Svenska Alliance vinner The International 2013

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra final, särskilt sista rundan. Skulle rekomendera alla som över huvud taget vet vad dota är att kolla på den sista rundan.

Höll på att ramla av stolen när jag såg rapier på bulldogs björn i andra eller tredje matchen. S4 som avbryter allas tp i sista runda var också galet bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Så för att han inte spelar i ett pro team just nu kan han aldrig bli rik på det? Tror du inte alla pros började med att sitta i källaren och pressa?

Sannolikheten är extremt liten att man lyckas. Så att visa en nyhet till sina föräldrar om att någon annan har vunnit pengar och tro att det rättfärdigar att man sitter och pressar i en mörk källare hela dagarna är inte bara fånig utan även en vanföreställning.

Kort sagt; spela inte bort all din fritid i hopp om att bli proffs. För även om du blir det så chansen liten att du tjänar några större pengar på och skulle med största sannolikhet tjäna mer på att vända burgare på donken.

Detta kommer från någon som levt som pokerproffs i 6 år innan jag la ner spelandet. Och Poker är ändå lättare att lyckas i och förtjänsterna är betydligt större.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dom förlorade 3 kartor inga matcher.

Vadå 3 kartor? Det är ju visst en match. Eller definierar du en match annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Sannolikheten är extremt liten att man lyckas. Så att visa en nyhet till sina föräldrar om att någon annan har vunnit pengar och tro att det rättfärdigar att man sitter och pressar i en mörk källare hela dagarna är inte bara fånig utan även en vanföreställning.

Kort sagt; spela inte bort all din fritid i hopp om att bli proffs. För även om du blir det så chansen liten att du tjänar några större pengar på och skulle med största sannolikhet tjäna mer på att vända burgare på donken.

Detta kommer från någon som levt som pokerproffs i 6 år innan jag la ner spelandet. Och Poker är ändå lättare att lyckas i och förtjänsterna är betydligt större.

Men när grabben tränar fotboll och satsar på proffs, då jävlar är det bra av han....
Men nej, satsa inte på att bli proffs om du inte redan ligger på bra nivå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Men när grabben tränar fotboll och satsar på proffs, då jävlar är det bra av han....
Men nej, satsa inte på att bli proffs om du inte redan ligger på bra nivå

Du inser att fotboll och många andra sporter redan är väletablerade vilket gör det idiotiskt att jämföra med e-sport? Vi är inte där ännu men vi kommer sakta men säkert att nå den nivån men tills dess är inte e-sport ett realistiskt karrärsval för de allra flesta.

Är du medveten om vad som krävs för att bli proffs på något, oavsett om det är en sport eller någon annat aktivitet? Det räcker inte med att sitta hemma och pressa 24/7 och hoppas.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Nej fyfan vad grinigt folk det var här då...

Grattis till Alliance eller vilka dom nu är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Hur mycket mer "bidrar" golfproffs eller fotbollsprofs samt alla sportutövare till samhället genom sin sport?

Anser du att dessa sporter är mindre löjliga än e-sport?

Jag anser att e-sport bidrar betydligt mera eftersom att vara fysisk skicklig idag knappast tar dig någonstans i Sverige. En som spenderat majoriteten av sin tid framför datorn är nog betydligt bättre anpassad för riktiga jobb då en stor andel av dessa idag sköts framför just en dator. Dessutom är E-sportaren tekniskt kunnig, kan tänka strategiskt och taktiskt bättre än de flesta andra och garranterat bättre på engelska.

Jag tror ingen väljer mellan jobb eller e-sport, utan snarare mellan traditonella sporter och e-sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Vad snackar du för skit.

Det finns en av grundarna av DOTA i både DOTA 2 och LoL developersen.
Så man kan lika gärna säga att båda har kommit på det.

Tror du råkade citera fel.

Om inte så kanske du ska överväga att läsa igen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

1 karta = 1 set -(bo3) 2 set krävs för att vinna matchen (bo5) 3 set krävs för att vinna matchen (Som Tennis typ)
1 match = 1 match

Alliance tappa 3 set totalt men va obesegrad i matcher

Sinnessjuk final.... specielt game 5, Var som ett smutsigt, grötigt slagsmål med dives och buybacks konstant. Var på helspänn hela finalen... Fattar inte att jag gick rakt till jobbet efter att sett allt men va så djävla uppe i varv att det gick fint ändå utan en hel natts sömn :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronxmaestro:

Jag har en länk som bevisar att League of Legends har 12 mille unika inloggningar om dagen medans Dota ligger på ca 500k

http://www.game-debate.com/news/?news=2495&title=12%20Million...

DotA ligger mellan 350 och 550 konstant, så säkerligen är det mer än 500 totalt på en dag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Jo, riot har ju fått fusk stämpel på sig när dett är siffror dom släpper tyvärr :/

Kollad under finalen lite snabbt 300k på streamen sedan typ 275k i klienten, så typ 600k som kollade Och det vara bara english stream, kollade inte russian stream eller kor/sea

Tippar på att nästan alla som tittade via klienten även tittade på streamen (inklusive mig själv) då mellansnacket inte kom med i spelet så man var tvungen att tabba ur mellan matcherna.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Sista mapen var magisk, klockan var typ 06:30 men det var värt det. Så jävla gött! Måste vara tungt för NaVi att förlora sista mapen på det där sättet, skulle nog varit lagom lack.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Du inser att fotboll och många andra sporter redan är väletablerade vilket gör det idiotiskt att jämföra med e-sport? Vi är inte där ännu men vi kommer sakta men säkert att nå den nivån men tills dess är inte e-sport ett realistiskt karrärsval för de allra flesta.

Är du medveten om vad som krävs för att bli proffs på något, oavsett om det är en sport eller någon annat aktivitet? Det räcker inte med att sitta hemma och pressa 24/7 och hoppas.

Herregud...
Du inser att fotboll och alla andra sporter inte varit väletablerade samma sekund det skapades, va?
Du inser att alla sporter blivit väletablerade för att folk pressar 24/7. Det som krävs är att man pressar 24/7.

Gött om alla hade denna inställningen. "Nä, skype blev inte väletablerat samma dag vi lansera. Vi lägger ner det." osv.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Med 9,3 Miljoner i pris börjar det verkligen hända grejer på E-sportscenen!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att Alliance tog hem det och de bjöd på en spännande final.

Permalänk

Gosugamers = "TI3 stats analysis: European Doto Best Doto? "
Riktigt coolt med två europeiska lag i finalen.

Alliance förlorade inte ett enda set (best of 3)/bo5 genom hela turneringen. Vad ska man säga?

MVP [A]kke & S4

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte ens DOTA 2 men tittade på flera matcher under turneringen. Riktigt underhållande hela tiden, förutom en match mellan två asiatiska lag. Riktigt kul att det gick så bra för Alliance, väl värda segern.

Permalänk
Skrivet av Buio:

förutom en match mellan två asiatiska lag.

Den matchen var det nog ingen som gillade. Ruskigt sömnpiller!!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Växla:

Tror siffrorna blir lite missvisande eftersom det var många som satt och kollade själva matchen via DotaTV och sedan tabbade ner till twitch mellan matcherna för commentating/mellansnack, men ändå riktigt bra siffror : )

Många satt säkert och kollade på tv också, medans dom gjorde annat på datorn. Sjukt roligt att sånt här tar sig på svensson svensson tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H!NDY:

surt att dom får pröjsa 5394000 i skatt bara (58%) men det går säkert till något nyttigt för svenska staten.

Hörde något om att Valve skulle kompensera för skatten. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det dock, utan det får vi väl se.

Hur som helst var det sjukt spännande, sjukt jämnt och sjukt kul att se på Alliance i natt, detta till trots att mitt intresse för Dota är nära på 0. Kul att se att vi i Sverige skördar framgångar på massa håll!

För att lägga mig lite kort i denna debatt om "vanlig sport mot e-sport", så anser jag personligen att det inte alls är så svart på vitt som många verkar framhäva det. Snarare tror jag båda har sina för- och nackdelar, och oavsett om ungdomar satsar på sport eller e-sport, eller för den delen bara utövar det som fritidsintresse, kommer de utveckla olika kunskaper som antagligen kommer agera utvecklande för personen och dennes framtid, om man får uttrycka sig så.
Att ha någon att se upp till inom e-sporten tror jag dessutom är i princip lika "dåligt" som att ha någon att se upp till inom vanlig sport. Kort och gott handlar det i mina ögon mycket om ideal, som i de flesta fall är relativt extrema. Skillnaden är ungefär att en spelar datorspel en stor del av sin vakna tid och att en annan tränar intensivt rent fysiskt en stor del av sin vakna tid. Nu är ju denna jämförelse väldigt simplifierad då de flesta e-sportare mig veterligen utövar fysisk aktivitet regelbundet då människokroppen bevisligen mår bra av detta, men i vilket fall hoppas jag min tanke och poäng går fram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Jelly?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Kul att det går bra inom e-sport. Nu är man rätt "gammal" i ämnet, och har haft nöjet att följa utvecklingen inom e-sport från en helt annan synvinkel än spelplanen.
När det väl går bra, då gnälls det...jantelagen skriker ut! Den svenska avundsjukan kan man säga.

Att e-sports inte bidrar något till Sverige är väl rent ut sagt bullshit. Att skattebetalarna ska skjuta in pengar?
Men snälla nån, om jag nu vet att en del av mina skattepengar går till ungdomar som får möjlighet att komma vidare inom e-sport så får det väl vara så!?

Jag avskyr fotboll (ser det som 22 miljonärer som jagar efter en död kossa). Ser inte någon som assisterar andra sporter i samma nivå som fotboll.
Sen att det är år 2013, vi lever i en digital värld. Ser inte problematiken i detta ämnet! Stor eloge till de som van hela rasket! Starkt jobbat. Och ser fram emot att få möjlighet att stödja e-sport på andra kanaler i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

fan vad folk är butthurt med dessa kommentarena, herregud vad är det med er människor.

Gz Alliance, jag själv föredrar SC2 men den sista matchen dom körde var nog det sjukaste jag någonsin sett i gamingväg.

Permalänk
Skrivet av Kuumaa:

Stolt över Sverige för att de vann en spelturnering?
Efter nyheter som dessa kommer fler ungar att stanna hemma för att bli bättre på spel, och medans de tränar tills de blivit 20 år, så får de leva på skattebetalarna (Även långt efter också eftersom inte många kommer någonstans). Folk som fokuserar på spel istället för jobb, bidrar ingenting till samhället medans de lever på dem som gör.

Blir besviken när jag ser att folk vinner massor av pengar på något så löjligt.

Haha, snacka om att dra alla över en kamm din fjant.
Kan inte tala för alla, men bl.a. Akke (Joakim Akterhall) pluggade på högskola så sent som förra året (läste spelutveckling med honom), och startade efter det ett app-företag tillsammans med några andra. Kom tillbaka när du själv klarar av att plugga, starta och driva eget företag samt vara bäst i världen på din hobby, gubbe lilla.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Stort Grattis, avgörande rundan var helt sjuk och bör ses av alla som gillar dota 2;)

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Myhybris:

1 karta = 1 set -(bo3) 2 set krävs för att vinna matchen (bo5) 3 set krävs för att vinna matchen (Som Tennis typ)
1 match = 1 match

Alliance tappa 3 set totalt men va obesegrad i matcher

Sinnessjuk final.... specielt game 5, Var som ett smutsigt, grötigt slagsmål med dives och buybacks konstant. Var på helspänn hela finalen... Fattar inte att jag gick rakt till jobbet efter att sett allt men va så djävla uppe i varv att det gick fint ändå utan en hel natts sömn :>

Så slutspelsfinalen i hockey är bäst av 7 set? inte 7 matcher?
Hur som helst, skitkul att svenskarna vann! (och tragiskt att se vissa av kommentarerna här inne, men men.. vi bor ju i janteland)

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

1 karta = 1 set -(bo3) 2 set krävs för att vinna matchen (bo5) 3 set krävs för att vinna matchen (Som Tennis typ)
1 match = 1 match

Alliance tappa 3 set totalt men va obesegrad i matcher

I och med att det var en dubbelelimineringsturnering så är sannolikheten ganska stor att vinnaren varit obesegrad, särskilt som de inte gjorde en riktig dubbelelimineringsfinal. Minst 50% sannolikhet att den som vinner turneringen är obesegrad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

De vill konkurrera med LoL som är helt sjukt stort, så de lockade med en sinnesjukt stor prize pool, mycket av pengarna kom från Valve etc.

OT: Grattis grabbar, inte insatt i MOBA scenen alls, men man kan ju inte annat än vara stolt över Sverige i dessa tider. NiP smiskar alla i CS:GO, Alliance vinner den största turneringen någonsin.

Mer än 50 % är ju dock från communityn :=)

Permalänk
Medlem

Var jävligt spännande final!

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

Reagerade när ögonen for över "Akterhall". Är det samma Akterhall som vunnit Nintendo-SM ett flertal gånger?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket