Microsoft tyngs av sex miljoner osålda Surface RT

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tyngs av sex miljoner osålda Surface RT

Försäljningen av Microsofts surfplattor går sämre än väntat, vilket tvingar mjukvarujätten att göra en nedskrivning på motsvarande sex miljarder kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kunde nog dom flesta se att det inte skulle sälja bra.

Mer fail att lägga på MS lista senaste året.

Permalänk
Medlem

Hade nog gått bättre om dem var x86/64 baserade så man kunde köra vilka program som helst på dom!

Permalänk
Medlem

Går inte så bra för MS just nu...

Permalänk

När man väljer en "dead from the start" processor att bära Microsoft in på marknaden får man skylla sig själv.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det är otroligt synd. Surfplattor med RT är riktigt, riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är särskilt förvånad.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att jag tycker synd om dem... But I dont..

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Hade nog gått bättre om dem var x86/64 baserade så man kunde köra vilka program som helst på dom!

X86:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=b=s1342581...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Var ju rätt väntat!

Permalänk
Avstängd

Det här är ju jättebra för oss konsumenter. Lägre priser!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Vore ju trevligt om de kunde prisdumpas lite mer, så man kunde lägga beslag på ett riktigt billigt ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

När man väljer en "dead from the start" processor att bära Microsoft in på marknaden får man skylla sig själv.

Ja, för samma processor sitter i Nexus 7 vilken också sålt extremt dåligt, eller hur?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är ju jättebra för oss konsumenter. Lägre priser!

Resurser i sjön är aldrig bra. Trots denna miss kommer givetvis inte MS ge sina ägare mindre av vinsten, vilket leder till att någon annan del i verksamheten måste ta kostnaden. Kanske leder det till besparingar, kanske en något mindre RnD-budget. Nu är det väl förvisso nästan "småpotatis" för MS, men kapitalförstöring är aldrig något bra.

Permalänk
Medlem

Sänk priset till 2500kr eller något och marknadsför det, så kanske man får dom sålda

Permalänk
Skrivet av pecill:

Ja, för samma processor sitter i Nexus 7 vilken också sålt extremt dåligt, eller hur?

Kolla priset och lanseringsdatum på Nexus 7 sen detsamma på Surface RT.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Sluta fatta så dåliga beslut så ska ni nog se att det kommer gå bättre, Microsoft.

Surface är en väldigt förvirrande produkt för dom flesta. Är det en surfplatta eller en dator? Är det en surfplatta så är den för dyr, är det en dator så är den både för dålig och för dyr. En Ultrabook med samma hårdvara kan man få tag på för under 4000kr. Dom har verkligen lagt sig i en gråzon som bara är förvirrande för den typiska konsumenten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Går bra för MS nu... Surfplatta som floppar, Windows 8 floppade och väldigt nära en flopp på Windows Phone. Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sluta fatta så dåliga beslut så ska ni nog se att det kommer gå bättre, Microsoft.

Surface är en väldigt förvirrande produkt för dom flesta. Är det en surfplatta eller en dator? Är det en surfplatta så är den för dyr, är det en dator så är den både för dålig och för dyr. En Ultrabook med samma hårdvara kan man få tag på för under 4000kr. Dom har verkligen lagt sig i en gråzon som bara är förvirrande för den typiska konsumenten.

De hade förhoppningar om att de skulle ses som unika och innovativa av att satsa på ett hybridsystem istället för en renodlad surfplatta. Den här hybrisen har straffat sig rejält och i veckan la även Lenovo ner sin Yoga hybrid med windows RT. Att de ännu tror på konceptet förbryllar mig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Går bra för MS nu... Surfplatta som floppar, Windows 8 floppade och väldigt nära en flopp på Windows Phone. Synd.

Xbox One floppade nästan också, tills de gjorde en U-sväng ang. funktionerna.

Massa nyheter om bakdörrar i Microsoft mjukvara/operativsystem som underrättelsetjänster har direkt tillgång till.

Tycker dock inte synd om dem, som man bäddar får man ligga helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det här är ju jättebra för oss konsumenter. Lägre priser!

Hahaha finns det INGENTING du inte kan lägga positiv spin på?

