PC + MBA som sekundär eller sälja PC och ha kommande rMBP som primär dator?

Permalänk
Medlem

PC + MBA som sekundär eller sälja PC och ha kommande rMBP som primär dator?

Tänker införskaffa en Macbook (min första), och funderar på om jag ska sälja min stationära dator och skaffa en rMBP 15" nu när de nya modellerna släpps eller om jag borde skaffa en MBA 13"och behålla min stationära.

*Kommer ha med datorn till skolan varje dag
*Kommer använda den till multimedia, skolarbete (inget krävande), och ha med mig när jag reser

Fungerar det bra att ha en Mac och en PC? "Sammarbetar" de bra eller är det mycket lättare att ha en ensam dator? Uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem

Beror ju på dina krav.

Det du skriver att du ska göra så låter en rMBP vettigare.

Det finns inga direkta problem med att få mac och pc att sammarbeta om du inte kör program som använder filformat som inte fungerar på den andra datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tycker tvärtemot vad Json_81 skriver att en MBA låter vettigare i ditt fall. Vill du ha kvar din stationära för att t.ex. spela på, så är en MBA ett utmärkt val till det du beskriver, då den är lättare och mycket smidigare att bära med sig. Jag har stationär pc med både windows och Mac OSX ML installerad på, samt en Macbook. Funkar bra tycker jag!

Är du i behov av att uppgradera din stationära och du inte använder den så mkt skulle jag personligen köpa en rMBP när de nya modellerna släpps.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Tycker en MBA känns som ett bra val. Funderar på att skaffa en själlv.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

MBA då den har bland annat mycket bättre batteritid och är mycket lättare vilket är väldigt viktigt för en dator som man ska bära med sig varje dag.

Permalänk
Medlem

Behåll du din stationära PC och använd en MBA som bära-med-sig dator. Kör på konceptet själv och det funkar utmärkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MBA då den har bland annat mycket bättre batteritid och är mycket lättare vilket är väldigt viktigt för en dator som man ska bära med sig varje dag.

Det vet vi faktiskt inte eftersom den nya rMBP inte är presenterad.
Gamla rMBP hade ungefär samma batteritid som gamla MBA.

Mitt resonemang bygger på att han inte skriver något om spel, då är det ganska onödigt med en stationär.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Borde ha nämnt mina spelvanor i första inlägget. Jag gillar att spela, dock är jag ingen hård gamer utan spelar endast när något nytt singleplayer-spel jag tycker verkar bra släpps (exempelvis Skyrim, Fallout, Far Cry 3, diverse indiespel osv). Och om mac och pc fungerar bra ihop kör jag förmodligen på en Air. Tänkte mest att det kunde bli krångligt att ha två olika OS på två datorer. Att ha filer på flera olika datorer är dock inget större problem då jag har mina mediafiler på en NAS som jag streamar ifrån och alla dokument etc. på Google Drive.

Också, ungefär vad brukar rMBP ligga på för pris när de släpps? Tänkte att det kanske är värt att lägga till det extra som en 13" rMBP kostar jämfört med 13" air för retinan när de nya modellerna släpps, då de förmodligen kommer ha bättre bättre batteritid p.g.a. Haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Också, ungefär vad brukar rMBP ligga på för pris när de släpps? Tänkte att det kanske är värt att lägga till det extra som en 13" rMBP kostar jämfört med 13" air för retinan när de nya modellerna släpps, då de förmodligen kommer ha bättre bättre batteritid p.g.a. Haswell.

Oftast samma pris på den nya modellen som den gamla har.
Apple ändrar inte sina priser under en produktcykel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ok! Funderar nu på 128Gb och 256Gb SSD, vilken skulle ni rekommendera om jag som tidigare nämnt har mina mediafiler på en NAS och jag vill köra Dual Boot? Är osäker på hur mycket plats man behöver med båda operativsystemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Ok! Funderar nu på 128Gb och 256Gb SSD, vilken skulle ni rekommendera om jag som tidigare nämnt har mina mediafiler på en NAS och jag vill köra Dual Boot? Är osäker på hur mycket plats man behöver med båda operativsystemen.

Ska du inte ha massa spel och skit räcker 128GB långt. Dock alltid bra med plats. OS X tar runt 15GB och Windows något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Ok! Funderar nu på 128Gb och 256Gb SSD, vilken skulle ni rekommendera om jag som tidigare nämnt har mina mediafiler på en NAS och jag vill köra Dual Boot? Är osäker på hur mycket plats man behöver med båda operativsystemen.

Skrivet av SweSG:

Ska du inte ha massa spel och skit räcker 128GB långt. Dock alltid bra med plats. OS X tar runt 15GB och Windows något liknande.

Skulle säga definitivt 256GB om man ska ha in windows.
Windows tar snarare 25GB om du inte fipplar med att slimma ner det.

Sen ska ju swap-filer mm få plats och disken ska inte vara helt full av prestandaskäl.

Visst går det med 128GB men då är det i stort sett bara OS och några småprogram som får plats.

Välj 8GB ram dessustom, det går inte att uppgradera senare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle säga definitivt 256GB om man ska ha in windows.
Windows tar snarare 25GB om du inte fipplar med att slimma ner det.

