Hjälp mig att välja rätt grafikkort

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att välja rätt grafikkort

Hej !!

Jag har problem med mitt grafikkort sen 1 år då jag lämnade in min stationära dator på lagning i 2 månader.

Nu vill jag själv köpa ett grafikkort som passar min dator men vet inte vilken sort jag kan köpa.

Min nuvarande grafikkort är NAVIDIA GeForce GT 230 och äger en sådan dator http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=326434

skulle vara tacksam om någon kunde välja ut några stycken som passar.

Permalänk
Medlem

HP Skit... (hatar HP)

Och vad ska du ha datorn till ? Word dokument, se på film, spela spel och isåfall vilka spel, måste du ha grafiksettings på ULTRA SUPER DUPER MEGA MAX med glitter ?
Vad har du för budget ? 500kr eller 30.000kr ? eller någonstans mitt i mellan, isåfall vad kan du tänka dig betala för ett grafikkort ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

HP Skit... (hatar HP)

Och vad ska du ha datorn till ? Word dokument, se på film, spela spel och isåfall vilka spel, måste du ha grafiksettings på ULTRA SUPER DUPER MEGA MAX med glitter ?
Vad har du för budget ? 500kr eller 30.000kr ? eller någonstans mitt i mellan, isåfall vad kan du tänka dig betala för ett grafikkort ?

Min dator är allt, eftersom grafikkortet är sönder så kan jag inte spela spel heller....... typ the sims 3 och andra spel , samt är det väldigt störigt eftersom den stannar till , ibland( ej ofta) stängs den av samt blue screean.

kan tänka mig 0-600 kr, vill helst köpa från dustin eftersom de har 3 år garanti.
Pga är väldigt tveksam över att grafikkortet kommer hålla mer än 1 år.

Permalänk
Inaktiv

Menar du att ditt nuvarande grafikkort är trasigt?
Annars är det ingen mening med att köpa nåt nytt för den pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meli.M:

Min dator är allt, eftersom grafikkortet är sönder så kan jag inte spela spel heller....... typ the sims 3 och andra spel , samt är det väldigt störigt eftersom den stannar till , ibland( ej ofta) stängs den av samt blue screean.

kan tänka mig 0-600 kr, vill helst köpa från dustin eftersom de har 3 år garanti.
Pga är väldigt tveksam över att grafikkortet kommer hålla mer än 1 år.

För det priset finns det inte många kort som är värda att köpa för att spela med, ett 7750 är nog det billigaste jag köpt om man nu ska spela på datorn, typ det här http://www.dustinhome.se/product/5010628710/asus-radeon-hd775...

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/product/5010594275/asus-radeon-hd667...

Det är det bästa är lite ur din budget men GDDR5 är mycket bättre än GDDR3

Du kan också beställa från inet med sweclocker frifrakt sparar du 50 kr på frakten

http://www.inet.se/produkt/5405119/asus-radeon-hd6670-1024mb

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Hur många PCI-E kablar har du i datorn?
Vad har PSUn för effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meli.M:

Min dator är allt, eftersom grafikkortet är sönder så kan jag inte spela spel heller....... typ the sims 3 och andra spel , samt är det väldigt störigt eftersom den stannar till , ibland( ej ofta) stängs den av samt blue screean.

kan tänka mig 0-600 kr, vill helst köpa från dustin eftersom de har 3 år garanti.
Pga är väldigt tveksam över att grafikkortet kommer hålla mer än 1 år.

Får man fråga hur gammal du är?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att kolla marknaden här på sweclockers. Då kan man hitta något bättre begagnat för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steevenippel:

Hur många PCI-E kablar har du i datorn?
Vad har PSUn för effekt?

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

tror att denna besvarar dina frågor( så är typ innehållet i datorn )

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Får man fråga hur gammal du är?

Jag är 19 år :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett tips kan vara att kolla marknaden här på sweclockers. Då kan man hitta något bättre begagnat för pengarna.

okej hm, kan inget om datorer så blir inte lätt för mig att välja något som skall passa min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Menar du att ditt nuvarande grafikkort är trasigt?
Annars är det ingen mening med att köpa nåt nytt för den pengen.

ja min nuvarande NAVIDIA GeForce GT 230 är trasig och behöver en ny som passar min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För det priset finns det inte många kort som är värda att köpa för att spela med, ett 7750 är nog det billigaste jag köpt om man nu ska spela på datorn, typ det här http://www.dustinhome.se/product/5010628710/asus-radeon-hd775...

Jag tror inte att man behöver köpa en grafikkort som är dyr för att spela spel, min nuvarande grafikkort funkade ändå rätt bra.

dock hade jag kunnat själv välja om jag visste vilken typ grafikkort som passar.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet ska ha stöd för PCI Express, vilket alla nyare grafikkort har. Så du kan välja något som passar plånboken. HD6670 som Anders9110 föreslår verkar väl vettigt.

Eller om du kör begagnatmarknaden:
http://www.sweclockers.com/annonser?typ=1&kategori=4&lan=0&fr...
Får du det där GTX550Ti för 450 kr så blir det snabbare än 6670, fast det drar väl mera ström också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Grafikkortet ska ha stöd för PCI Express, vilket alla nyare grafikkort har. Så du kan välja något som passar plånboken. HD6670 som Anders9110 föreslår verkar väl vettigt.

Eller om du kör begagnatmarknaden:
http://www.sweclockers.com/annonser?typ=1&kategori=4&lan=0&fr...
Får du det där GTX550Ti för 450 kr så blir det snabbare än 6670, fast det drar väl mera ström också.

Ja han gav en bra förslag, Vill helst ha kvitto på varan :/

Men funkar kortet på min dator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meli.M:

Ja han gav en bra förslag, Vill helst ha kvitto på varan :/

Men funkar kortet på min dator ?

Vem som helst kan skriva ett kvitto.

Och ja den passar.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meli.M:

Ja han gav en bra förslag, Vill helst ha kvitto på varan :/

Men funkar kortet på min dator ?

Den passar i moderkortet i alla fall. Det som kan vara lurigt är om man har ett litet datorchassi och ett långt grafikkort som inte får plats inuti lådan. Nu har jag inte kollat vad som får plats inuti ditt chassi men du kan ju öppna det och mäta hur stort det är inuti vid grafikkortet och jämföra med specifikationerna på det grafikkort du vill köpa. Det där HD6670 kortet ser ut att vara ganska kort på bilden så chansen är nog bra att det ska passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Den passar i moderkortet i alla fall. Det som kan vara lurigt är om man har ett litet datorchassi och ett långt grafikkort som inte får plats inuti lådan. Nu har jag inte kollat vad som får plats inuti ditt chassi men du kan ju öppna det och mäta hur stort det är inuti vid grafikkortet och jämföra med specifikationerna på det grafikkort du vill köpa. Det där HD6670 kortet ser ut att vara ganska kort på bilden så chansen är nog bra att det ska passa.

måste kortet vara i samma storlek som där jag ska koppla in eller det är okej om kortet är lite kortare?

Permalänk
Medlem

Alla budgetkort borde passa.

Skrivet av Meli.M:

ja min nuvarande NAVIDIA GeForce GT 230 är trasig och behöver en ny som passar min dator

Det står att du har GeForce 9600 GS på länken du skickade.

jobba och köp en helt ny dator istället. Ingen idé att lägga pengar på en skräphög. Tills vidare är det bara att köpa billigaste kortet du hittar så att du får bild på datorn iallafall.

Skrivet av Meli.M:

måste kortet vara i samma storlek som där jag ska koppla in eller det är okej om kortet är lite kortare?

Tror att det kan vara kortare men alla grafikkort ska väl vara samma storlek på pci-e lanen?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595