Så mycket får du betala till Copyswede

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista på hur Copyswed betalar ut pengarna?
Eller försvinner det mesta i "svarta hål" och chefernas fickor?

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Min fråga till medlemmarna på Sweclockers är: ska vi bara sitta och beklaga oss här på forumet, eller är det dags att gå till handling nu?

Det har aldrig fungerat att slå ut diktaturer med demokratiska medel, bara så ni vet. Om ingen är beredd på att offra sig kommer heller ingenting att hända i den här frågan. Tror ni att våra politiker vågar röra CS? I så fall hade det redan hänt. Nej, är det inte dags att vi också kör med fulspel?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Min fråga till medlemmarna på Sweclockers är: ska vi bara sitta och beklaga oss här på forumet, eller är det dags att gå till handling nu?

Det har aldrig fungerat att slå ut diktaturer med demokratiska medel, bara så ni vet. Om ingen är beredd på att offra sig kommer heller ingenting att hända i den här frågan. Tror ni att våra politiker vågar röra CS? I så fall hade det redan hänt. Nej, är det inte dags att vi också kör med fulspel?

Styr med börsen.

Tänker då jag göra iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

This! Det skulle ju vara så himla mycket mer logiskt. Du köper en Film, CD-skiva eller whatever, och betalar således för din rätt att titta/lyssna på den, visa den för kompisar, och även privatkopiera den. För hårddiskar kan användas till jävligt mycket mer än att rippa CD-skivor...

Sekunderar förslaget! Avgiften borde läggas in i produkten man köper, oavsett om det är Carolas hits på iTunes eller om man köper en skiva i butik. Tex så köpte jag för inte så länge sedan en 2 TB hårddisk som är avsedd för Steam. Den är redan halvfull men poängen är att jag har endast Steam och relaterade produkter på den hårddisken. Nu kan man visserligen diskutera om det inte också är privatkopiering eller inte men jag finner det ovidkommande; det är inget svenskt material.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på för tillfället är att de blint vägrar redovisa vem dem betalar ut pengarna till.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast det där är bara korkat och idiotiskt resonerande. Det går inte att koppla ihop två helt olika saker hur gärna man än vill det bara för att få en ursäkt själv.

Vissa jämför avgiften me rån och om det är lika rätt att ta ut avgiften som det är att råna folk så är det ju bara att plocka på sig stora kökskniven och springa in på närmaste bankkontor. Det är ju din moraliska rätt!

Så lsuta försöka hita på ursäkter för ditt piratkopierande, var vuxen nog att stå för det utan tramsiga undanflykter för att du ska känna dig bättre till mods(nån annan funktion har de ju inte). Och ge framförallt FAN i att säga åt alla andra att leva efter dina ytterst tveksamma ramblings till åsikter

Hoho, ja du, när hörde du senast talas om någon som privatkopierade någonting? Kassettavgiften (det som nu kallas privatkopiering) hade kanske sin plats på 80 talet, men nu existerar inte privatkopiering. Så varför ta 400 spänn i avgift för en surfplatta, eller mer i avgift på en SSD än återförsäljaren tjänar? Fattar du inte att det handlar om att de tar ut en avgift för att kompensera PIRATkopiering, då tycker jag uppriktigt sagt synd om dig.

Och du, du talar inte om för mig vad jag skriver på ett forum på internet, det ska du ha väldigt klart för dig.

Permalänk
Medlem

Tänker inte stödja dessa maffiametoder och kommer inte köpa fler datorprodukter här i Sverige...

Permalänk

Jag köper sedan en tid tillbaka mina hårdiskar i Schweiz. Tex en WD Elements 1 TB USB 3.0 har minsta pris enligt prisjakt 742 kr, medan motsvarande pris is Schweiz är mindre än 530 kr, en besparing på mer än 200 kr. Köp inte i Sverige!

Permalänk
Skrivet av CasualGamer:

Jag köper sedan en tid tillbaka mina hårdiskar i Schweiz. Tex en WD Elements 1 TB USB 3.0 har minsta pris enligt prisjakt 742 kr, medan motsvarande pris is Schweiz är mindre än 530 kr, en besparing på mer än 200 kr. Köp inte i Sverige!

Vilken butik? Vad kostar frakten till sverige?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Skrev ett inlägg på G+ men postar det (lite editerat här)
https://plus.google.com/u/0/117612257256483025940/posts/BPXGr...

Fan... jag blir verkligen deprimerad på riktigt över hur svensk lagstiftning ser ut.

