Debatt: "Kopieringsavgiften är som att lägga alkoholskatt på dricksglas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ska man ta ut en privatkopieringsavgift som ska kompensera någon upphovsrättsinnehavare så bör den självfallet endast tas ut på produkter som denne upphovsrättsinnehavare har rättigheterna till (tex en DVD med musik från en viss artist).
Och då ska det givetvis vara möjligt och tillåtet att faktiskt kopiera det man köpt och inte som idag då det finns kopieringsskydd som förhindrar en att göra det man betalt denna "avgift" för att kunna göra.
Att tvingas betala för en tjänst man inte kan eller får utnyttja är bedrägeri och ska leda till åtal.

Som det är nu tar man ut avgifter från tomma lagringsmedia som inte har ett skit med någon upphovsrättsinnehavare att göra.
När folk lagrar sina egna bilder, filmer eller musik som de själva är upphovsrättsinnehavare till så tar Copyswede pengar från dessa och "ersätter" folk som inte har någon som helst rättighet till ens material.
Det är precis lika illa som folk som piratkopierar. Piraterna utnyttjar andras verk utan att betala för sig. Copyswede gör sig skyldiga till precis samma sak när de utnyttjar andras verk till att ta ut avgifter för att dela ut till folk som inte har någon som helst rätt till dessa verk.

Den enda vettiga lösningen om man verkligen ska ha kvar denna föråldrade privatkoperingsavgift är som sagt om man faktiskt lägger på avgiften på det som säljs som faktiskt är kopplat till en upphovsrättsinnehavare. Då blir det också klart vilken upphovsrättsinnehavare som förtjänar hur stor ersättning och inte som idag där det bara är som en stor A-kassa för dåliga artister som folk inte längre bryr sig om.

Som det är idag där man försöker avgiftsbelägga mer och mer som på ett långsökt sätt kan associeras till en "upphovsrättsinnehave" är så absurt att det knappt finns ord för det.

Förstår inte varför så många fått uppfattningen att det fungerar som "en stor A-kassa för dåliga artister som folk inte längre bryr sig om"? Om jag förstått det rätt så görs det dels undersökningar om vad folk kopierar, dels så håller man koll på vad det är som spelas i media (radio/tv) plus att man håller koll på vad som säljs/streamas. Dåliga artister som ingen bryr sig om kommer inte att få många kronor.

Alla skivor som ges ut och all musik som används i tv ska registreras så man kan spåra vart pengarna ska, man vet
alltså vilka som är upphovsrättinnehavare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag faktiskt inte förstår vad det är du anser att man inte får göra? Finns massa sätt att utnyttja privatkopieringsrätten som är fullkomligt tillåtna...

Jo, det vet väl jag också. Som att lagra kopior av matrial som jag själv skapat. Det jag inte får göra är att kringå kopieringskydd som ligger på en cd eller dvd, men ändå betala för det. Jag betalar för att få tillåtelse att göra en sak, och när jag gör just denna sak jag betalar för, så bryter jag mot lagen. Alltså, betala för något jag inte för göra.

En fråga till dig angående saker som är fullkomligt tillåtna. Tycker du att det är rätt att artister får betalt för att du lagrar DINA EGNA FOTON på en HDD eller ett Usb-minne?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Förstår inte varför så många fått uppfattningen att det fungerar som "en stor A-kassa för dåliga artister som folk inte längre bryr sig om"? Om jag förstått det rätt så görs det dels undersökningar om vad folk kopierar, dels så håller man koll på vad det är som spelas i media (radio/tv) plus att man håller koll på vad som säljs/streamas. Dåliga artister som ingen bryr sig om kommer inte att få många kronor.

Alla skivor som ges ut och all musik som används i tv ska registreras så man kan spåra vart pengarna ska, man vet
alltså vilka som är upphovsrättinnehavare.

Och dessa undersökningar är förmodligen ganska rättvisande... Eller anlitar SIFO FRA tror du och kollar vad dom snappat upp angående privatkopiering?

Någon påstod att CS hade 500 miljoner på banken? Om dom nu bara betalade ut 70 millar - vad ska då pengarna på banken gå till? Rättsprocesser?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en sak. Om jag skulle sätta upp en inspelningsserver och sen göra frontends till mina syskon runt om i landet så att dom kunde titta på tv, filmer och inspelningar genom den. Vad skulle det då räknas som? Det kan ju inte räknas som cardsharing, och dom kopierar ju egentligen ingenting heller då. och även om dom skulle kopiera något så får man ju lov att göra enstaka kopior till familj och nära vänner så det borde ju inte vara nån skillnad mot att bara bränna ner på dvd och skicka på posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Jo, det vet väl jag också. Som att lagra kopior av matrial som jag själv skapat. Det jag inte får göra är att kringå kopieringskydd som ligger på en cd eller dvd, men ändå betala för det. Jag betalar för att få tillåtelse att göra en sak, och när jag gör just denna sak jag betalar för, så bryter jag mot lagen. Alltså, betala för något jag inte för göra.

