Permalänk

Kanske en dum fråga, men var hittar jag en 6-pin PCI-e kabel? Tycker jag bara får fram adaptrar när jag söker.

Permalänk

Kan man använda en 6+2 kabel istället för en 6 pin kabel? Det ser ut se +2 sitter löst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Kan man använda en 6+2 kabel istället för en 6 pin kabel? Det ser ut se +2 sitter löst.

Ja, låt bara resten hänga löst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Köp ett begagnat kort?

Visa signatur
Permalänk

Jag har köpt ett begagnat kort och det behöver 2 st 6 pin medan mitt nuvarande endast har 1 st. Det följde med fler kablar till datorn fast dessa har nog försvunnit i senaste flytten.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Steevenippel:

Jag har köpt ett begagnat kort och det behöver 2 st 6 pin medan mitt nuvarande endast har 1 st. Det följde med fler kablar till datorn fast dessa har nog försvunnit i senaste flytten.

Då lär du antingen köpa till de kablarna som saknas eller sälja grafikkortet igen.

MSI GT 610 för 299:- finns på INET just nu, kräver ingen strömkabel eller något (går på PCIe ström direkt), och kommer fortfarande vara snabbare än ditt gamla 8800 GT. En polare köpte detta kort som ett "mellan"kort då hans dog, tills dess att han har råd att byta nätagg och köpa ett bättre grafikkort. Duger alldeles utmärkt till alla spel vi testat, så som LoL, Skyrim, Saints Row 3 mm. men man får ju tänka på att hålla grafik kraven låga (LOW) och i BF3's fall sänka ressen en aning.

L4D2 gameplay flytar på med 60 FPS, riktigt bra review.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Då lär du antingen köpa till de kablarna som saknas eller sälja grafikkortet igen.

MSI GT 610 för 299:- finns på INET just nu, kräver ingen strömkabel eller något (går på PCIe ström direkt), och kommer fortfarande vara snabbare än ditt gamla 8800 GT. En polare köpte detta kort som ett "mellan"kort då hans dog, tills dess att han har råd att byta nätagg och köpa ett bättre grafikkort. Duger alldeles utmärkt till alla spel vi testat, så som LoL, Skyrim, Saints Row 3 mm. men man får ju tänka på att hålla grafik kraven låga (LOW) och i BF3's fall sänka ressen en aning.

L4D2 gameplay flytar på med 60 FPS, riktigt bra review.

610 bra till Skyrim? Vilken upplösning och inställngar? Jag bedömer 610 som oanvändbart till spel, därför undrar jag hur våra åsikter kan skilja så mycket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Då lär du antingen köpa till de kablarna som saknas eller sälja grafikkortet igen.

L4D2 gameplay flytar på med 60 FPS, riktigt bra review.

Om man vill spela så är detta kort inte ens i närheten av ett bättre kort som TS vill ha. I mitt tycke 300 bagis rätt i sjön.

BTW du såg väl att testen var gjord med väldigt låg upplösning och usla grafikinställningar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MultiMan:

610 bra till Skyrim? Vilken upplösning och inställngar? Jag bedömer 610 som oanvändbart till spel, därför undrar jag hur våra åsikter kan skilja så mycket.

Skrivet av Jalle64:

Om man vill spela så är detta kort inte ens i närheten av ett bättre kort som TS vill ha. I mitt tycke 300 bagis rätt i sjön.

BTW du såg väl att testen var gjord med väldigt låg upplösning och usla grafikinställningar?

Polarn spelar på 1368 x 768 Windowed mode på alla sina spel, och det flyter på utan problem i Low/Medium i alla titlar som vi har hunnit testa. Kortet duger perfekt om man har ett grafikkort som precis gick sönder och man väntar på att hitta bra pris på ett riktigt spel-kort.

Eller som i TS fall; kanske lär skaffa nytt nätagg om han inte har kablarna kvar för sitt nätagg för att driva kortet han köpt. Om han inte hittar kablarna eller har råd så tycker jag att ett GT 610, 630 eller 640 duger fin fint tills vidare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Jag har fixat ett GTX460. Men saknar PCI-E 6 pin kabeln. Någon som vet var man kan få tag i en sådan kabel eller en 6+2 kabel?

Verkar märkligt att man måster köpa ett helt kit med alla kontakter för PSUn för att komma åt en kontakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Steevenippel:

Jag har fixat ett GTX460. Men saknar PCI-E 6 pin kabeln. Någon som vet var man kan få tag i en sådan kabel eller en 6+2 kabel?

Verkar märkligt att man måster köpa ett helt kit med alla kontakter för PSUn för att komma åt en kontakt.

Fick du inte med två molex till 6pins pci-e med graffet? Det brukar komma med en sådan nämligen.

Hyfsad uppgradering!
http://www.anandtech.com/bench/product/521?vs=542

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Jag har fixat ett GTX460. Men saknar PCI-E 6 pin kabeln. Någon som vet var man kan få tag i en sådan kabel eller en 6+2 kabel?

Verkar märkligt att man måster köpa ett helt kit med alla kontakter för PSUn för att komma åt en kontakt.

Går ju att lösa med adaptrar 2 molex till en 6 pins PCIe.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steevenippel:

Jag fick göra om bakningen igår för det började flimra igen så ett nytt kort kanske inte skulle vara helt fel.

Jag har hittat ett begagnat GTX 260. Hur står det sig jämfört med mitt nuvarande GTS8800?

Låter som kortet håller på att ge upp. GTX 260 presterar bättre än GTS8800, däremot varför inte försöka hitta ett billigt GTX500 series kort här på Sweclockers?

Skrivet av Steevenippel:

Kan man använda en 6+2 kabel istället för en 6 pin kabel? Det ser ut se +2 sitter löst.

Låt bara de två extra sitta löst. De är till för ev. behov av 8 pins kablar.

Skrivet av Steevenippel:

Jag har fixat ett GTX460. Men saknar PCI-E 6 pin kabeln. Någon som vet var man kan få tag i en sådan kabel eller en 6+2 kabel?

Verkar märkligt att man måster köpa ett helt kit med alla kontakter för PSUn för att komma åt en kontakt.

http://www.inet.se/produkt/8906179/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Tadaaa

Skrivet av phoenixdisciple:

Då lär du antingen köpa till de kablarna som saknas eller sälja grafikkortet igen.

MSI GT 610 för 299:- finns på INET just nu, kräver ingen strömkabel eller något (går på PCIe ström direkt), och kommer fortfarande vara snabbare än ditt gamla 8800 GT. En polare köpte detta kort som ett "mellan"kort då hans dog, tills dess att han har råd att byta nätagg och köpa ett bättre grafikkort. Duger alldeles utmärkt till alla spel vi testat, så som LoL, Skyrim, Saints Row 3 mm. men man får ju tänka på att hålla grafik kraven låga (LOW) och i BF3's fall sänka ressen en aning.

L4D2 gameplay flytar på med 60 FPS, riktigt bra review.

Usch... GT610 är antagligen marginellt bättre än hans förra kort.. bortslösade hundringar skulle jag säga.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

GT610 är betydligt långsammare än ett 8800GTS. GT610 är trots namnet ett kort från en äldre generation, nämligen GT520 som är re-brandat.

Vill man bara göra en snabbkoll mellan två kort så kan man kolla här: http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=475&card2=650
När det är så här stora skillnader på korten så finns det inte en chans att GT610/GT520 kan hålla jämna steg med 8800GTS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Testpilot

Som flera redan har föreslagit så använd Molex->6pin adapter, gjorde jag förut med GTX 460 SLI då jag bara hade 2st 6pin på det nätagget (=
enklare att hjälpa nu när man vet vilket kort det gäller

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Jo det går att lösa, men att det inte går att köpa en 6 pin kabel som de flesta GPU använder tycker jag känns märkligt. Jag kan ju inte vara den första som råkat ut för detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steevenippel:

Jo det går att lösa, men att det inte går att köpa en 6 pin kabel som de flesta GPU använder tycker jag känns märkligt. Jag kan ju inte vara den första som råkat ut för detta.

Hur menar du "Som de flesta GPU använder"? Menar du separata Molex kablar? Det finns. Länkade en ovanför.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det visade sig att min PSU inte hade några Molex kontakter..!!

Det blir att tillverka en egen genom att skarva två av ovan nämnda adaptrar.

Permalänk
Skrivet av Steevenippel:

Det visade sig att min PSU inte hade några Molex kontakter..!!

Det blir att tillverka en egen genom att skarva två av ovan nämnda adaptrar.

Verkar väldigt konstigt att du inte skulle ha några molex kontakter...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Molex_fem...

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk

Har jag det så är de väl gömda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Det visade sig att min PSU inte hade några Molex kontakter..!!

Det blir att tillverka en egen genom att skarva två av ovan nämnda adaptrar.

Har inte riktigt läst hela tråden. Men tänkte bara ge lite info om ditt system. Har nämligen haft ett i princip lika dant =). Samma processor, moderkort, nätdel, och grafikkort. Hur som helst... Bra grejer! Mina lever fortfarande i en server och har kör 24/7 fram till någon månad när servern fick flytta till en annan kompis dator eftersom han hade fast IP.

Nätdelen räcker! Jag kör Phenom II och dubbla grafikkort (5770) med mitt. Kanske inte senaste, men har inte behov av mer just nu. Men ström finns de. Hur som helst så tycker jag en uppgradering av grafikkortet bara skulle ge dig ett mycket bra system. Ett kort i mellanprisklass hade gjort under för dina spel. Processorn tror jag klarar sig. Om du vill satsa mer lägg pengar på en SSD.

Och en sista grej... du vet att Molex är de vanliga 4pins kontakterna som heter så? De borde finnas massa såna om du inte tappat bort extrakablarna. Och som säkert någon sa finns de adaptrar till 6 pin och sånt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Har inte riktigt läst hela tråden. Men tänkte bara ge lite info om ditt system. Har nämligen haft ett i princip lika dant =). Samma processor, moderkort, nätdel, och grafikkort. Hur som helst... Bra grejer! Mina lever fortfarande i en server och har kör 24/7 fram till någon månad när servern fick flytta till en annan kompis dator eftersom han hade fast IP.

Nätdelen räcker! Jag kör Phenom II och dubbla grafikkort (5770) med mitt. Kanske inte senaste, men har inte behov av mer just nu. Men ström finns de. Hur som helst så tycker jag en uppgradering av grafikkortet bara skulle ge dig ett mycket bra system. Ett kort i mellanprisklass hade gjort under för dina spel. Processorn tror jag klarar sig. Om du vill satsa mer lägg pengar på en SSD.

Och en sista grej... du vet att Molex är de vanliga 4pins kontakterna som heter så? De borde finnas massa såna om du inte tappat bort extrakablarna. Och som säkert någon sa finns de adaptrar till 6 pin och sånt.

Tackar för inputen! Jag har köpt ett GTX460 som bara ligger och väntar på att bli inkopplat.

Tyvärr har alla extra kablar förvunnit, troligtvis när vi flyttade senast. Jag har försökt komma i kontakt med Corsair men de verkar inte vilja svara mig.

Permalänk
Skrivet av Steevenippel:

Tackar för inputen! Jag har köpt ett GTX460 som bara ligger och väntar på att bli inkopplat.

Tyvärr har alla extra kablar förvunnit, troligtvis när vi flyttade senast. Jag har försökt komma i kontakt med Corsair men de verkar inte vilja svara mig.

http://www.corsair.com/power-supply-units/psu-accessories-1.h...

Har inte kollat exakt men det bör finnas kablar direkt från PSU till GPU (6 pin? 8pin?). Jag har exakt samma agg och nästan exakt likadan dator, förutom att jag nyligen bytte ut grafikkortet mot ett GTX580. Nätagget har aldrig ens behövt behövt varva upp, så det är inga problem.

Antar att du inte köpt molex->6pin för att du gjort dig av med alla icke-använda modulära kablar? Lyckat Men du borde ändå ha två lediga molexkontakter, det finns nästan alltid för många lediga av dem.

Permalänk

Jo det finns, men man måste köpa hela kitet. Det finns i svenska nätbutiker också men kostar ca400-600kr. Jag få kanske öppna upp datorn igen och se om jag kan hitta några Molex.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Steevenippel:

Jo det finns, men man måste köpa hela kitet. Det finns i svenska nätbutiker också men kostar ca400-600kr. Jag få kanske öppna upp datorn igen och se om jag kan hitta några Molex.

För 600kr får du ett hyffsat sjyst nytt nätagg om det skulle vara så.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Måste man göra nåt speciellt när man ska byta grafikkort? Är det bara att koppla in det nya?

Permalänk
Skrivet av Steevenippel:

Måste man göra nåt speciellt när man ska byta grafikkort? Är det bara att koppla in det nya?

Det är bara att koppla in och ladda ner drivrutinen från www.nvidia.com
Använd inte drivrutiner från någon CD då dessa brukar vara gamla.