Poilitikerna låter oss medborgare bli rånade av myndigheter och organisationer som Radiotjänst och CopySweden

Jag vill köpa en mobiltelefon, en "smartphone" för att jag (bland annat) skall kunna använda en tjänst som T.ex. Spotify eftersom jag inte vill behöva ladda ner en massa musik och lagra den.
Men hör och häpna, jag måste betala både TV-licens och en avgift till CopySweden.

För att få lyssna på musiken i min telefon måste jag alltså:

*Betala den med mina redan SKATTADE PENGAR
*Betala MOMS på telefonen.
*Betala Radiotjänst (är det moms på det med?)
*Betala CopySweden (+moms tror jag)
*Betala streamingtjänst (moms på det)

Det här är INTE RIMLIGT.

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Och Benny Andersson tänder en cigarr till i sitt skärgårdspalats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Dags att skapa en tråd med utländska leverantörer som har bra priser och säkra leveranser till sverige.

Bra idé! Tar du ansvar för att den tråden skapas då? ;D Länka gärna till den i den här tråden!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oedlan:

Skrev ett inlägg på G+ men postar det (lite editerat här)
https://plus.google.com/u/0/117612257256483025940/posts/BPXGr...

Fan... jag blir verkligen deprimerad på riktigt över hur svensk lagstiftning ser ut.

Poilitikerna låter oss medborgare bli rånade av myndigheter och organisationer som Radiotjänst och CopySweden

Jag vill köpa en mobiltelefon, en "smartphone" för att jag (bland annat) skall kunna använda en tjänst som T.ex. Spotify eftersom jag inte vill behöva ladda ner en massa musik och lagra den.
Men hör och häpna, jag måste betala både TV-licens och en avgift till CopySweden.

För att få lyssna på musiken i min telefon måste jag alltså:

*Betala den med mina redan SKATTADE PENGAR
*Betala MOMS på telefonen.
*Betala Radiotjänst (är det moms på det med?)
*Betala CopySweden (+moms tror jag)
*Betala streamingtjänst (moms på det)

Det här är INTE RIMLIGT.

Bidragssamhället kostar pengar. Om du inte gillar det råder jag dig att använda dig av din rösträtt 2014.

Permalänk
Medlem

Precis lagt en sista beställning på diverse diskar, som jag egentligen inte behöver, från en svensk återförsäljare. Från och med nu blir det att beställa från utlandet även om det ev. blir dyrare och krångligare. Skulle de 100kr gå till våra svenska återförsäljare skulle jag inte bry mig ett skvatt om prishöjningen men aldrig att jag betalar en krona till CS. (eller RT för den delen)

Permalänk
Medlem

Dags att börja privatkopiera

Ja men då är det ju hög tid att vi börjar vidga våra privatkopieringskanaler så vi kan få valuta för våra pengar. Nån som sätter upp en torrentsite strikt för privatkopieringsbruk? Kanske vi kan söka bidrag för en sådan hos CopySwede - de borde ju stödja idén.

Permalänk
Hedersmedlem

Så här står det i Årsredovisningen från CopySwede från 2012:

"Kulturskaparnas förtroende bygger på upphovsrättssällskapens förmåga att på ett enkelt och effektivt sätt att tillhandahålla deras verk och samtidigt se till att de får den ersättning de har rätt till."

Läs denna mening. Den visar hur tänket ser ut idag. Den säger att kulturskapare automatiskt har rätt till ersättning (oavsett vad de skapar), samt att de inte ska bry sig om att distribuera sina verk - det är ju "upphovsrättssällskapens" jobb.

Politisk lobbyism och pengar från gigantiska organisationer (som i folkmun kallas MAFIAA) har gjort att vi har fått en avgift som kommer höja priserna på hemelektronik i vissa fall 10%. Att ge något form av skäl att det handlar om "privatkopiering" är bara absurt. Möjligen var den befogad när VHS och kassettband var det som gällde, men idag är det bara helt förlegat att ta ut en avgift för något som inte sker - privatkopiering är död. De flesta inser detta, men inte den giriga och maktgalna MAFIAA:n som ser sina chanser att tjäna pengar. Att bara "ta" upp till 10% av den Svenska hemelektroniksförsäljningens försäljning är för mig helt ofattbart.

Man kan även läsa "CopySwede - ett redskap för rättighetshavarna" i årsredovisningen. Det är precis vad CopySwede är, en organisation som rättighetsinnehavarna kan använda för att tjäna mer pengar, i en bransch som årligen slår försäljningsrekord. De som faktiskt skapar musik, skriver böcker eller skapar kultur på andra sätt får inte ta del av dessa pengar - de hamnar i de läskigt stora och mäktiga organisationerna som har förändrat hela det världsliga rättsväsendet i syfte att tjäna mer pengar och få mer makt.

Har vi något politiskt parti som kan se en nackdel med otroligt stora organisationer som med politisk lobbyism får igenom lagar som är helt absurda tro?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på ordet SÄRSKILT i den här meningen: "särskilt avsedda för framställning av exemplar av verk för privat bruk"?

Min dator är inte särskilt till för detta, inte mina USB-minnen eller mobiler heller så med vilken rätt tar Copyswede ut avgiften?

Stäm dom j***lrna så får vi se hur jurister gör köttfärs av Copyswedes tolkning!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Här kommer lite intressanta länkar från IDG.se som har skrivit mycket om ämnet.

9 frågor till: Mattias Åkerlind, vd på upphovsrättsorganisationen Copyswede

8 av 10: Slopa Copyswedes tvångsavgift på hårddiskar! (PC för Allas undersökning)

Partierna vill ändra lagen

Klistrar in ett stycke som jag tycker var bra:

I PC för Allas undersökning svarar 80 procent att de framför allt använder hårddiskar och usb-minnen för att lagra egna bilder och annat som de skapat själva. Det är bara 7 procent som främst lagrar upphovsrättsskyddad musik och film, alltså det privatkopieringsersättningen ska ¤kompensera.

De här förändringarna gör att Klas Elm, som är vd för branschorganisationen Elektronikbranschen, tycker att privatkopieringsersättningen har spelat ut sin roll:
– Att man ska betala bara för att det finns en möjlighet att använda de här produkterna för privatkopiering tycker vi är ett väldigt svagt argument. Systemet var kanske rimligt när vi hade Maxell UD90-kassettband och spelade in lp-skivor från kompisarna – men det var då.

Mattias Åkerlind på Copyswede håller däremot inte med om den här bilden.
– Det finns en legitimitet för privatkopieringsersättningen. Vi gör löpande undersökningar och konstaterar att det fortfarande spelas in massor med musik från cd-skivor och program från tv. Strömmande tjänster är ett bra komplement, men privatkopieringen finns alltjämt.

Varför ska en konsument som betalar för Spotify och Filmnet – och som inte privatkopierar – betala för att kunna lagra sina digitalbilder på en extern hårddisk?
– Jag tycker det är rimligt att lägga bördan på de företag som tjänar pengarna på att sälja lagringsmedia. Många glömmer bort att avgiften är riktad mot branschen, och det är upp till bolagen att slå ut den här kostnaden hur man vill. Alternativet skulle vara att lägga det på skatten som i Norge, men då får även de som inte köper en extern hårddisk vara med att betala.

Men är det rimligt att den som inte privatkopierar ändå måste betala?
– Ja, det ligger i schabloniserade avgifters natur.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Copyswede bör ju då rimligen avsätta lite pengar mot att jobba för att media så som film och musik som jag köper i Sverige skall kunna privatkopieras utan hinder från sk kopieringsskydd och dylikt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ollebro:

Stöld är det när de tvingar dig köpa hårddiskar. Det har de inte börjat med ännu.

Var ifrån tror du hårddiskarna kommer? Sverige? Att själv importera hårddiskarna påverkar inte miljön mer än att de skickas till våra affärer.

Jo men när de importeras hit kanske de kommer in med frakttåg istället för flygplan.
Jag tror att logistiken är bättre då när man fraktar stora mängder varor än när man fraktar en vara.

Permalänk
Medlem

helt otroligt! skall beställa utomlands även om det kostar mig dubbla priset... är en ren prencipfråga .. aldrig i mitt liv betalt tvlicens för använder inte radio eller tv på det sättet... så kommer inte ge de här talibanerna 50öre

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

What a bunch of bs!

Totallt j*vla idiotiskt.

Visa signatur

Once a gamer always a gamer.

Permalänk
Medlem

Det har är fan skandal!

För det första så är avgiftens existensberättigande (precis som många tar upp) minst sagt tveksam i dagens samhälle, vilket gör att den snarare borde avskaffas än uttökas till att omfatta fler typer av lagringsmedia. Det riktiga sjuka är ju dock storleken på avgifterna som denna artikel tydligt belyser problemet med. Denna lobbyorganisation lägger på större marginaler än vad försäljningsledet i branschen har råd att göra själva! Det är fan bortom all rim och reson! Ska rättighetsinnehavarna genom att göra ingen precis ingenting ha större intäkter (på produkterna i fråga) än den delen av branschen som möjliggör att försäljning till slutkund överhuvudtaget kan äga rum?! Som sagt, skandal!

Det bästa sättet att bekämpa detta är med hjälp av valsedeln. Tänk på att om drygt ett år så är det val till riksdagen! Se till att maila företrädarna för just ditt parti och berätta att den här frågan är viktig både för din privatekonomi samt din syn på vad som är rätt och fel i samhället. Länka gärna till sweclockers artikel för tydliggöra problemet! Vill man rösta på piratpartiet så är det upp till var och en, men att bara proklamera här i tråden att man kommer rösta på dem kommer inte ändra den politiska debatten. Såna här frågor måste upp på den politiska dagordning ifall det ska hända något och piratpartiet är för litet för att lyfta frågan själva. De sitter ju inte ens i riksdagen! Därför måste politikerna i de partier som sitter i riksdagen bli medvetna om att hur de ställer sig i frågor som denna kommer att få utslag i valresultatet! Först då kommer det hända något!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Här kommer lite intressanta länkar från IDG.se som har skrivit mycket om ämnet.

Partierna vill ändra lagen

Tack för länken!

Intressant att de flesta partierna redan är medvetna om problemet och skulle vilja ha en översyn. Tyvärr så ställler EU-rätten till det lite för en ändring på kort sikt... Det jag skrev i mitt förra inlägg är dock fortfarande viktigt för att visa att denna fråga har prioritet bland väljarna! Annars kommer frågan dö så fort att tidningarna slutar skriva om den...

Från artikeln:

"Miljöpartiet
BEHÅLL. ”Vi ser inte något omedelbart behov av att förändra systemet. Däremot anser vi att andra möjligheter ska övervägas. Regeringen bör se över andra sätt att få in avgifter, exempelvis via utnyttjandet av bredband.”"

Så klart att miljötalibanerna i viss mån vill uttöka skiten genom se till att den ska omfatta alla med bredband! Det är till och med värre än kommunisterna...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Vilken butik? Vad kostar frakten till sverige?

När jag säger köper i Schweiz så menar jag verkligen det. De flesta Schweiziska företag skickar bara inom Schweiz och Lichtenstein, så man måste köpa på plats, vilket inte är något hinder för mig eftersom jag åker dit hela tiden (med shoppinglistor från kompisar!). Skulle de leverera till Sverige tror jag de skulle åka på svensk moms och denna underbara kassettbandsavgift... Vad man kan göra ibland är att beställa via e-bay från en butik utomlands och då klarar den oftast tullen utan problem. Jag har beställt ett par riktigt billiga saker från butiker i tex Hong Kong på så sätt. Ni kan kolla med tex franska butiker, de brukar ofta vara villigare att skicka utomlands, men där är momsen på 19.7% istället för 7.6% i Schweiz, men fortfarande billigare än Sverige.

Men vad ni än gör, slösa inte bort pengarna på att köpa i Sverige, ta hellre en romantisk helg med partnern i Alperna, och fyll väskan med hårddiskar innan ni åker hem.

Permalänk
Medlem

Scan är sidan jag har letat efter utan att jag visste om det! Tackar!

Jajo, jag tänkte mer på jobbet att ta upp ärendet direkt med tillverkaren men det är ju som du säger, beror på vad man köper och vilket märke det handlar om.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Får lära känna nån i Schweiz som får skicka hårddiskar som presenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Vad skulle man inte göra för att få frikort på det där företaget.....

Det handlar om privatkopiering, inte piratkopiering.

Men om du anser att dom som är på piratebay är dina kompisar så måste de väl gå som privatkopiering?

Permalänk
Medlem

Ett land där elektronikkedjor går i konkurs och blir uppköpta stup i kvarten lägger vi på en avgift på upp till 20% av slutvärdet av produkten... najs hade jag vart el kedja hade jag sålt direkt...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Begriper verkligen inte hur dom kan få ta ut avgiften. För det första så går det inte ens att privatkopiera media på grund av alla kopieringsskydd, likförbannat så ska man betala för det. Dessutom står det på flertalet filmer att det är förbjudet att kopiera "gäller även för privat bruk"!!
Och en ganska intressant grej angående Miljöpartiets uttalande att det även borde läggas avgift på bredband. Isåfall från dag ett så har dom ju legitimerat PIRAT kopiering. För vem i hela världen använder sig av bredband för att priVatkopiera media?

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|