Macbook air funderingar..

Permalänk

Macbook air funderingar..

Hej!

Det är så att jag suttit ett tag och kollar igenom köpråds tråden för bärbara datorer, skapade även en tråd där och bestämde mig för att köpa Asus ux31a..
Men nu fastnade jag för en mac, och främst handlar det om macbook air 13" med haswell och 8gb ram.

Däremot finns det ett par frågor som jag skulle vilja kolla med er först innan jag bestämmer helt..
Macen kommer jag använda som en primär dator, under studietiden i universitet, så det kommer att bli en del surfande, serier och filmer nästan varje dag.
Sedan kommer jag att skriva och programmera en del, kommer macen räcka till för att kompilera och köra programmen jag skrivit utan att lagga?
Det kommer däremot inte vara några monsterprogram som jag kommer att jobba med, utan datorer för det finns i skolan.

Sedan när det kommer till spel, är det nog endast football manager 2013, om ens det. Enligt minimikraven för spelet klarar macen av att köra det, men jag skulle gärna vilja veta av erfarenhet hur datorn pallar det, hur stor databas man har osv...
När det gäller andra program kanske jag kör photoshop någon gång, och testar på musikprogram som fruityloops.

Skulle man behöva en macbook pro för mina krav??

Tack på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Har jag postat i fel tråd??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

En Haswell Macbook Air kommer fungera ypperligt för det du beskriver. SSD-disken är supernsnabb (700-800 MB/s!) och 8 GB minne sitter fint på det. CPUn är något långsammare än gemene dator, men jag kan inte se att det skulle vara några som helst problem då en dators upplevda hastighet i princip alltid beror på hårddisken och ramminnet -- vilket den fixar galant!

Sen har nya 13-tummarne extremt bra batteritid, många tester visar uppåt 13-14 timmar och informella tester från kommande OS X Mavericks betar tyder på att det kommer bli ännu bättre (finns forumtrådar på Macrumors.com där folk påstår att de fått ut 16-18 timmar med Mavericks-betan).

Det enda jag inte kan svara på är spelet, men Football manager låter inte så krävande så troligen är det inget större problem. Dock lär du få utt bäst spelupplevelse om du installerar Windows via bootcamp och kör en s.k. dual boot. Då startar du om dator med Windows när du ska spela.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

har kompisar som spelar FM på 3-4 år gamla mbps utan problem

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vilka program du kommer använda, men du kanske kommer få kompabilitetsproblem eftersom du kör Mac och (nästan) alla andra PC.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

har kompisar som spelar FM på 3-4 år gamla mbps utan problem

Okej då borde nog denna också klara av det

Skrivet av b0bzor!:

En Haswell Macbook Air kommer fungera ypperligt för det du beskriver. SSD-disken är supernsnabb (700-800 MB/s!) och 8 GB minne sitter fint på det. CPUn är något långsammare än gemene dator, men jag kan inte se att det skulle vara några som helst problem då en dators upplevda hastighet i princip alltid beror på hårddisken och ramminnet -- vilket den fixar galant!

Sen har nya 13-tummarne extremt bra batteritid, många tester visar uppåt 13-14 timmar och informella tester från kommande OS X Mavericks betar tyder på att det kommer bli ännu bättre (finns forumtrådar på Macrumors.com där folk påstår att de fått ut 16-18 timmar med Mavericks-betan).

Det enda jag inte kan svara på är spelet, men Football manager låter inte så krävande så troligen är det inget större problem. Dock lär du få utt bäst spelupplevelse om du installerar Windows via bootcamp och kör en s.k. dual boot. Då startar du om dator med Windows när du ska spela.

Okej, tack för posten
Men jag skulle helst vilja undvika att köra dualboot på air..

Skrivet av Appel99:

Jag har ingen aning om vilka program du kommer använda, men du kanske kommer få kompabilitetsproblem eftersom du kör Mac och (nästan) alla andra PC.

Kommer köra program som codeblocks, eclipse, photoshop, fruityloops, traktor och kanske några till. Men då menar jag inte att jag kommer ha alla samtidigt, utan några är för att testa på lite grejer

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Sen så undrar jag om denna modell har några problem man kanske borde känna till, förutom att skärmen inte är regins

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Ska du inte köra något krävande och har pengar borde det gå bra.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Ska du inte köra något krävande och har pengar borde det gå bra.

Som sagt inte mer krävande än football manger, och photoshop.

En sista fråga bara, såg att osx mavericks kommer komma inom en snar framtid, det jag undrar är ifall jag köper macbook airen nu, måste jag köpa till uppgraderingen till mavericks eller kommer det vara gratis??

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Inhandlade mig en air i förrgår. Och kan säga att datorn är allt som jag önskat mig. Väldigt snäppig. Otroligt bra skärm, ser bra med solljus direkt på skärmen. Disken är galet snabb. Flertrådade applikationer flyter på bra (Logic).
Vad jag borde ha gjort dock är att köpa 256gb versionen. 128 är inte mycket utrymme, och att ha möjligheten till bootcamp skulle underlätta i många fall.

Fullt skriven rekommendation, men jag hoppas budskapet kommer fram.

Köp köp, du kommer inte att bli besviken. Var dock beredd på att det är begränsad tillgänglighet just nu. Jag kunde bara få tag i 4gb versionen om jag inte ville köpa från apple direkt. Men deras finansiering är ju skräp för en student, leta ordentligt.

Permalänk
Skrivet av Foxtra:

Men deras finansiering är ju skräp för en student, leta ordentligt.

Hur menar du nu? Studenter får 10% på alla datorer samt vissa tillbehör på Apple Store. Apple Premium Resellers brukar bara ha 5%.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Som sagt inte mer krävande än football manger, och photoshop.

En sista fråga bara, såg att osx mavericks kommer komma inom en snar framtid, det jag undrar är ifall jag köper macbook airen nu, måste jag köpa till uppgraderingen till mavericks eller kommer det vara gratis??

Ja, du ska nog räkna med att du kommer att behöva betala för Mavericks. Läste att Mountain Lion kostade $20 och Lion $30 att uppgradera till, så jag tror du kan räkna med att priset kommer ligga runt den summan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Ja, du ska nog räkna med att du kommer att behöva betala för Mavericks. Läste att Mountain Lion kostade $20 och Lion $30 att uppgradera till, så jag tror du kan räkna med att priset kommer ligga runt den summan.

Okej tack för svaren
Såg i sign att du hade MBA, får man höra dina åsikter om den?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Okej tack för svaren
Såg i sign att du hade MBA, får man höra dina åsikter om den?

Min första mac någonsin och har snart avklarat min första vecka med den. Förutom ett par irritationsmoment som Windows-användare i OS X-miljö är jag väldigt nöjd med den. Batteritiden är mycket bra och trackpaden är gudomlig, nästan så att bara trackpaden gör datorn värd sina pengar. Prestandan har jag väl inte så mycket att säga om förutom att den verkar duga åt det jag vill göra med den (surf, film/serier via SMB, Spotify och när studierna börjar: ordbehandling). Har inte haft SSD tidigare så blir alltid lika förvånad hur snabbt den startar

Såg att du tänkt att köpa med 8GB, vilket är helt rätt. Men ska du använda MBA:n som din primära dator skulle jag nog rekommendera att du även väljer till 256GB SSD, annars kan det bli knapert på sikt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Min första mac någonsin och har snart avklarat min första vecka med den. Förutom ett par irritationsmoment som Windows-användare i OS X-miljö är jag väldigt nöjd med den. Batteritiden är mycket bra och trackpaden är gudomlig, nästan så att bara trackpaden gör datorn värd sina pengar. Prestandan har jag väl inte så mycket att säga om förutom att den verkar duga åt det jag vill göra med den (surf, film/serier via SMB, Spotify och när studierna börjar: ordbehandling). Har inte haft SSD tidigare så blir alltid lika förvånad hur snabbt den startar

Såg att du tänkt att köpa med 8GB, vilket är helt rätt. Men ska du använda MBA:n som din primära dator skulle jag nog rekommendera att du även väljer till 256GB SSD, annars kan det bli knapert på sikt.

Fråga gärna mig om det är något i OS X du undrar över (kör både Windows och OS X, men mest OS X).
Ibland måste man tänka om lite från Windows-tänket för att det ska flyta på, men gör man det så tror jag man kan vara än mer effektiv med det mesta man gör i operativet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Min första mac någonsin och har snart avklarat min första vecka med den. Förutom ett par irritationsmoment som Windows-användare i OS X-miljö är jag väldigt nöjd med den. Batteritiden är mycket bra och trackpaden är gudomlig, nästan så att bara trackpaden gör datorn värd sina pengar. Prestandan har jag väl inte så mycket att säga om förutom att den verkar duga åt det jag vill göra med den (surf, film/serier via SMB, Spotify och när studierna börjar: ordbehandling). Har inte haft SSD tidigare så blir alltid lika förvånad hur snabbt den startar

Såg att du tänkt att köpa med 8GB, vilket är helt rätt. Men ska du använda MBA:n som din primära dator skulle jag nog rekommendera att du även väljer till 256GB SSD, annars kan det bli knapert på sikt.

Okej låter alltså som att du är riktigt nöjd kort sagt, vilket är bra
Blir nog lite för dyrt med 256gb SSD, funderar på att köra 128 med en extern hårddisk för entertainment..

Skrivet av star-affinity:

Fråga gärna mig om det är något i OS X du undrar över (kör både Windows och OS X, men mest OS X).
Ibland måste man tänka om lite från Windows-tänket för att det ska flyta på, men gör man det så tror jag man kan vara än mer effektiv med det mesta man gör i operativet.

Får jag också göra det ifall jag får problem?

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Fråga gärna mig om det är något i OS X du undrar över (kör både Windows och OS X, men mest OS X).
Ibland måste man tänka om lite från Windows-tänket för att det ska flyta på, men gör man det så tror jag man kan vara än mer effektiv med det mesta man gör i operativet.

