"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Medlem

Har förlorat ett nätagg till åskan tidigare, då var datorn dock igång. Nu brukar jag nöja mig med att stänga av den

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Ah, jävlar va avancerat. Har nybyggda hus sådant eller installerar folk det själv?

Jag installerade det själv, inte så avancerat som det låter. Dom kommer färdiga så man behöver bara bära in det, koppla in ström och vatten, silikona runt kanten mot väggen. Sen är det bara tuta och köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulketchup:

Vad har du för försäkring? Låter väldigt trevlig!

Det är ett tillägg man kan skaffa till drulle som sänker självrisken till 750:-. Jag har själv skaffat en sån eftersom jag har 3 småttingar som springer runt och ställer till bus här hemma. Tror jag betalar 40-50kr mer i månaden för den, men då behöver man inte heller ha någon extra försäkring på mobilerna eller surfplattorna som operatörerna vill sälja på en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

http://www.24.se/pub_images/medium/27126_19216.jpg

Nej, för att strömbrytaren inte kapar linan för båda kontakterna, utan bara den ena.

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Skrivet av Renswind:

Nått som gör dig helt säker är att dra ur allt,,, men det finns ju UPS som funkar för att förebygga sådant med vad jag har hört.
Kanske är dyrt att införskaffa.
Jordfelsbrytaren skulle jag inte lita på för 5 öre då det kan hoppa strömspikar över den om blixten är stark nog..

Har UPS för mina servrar och de, insåg dock här om veckan att även min dator borde sitta på den. Åskan slog ner, all ström försvann i 10sek och kom sedan tillbaka vilket då dödade min dator mitt i mitt spelande, sen tog datorn 5 min på sig och starta igen för den inte gillade att bli avbruten sådär, så han aldrig reconnecta till mitt HoN game innan tiden gick ut :<

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Bredandslådan smällde förra helgen, nu snackar vi inte om att den slocknade, den BOKSTAVLIGEN SMÄLLDE, lät som en fet smällare kastades in i rummet, sen luktade det bränt (kom ingen rök dock).

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

EDIT:

Åskledare + jordfelsbrytare!

Givetvis när man lämnar hemmet så dras all elektronik ur oavsett

Samma sak här, har dyr ljudutrustning som sitter i också, mitt ljudkort för 9500 kr dog när blixten slog ner också, liksom TVn, bara vissa saker pajade, fett skumt, datorn och skärmen överlevde dock...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

överspänningsskydd till datorn!

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayth:

INTE åskskydd. Överspänningsskydd. Försäkring eller inte. Den skyddar inte din elektronik vid direktnedslag eller liknande.

Mvh
Mattias

Och hur ofta sker de? En enkel fråga, hur ofta drar du ut kyl och frys? Hur många ggr går de sönder per sommar?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Och hur ofta sker de? En enkel fråga, hur ofta drar du ut kyl och frys? Hur många ggr går de sönder per sommar?

Inte ofta, men det händer. Har faktiskt vart med om en frys som gått sönder pga åska. Det i en lägenhet i Karlstad.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gulketchup:

Vad har du för försäkring? Låter väldigt trevlig!

Skickades från m.sweclockers.com

Folksams "hemförsäkring stor".

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Efter att en av tv-apparaterna dog när det blixten slog ner drar jag alltid ut sladdarna till all elektronik när det åskar. Billig försäkring.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Det är ett tillägg man kan skaffa till drulle som sänker självrisken till 750:-. Jag har själv skaffat en sån eftersom jag har 3 småttingar som springer runt och ställer till bus här hemma. Tror jag betalar 40-50kr mer i månaden för den, men då behöver man inte heller ha någon extra försäkring på mobilerna eller surfplattorna som operatörerna vill sälja på en.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av olog-hai:

Folksams "hemförsäkring stor".

Tack!

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk

För 2 veckor sen slog blixten ner Föräldrarnas hus på landet. Tv,wii,reciever,dvd,box,Tv antenn, cd spelare, mobilladdare,modem,bärbar telefon...ja allt blev kaputt

De tre ingående fasernas 25 A säkringar gick i proppskåpet. Det har de inte gjort på 40 år så det måste typ ha smällt precis bredvid

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

341m/sek!

Ett blixskydd, eller vad det nu heter, hjälper inte alls mot en direktträff. Ett överspänningskydd(?) skyddar mot 2-3000joule energi. Men en direktträff har flera miljoner joule. Och mot sånt duger inget skydd alls. Blixten går rakt igenom rubbet. Jag läste på om detta förrut och ville skydda mig mot blixten. Men upptäckte att inget skydd hjälper mot en direktträff. Din hårdvara är toast. Enda som hjälper är att dra ur sladdarna.

Därför planerar jag nu externa hårddiskar som inte är inkopplade till nånting alls. Så om min dator ryker, så är mina data kvar.

Så det man gör är väll att skydda sig mot direktträffen med en åskledare? Fast man kan ju aldrig vara helt säker så en backup inte kopplad i något (helst på annan plats än i samma hus) är ju det bästa.
Btw skulle tryckt med ett approx tecken på ljudhastigheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Ha, ingen åska här nere i Skåne i alla fall!

Permalänk

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2150...
Här är en intressant artikel för er som inte orkar googla själva.

Permalänk
Medlem

Dra UT sladdarna? Till altanen? Är de för trassliga?

Själv drar jag UR sladdarna.

