Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem

Protest!! Kan någon förklara hur de har mandat att tvinga sig till denna avgift?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

h*rungar hela bunten. hatar copyswede, detta är skandal! varför gör vi människor ingenting??? dags för revolt på alla fronter av det monetära systemet.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Räcker att det är tillräckligt med stöd i riksdagen för att avskaffa lagen... Så lobby från elektronikhandlare + "kontakta din personliga riksdagsman" borde kunna göra susen. Piratpartiet lär inte kunna göra någon skillnad, även om de gjorde det otroliga och fick mandat i riksdagen.

Ja det kan du ha rätt i. Hur får man ihop en kritisk massa av personer som är villiga att samordna detta med elektronikbranschen samt kontakta sin riksdagsman?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt absurt. Känns som ett försök att se hur mycket pengar man kan klämma ur folk med en jävla skitursäkt.
I framtiden kommer vi få betala en rad avgifter skulle jag tro.
Det är dyrt att vara vanlig människa helt enkelt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att copysweden ska ha mer betalt än vad återförsäljarna får, trots att de har kostnader för lager mm.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Grattis Copyswede ni dödade nyss försäljningen totalt av MP3-Spelare samt billigare mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köper nästan allt från utlandet mega mycket större utbud och billigare så.

Vilka sidor handlar du ifrån?:)

Har ofta svårt att hitta några som faktiskt är varken billigare eller större utbud, speciellt inte när man blandar in den i princip obefintliga garantin^^

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sputte:

Om man beställer en Samsung 840 250GB SSD från amazon.co.uk kostar den några kronor över 1400. Frakten är bara £6

Jag har hittat min nya lagerenhetsförsäljare

På CDON så kostar den ju 1335:- ink frakt. Och sen har vi på swec 5% rabatt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA117:

Grattis Copyswede ni dödade nyss försäljningen totalt av MP3-Spelare samt billigare mobiltelefoner.

Inte för att jag har någonting till övers för copyswede men hur har de dödat försäljningen av billigare mobiltelefoner? En extrakostnad på ca. 40-80 SEK är inget som automatiskt dödar försäljningen. Särskilt inte då den kommer gälla samtliga mobiler med liknande mängd lagringsutrymme.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

På CDON så kostar den ju 1335:- ink frakt. Och sen har vi på swec 5% rabatt.

Håller med, hade det däremot varit "PRO" modellen hade jag köpt två:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Inaktiv

Detta har ju pågått ett bra tag nu, hur kommer det sig att dom fortfarande har lov till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Ja det kan du ha rätt i. Hur får man ihop en kritisk massa av personer som är villiga att samordna detta med elektronikbranschen samt kontakta sin riksdagsman?

Det har jag tyvärr inte svaret på, en möjlighet vore att sätta ihop någon form av tråd här på forumet för att försöka påverka, men frågan är om det finns tillräckligt många personer som bryr sig (tillräckligt mycket för att engagera sig). 349 riksdagsledamöter, 29 valkretsar. Personer boende i en valkrets kan kontakta riksdagsledamöter i aktuell valkrets, då de kan anses vara "deras personliga riksdagsledamot", de ska trots allt representera sina väljare, så influera dem lite.

Det ska också till påtryckningar från elektronikindustrin med lobby och medel för att kunna balansera ut den korrupta influenserna som lär komma från CopySwede... det är inte för inte de fått igenom lagen och dom i domstol. Så med andra ord, det är en rätt enorm process som ska till för att lagen ska avskaffas. Tolkningar mm. i domstol har uppenbarligen misslyckats (och lär så göra i andra fall, och försök, tänk bara nuvarande variant av TV-avgift som gäller telefoner och datorer, där kommer inte något domstolsutfall ändra något).

Permalänk
Medlem

Fan också och behöva lägga sig och sova skitförbannad.

Permalänk
Medlem

Blir att köpa en 4TB disk imorgon så man klarar sig tills den här idiotin gått över..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

mm det är lite skumt, varje gång en hd blir sliten och behöver skrotas får man betala samma avgift igen för en ersättnings disk, blir lite kaka på kaka typ.

Permalänk
Medlem

Vet fortfarande inte om jag skall skratta eller gråta.
Hade varit kul att veta hur de tänker, tycker Swec-redaktionen kan bjuda in någon ansvarig till intervju i podcast.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Lägger bara in det här för att höja kommentarerna lite, hehe! ;D

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Ni som beskyddar och stöder detta tänkande hur tänker ni?

Är väl ingen som tycker detta är bra? Förutom copyswede själva då förstås och alla mutade politiker med flera.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Det här är tamigfan inget annat än korruption... Ren och skär korruption.. Pinsamt att det får fortgå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_copying_levy Vi är ju inte ensamma med att ha detta.

Permalänk
Medlem

Jättebra, detta kommer inte skapa någonting förutom ytterligare negativa konsekvenser för en redan halvkass ekonomi. Härligt, bra jobbat.

Permalänk
Medlem

Gäller denna lag och avgift oavsett varifrån jag köper min hårddisk eller liknande?
Kan jag köpa en SSD från Frankrike eller... Jupiter och kringgå avgiften?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Jag har facklorna, vem har högafflarna?

Jag har några strykjärn också.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nu är det inte bara sprit man behöver köpa utomlands då _-

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk

Nu har piratpartiet något att bita i

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhyrez:

Enligt den listan har vi ett mycket mer utbrett system med dyrare avgifter. Så vi är helt klart "bäst" på det.

Till exempel så har inga andra länder avgifter på interna hårddiskar.

Detta kommer leda till att Sverige har världens dyraste interna hårddiskar, eftersom vi har världens högsta moms och världens högsa privatkoperingsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenza:

Brukar gå att lägga till ett medelande när man beställer saker från svenska butiker, så det blir nog till att börja lägga till typ: "Som ni ser så beställer jag inget lagringsmedia från er, detta är pga Copyswede" plus någon referens till lagen som säger att avgiften inte får påverka försäljning.

Något sådant är ju åtminstone en sak. Sen att vi i Sverige nu för tiden är fruktansvärt dåliga på att demonstrera för att folket är för upptagna med sig själva är tråkigt.

Återförsäljarna i Sverige tycker jag bör, om inte ensamma så tillsammans sätta stopp för detta på något vis. De kommer ju åtminstone förlora några kunder. Dessvärre vet de allra flesta alldeles för lite om det här.

Jag menar, var uppmärksammas detta i mediaväg? Hur många % av Sveriges befolkning vet att CopySwede ens existerar?

CopySwede delar säkert med sig några miljoner till politikernas fickor dessutom. Bonusar är behövligt har jag hört.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Hah! Vilket jävla skit dom ska hitta på

Permalänk
Medlem

"Familj och Vänner" sure, vad sägs om att vi samlar ett par hundra pers i Stockholm och blir vänner xD Sen kan vi stå på stan och bränna/dela filmer, som sagt så är det ju privatkopiering när man kopierar till vänner. Polisen skulle ju inte kunna göra ett skit, om dom nu inte fixar en lag som bestämmer hur folk blir vänner _-

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Skrivet av KaptenIT:

någon som har lust att kolla de aktuella värderna för deras intäkter? Länk till deras info på Ratsit.se det är inte lite iaf XD

Vet inte om du fått svar på de än, men de är bara att googla "Copyswede årsredovisning"

http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller