybris och tror att de kan skapa nästa stora fenomen. De har iofs bra idéer men skulle nog må bra av att anställa/byta ut/lyssna mer på sina HCI (Human Computer Interaction) experter. En sak måste vara enkel och intuitiv för att den ska bli populär bland massan.

Misstagen verkar dock bara riktas mot konsumenter och Microsoft har ju knappt påverkats av förlusterna...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om dom tänkte alls när dom gav sig in på en redan mättad marknad?
Finns hur många sufrplatte-tillverkare som helst redan och många av dom säljs det dåligt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

Är inte förvånad

Kingen !!

Permalänk
Medlem

Dom behöver släppa billiga surfplatter med windows 8 och inte RT om de ska kunna konkurera, dags för dem att slimma ned Windows 8 ordentligt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nä, det är sant. MS får väl mycket skriverier om detta då de tycks ha lämnat ut uppgifter om fler användare än de andra, vilket egentligen inte är så konstigt med tanke på deras storlek på OS-marknaden.

Det är inte uppgifter om fler användare det handlar om utan att Microsoft aktivt samarbetat med NSA och hjälpt dem kringgå kryptering och samlat in information från Skype, Skydrive och Outlook.

Amazon, Apple, Google m.fl. är tvungna att lämna ut uppgifter om myndigheter kommer med domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att "vanlig" Windows 8 på platta är fantastiskt! Köpte en sån här http://tinyurl.com/cdon-acer förra helgen och är förälskad Den klarar köra XBMC, Office och alla de andra vanliga programmen samtidigt som man får 18 timmar batteritid... Klockrent!

Permalänk
Medlem

Ett sätt för MS att snabbt få igång både försäljning och användning är att under en kort tid ha galet låga priser på dessa och sedan förlja upp med "nyheter" med stort ståhej.
Text:
* Sänk priset med 60% under Augusti
* Föj upp med gratis killer apps Oktober och November

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Problemet är att få (utanför Sweclockers) vet att Microsoft gör surfplattor. När man hör ordet surfplatta tänker alla på iPad. De som vill ha lite billigare alternativ har en rad Android plattor att tillgå. Surface RT har ett flertal fördelar (och även nackdelar) i jämförelse med iPad och om folk hade testat båda så hade många fler valt Surface RT än idag.

Det var precis så jag upplevde det under min semester. Jag skulle till och med säga att Apple än så länge äger "produktidentiteten" i så måtto att den "inte så teknikintresserade" allmänheten identifierar en surfplatta som en Ipad.
Liksom inlines där jag kommer ifrån i början var kända som "Rollerblades" efter den mest kända producenten av just inlines.

Jag hade med mig min Nexus 7:a och fick ett flertal gånger frågan: Är det där en sån där Ipad?
Varefter konversationen utspelade sig på två sätt:
1.
-Är det en sån där Ipad?
-Nej inte riktigt, det är en surfplatta men den androidbaserad så den är lite annorlunda. Tänk dig exempel skillnaden mellan en pc med windows som operativsystem och Apple som har mac os.
-????

2.
-Är det en sån där Ipad?
-Ja det är som en Ipad.
- Ah, spännande.

Efter några dagar blev exempel 2 det vanliga...

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt vad folk är arga på.
gick från ifån till lumia 925 och är så jävla nöjd, visst, några appar man hade saknas ju, men telefonen och OSet är ju enligt mig så grymt mycket bättre.
har haft just en Surface RT hemma nu under några veckor, äger en ipad 3 sen tidigare, och samma sak där, är toknöjd med den, visst, det finns några saker som kan förbättras men ipaden har jag inte petat på sen jag fick RTn.
har även kört en lenovo tablet 2 några veckor med win 8 enterprise, och det är ju också helt grymt förutom att det är en atom processor, den är lite för seg för att driva hela win8, vilket gör att den falerar lite ändå.
och sen när det gäller win8 generellt, enligt mig det bästa OSet på länge.

och jag tror även att Surface RT KAN bli lite vanligare på företag snart också med förbättringarna som kom i 8.1. automat trigga vpn så fort man klickar på en remoteapp i en RDS miljö, det är ju så jävla sexigt så man blir hård!
Sen har vi det där med touchfree appar, eller vad dom kallades, man gör gester framför kameran för att bläddra vidare i en app, dom visade en demo på en app med recept och sånt, perfekt när man står i köket och är kladdig om händerna, bara swipa framför kameran för att bläddra i appen.

MS är absolut på gång, bara alla haters slutar hata utan anledning. man får tänka på att detta är deras riktiga första generation plattor och telefoner med samma upplägg, enligt mig så är MS produkter bättre än de första andoid och iOS lösningar när dom såg ljuset för första gången, så ms är ju på så sätt några år efter, men lyckas ändå riktigt bra

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!