Permalänk
Medlem

Val av operatör (fiber)

Hejsan alla på Sweclockers, tänkte fråga er om lite hjälp. Det grävs nämligen fiber vid oss nu och det ingår i Telia's öppna fiber program vilket menas att vi kan välja vilken operatör som helst. Därför tänkte jag fråga här var ni rekommenderar. Vi är ute efter 100/10 hastighet och jag har kollat lite på Bahnhof vilket ser lovande ut men hörde att de skulle byta till privata IP-adresser. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand

MVH
Patrik

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Medlem

Ska du spela på servrar som inte ligger i Sverige, ta Telia.
Ska du bara kolla facebook så ta det billigaste.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ska du spela på servrar som inte ligger i Sverige, ta Telia.
Ska du bara kolla facebook så ta det billigaste.

Spelar en del och hostar servrar ibland.
Ta det billigaste, ska jag då kolla igenom alla operatörer, känns som lite slöseri med tid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sm0ky:

Spelar en del och hostar servrar ibland.
Ta det billigaste, ska jag då kolla igenom alla operatörer, känns som lite slöseri med tid.

Om du inte bryr dig mer än så blir du nog nöjd i vilket fall som

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sm0ky:

Spelar en del och hostar servrar ibland.
Ta det billigaste, ska jag då kolla igenom alla operatörer, känns som lite slöseri med tid.

bahnhof eller Telia eller IP-Only.

Enligt mig så har Telia och IP-Only haft bäst ping och upptider.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bredband2 funkar finfint för mig, aldrig problem med nätet ( 5 gånger på 5 år varav 2 var underhåll ). Det är mitt tips.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bredband2 funkar finfint för mig, aldrig problem med nätet ( 5 gånger på 5 år varav 2 var underhåll ). Det är mitt tips.

Ska ta och kika lite på Bredband2, tack.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Avstängd

Kör på Telia skulle aldrig köra nåt annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Kör på Telia skulle aldrig köra nåt annat!

Har hört lite skit om Telia men det verkar ju som att många rekommenderar dem här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sm0ky:

Har hört lite skit om Telia men det verkar ju som att många rekommenderar dem här.

Vad jag har för erfarenhet, Telias ADSL / VDSL och dylikt är sämst. Deras Fiber funkar dock lika bra som alla andras.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sm0ky:

Hejsan alla på Sweclockers, tänkte fråga er om lite hjälp. Det grävs nämligen fiber vid oss nu och det ingår i Telia's öppna fiber program vilket menas att vi kan välja vilken operatör som helst. Därför tänkte jag fråga här var ni rekommenderar. Vi är ute efter 100/10 hastighet och jag har kollat lite på Bahnhof vilket ser lovande ut men hörde att de skulle byta till privata IP-adresser. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand

MVH
Patrik

vet inte hur det är just med fiber men vet att Telia är hopplösa att ha å göra med när de gäller support, pålitlighet osv när de kommer till ADSL och dom är varken stabila eller pålitliga för fem öre! vet inte om någon med telia och ADSL från dom som inte har haft en hel del strul..

men jag själv har haft lite allt möjliga från tele2, bahnhof, t3 och nu snart ska jag ge Tyfon en chans (alla fiber) och har aldrig haft några problem när vi hade tele2 medans bahnhof va ett helvette och icke existerande support men det va i början när dom kom med i fiber bilden här i Västerås å har hört att dom har blivit bättre, sen t3 va väll varken bra eller dåliga va i kontakt med supporten några gånger å inte dom snabbaste men man fick i alla fall hjälp efter ett tag..

men skulle nog om jag va dig kolla lite på dom lite mindre å nyare leverantörerna.. försöka hitta dom som väl har dom och om dom kan vara något att ha, för av min erfarenhet så när det gäller dom större, telia, tele2, bredbandsbolaget osv så är det mycket tur om vart man bor och tur/otur med vem man får prata med på supporten..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sm0ky:

Hejsan alla på Sweclockers, tänkte fråga er om lite hjälp. Det grävs nämligen fiber vid oss nu och det ingår i Telia's öppna fiber program vilket menas att vi kan välja vilken operatör som helst. Därför tänkte jag fråga här var ni rekommenderar. Vi är ute efter 100/10 hastighet och jag har kollat lite på Bahnhof vilket ser lovande ut men hörde att de skulle byta till privata IP-adresser. Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack på förhand

MVH
Patrik

http://www.prisjakt.nu/bredband/#rparams=filter=%7B%22new_fil...

Kan ju knappra in ditt postnummer där så får du ju iallafall en prisjämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vet inte hur det är just med fiber men vet att Telia är hopplösa att ha å göra med när de gäller support, pålitlighet osv när de kommer till ADSL och dom är varken stabila eller pålitliga för fem öre! vet inte om någon med telia och ADSL från dom som inte har haft en hel del strul..

men jag själv har haft lite allt möjliga från tele2, bahnhof, t3 och nu snart ska jag ge Tyfon en chans (alla fiber) och har aldrig haft några problem när vi hade tele2 medans bahnhof va ett helvette och icke existerande support men det va i början när dom kom med i fiber bilden här i Västerås å har hört att dom har blivit bättre, sen t3 va väll varken bra eller dåliga va i kontakt med supporten några gånger å inte dom snabbaste men man fick i alla fall hjälp efter ett tag..

men skulle nog om jag va dig kolla lite på dom lite mindre å nyare leverantörerna.. försöka hitta dom som väl har dom och om dom kan vara något att ha, för av min erfarenhet så när det gäller dom större, telia, tele2, bredbandsbolaget osv så är det mycket tur om vart man bor och tur/otur med vem man får prata med på supporten..

Okey, tack för den infon. Fick uppdraget av far min att hitta en bra leverantör för att vi har haft för mycket skit ADSL, testat både Telia, Bredbandsbolaget och Comhem. Han var bara trött på att vi inte fått hastigheterna som lovats och massa problem med abonnemangen osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sm0ky:

...ska jag då kolla igenom alla operatörer, känns som lite slöseri med tid.

http://www.prisjakt.nu/bredband/

Jag personligen tycker Telia är bättre än alla andra opperatörer på alla fronter förutom priser

Undvik comhem så långt du bara kan, aldrig varit med om så dålig service på ett företag. Mitt ärende ligger fortfarnde olöst efter 12 månader och ett 20tal samtal.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vet inte hur det är just med fiber men vet att Telia är hopplösa att ha å göra med när de gäller support, pålitlighet osv när de kommer till ADSL och dom är varken stabila eller pålitliga för fem öre! vet inte om någon med telia och ADSL från dom som inte har haft en hel del strul..

men jag själv har haft lite allt möjliga från tele2, bahnhof, t3 och nu snart ska jag ge Tyfon en chans (alla fiber) och har aldrig haft några problem när vi hade tele2 medans bahnhof va ett helvette och icke existerande support men det va i början när dom kom med i fiber bilden här i Västerås å har hört att dom har blivit bättre, sen t3 va väll varken bra eller dåliga va i kontakt med supporten några gånger å inte dom snabbaste men man fick i alla fall hjälp efter ett tag..

men skulle nog om jag va dig kolla lite på dom lite mindre å nyare leverantörerna.. försöka hitta dom som väl har dom och om dom kan vara något att ha, för av min erfarenhet så när det gäller dom större, telia, tele2, bredbandsbolaget osv så är det mycket tur om vart man bor och tur/otur med vem man får prata med på supporten..

Dold text

Har har du en person som aldrig har haft problem med Telias ADSL tjänst under de senaste tio åren(tror det blir kring 10år).
De gånger vi har kontaktat support har det gått bra (kablar som gått av, flytt, uppgradering). Har nog mycket att göra med vem som svarar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BergEr:

Har har du en person som aldrig har haft problem med Telias ADSL tjänst under de senaste tio åren(tror det blir kring 10år).
De gånger vi har kontaktat support har det gått bra (kablar som gått av, flytt, uppgradering). Har nog mycket att göra med vem som svarar.

Och vem som är i andra sidan också.

Jag har haft telia i 15 år / farsan.

Vi har nog aldrig någonsin haft problem, med linan bara att en router en gång fick ett spel och ville ändra från statisk IP till DCHP för 0 anledning men det fixades på 10 sekunder

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kört Telia sedan vi skaffade bredband för ca 9 år sedan. Telia har levererat vad de ska och vad jag kan minnas har nätet inte legat nere någon gång under de senaste 6 åren.

Permalänk
Medlem

Sägs att Telia har mycket buffringsproblem på Youtube, något de flesta andra leverantörer inte har problem med, så när jag fick fiber tog jag Bahnhof, hört för mycket bra om dom för att göra annat val. Har även deras fiber på företaget jag äger, och det har aldrig vart krångel alls.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Eftersom det är samma fibernät så brukar jag hylla den billigaste leverantören. Men vill man ha tvtjänst också så kan telia vara smidigt. Skillnaderna är minimala mellan dom olika ISPerna när man använder samma nät, största skillnaden är just support och tilllägstjänster.

Telias routrar brukar för övrigt vara åt skogen, krångligt med öppna portar och dylikt. Men man kan ju lika gärna använda egen router så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har har du en person som aldrig har haft problem med Telias ADSL tjänst under de senaste tio åren(tror det blir kring 10år).
De gånger vi har kontaktat support har det gått bra (kablar som gått av, flytt, uppgradering). Har nog mycket att göra med vem som svarar.

okej, skulle gissa på att du är en av få.. fast antar att de också beror på vart man bor.. för vet där jag bodde som mindre hade typ alla telia när ADSL kom och alla har haft strul ända fram tills nu.. och då är de en håla mellan Västerås och Eskilstuna.. dock kom jag på att jag har en polare som bor bokstavligen mitt ute i skogen och deras har sen ett år funkat felfritt sen dom fick så dom kunde uppgradera till upp till 24mbit (upp från 8mbit) men kan tänka mig att det handlar om att basstationerna är underdimensionerade på många ställen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla upp priser och reviews (bredbandkollen)
Ta sedan upp om ISPn är med Integrity eller försöker skydda kundinformation mot utomstående.

Vet att både Banhof och Bredband2 varit med Integrity, dock så har sidan nylanserats som en tjänst numera för VPN kryptering och är inte helt färdig. Men Bredband2 länkar fortfarande till Integrity.

http://kryptera.se/integrity-st/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.