trött på min gamla d-link router, vill ha något som funkar, bättre !!!

Permalänk

trött på min gamla d-link router, vill ha något som funkar, bättre !!!

vår trådlösa dir 655 routern jag har från D-link, är lite skumm, lägger av ibland(bryter), så man får starta om den hela tiden, + att vi har problem med vår nya win8 laptop, varannan gång typ vid uppstart av laptopen så vill den inte koppla upp mot routern... men startar jag om routern så brukar de hjälpa...

Så istället för att gå till botten med dir 655 vilket jag inte orkar mer, kan ju vara att den är okompatibel med win8 i laptopen? låter skummt, kan vara att den låser sig bara pga av något ? skit samma, orkar nog inte hålla på med den mer.
Kan säga att jag uppdaterat firmware, ingen förändring... ger upp..

dock så verkar den funka ok med våra 2 andra stationära datorer win 7, en trådlös den andra fast koppling..

men som sagt, hålla på att försöka lösa vad uppkopplingsproblemet är mot win8 laptopen orkar jag knappt.. OM inte någon har något annat vi kan prova ? Kan säga att när laptopen startas upp så finns våra router med i listan(oftast, men ibland inte) och då har vi full signal, men trots det så kopplas vi inte upp ändå, uschh så less på det, spelar ingen roll vad vi gör ibland, föröker man ansluta, så bara snurrar det i 10 sekunder sen säger laptopen: kan inte ansluta till nätverket eller liknande,,, blir knäpp när jag tänker på det... omstart av routern brukar hjälpa, men så kan man inte hålla på hela tiden..

Vi har full täckning i lägenheten här vart vi än befinner oss. dock finns de många trådlösa nätverk omkring, om de har någon betydelse..

I alla fall, laptopen är en packard bell från mediamarkt, funkar utmärkt annars, en dualcore intel cpu med 4gb minne internt , ganska simpel som gör sin sak för surf o youtube..

Någon ide, nåt mer som jag kan testa?

ANNARS, vilken router är BRA idag, och prisvärd, vi vill ha något som stabilt och fungerar trots att den står på 24/7..... vi kommer max ha 3-4 trådlösa enheter, kanske en fast. och krav på hastighet är väl att den ska klara minst 10mbit upp/ner... kanske max 1000 lap ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

köpte denna igår och är sjukt nöjd:
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/c...

Snabbt både trådat och trådlöst. Samt väldigt bra räckvidd.
Gick från en buggig asus RT-N56U och denna är sjukt mycket bättre.

Har även stöd för den nya AC-standarden så den är relativt framtidssäker.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

D-Link är ju inte känt för sina godasidor iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har också en linksys / cisco (ea6500). den tog en stund att installera, men sedan har jag högst startat om den 2 ggr på ca 3,4 månader och jag tycker den äger.
lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Asus RT-N66U som har fungerat toppen det senaste halvåret. Inga omstarter eller så (förutom vid strömavbrott eller mjukvaruuppdateringar). Stöd för 450Mbit på både 2,4 och 5GHz. Den kostar strax över 1000-lappen.

Men om du vill under den, är Linksysen som tidigare rekommenderats ett bra val!

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

ok, bra tips ....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |