Ingen signal till skärmen efter datorbygge

Permalänk
Medlem

Ingen signal till skärmen efter datorbygge

Hej!

Har byggt ihop en dator och när jag ska testa den så går den igång men får ingen signal till skärmen. Det står endast "NO VGA signal".
Grafikkortet fungerar eftersom jag har testat det i en annan dator. Tar jag grafikkortet från den andra datorn så händer det samma sak att man inte får någon signal. Även ifall man kopplar ifrån uttagen från moderkortet till skärmen så händer återigen samma sak.
Tycker att jag har kopplat rätt och kontrollerat alla kablar.

Delar:

MSI GeForce GTX 760 TwinFrozr GAMING-series
be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär
MSI Z87-G45 GAMING ATX
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RÖD
Fractal Design Define R4 Titanium

Någon som har nån idé om vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Fel ingång?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hmm, "No VGA signal".
Kan man byta källa på skärmen? Alltså vilken port som skärmen visar bilden ifrån.

Om det finns flera portar man kan välja mellan (VGA, DVI, HDMI t.ex) och skärmen inte byter automatiskt så kanske du behöver ändra det manuellt.

Funkar skärmen med den andra datorn?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

Dum fråga kanske.
Har du kopplat in PCI-e kontakterna från nätagget?

Permalänk
Medlem

Det kan handla om att minnena sitter fel också, svårt att säga utan foto på det dock. På mitt kort måste jag sätta minnena i andra/fjärde socket istället för i första/tredje.

Som d0b nämnde ovan kan det vara en idé att slå på automatisk input på din skärm också, alt. slå över till den typ av kabel du nu använder.

edit: skrivfel

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att du har fel källa bara, vem kör VGA på ett 760?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Fel ingång?

Skrivet av d0b:

Hmm, "No VGA signal".
Kan man byta källa på skärmen? Alltså vilken port som skärmen visar bilden ifrån.

Om det finns flera portar man kan välja mellan (VGA, DVI, HDMI t.ex) och skärmen inte byter automatiskt så kanske du behöver ändra det manuellt.

Funkar skärmen med den andra datorn?

Skrivet av discodns:

Det kan handla om att minnena sitter fel också, svårt att säga utan foto på det dock. På mitt kort måste jag sätta minnena i andra/fjärde socket istället för i första/tredje.

Som d0b nämnde ovan kan det vara en idé att slå på automatisk input på din skärm också, alt. slå över till den typ av kabel du nu använder.

edit: skrivfel

Skrivet av trickysaer:

Skulle gissa på att du har fel källa bara, vem kör VGA på ett 760?

Har testat två olika skärmar, båda fungerar till den andra datorn. Har testat med VGA och DVI, finns ingen HDMI-ingång på skärmarna dock. Automatisk input är på.

Förtydligande: Ingen av skärmarna får signal till den "första" datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Skulle gissa på att du har fel källa bara, vem kör VGA på ett 760?

Behöver ju inte betyda att han använder en skärm med VGA ingång. Det betyder troligtvis på att skärmen säger att den inte får signal från Video Graphics Adapter = grafikkortet...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Dum fråga kanske.
Har du kopplat in PCI-e kontakterna från nätagget?

Japp!

Permalänk
Medlem

Försöker fixa bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olauss0n:

Har testat två olika skärmar, båda fungerar till den andra datorn. Har testat med VGA och DVI, finns ingen HDMI-ingång på skärmarna dock. Automatisk input är på.

Förtydligande: Ingen av skärmarna får signal till den "första" datorn.

Dubbelkollat minnena?

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Ta det lugnt,
- och försök med att kolla komponenter ta de ut och sätt in de igen.
Kolla hur minne sitter.
Kolla om du har rätt grafikkort plats.
Då det inte BIOS kommer igång är det nått som strulat.
Som sagt kolla allt igen.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK,,,QuadCore Intel i7-3770K,,, NVIDIA GeForce GTX 560,,,Corsair Vengeance, 4 GB DDR3-1333,,, SSD Samsung 830,,, Microsoft Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Kan du ha satt grafikkortet i en "felaktig" PCI-E slot? Vissa moderkort kräver att man har kortet i en speciell slot.

