Permalänk
Medlem

Grafikkorten för varma?

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny dator med SLI-gtx 760 och 4670k. Battlefield 3 flyter på extremt bra på ultra och allt annat är suveränt!
Dock så blev jag lite nyfiken på att kolla hur varm datorn är då jag maxar bf3. Jag blev lite förskräckt av resultatet där det stod att under bf3 är gpu:erna ca +72celcius och har varit upp i 81. Cpu:ns fyra kärnor låg stabilt på ca 40-45 grader. Är detta någonting jag borde åtgärda? Isåfall hur?
Tack på förhand!
(Programmet som jag använder heter någonting med ''monitorview''.)

Hälsningar
Emil

Permalänk
Avstängd

Det är inte speciellt varmt. Normala temperaturer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Det är ingen fara, normala temperaturer. Kompisens 6950 cf gick upp i 105c i bf3, då kan man kanske oroa sig lite.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Permalänk

Nerå, är inge farliga temps. Mina 680s ligger på 74 respective 65 som max, och jag har ganska bra med plats mellan korten, och en stor sidofläkt. Sen blir ju tempsen högre nu under sommaren

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Under 85-90 grader så är det grönt ljus.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

De flesta GPUer ska klara i alla fall 90°C, vissa klarar av högre än så. Mitt gamla radeon 5850 låg nästan alltid på strax över 90, mitt nuvarande radeon 7950 ligger på 65-70 beroende på spel och rumstemperatur.
Hur som helst så finns det säkerhetsfunktioner inbyggda för att förhindra överhettning. Till att börja med har du fläkten, som går upp i varv i takt med temperaturen för att bibehålla optimal temperatur. Om fläkten av någon anledning inte klarar av detta, trots 100% hastighet, börjar GPUn att sänka sin klockfrekvens tills temperaturen stabiliserats (detta kallar man att GPUn "throttlar"). Sjunker inte tempen trots dessa åtgärder (pga att kylaren lossnat eller gått sönder eller annan anledning), stänger GPUn av sig och allt blir svart.
Så det är "I PRINCIP" inte möjligt att köra en GPU för varm, om man inte använder en massa tredjepartsprogram, voltmods och kraftig överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Okej, så bra!
Så med andra ord kan jag vara helt lugn, skönt! Då blir det bara att fortsätta att ''gamea'' bf3 i väntan på Battlefield 4!

Ännu en gång, tack för alla välformulerade och snabba svar! Det uppskattas!

Hälsnigar,
Emil