Det ska dock sägas att Win8/RT/Phone:s floppar inte verkat skada Microsoft särskilt, de gjorde bara något lägre vinst än de 19.8 miljarder dollar de flaggat för, eftersom Server, Entertainment och Office istället gått bättre än väntat.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

De hade förhoppningar om att de skulle ses som unika och innovativa av att satsa på ett hybridsystem istället för en renodlad surfplatta. Den här hybrisen har straffat sig rejält och i veckan la även Lenovo ner sin Yoga hybrid med windows RT. Att de ännu tror på konceptet förbryllar mig.

RT är ju dock varianten som inte är en hybrid.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd

RT låg väl för högt i pris, nu anpassar ju Microsoft priset:
http://www.zdnet.com/is-the-surface-rt-cheap-or-is-the-ipad-m...

Jag har en Surface RT och gillar den. Office paketet är gratis, den var lättare och tunnare än PRO versionen.
Vilket var prio 1 för min del.
Seriöst arbete gör jag oavsett på min stationära dator ändå.

Går Microsoft dåligt? Nja kolla på vinsten de gör:
http://wmpoweruser.com/microsoft-announces-record-revenue-of-...

RT är nytt och med tiden hittar de väl rätt balans på priset.

Permalänk

Det är synd för det är ett bra bygge med hög kvalitet. Jag har två st och är mycket nöjd. Men det handlar om vad man vill ha dom till. Ska man ha det som en laptop för surf, media och office så funkar det skitbra. Ska man ha det som en iPad och spela Candy crush saga så fungerar det inte. Hoppas dom dumpar priset till 2000:- för det är mera rättvist. Jag köpte mina 64GB för 700:- st nya och det är det definitivt värt!!

Permalänk
Medlem

De har för höga tankar om sej själv. Sälj enheterna till självkostnadspris och skapa istället via enheterna reklamintäkter via Bing mm. Jag hade förstått ett högt pris om surface RT innehöll premiumkomponenter men den är ju ganska medioker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

RT är ju dock varianten som inte är en hybrid.

Du har fortfarande ett desktop på windows RT som mer eller mindre ter sig överflödigt då det du primärt borde använda är apparna. Och där finns ännu mycket att önska.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Kolla priset och lanseringsdatum på Nexus 7 sen detsamma på Surface RT.

Ja, då anser iaf jag att Tegra 3 inte var "Dead from the start", utan det var Windows RT som var det.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

RT är ju dock varianten som inte är en hybrid.

Jo, hybrid i meningen modern UI vs desktop gui, laptop vs padda, arm hårdvara vs desktopmod, laptop skärm (låg upplösning) vs padda (associeras med hög upplösning)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

De hade förhoppningar om att de skulle ses som unika och innovativa av att satsa på ett hybridsystem istället för en renodlad surfplatta. Den här hybrisen har straffat sig rejält och i veckan la även Lenovo ner sin Yoga hybrid med windows RT. Att de ännu tror på konceptet förbryllar mig.

Jag tror Microsoft har drabbats av nån sorts Apple-hybris där dom försöker efterlikna Apples affärsideologi genom att sälja unika upplevelser till ett överpris. Men det största misstaget som Microsoft begår är att dom även erbjuder sin unika upplevelse till ett lägre pris. Hade Surface haft en unik version av Windows med exklusiva funktioner (t.ex. att Modern UI var exklusivt) som lockar konsumenter så hade den nog sålt lite bättre, men nu är det ju exakt samma version som man kunde köpa för 250kr vid lansering och installera på en valfri dator.

Jag tycker dom ska lägga ner hela den här Apple-charaden med hårdvara och köra sitt egna race som dom är känd för. Lägg all energi på att göra Windows till det bästa operativsystemet i stället och låt företagen som kan hårdvara få syssla med det i fred så att den hårdvaran kan få en bra mjukvara i stället för nån medioker mjukvara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Går bra för MS nu... Surfplatta som floppar, Windows 8 floppade och väldigt nära en flopp på Windows Phone. Synd.

Surfplatta med windows har jag aldrig använt, men jag tycker Windows 8 är väldigt bra. Nästan löjligt att folk blir så arga för att en startknapp försvinner, och en Nokia Lumia med windows är nog det bästa jag har införskaffat på länge. Jag hoppas dom klarar sig, annars skulle det vara väldigt tråkigt.