Engelskt operativsystem??

Permalänk
Medlem

Engelskt operativsystem??

Hej!
Jag har använt acer recovery för att återställa min dator till fabriksinställningar. Enda alternativen jag hade när datorn startade efter det var att välja inställningar för tidszon, tangentbord och min region. Då upptäckte jag att hela operativsystemet var på engelska. Innan var det på svenska, och datorn är ny så det är en äkta svensk Windows 7 home premium. Som många säkert vet så finns det bara alternativ att installera språkpaket på professional och ultimate. Vad sjutton gör jag nu? Och varför blev det såhär? Hur kan operativsystemet bara byta språk till engelska på en ny, svenskköpt dator? Finns ingen lista i Windows update eller på kontrollpanelen att ändra språket till svenska igen, inte heller funkar det att göra om acer recovery. När det är dags att välja svenska på de alternativen jag kan, så står allt redan på engelska, och US/ Canada är förvalt. Det står SV nere i högra hörnet, och US går även det att välja.

och nej, jag gjorde ingen säkerhetskopia då jag faktiskt antog att datorn skulle fortsätta vara på Svenska i detta läget..

Permalänk

Det enda du egentligen kan göra är att antingen uppgradera till Ultimate eller fixa en svensk version av home premium och installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muchmore:

Hej!
Jag har använt acer recovery för att återställa min dator till fabriksinställningar. Enda alternativen jag hade när datorn startade efter det var att välja inställningar för tidszon, tangentbord och min region. Då upptäckte jag att hela operativsystemet var på engelska. Innan var det på svenska, och datorn är ny så det är en äkta svensk Windows 7 home premium. Som många säkert vet så finns det bara alternativ att installera språkpaket på professional och ultimate. Vad sjutton gör jag nu? Och varför blev det såhär? Hur kan operativsystemet bara byta språk till engelska på en ny, svenskköpt dator? Finns ingen lista i Windows update eller på kontrollpanelen att ändra språket till svenska igen, inte heller funkar det att göra om acer recovery. När det är dags att välja svenska på de alternativen jag kan, så står allt redan på engelska, och US/ Canada är förvalt. Det står SV nere i högra hörnet, och US går även det att välja.

och nej, jag gjorde ingen säkerhetskopia då jag faktiskt antog att datorn skulle fortsätta vara på Svenska i detta läget..

ska väl bara vara att gå in på windows update och dra ner ditt språk där vad jag vet..

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razor199:

ska väl bara vara att gå in på windows update och dra ner ditt språk där vad jag vet..

Det går bara att göra i Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av muchmore:

Hej!
Jag har använt acer recovery för att återställa min dator till fabriksinställningar. Enda alternativen jag hade när datorn startade efter det var att välja inställningar för tidszon, tangentbord och min region. Då upptäckte jag att hela operativsystemet var på engelska. Innan var det på svenska, och datorn är ny så det är en äkta svensk Windows 7 home premium. Som många säkert vet så finns det bara alternativ att installera språkpaket på professional och ultimate. Vad sjutton gör jag nu? Och varför blev det såhär? Hur kan operativsystemet bara byta språk till engelska på en ny, svenskköpt dator? Finns ingen lista i Windows update eller på kontrollpanelen att ändra språket till svenska igen, inte heller funkar det att göra om acer recovery. När det är dags att välja svenska på de alternativen jag kan, så står allt redan på engelska, och US/ Canada är förvalt. Det står SV nere i högra hörnet, och US går även det att välja.

och nej, jag gjorde ingen säkerhetskopia då jag faktiskt antog att datorn skulle fortsätta vara på Svenska i detta läget..

Hej,

Sitter med samma fel i skrivande stund. Hur löste du detta? Det är identiskt med mitt fel nämligen. Otroligt irriterande!

R

Permalänk
Medlem

Tror ni haft för bråttom med att trycka nästa eller dubbel klickat förbi när ni körde datortillverkarens recovery (fabriks återställt).

På märkesdatorer jag sett som köpts i Sverige frågar den vilket språk man vill ha. Engelska bruka vara förvalt så ofta måste man aktiv välja Svenska bland de andra språken. Annars tror den att ni vill ha engelska så ta det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tror ni haft för bråttom med att trycka nästa eller dubbel klickat förbi när ni körde datortillverkarens recovery (fabriks återställt).

På märkesdatorer jag sett som köpts i Sverige frågar den vilket språk man vill ha. Engelska bruka vara förvalt så ofta måste man aktiv välja Svenska bland de andra språken. Annars tror den att ni vill ha engelska så ta det lugnt.

Nej det valet kom faktiskt inte upp. Gjorde om allt 2 gånger för att vara säker till och med. Har rätt bra vana av detta och vet att det är som du säger. Men här är något faktiskt felaktigt. Läste det med en ren installation med OEM nyckeln som kom med datorn.

R

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna ta hem språkpaketet och installera det den vägen? Datorn var på svenska innan han återställde den så med andra ord måste det gå utan att uppdatera till en annan version.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindflow:

Borde man inte kunna ta hem språkpaketet och installera det den vägen? Datorn var på svenska innan han återställde den så med andra ord måste det gå utan att uppdatera till en annan version.

Windows 7 har bara stöd för språkpaket i professional och ultimate. Inte i home premium som rullar på de flesta konsumentdatorerna. Finns något halvskumt hack som tydligen kan röra till genuiniteten på licensen och det orkade jag inte chansa på då datorn inte är min.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här står hur man gör.. verkar enkelt..

http://windowstips.nu/byta-sprak-windows-7-home-premium/

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Precis, det var det där jag menade med "hack" i mitt inlägg ovan. Problemet är att vissa användare rapporterat problem med licensnyckeln efter att gjort det. Och då datorn inte var min så var det inte ett alternativ att chansa i och med att OEM licensen då riskerat bli ogiltig. Men visst! Det kan ju lika gärna fungera kanon... Om man vill chansa.

R

Permalänk
Medlem

Bara ännu en anledning att bojkotta MS, varför ska man inte få kunna byta språk utan att köpa en ny kopia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bara ännu en anledning att bojkotta MS, varför ska man inte få kunna byta språk utan att köpa en ny kopia?

Det är åtgärdat sedan Windows 8. Men för övrigt håller med dig! Sjukt stelbent och invecklat med många saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Det är åtgärdat sedan Windows 8. Men för övrigt håller med dig! Sjukt stelbent och invecklat med många saker.

Jo precis, MS gör ju detta medvetet eftersom som dom nästan har monopol