En fråga till dig angående saker som är fullkomligt tillåtna. Tycker du att det är rätt att artister får betalt för att du lagrar DINA EGNA FOTON på en HDD eller ett Usb-minne?

Mig veterligen är det rätt få cd-skivor som är kopieringsskyddade. Sedan kan man undra om är prövat i domstol om det är otillåtet att tex kringgå kopieringsskydd på dvd-filmer om man privatkopierar?

Men du menar alltså att du aldrig gjort något som kan anses vara privatkopiering? Även med usb-minnen eller hårddiskar?

Sedan får inte artisten betalt för att jag lagrar bilder på en disk, han får betalt för att jag använder disken för privatkopiering. Själv har jag en del musik liggande på både interna och externa hårddiskar och usb-minnen har vid tillfälle använts för att lagra privatkopierade tv-program och filmer. Utöver det har jag andra diskar där det bara ligger backup på bilder, men jag skulle tro att det jag betalat i privatkopieringsavgift ligger långt under värdet på den privatkopiering jag genomfört genom tiderna.

Tydligen använder majoriteten av svenska folket externa diskar och usb-minnen för att någon gång lagra privatkopierad musik, åtminstone om man ska tro den sifo-undersökning som copyswede genomförde i samband med skiljedomsförfarandet mot UMA-företagen, UMA-företagen har en egen undersökning som gav andra resultat, men då med lite annan frågeställning. F.ö. ganska intressant att läsa båda parters syn på saken och skiljedomens utlåtande:

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Tyvärr har jag ingen aning om man kan få tillgång till mer utförlig information om dessa undersökningar, men det kanske någon annan kan gräva fram?

Skrivet av Micke O:

Och dessa undersökningar är förmodligen ganska rättvisande... Eller anlitar SIFO FRA tror du och kollar vad dom snappat upp angående privatkopiering?

Någon påstod att CS hade 500 miljoner på banken? Om dom nu bara betalade ut 70 millar - vad ska då pengarna på banken gå till? Rättsprocesser?

Tja, har du någon bättre idé om hur man ska kontrollera vad som privatkopieras för att kunna avgöra hur pengarna ska fördelas så är jag övertygad om att copyswede mm är mycket intresserade av det, personligen har jag svårt att se hur man annars ska göra det. Som det är nu är det visserligen lite trubbigt, men artister som ingen lyssnar på kommer fortfarande inte att få många kronor...vilket väl var huvudpoängen i din kritik?

Angående 500 miljoner på banken så skulle jag be att få en källa till det påståendet till att börja med, stämmer det så borde det gå att se i copyswedes årsredovisning plus att man i så fall borde kunna utläsa var de pengarna kommer ifrån och vad de är tänka att användas till:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Bara att sätta igång och läsa! Meddela gärna vad du kommer fram till, vore intressant att veta hur det står till med den saken

Hur pengarna fördelas mellan olika organisationer går f.ö. att läsa i "Fördelning av ersättningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Mig veterligen är det rätt få cd-skivor som är kopieringsskyddade. Sedan kan man undra om är prövat i domstol om det är otillåtet att tex kringgå kopieringsskydd på dvd-filmer om man privatkopierar?

Japp, tidigare i tråden har någon grävt fram att det är otillåtet:

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1225343-debatt-kopieringsavgiften-ar-som-att-lagga-alkoholskatt-pa-dricksglas-post13721795/

Skrivet av Frispel:

Tja, har du någon bättre idé om hur man ska kontrollera vad som privatkopieras för att kunna avgöra hur pengarna ska fördelas så är jag övertygad om att copyswede mm är mycket intresserade av det, personligen har jag svårt att se hur man annars ska göra det. Som det är nu är det visserligen lite trubbigt, men artister som ingen lyssnar på kommer fortfarande inte att få många kronor...vilket väl var huvudpoängen i din kritik?

Angående 500 miljoner på banken så skulle jag be att få en källa till det påståendet till att börja med, stämmer det så borde det gå att se i copyswedes årsredovisning plus att man i så fall borde kunna utläsa var de pengarna kommer ifrån och vad de är tänka att användas till:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Bara att sätta igång och läsa! Meddela gärna vad du kommer fram till, vore intressant att veta hur det står till med den saken

Hur pengarna fördelas mellan olika organisationer går f.ö. att läsa i "Fördelning av ersättningar".

Jag tror att vederbörande hade läst sig till det i årsredovisningen ja. Och nej, när det gäller årsredovisningar är jag ingen bra granskare, så jag tänker inte plöja den från pärm till pärm. OM det skulle stämma så visar ju det att man tar ut för mycket i avgift alternativt på för många grejer eftersom man inte ens lyckas betala ut pengarna.

När det gäller fördelningen av ersättningar skulle man gärna vilja ha det lite mera detaljerat (verkar väldigt hemligt eftersom varken Copyswede eller mottagarna vill lämna någon mera info). Hade det varit en myndighet hade det väl varit offentlig handling men eftersom det så passande är en ekonomisk förening så är det ju inte det i dagsläget.

CS får det att låta som att man får så mycket för pengarna - att man får kopiera så mycket men alla DVDer och BDs går ju bort (DRM-skyddade). CD-skivor säljs det väl knappast många av idag så där känns ju behovet av ersättning tveksam.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Japp, tidigare i tråden har någon grävt fram att det är otillåtet:

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1225343-debatt-kopieringsavgiften-ar-som-att-lagga-alkoholskatt-pa-dricksglas-post13721795/

Jag tror att vederbörande hade läst sig till det i årsredovisningen ja. Och nej, när det gäller årsredovisningar är jag ingen bra granskare, så jag tänker inte plöja den från pärm till pärm. OM det skulle stämma så visar ju det att man tar ut för mycket i avgift alternativt på för många grejer eftersom man inte ens lyckas betala ut pengarna.

När det gäller fördelningen av ersättningar skulle man gärna vilja ha det lite mera detaljerat (verkar väldigt hemligt eftersom varken Copyswede eller mottagarna vill lämna någon mera info). Hade det varit en myndighet hade det väl varit offentlig handling men eftersom det så passande är en ekonomisk förening så är det ju inte det i dagsläget.

CS får det att låta som att man får så mycket för pengarna - att man får kopiera så mycket men alla DVDer och BDs går ju bort (DRM-skyddade). CD-skivor säljs det väl knappast många av idag så där känns ju behovet av ersättning tveksam.

Tittade som hastigast i årsredovisningen och konstaterade att jag faktiskt inte har speciellt bra koll på hur det fungerar

Men om min minst sagt amatörmässiga tolkning av siffrorna stämmer så hade copyswede 407 miljoner på kontot vid årsskiftet 2012/2013. Men då bör man ha i åtanke att pengar antagligen bara betalas ut en eller ett par gånger/år så majoriteten av dessa pengar betalades antagligen ut i början av 2013. Dock verkar det som att det är en del pengar som inte betalats ut under 2012 då man hade 340 miljoner i början av året och bara betalade ut 227 under året. Vad det beror på har jag ingen aning om, men det räknas fortfarande som en skuld till rättsinnehavare...kanske vet man inte vilka som ligger bakom vissa skivor/filmer/tv-program pga ofullständiga listor och verkförteckningar.

Blev i alla fall intresserad och ska kolla med en mer kunnig person när det gäller resultat/balans-räkning och kassaflödesanalys under morgondagen...om inte annat så kommer min moder som är en pensionerad ekonomilärare tycka att det är kul att få förklara hur det hela är uppställt

Permalänk
Medlem

Mindre skatter = ett friare samhälle, Jag är luddit och använder sällan internet, äger varken TV eller retardedphone eller läsplatta. Jag värderar frihet och privatlivet. Mindre skatter innebär även fler jobb.

Så klart du måste balansera på rätt nivå, kostnad vs inkomst BORDE vara vad vi finansierar med

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att en slant ska hostas upp till brottsofferfonden vid inköp av jaktgevär eller knivar. För visst KAN dom ju användas till rån, misshandel och dråp/mord? Ja jisses, OM det går så måste man ju ta fasta på det.

Visa signatur

Är huvet' dumt får Sweclockers lida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorbein:

Ser fram emot att en slant ska hostas upp till brottsofferfonden vid inköp av jaktgevär eller knivar. För visst KAN dom ju användas till rån, misshandel och dråp/mord? Ja jisses, OM det går så måste man ju ta fasta på det.

Om en majoritet av befolkningen hävdade att de gjorde det så skulle jag nog vara benägen att hålla med, alternativt förbjuda dom helt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny9193:

men hallå skulle villja ha statistik på hur mycket musik som laddas ner i Sverige idag mot innan spotify. enligt mig betydande % mindre...

Att folk fortfarande i stor utsträckning laddar ner film beror främst enligt mig bristande utbud man vill ha en tjänst för film inte 5, det gör ett privat bibliotek på datorn smidigare, å många vanliga dödliga nöjer sig med den kvalitén som erbjuds idag legalt och ilegalt. hade de kommit en tjänst som motsvarade vad de går att hyra film för (något billigare så klart) då lokalhyror, personal inte kostar lika mycket som alla de ställen de skulle ersätta.

