Dator bootar inte från hårddisk och kommer ej åt BIOS.

Permalänk
Medlem

Dator bootar inte från hårddisk och kommer ej åt BIOS.

Hej!

Kom precis hem efter några dagars resa och nu vill min dator inte starta. Om man startar datorn med systemdisken inkopplad så står det endast "No harddrive detected" och sen kommer "Tryck del för BIOS" upp, men inget händer när man trycker. Om man kopplar ur systemdisken så kan man komma åt BIOS precis som vanligt. Har testad disken i en annan dator där den hittas utav BIOS, men det går inte att boota från den. Någon som vet vad felet kan vara och hur man åtgärdar detta? Hårddisken är för övrigt en Corsair F60 SSD 60 GB.

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av 09tomlin:

Har testad disken i en annan dator där den hittas utav BIOS, men det går inte att boota från den.

Det bruka inte boota för de flesta. Även om det gick så skulle den varit segare än normalt och ge fel då och då. Datorn reagerar som du skulle göra om du bytte kläder / skor med sin mormor. Dom lär inte passa och du skulle knappast trivas ens om du fick på dig dom.

Man ska koppla in den som en lagrings disk och titta på disken i Windows. Passa då på att kopiera det du inte vill förlora.

Är ditt hus känt för att ha problem med åska och strömspikar tex efter strömavbrott?

Har du testat att byta båda kablarna och att flytta runt kabeln som sitter i moderkortet ifall det är nån kontakt där som dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det bruka inte boota för de flesta. Även om det gick så skulle den varit segare än normalt och ge fel då och då. Datorn reagerar som du skulle göra om du bytte kläder / skor med sin mormor. Dom lär inte passa och du skulle knappast trivas ens om du fick på dig dom.

Man ska koppla in den som en lagrings disk och titta på disken i Windows. Passa då på att kopiera det du inte vill förlora.

Är ditt hus känt för att ha problem med åska och strömspikar tex efter strömavbrott?

Har du testat att byta båda kablarna och att flytta runt kabeln som sitter i moderkortet ifall det är nån kontakt där som dött?

Jag testade och kan öppna hårddisken via Windows på den andra datorn. Så då lär den väl inte vara trasig? Men problemet kvarstår att det inte går att boota från den eller komma in i BIOS på min dator.
Vad jag vet har vi inga problem med åska och strömspikar. Jag har testat att flytta runt kablarna med.

Om jag formaterar om SSD:n i den andra datorn, tror du då att det kan fungera att installera om Windows på den i min dator?

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C