Speedfan, förstår det inte?

Permalänk

Speedfan, förstår det inte?

Min dator har väldigt mycket fläktar och brukar hålla sig kall även när jag gör de mest intesiva grejerna jag använder den till, men för det mesta surfar jag bara runt eller kollar på film och när jag gör det stör fläktljudet mig. Jag laddade ner speedfan för jag tänkte att jag kan sänka hastigheten där, men jag får det inte att fungera och de tutorials och så jag sett visar grejer på ett annat sätt än hur det ser ut här.

Från tutorialsen får jag intrycket att det ska gå att justera fläkthastigheten genom ett antal såna boxar som finns där det står "PWM01" osv, fast de ska heta "Speed01" osv istället. Att ändra PWM-inställningarna gör absolut noll. Är ytterligare förvirrad av att det står 0 RPM på alla andra fläktar utom en; Jag vet säkert att utöver GPUfläkten så är CPUfläkten igång samt tre i som går in/ut ur chassit alla är igång och kör rätt hårt. Vilken den femte listade fläkten är vet jag inte säkert utan att öppna datorn.

Någon som har en idé om vad som ska göras? Antar att det är någon form av inställningar men kan inte hitta vad det skulle vara. Tack på förhand! :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stringburka:

Min dator har väldigt mycket fläktar och brukar hålla sig kall även när jag gör de mest intesiva grejerna jag använder den till, men för det mesta surfar jag bara runt eller kollar på film och när jag gör det stör fläktljudet mig. Jag laddade ner speedfan för jag tänkte att jag kan sänka hastigheten där, men jag får det inte att fungera och de tutorials och så jag sett visar grejer på ett annat sätt än hur det ser ut här.

http://i.imgur.com/7db4SOf.png

Från tutorialsen får jag intrycket att det ska gå att justera fläkthastigheten genom ett antal såna boxar som finns där det står "PWM01" osv, fast de ska heta "Speed01" osv istället. Att ändra PWM-inställningarna gör absolut noll. Är ytterligare förvirrad av att det står 0 RPM på alla andra fläktar utom en; Jag vet säkert att utöver GPUfläkten så är CPUfläkten igång samt tre i som går in/ut ur chassit alla är igång och kör rätt hårt. Vilken den femte listade fläkten är vet jag inte säkert utan att öppna datorn.

Någon som har en idé om vad som ska göras? Antar att det är någon form av inställningar men kan inte hitta vad det skulle vara. Tack på förhand! :3

Hur är fläktarna anslutna? (Till vad och med vilken typ av kontakt?)

Jag skulle anta att Fan1-5 motsvarar kontakter på moderkortet, oavsett om det finns något anslutet eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag skulle gissa att du inte har anslutit fläktarna till moderkortet och att FAN1 är CPU fläkt.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det beror det rätt mycket på ens moderkort och hur bra stöd speedfan har för det etc. Så det kan vara lite trixigt ibland.

För mig så finns det 3 st fläktar: Sys, CPU och Aux. CPU är ju såklart dom två CPU-fansen mitt moderkort har. Sys gör ingenting, Aux är Chassi Fan 3 kontakten på mitt moderkort. Resterande fläkt-platser på mitt mobo hittas inte / kan inte kontrolleras av speedfan. Det jag fått göra är att köpa fläktsplitters och koppla 3 st fläktar till Chassi Fan 3, så att jag kan styra dom med Aux, och sen 3 st fläktar till CPU så jag kan styra dom med den.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Du måste stänga av moderkortets styrning av fläktarna för att få speedfan att ta över kontrollen av fläktstyrningen (iaf på vissa moderkort). Nackdelen med detta blir ju vid uppstarter då alla fläktar går på 100% tills speedfan startar.

Permalänk

Ah, tack. Ska kika vad jag hittar i BIOS, är ovan vid både det och mer "finlir" av hårdvara (liksom, kan koppla in en hårddisk och så men har sällan gjort mer spejsade grejer). Thanks!