å vad då

fattar du inte vilket konsumtions samhälle vi lever i? vi vill ha de senaste direkt, vilket också är ett problem då folk väljer att ladda ner pga sena dvd releaser , för att inte prata serier min upplevelse av netflix på den fronten är usel och som alla annan konsumtion vill man ha tillgång när å var man vill, alla dessa luckor är inte fyllda än.

sist men inte minnst skiva är fr många ett ganska utdaterat format, speciellt när de kommer till att konsumera snabbt, man vill inte rota i en skivsamling när de går att trycka ctrl F å skriva titeln å sen börja konsumera

Och?
Vad som är döende är just moln/tjänster när även dom kommer beskattas hårt vilket är helt rätt då det har samma syfte som en HDD, bara att det är externt offlocation.
Ett nätverksstrul och fysisk disk vinner i längden som det alltid gör för BD-skivor kommer överleva både tjänster och moln, bara lata folk som använder sig av tjänster/moln och tror det är guld och gröna skogar.

Argumentet att dödliga accepterar grynig 720p är felaktigt när det inte finns alternativ.
Bara kolla på respektabla ställen som vet vad kvalitet är så är det just 1:1 BD-isos som dominerar för 720p duger inte ens att spana in på datorn längre, men vissa saknar känsla för kvalitet och smak när dom nöjer sig med simpel 2.0 eller 5.1 över 6.2 DTS-MA.

Inte ens argumentet att ha det senaste direkt håller för jag har många storfilmer jag vill äga ofta dagen innan release och i sämsta fall dagen vid release ändå pga discshops snabba levereanser, eller rättare sagt postens snabba leveranser utanför fjollträsk och andra störa städer.
Att man sen föredrar att ha steelbooken från play.com som med tex Ironman 1 och 2 just pga exkusiviteten går inre att ersätta med gryning 720p trams för dessa är idag värda betydligt mer än vad inköpspriset var så i många fall är omslaget konstverk värda att visas upp. inte vara undangömda digitalt eller dolda i dammiga hörnor.
Enda argumetet kvar är då serier men det löses på annat sätt så inget av dina argument har kvalitet eller håller längre än runt hörnet.
Tar det för lång tid att dra ner så får man uppgradera sitt bredband, inte skylla på att man "vill ha" grynig 720p för tjänster är iskalla innna dim erbjuder vad vi verkligen VILL HA, dvs 1080p,1:1 BD-iso:s med extramaterialet intakt, ljudet intakt, en MKV:a kan accepteras om den uppfyller kvalitetskriteriet.
Att dra ner urusla förhandsversioner förtar hela upplevelsen på samma sätt som dåliga 720p gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

De politikerna som du blir deprimerad över har inte haft dessa frågor i fokus och antagligen inte är med i partier som tar posetiva ställningar emot dessa.

Vill du ha mer sådan politik får man försöka få in ex piratpartiet, samt kanske arbeta idéllt emot dessa för att de ska få mer rampljus antar jag.

Dock så tycker jag inte att du ska jämföra copyswede och radiotjänst som att deras saker ligger på samma nivå, via radiotjänst finaniseras Public Service från copyswede får du ingenting.

Då bör man läsa på lite mer om public service av ca 7miljarder så går en bråkdel till tv/radio/ur mm resten av pengarna slinker ner i de höga chefernas fickor de skor sig på oss precis som copyswe samma skit med olika namn typ!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hagis2k:

Då bör man läsa på lite mer om public service av ca 7miljarder så går en bråkdel till tv/radio/ur mm resten av pengarna slinker ner i de höga chefernas fickor de skor sig på oss precis som copyswe samma skit med olika namn typ!

Pratar du om Radiotjänst? Årsredovisningen 2012 ger totala rörelsekostnader på 158.7 miljoner och licensinkomster på 7255 miljoner, vilket gör att Radiotjänst totalt "kostar" 2% av det de får in; resten går till TV- och radioproduktion av SVT/SR/UR.

Om du menar att övriga pengarna går till löner, så tja, i viss mån. Varken SVT/SR/UR drivs ideellt. SVT:s och SR:s VD:ar tjänar ~2.1 miljoner om året var, UR:s ~1.5 miljoner [1]. Med god marginal bör sammanlagda "chefskostnader" (hur nu det skulle definieras; låt säga styrelseledamoter) hamna på <1% av licenspengarna.

De i ledande positioner inom dessa organisationer behöver inte känna sig underbetalda, men att säga att licenspengarna bara går ner i de "höga chefernas fickor" är att göra det lite väl enkelt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Då bör man läsa på lite mer om public service av ca 7miljarder så går en bråkdel till tv/radio/ur mm resten av pengarna slinker ner i de höga chefernas fickor de skor sig på oss precis som copyswe samma skit med olika namn typ!