Permalänk
Medlem

Oh, wait 760 - ingen bild, bios update på modermodemet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Grafikkortet har 2st dvi utgångar va? en övre och en undre typ? Vilket utav dom använder du?
Med en skärm kan man endast använda den övre kontakten har jag för mig!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Grafikkortet har 2st dvi utgångar va? en övre och en undre typ? Vilket utav dom använder du?
Med en skärm kan man endast använda den övre kontakten har jag för mig!

Har testat på den övre

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Kan du ha satt grafikkortet i en "felaktig" PCI-E slot? Vissa moderkort kräver att man har kortet i en speciell slot.

Har testat den i två olika.

Permalänk
Skrivet av Olauss0n:

Har testat på den övre

Båda?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Bildbomb, säg till om mer/bättre bild/-er önskas.
Uppskattar verkligen all hjälp jag fått hittills!

Och jag vet att det ser ut som ett ormbo..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Nu ja, utan framgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olauss0n:

Nu ja, utan framgång

koppla ur grafikkortet och koppla skärmarna direkt till moderkortet och kolla om du får bild?
och kolla så din 8pin vid cpu verkligen sitter i ordentligt, då be quiets nätagg har 2 lösa 4pins så ena kan vara lös.

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zackord:

koppla ur grafikkortet och koppla skärmarna direkt till moderkortet och kolla om du får bild?
och kolla så din 8pin vid cpu verkligen sitter i ordentligt, då be quiets nätagg har 2 lösa 4pins så ena kan vara lös.

Ingen bild när man kopplar direkt till moderkortet, ska kontrollera min 8pin.

Edit: Fortfarande ingen signal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olauss0n:

Ingen bild när man kopplar direkt till moderkortet, ska kontrollera min 8pin.

Edit: Fortfarande ingen signal..

för mig låter det som om det e fel på moderkort/minnena/cpu. börja med att koppla bort allt från mobo, sen har bara i ett minne och 24pin/8pin och ha skärm,mus tangentbord.

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väldigt svårt att se på bilderna om du har satt i moderkortsdistanser/standoffs och detta på rätt ställen? Alltså att du inte skruvat mobot rätt ner i chassiet med kortslutning som följd.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är väldigt svårt att se på bilderna om du har satt i moderkortsdistanser/standoffs och detta på rätt ställen? Alltså att du inte skruvat mobot rätt ner i chassiet med kortslutning som följd.

Mobot (=moderkortet?!?, nybörjare som sagt), sitter på distanser och inte direkt på chassiet. Alla skruvarna sitter på distanser.

Permalänk
Medlem

Märkte förresten när jag plockade av alla delar (inklusive fläkten) att jag har tagit lite för mycket kylpasta (var lite utanför processorn, men inget på själva moderkortet) men det ska väl inte leda till att man inte får någon signal till skärmen medans datorn ändå går igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olauss0n:

Märkte förresten när jag plockade av alla delar (inklusive fläkten) att jag har tagit lite för mycket kylpasta (var lite utanför processorn, men inget på själva moderkortet) men det ska väl inte leda till att man inte får någon signal till skärmen medans datorn ändå går igång?

Om du kan så ta gärna bort det gamla, och lägg dit ny pasta.
Vissa rekommenderar riskornsmetoden, medans andra smetar ut det osv osv.
Jag vetifan, har aldrig gjort det själv, förutom på ett grafikkort, där jag däremot använde mig av riskornsmetoden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olauss0n:

Mobot (=moderkortet?!?, nybörjare som sagt), sitter på distanser och inte direkt på chassiet. Alla skruvarna sitter på distanser.

Jo, MoBo = MotherBoard.
Testa att ta ut så du endast har ett minne i när du försöker och att du nollställer/resetar cmos/bios/UEFI. Hur du gör detta bör stå i din manual till mobot.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Känns som det skulle vara fel på moderkortet/cpun efter som du inte ens får bild direkt från den intrigerade grafiken heller! dvs jag TROR inte det är fel på ditt grafikkort! inte heller på ram-minnet för då skulle du i alla fall få fram blackscreenen vid boot!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/