Hehe, tackar för erbjudandet! Hittills har jag dock inte stött på några frågor jag inte kunnat hitta svaret på själv. Fast det kommer väl när jag blir en något mer avancerad användare

Skrivet av darippsta:

Okej låter alltså som att du är riktigt nöjd kort sagt, vilket är bra
Blir nog lite för dyrt med 256gb SSD, funderar på att köra 128 med en extern hårddisk för entertainment..

Mjo, har du inte budgeten så är det inget mer med det. För normal användning räcker 128GB gott och väl ihop med externt lagrad media. Men, det kan bli ont om plats om du behöver rulla flertal VMs på den, för att lösa exempelvis kompabilitetsproblem.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Datavetare

Har använt en 2010 års 15" MBP som primär dator sedan jag köpte den, har bl.a. gjort en hel del programmering på den och kör ibland en virtualiserad Linux (Ubuntu-server) via VirtualBox när jag vill programmera Linux-specifika saker och inte har direkt tillgång till en "riktigt" Linux-maskin.

Allt detta har fungerar hur bra som helst och HW in en 2010 MBP är rätt jämförbar med vad du hittar i en 2013 års MBA. CPU-prestanda i MBA är faktiskt något bättre än den 2.4GHz Arrandale (mobila versionen av krypta Nehalem) som sitter i min maskin.

Har 8MB RAM och 256GB SSD. Hade initialt 4GB RAM samt 128GB SSD och håller med kommentaren om att 128GB är i minsta laget. Skulle säga att det är bättre att snåla med RAM än med SSD, skulle faktiskt klara mig med 4GB RAM men skulle definitivt välja 8GB på en ny MBA då man inte kan uppgradera senare. Att jag uppgraderade min dator var mest för att det kostade typ 500kr.

Men köper man en MBP/MBA så ska man göra det med förutsättningen att använda OSX som primärt OS. Visst kan man köra Windows via bootcamp, men det finns definitivt bättre datorer för Windows än MBA. När man kör Windows får man sämre batteritid och den underbara touchpad:en blir inte bättre än vad den är på någon annan high-end ultrabook. Microsoft har ju sagt att man ska förbättra stödet för touchpad i Win8.1, vilket tyder på att det är en begränsning i OSet, och inget man kan fixa i drivers, som gör att touchpad fungerar så otroligt bra på MBA/MBP under OSX.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Hehe, tackar för erbjudandet! Hittills har jag dock inte stött på några frågor jag inte kunnat hitta svaret på själv. Fast det kommer väl när jag blir en något mer avancerad användare

Mjo, har du inte budgeten så är det inget mer med det. För normal användning räcker 128GB gott och väl ihop med externt lagrad media. Men, det kan bli ont om plats om du behöver rulla flertal VMs på den, för att lösa exempelvis kompabilitetsproblem.

Skrivet av virtual void:

Har använt en 2010 års 15" MBP som primär dator sedan jag köpte den, har bl.a. gjort en hel del programmering på den och kör ibland en virtualiserad Linux (Ubuntu-server) via VirtualBox när jag vill programmera Linux-specifika saker och inte har direkt tillgång till en "riktigt" Linux-maskin.

Allt detta har fungerar hur bra som helst och HW in en 2010 MBP är rätt jämförbar med vad du hittar i en 2013 års MBA. CPU-prestanda i MBA är faktiskt något bättre än den 2.4GHz Arrandale (mobila versionen av krypta Nehalem) som sitter i min maskin.

Har 8MB RAM och 256GB SSD. Hade initialt 4GB RAM samt 128GB SSD och håller med kommentaren om att 128GB är i minsta laget. Skulle säga att det är bättre att snåla med RAM än med SSD, skulle faktiskt klara mig med 4GB RAM men skulle definitivt välja 8GB på en ny MBA då man inte kan uppgradera senare. Att jag uppgraderade min dator var mest för att det kostade typ 500kr.

Men köper man en MBP/MBA så ska man göra det med förutsättningen att använda OSX som primärt OS. Visst kan man köra Windows via bootcamp, men det finns definitivt bättre datorer för Windows än MBA. När man kör Windows får man sämre batteritid och den underbara touchpad:en blir inte bättre än vad den är på någon annan high-end ultrabook. Microsoft har ju sagt att man ska förbättra stödet för touchpad i Win8.1, vilket tyder på att det är en begränsning i OSet, och inget man kan fixa i drivers, som gör att touchpad fungerar så otroligt bra på MBA/MBP under OSX.

Tack återigen för alla svar
Var o klämde på MBA, rMBP och asus zenbook, känns som att macbook air är den jag kommer köra på, riktigt smidig, okej prestanda, och borde klara av mina behov. Så det kommer nog antagligen bli den, enda jag kommer att behöva hjälp med senare är att välja en bra men ganska billig extern hårddisk, men den dagen den sorgen

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

enda jag kommer att behöva hjälp med senare är att välja en bra men ganska billig extern hårddisk, men den dagen den sorgen

Själv har jag den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1181176
Löjligt smidig, ganska så tyst, snabb överföringshastighet och sett till kapaciteten så är priset bra. Det enda "problem" jag märkt av hittills är att kabeln man fick med är ganska kort, men det är en standard USB-mini 3.0 kabel så det går ju att köpa en längre om man känner för det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.