Ta en titt i årsredovisningen för copyswede, återkom gärna sedan med siffror som styrker ditt påstående att det är höga chefer som får alla pengarna...lycka till!

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Permalänk
Medlem

kopieringsavgiften är som att säga att man ska betala 2 ggr för all film och musik men köper, låter rimligt... eller så måste det vara helt ok att dela information mellan "kompisar" på en stängd community... med motivation, jag har ju betalat för det annars saknar all den skatten helt grund för existens, ska de bara ha pengar fast den inte ger något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ta en titt i årsredovisningen för copyswede, återkom gärna sedan med siffror som styrker ditt påstående att det är höga chefer som får alla pengarna...lycka till!

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Det räcker inte att bara "ta en titt" för att se hur detta förekommer. En så rutten verksamhet som CopySwede har mycket pengar, de köper "rätt" revisor, denna revisor får mycket deg för att täppa till alla hål och få allt att se snyggt ut. Man måste gräva ordentliget för att hitta läckor med den här typen av kriminella företag som CopySwede är.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Lägg ner copyswede samt radiotjänst och alla deras bihang. De har nog med pengar för att kunna bedriva sin verksamhet bara på avkstningen på deras enorma förmögenheter. Men i SVT's fall så kan det väl för fanken inte kosta så mycket att sända 50% av tiden testbild/tv tablå.

Mindre skatter och större personlig frihet är goda saker.... För alla utom staten och staten är banne mig inte vi även om vi försörjer och matar den.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeiph:

Det räcker inte att bara "ta en titt" för att se hur detta förekommer. En så rutten verksamhet som CopySwede har mycket pengar, de köper "rätt" revisor, denna revisor får mycket deg för att täppa till alla hål och få allt att se snyggt ut. Man måste gräva ordentliget för att hitta läckor med den här typen av kriminella företag som CopySwede är.

Du menar alltså att copyswede sysslar med bokföringsbrott? Ganska allvarlig anklagelse som jag utgår från att du faktiskt har någon form av bevis för? I så fall tycker jag att du ska lämna in en polisanmälan på direkten!

Eller är du bara en allmänt missnöjd p12 som tar till stora ord för att visa sitt missnöje? Varför skulle just copyswede vara mer benäget att fuska än något annat företag/ekonomisk organisation?

Skrivet av danedi:

Lägg ner copyswede samt radiotjänst och alla deras bihang. De har nog med pengar för att kunna bedriva sin verksamhet bara på avkstningen på deras enorma förmögenheter. Men i SVT's fall så kan det väl för fanken inte kosta så mycket att sända 50% av tiden testbild/tv tablå.

Mindre skatter och större personlig frihet är goda saker.... För alla utom staten och staten är banne mig inte vi även om vi försörjer och matar den.

Tja, titta bara på hur bra de har det i usa, mest pengar vinner! ...finns positiva och negativa saker med alla system, tyvärr så blir det sådan extrem fokus på allt som är negativt i dessa fall att man missar det som faktiskt är bra. Personligen tycker jag det är bra med oberoende och någorlunda neutral public service så slipper man hamna i samma situation som tex italien där den som kontrollerar de största medierna kan gör a lite som han vill (tänker då på Berlusconi).

Permalänk
Medlem

Är det bara svenska företag som är meddlemmar i copyswede? jag piratkopierar inte svenskt material, det går på tv eller så köper jag det. Det skulle kännas mer motiverat att betala om HBO, FOX och diverse japanska TV-stationer var medlemmar, i mitt fall.

Ska inte copyswede belägga mitt dropbox, wuala och google drive utrymme nu också med avgifter?

Wait what glöm att jag sa nåt!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Är det bara svenska företag som är meddlemmar i copyswede? jag piratkopierar inte svenskt material, det går på tv eller så köper jag det. Det skulle kännas mer motiverat att betala om HBO, FOX och diverse japanska TV-stationer var medlemmar, i mitt fall.

Ska inte copyswede belägga mitt dropbox, wuala och google drive utrymme nu också med avgifter?

Wait what glöm att jag sa nåt!

Totalt delades knappt 73 miljoner ut under 2012, ca 10 miljoner gick till amerikanska upphovsrättsinnehavare, knappt fyra miljoner gick till UBOS som bla samordnar nordiska upphovsrättsinnehavare.

Permalänk
Medlem

aha, där ser man. Jag kollade copyswede på wikipedia så jag fick inte med allt där

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

aha, där ser man. Jag kollade copyswede på wikipedia så jag fick inte med allt där

Finns ganska mycket information i deras eget material:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Lägg ner copyswede samt radiotjänst och alla deras bihang. De har nog med pengar för att kunna bedriva sin verksamhet bara på avkstningen på deras enorma förmögenheter. Men i SVT's fall så kan det väl för fanken inte kosta så mycket att sända 50% av tiden testbild/tv tablå.

