Permalänk
Medlem

Undrar om jag är den enda som går upp i vikt på högsommaren (dvs när det är typ 25+ varje dag).
Hela min kropp stänger av vid värmen, knoppen slutar fungera och allt jag gör är dricker kalla drycker och äter mat som ej behöver lagas (för varmt att stå vid spisen)

Varit så enda sen jag var liten, varit extremt varmblodig hela livet och sommaren så orkar jag inte motionera eller ens röra mig.
Min peak period är typ hösten-vintern, då går jag alltid ner och orkar med att fixa bra mat osv.

Hoppas hösten är här snart så suget kommer tillbaka att skärpa sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Undrar om jag är den enda som går upp i vikt på högsommaren (dvs när det är typ 25+ varje dag).
Hela min kropp stänger av vid värmen, knoppen slutar fungera och allt jag gör är dricker kalla drycker och äter mat som ej behöver lagas (för varmt att stå vid spisen)

Varit så enda sen jag var liten, varit extremt varmblodig hela livet och sommaren så orkar jag inte motionera eller ens röra mig.
Min peak period är typ hösten-vintern, då går jag alltid ner och orkar med att fixa bra mat osv.

Hoppas hösten är här snart så suget kommer tillbaka att skärpa sig.

Känner igen mig starkt i det där, har alltid haft svårt för sommaren då jag är konstant varm och svettig även under övriga året. Precis som du säger är det nästan som att kropp och huvud stänger ner under sommarhalvåret, varken motivation eller ork finns för att hålla sig till de planer man gjort i början av sommaren. Men, nu är det snart höst igen så man kan börja leva lite =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Undrar om jag är den enda som går upp i vikt på högsommaren (dvs när det är typ 25+ varje dag).
Hela min kropp stänger av vid värmen, knoppen slutar fungera och allt jag gör är dricker kalla drycker och äter mat som ej behöver lagas (för varmt att stå vid spisen)

Varit så enda sen jag var liten, varit extremt varmblodig hela livet och sommaren så orkar jag inte motionera eller ens röra mig.
Min peak period är typ hösten-vintern, då går jag alltid ner och orkar med att fixa bra mat osv.

Hoppas hösten är här snart så suget kommer tillbaka att skärpa sig.

Jag brukar ofta gå ner i vikt på sommaren. Är ute och rör mig mera. Blir inte så hungrig när det är varmt så jag äter mindre. Är jag törstig så fungerar vatten bättre än de flesta andra drycker. Den kalla mörka årstiden blir det att man sitter inomhus mera och får mindre motion. Har väl gått ner sisådär 3 kg under mina 5 semesterveckor (men jag är fortfarande i en längre period av viktminskning, har gått ner 25 kg sedan december 2012).

Ett tips är att gå upp tidigt på morgonen och motionera innan det blir för varmt ute. Helst ska man hinna ut före klockan 7 på morgonen så man är hemma igen innan klockan 9.

Permalänk

Då var det min tur att skriva lite här och gå med i klubben. Har tidigare under en period på 3 år med slut i December -12 gått ner 45 kg. Detta gjordes med hjälp av att träna och tänka lite på vad jag åt. Oftast enkla saker som att byta läsk varje dag på jobblunchen mot vatten och en frukt på eftermiddagen istället för något godis eller annan skit ibland när man blir sugen. Inga dieter, VLDC eller några andra metoder. Har lite svag mentalitet när det kommer till mat och stoppar gärna i mig för mycket och alldeles för onyttig mat. Så mitt resonemang var att äta som jag vill och motionera därefter.

Det resulterade i att jag simmade ca 3-4 km per vecka och körde ca 10 mil cykel, Blev även endel joggingturer. Träffade min Sambo förra sommaren och då sköt motivationen i topp och vi sprang blandannat en halvmara tillsammans och jag lyckades gå ner de sista kilona jag ville till målvikten på 78 till jul ungefär. Efter en vinter och vår samt nu en semester så har träningen halkat rejält på efterkälken och jag har åkt på sambokilona som många säger, lyckats gå upp 9 kg igen så nu är det dags att ta tag i detta när semestern är slut.

Planen är att motionera mera och tänka på vad jag äter lite mer men fortfarande stoppa i mig något onyttigt någon gång ibland, Främst på helgerna. Minska sockerintaget. Träningen kommer främst vara löpning samt cykling. Ska springa Midnattsloppet om ~10 dar och sedan i September DN halvmarathon i Stockholm. Ska försöka klämma in några simpass med. Med en gravid sambo hemma och mycket annat att göra får vi se vad tiden räcker till att göra men ska försöka köra så gott jag kan. Har ett delvis rätt fysiskt jobb så rör på mig rätt bra ibland.

Uppdaterar med dagens vikt ikväll när man är hemma från kneget.

Nu kör vi!

Permalänk
Medlem

Härligt Krasharen, du har kört samma metod som jag gjort ser jag men jag har inte hållit på lika länge och har dessutom stillasittande jobb. Om inte semestern redan är slut så ta tag i det nu genast! Man ska inte vänta får då blir det inget.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Krasharen! Men det svåraste med att gå ner i vikt är att inte gå upp i vikt igen när man nått sitt mål. Jag har gått ner 13-15 kg vid två olika tillfällen de senaste 6 åren men gått upp igen när jag varit nöjd redan innan jag nått mina mål. Den här gången så ska jag försöka att gå ner i vikt endast genom att ändra mina kostvanor eftersom jag troligtvis inte skulle ha motivation tillräckligt att fortsätta montionera när jag väl gått ner. Jag tycker inte det är så svårt att äta lite när man väl börjat med det. Det är bara att vänja sig vid att inte känna sig proppmätt när man ätit. Någon direkt hunger känner jag inte ännu av efter fyra dagar och då brukar hungerskänslor vara som värst i början när man börjar dra in på maten. Jag äter fortfarande vad som helst men mer sällan och i mindre mängder. Vad jag kommit fram till så beror mycket av min övervikt på att jag haft som vana av äta av ren tristess bara för att pigga upp och sysselsätta mig och att jag inte kännt mig nriktigt nöjd innan jag varit riktigt mätt. Tyvärr verkar det i mitt fall vara stor skillnad på hur mycket jag kan äta för att behålla en relativt hög trivselvikt och vad jag kan äta för att gå ner i vikt men jag hoppas trägen vinner om jag bara håller fast vid min nu snålt tilltagna diet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Äta för att man är uttråkad känner jag igen mig i, för att få tiden att gå och verkligen känna mig mätt. Men försöker lägga av med det nu. Blev 7 km löpning idag.
Hur går det för er andra?

Permalänk
Medlem

Vågen hoppade ner ett par kg häromdagen så nu är den under 90 kg. -27 kg sedan december.

Permalänk
Medlem

Förra sommaren gick jag rätt hårt in och tappade över 25 kg på tre månader med en variant av VLCD, typ 500-1000 kcal per dag. I efterhand funkade det inte speciellt bra eftersom dieten var på tok för extrem och för att den var för baserad på kostrestriktion och för svår att hålla i längden. Gick upp typ 15 av de kilona igen väldigt snabbt när dieten oundvikligen krashade.

Har övergått till en mycket vettigare approach som helt enkelt går ut på att ha minimalt med mat hemma och inget som kan snackas på utom frukt och grönt, samt att gå överallt jag ska inklusive till och från jobbet. Blir typiskt 20 km om dagen vilket är otroligt skönt både fysiskt och mentalt. Kommer till jobbet pigg som fan och mer alert än jag brukade vara förut även med två koppar kaffe på morgonen, och min kondition har blivit helt stört mycket bättre. Dessutom är nästan det mest värdefulla att det ger tid att samla tankarna inför och efter dagen utan störningar. Går aldrig med musik eller liknande just av den anledningen.

En annan viktig faktor har varit att angripa diverse psykosociala faktorer på ett systematiskt och skoningslöst sätt. Har mer eller mindre gjort obekväma konfrontationer till en sport det senaste året och har blivit fruktansvärt mycket mer självsäker och lugn i alla situationer. Känner mig utan överdrift som en ny människa och har glädje för livet på ett helt nytt sätt.