Permalänk
Testpilot

Bor i skutskär (ca. 2 mil söder om Gävle) och här måste gud hata fiskarna... blixten har slagit ner 2 gånger i Dala-älven och himlen leker disco! Här hemma åkte iaf alla kontakter till allt ut, utom laptopen jag skriver från nu.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Tidigare när jag bodde i skogen var jag väldigt noga med att dra ur allt så fort det började mullra. Trots det gick det åt ett antal V90-modem på den gamla goda tiden. Sedan jag flyttade till lite större städer så har jag inte varit noga med att dra ut saker för jag har tänkt att stadsnät och åskledare borde göra mig säker men för ett par månader sedan så tog åskan med sig skärmen och mikrovågsugnen i en rejäl knall så det kan hända trots att man bor mitt på Södermalm. Datorn klarade sig dock som tur var.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Då det oftast är spänningstoppar som skadar elektroniken så borde brytaren hålla ganska bra! Men om blixten slår ner tillräckligt nära kan det komma 1000v så då hoppar strömmen över

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ska

Starka saker du

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Jodå, men en chans på miljonen för direkt träff rakt genom elektroniken!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av Lasergurka

Har du någon källa på det där eller är det bara lite vanligt struntprat?

Enklare överspänningsskydd skyddar ofta genom att utjämna överspänningar mot jord. Skyddsjorden är dock inte anpassad för de strömmar på 100-tals ampere som åsknedslag ofta innebär. Detta kan därför leda till skada på ett annat ställe i huset, eller i värsta fall brand.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Överspänningsskydd

Som sagt så skyddar överspänningsskydd en del men inte mot ett nedslag i el/telelinjen eller i närheten. Så enklaste och säkraste sättet är helt enkelt som sagt att dra ur sladden för dom apparater man bryr sig om

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

Oftast känner man sig lite odödlig. Nog ska det där svarta molnet stå nästan ovanför en innan man velar till att börja rycka ut kablar.

Vakna upp igår morse vid femtiden utav ett massa bankande, trodde först det var en plåtslagare utanför lägenheten... visade sig vara ett väldans åskväder som svepte förbi som en tät dimma. Den gången pluggade jag ur allt annat och datorn bara för att det var så intensivt och ovan huset i princip.

Sagt och gjort, det drog förbi, men regnandet fortsatte sen blev det lugnt och man koppla in allt och kollade lite TI3 stream med Dota 2, lika bra ju när sömnen blev avbruten. Då lyste det där utanför och snabbt kom smällen sen dog nätet... eller streamen dog. Tog nån sekund innan jag våga pilla på musen för att se ifall burken reagerade. Aaaoo, jajjemän men nätet var borta. Uh-oh, nu får man väl vänta i en evighet på lina, var min andra tanke. Men det kom igång inom minuten, alltså en fortsatt god semester.

Det var en riktig rogue blixt för det hade varit lugnt säkert 15-20min med enbart regn/glimtande sol.

Fast en lokalkändis som bor i centrumet hade oturen med sig och fick lite grejer brända. Här i ghettot så har vi hållbarare och säkrare infrastruktur, tydligen.

Nah, men en viss respekt har man fått för åskan under gårdagen. Skillnad är det dock på åska och kraftig åska, tarmen har iaf mer att säga till om vi ska dra oss ur.

Antar att det inte blir någon vinst på lotto nu när man har levt på snöret.

Permalänk
Medlem

Tack. Tillagda som bokmärke.

Jag brukar alltid dra ur elektronik när det är åska i närheten. Eller om det varnas om åska och jag ska fara hemifrån.
Men det känns ändå som att överspänningsskydd är bättre att ha, än inget alls.
Problemet är dock att jag nu bor i ett gammalt hus utan några jordade uttag i vardagsrummet. Det ligger dessutom väldigt högt uppe på ett berg. Fungerar något då?
Dvs. finns det några överspänningsskydd som INTE kräver jordade uttag?

Mitt barndomshem var väldigt känslig mot åska. Speciellt bärbara telefoner dog bara det nämndes åska på nyheterna.
Dessutom ville man inte gå förbi hallen. Då det från vårat stora proppskåp sprutade blixtrar kors och tvärs när det åskade ute.
Jag hade som liten en leksak från hemglass (glassbilen). Det var en plast glassbil som var en spargris. Stoppade man ner en krona i den spelade den hemglass melodin. Den brukade spela av sig själv när det åskade ordentligt. Ganska creepy faktiskt.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har du någon källa på det där eller är det bara lite vanligt struntprat?

Bara googla finns falla med sånna som har använt Överspäningskydd men ändå blir av med elektronik.
Tänk på att en blixt har ca 30miljoner ampere, slår en blixt rakt ner där du har ditt Överspäningskydd är det bara småflisor av det kvar. Men chansen för att den skulle göra det är nästan 0.
Folk underskattar kraften från Blixtarna...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xtQ:

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

http://www.24.se/pub_images/medium/27126_19216.jpg

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Du har säkert fått svar på detta så det räcker men jag har inte hunnit så långt i tråden.

Om blixten tar sig i luften mellan molnen och marken, tror du då att den halva centimetern i grendosan utgör något större hinder?

Permalänk
Medlem

BBB borde ta och lyssna på detta, nu är det tredje gången som internet för oss är helt nere pga trasig utrustning för vårt fibernät nere i källaren. De måste ju kunna sätta in något bra skydd mot just spikar som uppstår av blixtnedslag. Aja, nu får man testa att leva som om man bodde på stenåldern i några dagar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

BBB borde ta och lyssna på detta, nu är det tredje gången som internet för oss är helt nere pga trasig utrustning för vårt fibernät nere i källaren. De måste ju kunna sätta in något bra skydd mot just spikar som uppstår av blixtnedslag. Aja, nu får man testa att leva som om man bodde på stenåldern i några dagar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare, hjälper noll, zero, zilch, nada ingenting mot åska...

Permalänk
Inaktiv

Plan for the worst and hope for the best..
Drar strömmen ur väggen när jag åker till annan ort för att sova!