Mindre skatter och större personlig frihet är goda saker.... För alla utom staten och staten är banne mig inte vi även om vi försörjer och matar den.

Men du kan inte mena allvar? CS har drygt 400 MSEK i likvida medel, dom skulle således hålla sin verksamhet flytandes i drygt tre år. Det är i sammanhanget inte mycket pengar alls även om det för gemene man givetvis känns som astronomiska summor.

Och att mindre skatter och större personliga friheter är goda saker, ja kanske om din pappa är VD på CS. För den vanliga människan skulle ett lägre skattetryck, med privatisering av vård, skola och övrig offentlig verksamhet vara en katastrof. I vårt överbelånade samhälle skulle många inte ha råd med vård om dom blev sjuka. Bara den som hade råd skulle få "rätt" utbildning. Klassklyftorna skulle öka, vi skulle få något vi inte haft ordentligt av på länge i Sverige, riktig fattigdom. Och då menar jag inte, jag har inte råd med bil fattig utan jag dör av svält och lunginflammation. Så skärp dig lilla vän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Folk som tas för piratkopiering har förmodligen spridit till ett tillräckligt stort antal att det ska vara så fantastiskt uppenbart att de inte har hundratusentals vänner och familjemedlemmar att det inte behövs utredas det minsta. Det är inte så att deras pirat-o-meter börjar pipa så fort en kopia getts ut, och de måste springa hem till någon för att se om den ensamma kopian var till en vän eller inte.

Skillnaden mellan piratkopiering och privatkopiering är därmed ganska uppenbar, då de inte kan utreda det på den nivå att varje enstaka nerladdning måste spåras och valideras.

Nu menar jag inte via P2P nätverk och skit utan mer i form av fysiska kopior.

Inte mer än drygt ett halvår sedan en bekant till mig som kopierade nån förbannad barnfilm till dennes barns kompis och han blev anmäld för att ha piratkopierat filmen. Inte förräns i rätten sågades ärendet då det faktiskt var lagligt enligt lagen (INSERT PARAGRAPH N SHIT HERE).

Men vilket helvete rent ut sagt denne person hade innan målet lades ner. Förhör på förhör samtidigt som personen förlorade jobbet pga depression mm och ren trakasseri från bland annat A P B.

Allt för att de poliser som hade hand om ärendet/målet inte kunde lagtexter samt en människa med ont öga åt personen jag talat om här.

Nu menar jag inte att du har fel, utan jag berättar utifrån erfarenheter runtomkring mig som person.
Vidhåller dock att antingen är en sak på rätt eller fel sida lagen.

Permalänk
Skrivet av Shoppey:

Nu menar jag inte via P2P nätverk och skit utan mer i form av fysiska kopior.

Inte mer än drygt ett halvår sedan en bekant till mig som kopierade nån förbannad barnfilm till dennes barns kompis och han blev anmäld för att ha piratkopierat filmen. Inte förräns i rätten sågades ärendet då det faktiskt var lagligt enligt lagen (INSERT PARAGRAPH N SHIT HERE).

Men vilket helvete rent ut sagt denne person hade innan målet lades ner. Förhör på förhör samtidigt som personen förlorade jobbet pga depression mm och ren trakasseri från bland annat A P B.

Allt för att de poliser som hade hand om ärendet/målet inte kunde lagtexter samt en människa med ont öga åt personen jag talat om här.

Nu menar jag inte att du har fel, utan jag berättar utifrån erfarenheter runtomkring mig som person.
Vidhåller dock att antingen är en sak på rätt eller fel sida lagen.

Okej, ja det låter ju helt sinnessjukt måste jag säga. Förstår inte hur det skulle kunna bli sån stor grej över en kopia, oavsett om det hade varit olagligt eller inte...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Finns ganska mycket information i deras eget material:

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Det är det som dom väljer att visa upp ja. Utan att vara vare sig företagsjurist eller företagsekonom så går det väl att frisera siffror lite lagom utan att bryta mot lagen, dvs välja hur man ska disponera pengar lite lämpligt?

I någon tråd påstods det [hörsägen] att eftersom CS är en ekonomisk förening och inget AB så skulle det försvåra insyn för utomstående [/hörsägen] vilket ju skulle fungera som bensin på brasan för oss som är lätt konspirationsteoretiska. Kan någon bekräfta eller dementera detta?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är det som dom väljer att visa upp ja. Utan att vara vare sig företagsjurist eller företagsekonom så går det väl att frisera siffror lite lagom utan att bryta mot lagen, dvs välja hur man ska disponera pengar lite lämpligt?

I någon tråd påstods det [hörsägen] att eftersom CS är en ekonomisk förening och inget AB så skulle det försvåra insyn för utomstående [/hörsägen] vilket ju skulle fungera som bensin på brasan för oss som är lätt konspirationsteoretiska. Kan någon bekräfta eller dementera detta?

Har mycket svårt att tro att en ekonomisk förening skulle kunna "frisera" siffrorna i sin årsredovisning mer än något annat företag, och som total amatör så ser årsredovisningen rätt okomplicerad ut...sedan kan man ju fråga sig varför de skulle vilja frisera siffror? Med tanke på att copyswede ägs/drivs av sina medlemmar (upphovsrättsinnehavarna) så är det deras intressen som ska tillvaratas. Vad vi tänker/tycker här på forumet är nog i mångt och mycket totalt ointressant för dem.

I praktiken är det ett ganska litet företag, det är inte ett multinationellt företag som sysslar med avancerad skatteplanering för att komma undan skatt eller liknande, det är en ekonomisk förening vars syfte är att se till att de pengar som upphovsrättsinnehavarna enligt lag har rätt till betalas in och sedan distribueras till de som ska ha dom. Sedan kan man tycka vad man vill om lagen i sig och hur den implementeras, men det är en annan historia.

F.ö. skulle jag rekommendera de som är de minsta intresserade av att faktiskt veta hur tankarna går/gick runt stämningen av importörerna av externa hårddiskar och usb-minnen att läsa skiljedomstolens utlåtande, innehåller båda parters inlagor plus vad domarna tyckte och tänkte och vad som ledde fram till deras beslut. Klart intressant.

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Nu ligger den visserligen på copyswedes hemsida, men hade den varit manipulerad på något sätt så hade den plockats bort för länge sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har mycket svårt att tro att en ekonomisk förening skulle kunna "frisera" siffrorna i sin årsredovisning mer än något annat företag, och som total amatör så ser årsredovisningen rätt okomplicerad ut...sedan kan man ju fråga sig varför de skulle vilja frisera siffror? Med tanke på att copyswede ägs/drivs av sina medlemmar (upphovsrättsinnehavarna) så är det deras intressen som ska tillvaratas. Vad vi tänker/tycker här på forumet är nog i mångt och mycket totalt ointressant för dem.

I praktiken är det ett ganska litet företag, det är inte ett multinationellt företag som sysslar med avancerad skatteplanering för att komma undan skatt eller liknande, det är en ekonomisk förening vars syfte är att se till att de pengar som upphovsrättsinnehavarna enligt lag har rätt till betalas in och sedan distribueras till de som ska ha dom. Sedan kan man tycka vad man vill om lagen i sig och hur den implementeras, men det är en annan historia.

F.ö. skulle jag rekommendera de som är de minsta intresserade av att faktiskt veta hur tankarna går/gick runt stämningen av importörerna av externa hårddiskar och usb-minnen att läsa skiljedomstolens utlåtande, innehåller båda parters inlagor plus vad domarna tyckte och tänkte och vad som ledde fram till deras beslut. Klart intressant.

http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2013/06/skiljedom-...

Nu ligger den visserligen på copyswedes hemsida, men hade den varit manipulerad på något sätt så hade den plockats bort för länge sedan...

Eftersom man absolut inte, från något håll, verkar vilja redogöra mer detaljerat vem som får vad så verkar det inte otroligt att man vilja dölja ett och annat. Fick vi någon klarhet i huruvida dom har 400-500 millar "på banken"?

Jag tycker fortfarande att det är fantastiskt att en ekonomisk förening har mandat att själva bestämma vad som ska vara avgiftspliktigt och inte. Finns det någon motsvarighet i samhället, inom något annat område?

Jag tror inte heller att dom skulle vågat lägga ut en manipulerad text av det slaget men vad får dig att tro att dom inte skulle kunna göra det? Vem skulle lusläsa "originalet" och jämföra?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Eftersom man absolut inte, från något håll, verkar vilja redogöra mer detaljerat vem som får vad så verkar det inte otroligt att man vilja dölja ett och annat. Fick vi någon klarhet i huruvida dom har 400-500 millar "på banken"?

Jag tycker fortfarande att det är fantastiskt att en ekonomisk förening har mandat att själva bestämma vad som ska vara avgiftspliktigt och inte. Finns det någon motsvarighet i samhället, inom något annat område?

Jag tror inte heller att dom skulle vågat lägga ut en manipulerad text av det slaget men vad får dig att tro att dom inte skulle kunna göra det? Vem skulle lusläsa "originalet" och jämföra?

Enligt årsredovisningen så hade de drygt 400 miljoner på banken vid senaste årsskiftet. Då ska man dock vara medveten att de troligen betalar ut pengar en eller ett par ggr/år så majoriteten av dessa pengar bör ha delats ut i början av detta år.