Ligger för nuvarande på 90kg/182cm och det nuvarande målet är att gå ned ungefär 5 kg till och sedan jobba på att bygga muskler, speciellt i överkroppen. Har redan rätt bra bas från kampsport och simning men det har inte blivit någon seriös träning.

Det viktigaste för mig fysiskt sett nu är att må bra och känna mig bekväm med kroppen jag har, vilket jag gör otroligt mycket mer än för några år sedan. En realistisk målbild är i sikte och jag planerar att vara i god fysisk form till när jag tar civ.ing om lite under ett år.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vid invägningen i måndags så hade jag gått ner 6.5 kg på 8 veckor. Ganska bra med på tanke att jag inte riktigt hållit den tänkta dieten och ätit mer kalorinnehållande saker än planerat väldigt många dagar. Har till och med ätit ett par tre stora chipspåsar och lite godis. Målet är att tappa ytterligare 8.5 kg till nyår och jag har redan en bra start eftersom det ser ut som att jag kommer att ha gått ner över 1 kg till måndagens invägning. Sen kommer jag försöka hålla samma måttliga diet för all framtid och se var min vikt stabiliserar sig. Det är inte alls så svårt att äta mindre då man vant sig och jag är nästan aldrig ens hungrig. Men det jag märkt är att min aptit ökar om jag äter någonting utanför mina planerade måltider. Ju mer man stoppar i sig destu mer vill man stoppa i sig vid sådana tilfällen. Detta gäller framför allt chips och andra onyttigheter. Har nu gått ner 15 kg sen förra vintern.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vid invägningen i måndags så hade jag gått ner 6.5 kg på 8 veckor. Ganska bra med på tanke att jag inte riktigt hållit den tänkta dieten och ätit mer kalorinnehållande saker än planerat väldigt många dagar. Har till och med ätit ett par tre stora chipspåsar och lite godis. Målet är att tappa ytterligare 8.5 kg till nyår och jag har redan en bra start eftersom det ser ut som att jag kommer att ha gått ner över 1 kg till måndagens invägning. Sen kommer jag försöka hålla samma måttliga diet för all framtid och se var min vikt stabiliserar sig. Det är inte alls så svårt att äta mindre då man vant sig och jag är nästan aldrig ens hungrig. Men det jag märkt är att min aptit ökar om jag äter någonting utanför mina planerade måltider. Ju mer man stoppar i sig destu mer vill man stoppa i sig vid sådana tilfällen. Detta gäller framför allt chips och andra onyttigheter. Har nu gått ner 15 kg sen förra vintern.

Bra jobbat!
Själv går det inge vidare men tagit ett nytt tag nu och fixat gymkort och körde första passet igår.
Vad kör du för diet?

Permalänk
Medlem

Invägning i måndags och jag var oerhört oroad då det kändes som att hela sommaren bara varit en rad av fuskande och snabbmat. Tji fick jag dock som hade gått ner 7kg mellan slutet av maj och nu. Har nu passerat, med ytterst minimal marginal, -25kg sen december förra året och är väldigt nöjd med det. Det skulle, med tanke på min fortfarande extremt höga vikt, kunna gå mycket snabbare men har prövat diverse snabba varianter tidigare som inte funkat så nu tar jag det sakta och metodiskt istället och det känns riktigt skönt.

75kg kvar till målet så nu är jag en fjärdedel av vägen dit

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Bra jobbat!
Själv går det inge vidare men tagit ett nytt tag nu och fixat gymkort och körde första passet igår.
Vad kör du för diet?

Jag startar dagen med havregrynsgröt och kaffe. Sen äter jag en liten-normal stor portion vanlig lunch. Som mellanmål tar jag på sin höjd ett äpple eller någon annan frukt. Sen äter vad man mest kan beskriva som ett vanligt mellanmål till middag. Det kan t.ex. vara lite fil med mysli eller ett par knäckebröd med pålägg. Många gånger har det även varit t.ex. en pannkaka eller en bit paj. Sen äter jag i regel ingenting alls senare på kvällen. Har hittills bara gått ner i vikt genom att hålla diet den här gången, ingen träning alltså. Det jag har märkt då jag har tränat eller annars varit fysiskt aktiv är att min aptit har ökat så det jämnar ut sig med kaloriförbrukning och intag ändå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag startar dagen med havregrynsgröt och kaffe. Sen äter jag en liten-normal stor portion vanlig lunch. Som mellanmål tar jag på sin höjd ett äpple eller någon annan frukt. Sen äter vad man mest kan beskriva som ett vanligt mellanmål till middag. Det kan t.ex. vara lite fil med mysli eller ett par knäckebröd med pålägg. Många gånger har det även varit t.ex. en pannkaka eller en bit paj. Sen äter jag i regel ingenting alls senare på kvällen. Har hittills bara gått ner i vikt genom att hålla diet den här gången, ingen träning alltså. Det jag har märkt då jag har tränat eller annars varit fysiskt aktiv är att min aptit har ökat så det jämnar ut sig med kaloriförbrukning och intag ändå.

Det där är tufft och mycket disiplin, själv är jag grymt svag för mat och när hungrrskänslorna kommer så kan jag typ trycka i mig det mesta. Så dieter är inte ditekt min grej. Sen tycker jag om att äta gott och vill göra det så blir svårt med.

Så min plan nu är att äta relativt schysst och sunt på Sön-Fredag och på Lördagarna blir det lite snacks eller godis. Sen träning därefter, vilket just nu blir 2-3 pass i veckan på gymmet med blandade aktiviteter. Körde andra passet idag och grymt skönt att äntligen komma igång. Inte blir det sämre av att man gör det på betald arbetstid och jobbet pyntar gymkortet
Blev en wrap på donken till lunch med morötter och Ramlösa, helt ok.

Permalänk
Medlem

Ja det kräver en hel del diciplin att hålla en tämligen sträng diet men det går rätt bra efter ett tag då man blivit van. Men nu i helgen kunde jag inte alls hålla min diet utan åt en hel del god mat, efterrätt, chips, ost och småkakor bland annat. Så i stället för att väga runt 87 kg i morse vid invägningen så vägde jag 88.5 kg. Det är precis som att min aptit ökar ju mer jag äter men nu ska jag stenhårt hålla mig till min diet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det kräver en hel del diciplin att hålla en tämligen sträng diet men det går rätt bra efter ett tag då man blivit van. Men nu i helgen kunde jag inte alls hålla min diet utan åt en hel del god mat, efterrätt, chips, ost och småkakor bland annat. Så i stället för att väga runt 87 kg i morse vid invägningen så vägde jag 88.5 kg. Det är precis som att min aptit ökar ju mer jag äter men nu ska jag stenhårt hålla mig till min diet.

Ibland måste man ju släppa till och äta lite gott och onyttigheter med
Fast med den dieten du kör blev det nog rätt stor skillnad för kroppen, men gör det verkligen 1.5 kg?
Jag känner igen det du säger med större aptit ju mer man äter. Är nog så när man inte är vad vid att äta så mycket men det finns fortfarande plats i magen.

Nu blir det gymmet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vågen hoppade ner ett par kg häromdagen så nu är den under 90 kg. -27 kg sedan december.

Sedan låg vågen stilla på 90 kg i ungefär två månader och har nu hoppat ner 2-3 kg till. Väger runt 87-88 kg och har alltså gått ner 28-29 kg sedan december. Bara ett par kg till för 30 kg och 3 kg till för att komma ner i BMI=25 (ligger nu på BMI=26). Fasen vad svårt de där sista kilona är att gå ner. Jag menar här snittar man nästan 3 kg per månad men senaste 3 månaderna är det bara 1 kg per månad. Kanske fixar jag 85 kg innan årets slut, vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sedan låg vågen stilla på 90 kg i ungefär två månader och har nu hoppat ner 2-3 kg till. Väger runt 87-88 kg och har alltså gått ner 28-29 kg sedan december. Bara ett par kg till för 30 kg och 3 kg till för att komma ner i BMI=25 (ligger nu på BMI=26). Fasen vad svårt de där sista kilona är att gå ner. Jag menar här snittar man nästan 3 kg per månad men senaste 3 månaderna är det bara 1 kg per månad. Kanske fixar jag 85 kg innan årets slut, vi får se...

Bra jobbat! Det gäller att inte ge upp när kilona inte tycks rasa. Jag har själv ännu nästan 10 kg kvar till normalt BMI.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det kräver en hel del diciplin att hålla en tämligen sträng diet men det går rätt bra efter ett tag då man blivit van. Men nu i helgen kunde jag inte alls hålla min diet utan åt en hel del god mat, efterrätt, chips, ost och småkakor bland annat. Så i stället för att väga runt 87 kg i morse vid invägningen så vägde jag 88.5 kg. Det är precis som att min aptit ökar ju mer jag äter men nu ska jag stenhårt hålla mig till min diet.

Jag unnar mig lite "onyttigheter" på helgerna och kör mer strikt på vardagarna och för min del har detta funkat. Tycker att vågen kan pendla något kg upp och ner från dag till dag så 1,5 kg är nästan inom felmarginalen för de normala variationerna. Kan vara vatten som binder till glykogenet i kroppen när man ätit mer sötsaker men sedan går det bort lika snabbt igen när man drar ner på kaloriintaget eller kör på med något extra motionspass. Ja man får ha diciplin i längden om det ska ge resultat men tillfälliga "snedsteg" gör inte så mycket så länge de bara är tillfälliga. Ofta kan vågen gå upp 1,5 kg efter en "frossarhelg" och framåt torsdag-fredag är vikten nere på det vanliga igen. Se bara till att inte frossa varenda helg. Men lite "lördagsgodis" i lagom mängd kan fungera om man kan hålla sig till det. Men ibland är det lättare att helt avstå om man har svårt att bara äta lite.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så speciellt stor (183cm 80 kilo) men jag provade chake diet, gick ner 5 kilo på 6 dagar, men jäklar va slut man blev. Gick en normal promenad med hunden och när jag kommit halvvägs så trodde jag knappt att jag skulle orka hem.

Nåja det var ett kul experiment iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Jag är inte så speciellt stor (183cm 80 kilo) men jag provade chake diet, gick ner 5 kilo på 6 dagar, men jäklar va slut man blev. Gick en normal promenad med hunden och när jag kommit halvvägs så trodde jag knappt att jag skulle orka hem.

Nåja det var ett kul experiment iaf

Det var inte fett du förlorade då utan glykogen, vätska och tarminnehåll. Glykogen är musklernas viktigaste bränslekälla.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har vägt en bit över 100kg i några år nu och haft svårt för att gå ner trots att jag tränar regelbundet, har två hundar jag går promenader med dagligen samt äter hyfsat bra. Testade periodisk fasta inspirerad av Peter Bláha och fick resultat DIREKT. Påminner om 5:2 men man fastar dagligen, kallas 16:8 då man fastar 16 timmar och äter under 8 timmar.

Har tränat på gym i 13 år så trodde ju jag skulle tappa muskelmassa men nej, samma styrka kvar och har gått ner 8 kg nu på 3 månader. Är inte så värst strikt med maten utan det enda jag är noga med är just att jag inte äter något under de 16 timmarna, kaffe och vatten går bra. Lördagar är ätardag så ingen fasta då Rekommenderar detta upplägg mycket starkt.

Före och efter:

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Va nära att hitta av 100kg sträcket vid jul förra året, ligger på 89kg idag! Har inte kört någon speciellt diet, äter mindre vid måltiderna bara.

Har tagit upp träningen nu igen efter 2-3 månaders uppehåll då dom renoverar gymmet på jobbet, ska blir riktigt skoj att komma igång igen!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Från 105 till målvikten 85 på ett år, har nu legat kvar på 85 i ett år. LCHF regerar.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Från 100+ till 76-78kg på 2 år. Svält och träning !

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Från 105 till målvikten 85 på ett år, har nu legat kvar på 85 i ett år. LCHF regerar.

Kul att LCHF funkar för dig! Själv är jag skeptisk till den stora LCHF-fanatismen som ofta råder här och var och har själv gått ner 28 kg utan att använda mig av LCHF men huvudsaken är att man gör någon förändring. Tycker man förändringen är lättare om man tror på någon matreligion så är väl det bra. Annars är det väldigt enkelt att gå ner i vikt. Ät mindre energi än du gör av med. Alltså två saker att fokusera på - äta mindre och röra sig mera.

Här har vi ett exempel på motsatsen till LCHF, att man ska äta massor kolhydrater och lite fett. Lika galet det enligt mig...
http://www.youtube.com/watch?v=ohY7xAQqK3A&feature=c4-overvie...
30 bananer om dagen låter extremt...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kul att LCHF funkar för dig! Själv är jag skeptisk till den stora LCHF-fanatismen som ofta råder här och var och har själv gått ner 28 kg utan att använda mig av LCHF men huvudsaken är att man gör någon förändring. Tycker man förändringen är lättare om man tror på någon matreligion så är väl det bra. Annars är det väldigt enkelt att gå ner i vikt. Ät mindre energi än du gör av med. Alltså två saker att fokusera på - äta mindre och röra sig mera.

Det som gjort LCHF så otroligt populärt är att du kan ta i dig mer kalorier än du gör av med och fortfarande gå ner i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Det som gjort LCHF så otroligt populärt är att du kan ta i dig mer kalorier än du gör av med och fortfarande gå ner i vikt.

Det är fysiskt omöjligt under någon längre period.
En ketogen diet medför att kroppen initialt gör sig av med lagrat vatten, vilket snabbt ger minskad kroppsvikt, men det påverkar inte det man egentligen vill åt, fettreserverna.

Vart menar du att överskottsenergin tar vägen?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad jag eller andra tycker om LCHF så är det starkt jobbat med din viktnedgång Bananas2thebeat!
Som sagt var funkar det så är det bra, sedan får man kalla sin diet vad man vill.
Kanske var det ditt användarnamn som fick mig att tänka på banandieten...

Med LCHF finns det folk som lyckas äta så att de tar upp mindre energi från maten än de gör av med. Man kan lyckas även utan LCHF (som jag själv då) men vad som passar olika människor bäst är individuellt. Jag tror inte på det Freddeman skriver att an med LCHF kan äta mera kalorier än de gör av med utan att gå upp i vikt. Lyckas man gå ner i vikt med LCHF så har man lyckats med att äta mindre kalorier än man gjort av med, så enkelt är det. Det kan betyda att lyckats med att undvika "skitmat" som sockersötade produkter. Alla är nog överens att läsk, godis och annat med mycket socker inte är bra men att gå därifrån till att undvika pasta och potatis tycker jag själv är lite långsökt. Hur som helst funkar det så är det bra!

Permalänk
Skrivet av aniron:

Det är fysiskt omöjligt under någon längre period.
En ketogen diet medför att kroppen initialt gör sig av med lagrat vatten, vilket snabbt ger minskad kroppsvikt, men det påverkar inte det man egentligen vill åt, fettreserverna.

Vart menar du att överskottsenergin tar vägen?

Nu vill du säkert ha alla häftiga detaljer på detta som inte jag kan ge, principen är ju att ketoner bränner betydligt snabbare och med lchf så ska ju komma i ketos så att din kropp enbart drivs med dessa.

Här har du ett rätt coolt experiment om en kille som är väldigt för fett/protein och emot kolhydrater där han äter runt 5800 kalorier om dagen på lchf mat.
http://live.smashthefat.com/why-i-didnt-get-fat/

Han har även gjort samma sak med skräpig kolhydrats mat. http://live.smashthefat.com/5000-calorie-carb-challenge-day-2...

Man måste ju tänka på att en kalorie inte är en kalorie men ändå är en kalorie, typ.
Herr Jakob Guidol förklarar det också bättre än mig. http://traningslara.se/en-kalori-ar-en-kalori-men/