Sen ska ju swap-filer mm få plats och disken ska inte vara helt full av prestandaskäl.

Visst går det med 128GB men då är det i stort sett bara OS och några småprogram som får plats.

Välj 8GB ram dessustom, det går inte att uppgradera senare.

Vet inte vad du kör med för mastodont program, men jag har ~70GB ledigt på min MBA 13" i5/8/128 och då tar Spotify även upp 20GB. Att trycka in Windows 7 borde således inte vara några problem. Skulle nog endast rekommendera TS att köpa 256GB om h*n ska köra flera VMs - förutsatt att TS behåller sina stationära dator och använder den som sin primära dator.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Behåll din stationära du om du inte är jätte sugen på en rMBP.
Det är tyvärr bara du som kan svara själv på hur viktigt olika saker är för dig.
Om en grym skärm och snabbare dator som du använder mesta dels är viktigare än att kunna ha lite mer fps när du spelar då och då, så välj en rMBP.
Om spel är ändå relativt viktigt för dig. Och du gärna sitter och spelar lite tyngre spel med bra fps, så behåll din stationära och köp en Air.
Eller alternativ 3. Om du har råd och kan tänka dig en 15" så köp en 15" rMBP istället. Där får du mer grafik prestanda (även om vi inte vet vilken till 100% än så kommer den definitivt vara bättre än på 13")
Sitter själv och väntar på 15" och kommer ha den som min main dator.

Och om du ska köra dualboot är det bättre med 256gb.
128gb om man bara ska köra tex windows är ganska lagom, man får plats med lite program och filmer och något spel.
Men 64gb med Windows, Program, Växlingsfil, Film/Foto och ev spel fungerar inte. Iaf inte utan stora kompromisser.
Och även om man har en NAS, så vill man gärna ibland ta med lite större filmer osv på datorn och då kan det ta lite plats.
Jag har också en NAS som jag har allt på. Men som sagt så vill man inte sitta där och tänka på varenda fil flytt man gör, även fast man kan nå allt via lan/internet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Vet inte vad du kör med för mastodont program, men jag har ~70GB ledigt på min MBA 13" i5/8/128 och då tar Spotify även upp 20GB. Att trycka in Windows 7 borde således inte vara några problem. Skulle nog endast rekommendera TS att köpa 256GB om h*n ska köra flera VMs - förutsatt att TS behåller sina stationära dator och använder den som sin primära dator.

Om du hade delat disken för boot camp skulle du haft 5-10GB ledigt, dvs ingen plats att lägga in någonting mer eftersom man inte bör fylla disken helt.

Om TS tror sig klara sig på små marginaler så kör på det, men jag skulle inte rekommendera det, särskilt som Apple sansat sig med priset för att välja till 256GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det vet vi faktiskt inte eftersom den nya rMBP inte är presenterad.
Gamla rMBP hade ungefär samma batteritid som gamla MBA.

Mitt resonemang bygger på att han inte skriver något om spel, då är det ganska onödigt med en stationär.

Jag utgick från de som finns tillgängliga idag och då ser det ut så. 13'' rMBP har sju timmars batteridrift och MBA har 12 vilket är en ganska markant skillnad, dessutom väger den mer, är tjockare och kostar en hel del extra, allt bara för att få lite skarpare bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag utgick från de som finns tillgängliga idag och då ser det ut så. 13'' rMBP har sju timmars batteridrift och MBA har 12 vilket är en ganska markant skillnad, dessutom väger den mer, är tjockare och kostar en hel del extra, allt bara för att få lite skarpare bild.

Utgå från vad TS frågar istället, han skrev 15" rMBP och nästa modell som släpps.

Och det är inte bara lite skarpare bild, det är rejält med mer prestanda också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Utgå från vad TS frågar istället, han skrev 15" rMBP och nästa modell som släpps.

Och det är inte bara lite skarpare bild, det är rejält med mer prestanda också.

Vi vet inte hur nästa modell kommer att vara specad. Nuvarande "retina" macbooks är för klena för den upplösningen IMHO, Haswell och Iris kommer att innebära en förbättring men knappast revolutionerande, inte om man ser på vad Haswell har inneburit för andra modeller. Däremot lär batteritiden bli ganska mycket bättre, det gäller dock alla datorer som får Haswell så det räcker inte. Rejält mer prestanda är något av en överdrift, det är inte alls så att TS kan skippa sin stationära speldator om hen skaffar en rmbp och oavsett var det inte prestanda hen var ute efter utan en skoldator att bära med sig varje dag. Då är inte en 15'' dator att rekommendera någonstans.

MBA är en bra skoldator just för att den är liten och lätt, att den har tillräckliga prestanda och att batteriet räcker hela dagen. RMBP klarar inte en hel dag (nuvarande, nästa vet vi inte men det är inte så troligt), prestandan lider rejält av den höga upplösningen och den är mycket tyngre och större (speciellt 15''-modellen).

Personligen hade jag inte köpt en Mac utan typ en Thinkpad (billigt från exempelvis campusdiscount.de) och fått mycket bättre hållbarhet, mycket bättre ergonomi, mycket bättre garantier och ganska mycket bättre prestanda. Men vill man nödvändigtvis ha en Mac till skolan så är MBA det bästa valet.