Sedan är det inte copyswede som bestämmer vad som är avgiftspliktigt, de har synpunkter på vad som kan tänkas vara avgiftspliktigt och framför detta till de som importerar dessa produkter. Om de tycker att det är felaktigt så kan man bestrida kraven i domstol och/eller skiljedom. I slutändan är det rättsväsendet som bestämmer vad som är avgiftspliktigt enligt den lag som finns. Som sagt, läs den text jag länkade till tidigare, är faktiskt rätt intressant läsning.

Ställ dig frågan, varför skulle dom ens vilja lägga upp en manipulerad text? Dom vann ju målet, finns ingen som helst anledning att lägga upp något fejkat efter det? Och hade det varit något mysko med domarna (dvs jäv) så hade motparten nog noterat det.

De flesta som skriver om copyswede här i forumet verkar utgå från att allt endast är fiffel, om man faktiskt lägger lite tid på att ta reda på fakta så inser man snart att detta faktiskt är som vilket företag som helst. Deras jobb är att bevaka upphovsrättsinnehavarnas intressen och det innefattar bland annat att se till att lagen om privatkopieringsavgift efterföljs. Uppenbarligen tyckte rättsväsendet att copyswede hade rätt när det gällde externa hårddiskar och usb-minnen. Det var inte copyswede som bestämde detta, det var skiljedomstolen som beslutade detta.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt i det juridiska men tydligen var det ju mindre bra att man hamnade i en skiljedomstol, minns tyvärr inte varför, kan ha haft att göra med att man inte kan överklaga eller något...

Troligen? Framgår det inte av årsredovisningen hur ofta och när dom betalar ut? På hemsidan slog dom ju på stora trumman nu när dom betalat ut under sommaren så 1-2 ggr per år verkar väl inte helt otroligt. Dom är alltså ganska hemliga med detta - vilket naturligtvis gör att man blir än mer misstänksam.

Jag vidhåller att om dom har flera gånger det utbetalade beloppet på banken så tar dom ut för hög avgift alternativt - mera troligt - på för många produkter om dom inte ens hittar "upphovsrättsinnehavare" nog att betala ut det till. Det är ju knappast meningen att CS och dess hejdukar ska leva gott på räntan - eller?

Skrivet av Frispel:

...Sedan är det inte copyswede som bestämmer vad som är avgiftspliktigt, de har synpunkter på vad som kan tänkas vara avgiftspliktigt och framför detta till de som importerar dessa produkter. Om de tycker att det är felaktigt så kan man bestrida kraven i domstol och/eller skiljedom. I slutändan är det rättsväsendet som bestämmer vad som är avgiftspliktigt enligt den lag som finns. Som sagt, läs den text jag länkade till tidigare, är faktiskt rätt intressant läsning. ...

Öööh, CopySwede hittar på vad dom tycker är avgiftspliktigt och tydligen har man lite för stora mandat att avgöra det själva ja eftersom skiljedomstolen verkar gå blint på deras linje. Frågor på det?

Jag vill fortfarande veta rimligheten i att jag ska betala till en massa kulturtomtar för media jag själv skapar (hobbyfotograf/filmare). Det är helt befängt och jag har inte sett maken till liknande system någon annanstans. Och fortfarande gäller som sagt att man inte får kringgå kopieringsskydd ens för privatkopiering vilket gör att man betalar för något man inte får göra - även om CS försöker låta generösa - DVD och BD går alltså fetbort.

Att påstå att datorer och hårddiskar skulle vara "särskilt ägnade" för privatkopiering är ju helt befängt. Det är som att säga att alla bilar är "särskilt ägnade" för rally - inte riktigt va? Det betyder att dom som tolkar lagen är lite lätt bakom flötet.

Vidare är förhandlingar i skiljedomstol såvitt jag förstår inte offentlig handling (verkar vara mycket runt CS som mörkas).

Jag börjar nästan tro att du (Frispel) jobbar för CopySwede eftersom du både verkar sympatisera med dom och mest är aktiv i lagrings-delen av forumet såvitt jag kan se

Att man nu har stämt Telia för att inte ha betalat privatkopieringsersättning för iPhones sålda efter 2006 eller vad det nu var gör mig än mer orolig. Speciellt när grunden för det hela, "särskilt ämnad för", privatkopiering är så lös - så tyder det på att man antingen har råd att förlora (400 millar på banken) eller att man mutat rätt människor och därför är säker på att vinna.

Om jag hade knallat in i riksdagen och sagt att jag vill att BRÅ ska få en slant för varje såld kniv, inklusive köksknivar, eftersom dom är "särskilt ämnade" att mörda med, så hade jag blivit utskrattad - eller hur?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX