Samsung vägrar betala kopieringsavgift på datorer och surfplattor

Permalänk
Medlem

Öppnar ölen, poppar popcornen och lutar mig tillbaka, let teh shåw beginn.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att avgiften enbart bör tillämpas på digitalboxar med inbyggt minne som man kan spela in på.

Permalänk

Bra jobbat Samsung. Har alltid köpt era produkter genom åren<3 Hoppas dom vinner emot dom jävla idioterna Copyswede för dom har ingen rätt till o göra det!!!

Permalänk
Medlem

Hoppas att man kan sänka Copyswede rejält, deras existens är inget positivt precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Jag tycker att avgiften enbart bör tillämpas på digitalboxar med inbyggt minne som man kan spela in på.

Varför det? Du har laglig rätt att skapa dessa kopior. Så jag förstår inte ditt resonemang.

Permalänk
Medlem

Heja Samsung.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av roosterx:

Dom har väl ett gammalt avtal om usb minnen, externa HDD etc?

Förhoppningsvis så är det gammalt avtal eller ouppdaterad lista.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man har väl laglig rätt att spela in dessa just på grund utav privatkopieringen? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Man har väl laglig rätt att spela in dessa just på grund utav privatkopieringen? Eller har jag fel?

Men samtidigt betalar du för att kunna se på TV över huvud taget. Så den avgiften inkluderar ju att du får privatkopiera.

Permalänk
Medlem

Finns det någon sida över företag som ställt sig emot Copy$wede?
Vill gärna se Lenovo, Intel, Nokia mfl.

Permalänk
Medlem

Nej, det gör den väl ändå inte? Det är public service som den kostnaden står för.

Permalänk
Medlem

"kan fortfarande komma att ta ut avgiften, inte minst av rädsla för eventuella skadeståndskrav." - Är detta vad Sverige blivit? Ett land där företag inte vågar stå upp mot orättvisa för att de är rädda för pengahungriga organisationer som CopySwede som vrider lagen till sin fördel?

Jag säger det för sista gången, ifall folk vill ha mer betalt för sin media så får de f*n höja priset på filmerna och musiken, inte på alla lagringsmedier som det _kan_ förvaras på. Ifall ett skivbolag vill sälja sina låtar för 50kr styck så får de väl göra det, men tvinga inte på er skit på andra!

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk

Det låter som om Samsung är på helt och hållet samma linje som jag själv, då jag tidigare har redogjort ganska utförligt varför det inte finns lagstöd för avgiften. Hoppas Samsung vinner.

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Vi behöver fler som törs stå emot globalismen som globalisternas straffavgifter!

Permalänk
Medlem

Bra av Samsung! Hoppas att de möts i domstol!

Permalänk
Medlem

Kan inte Samsung överklaga och ha sig för att dryga ut rättegångskostnader, sen när Copyswede har slut på kapital och ej kan betala för advokater etc, så vinner Samsung? I så fall är det bara att köra på, ner med Copyswede!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frillan125:

Kan inte Samsung överklaga och ha sig för att dryga ut rättegångskostnader, sen när Copyswede har slut på kapital och ej kan betala för advokater etc, så vinner Samsung? I så fall är det bara att köra på, ner med Copyswede!

Svårt att överklaga ett beslut i Högsta Domstolen. Möjligen att det tas till EUs Handelsdomstol men ytterst tveksamt att de skulle bry sig där då EU har tagit ett beslut att privatkopiering får och bör avgiftbeläggas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Även om det enbart är för publicitet och goodwill hos konsumenter så är just detta bra!

Tror att det är mer för att de inte vill att deras produkter ska bli dyrare för att någon annan ska kunna tjäna pengar på dem. Liksom samsung jobbar ju på att göra produkter billigare så att de kan ha större marginal, inte så kul om några tomtar kommer och bara tar pengar.

Edit: självklart är det bra pr också, men tycker det är lite tråkigt att alla ska hate:a så på stora företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk

Heja Samsung! Visa dom var skåpet skall stå.

Permalänk
Skrivet av Pecka1:

Finns det någon sida över företag som ställt sig emot Copy$wede?
Vill gärna se Lenovo, Intel, Nokia mfl.

Det kommer nog, tror att samsung bara är startskottet! Copy$wede har tagit sig vatten över huvudet och trampat på fel tår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

blir till att köpa ännu mer produkter från Samsung ser jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ändå någon kunde ta sig an Radiotjänst på samma sätt
Tycker det är ypperligt att Samsung tar tjuren vid hornen och inte viker sig i en viktig sakfråga för alla parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om ändå någon kunde ta sig an Radiotjänst på samma sätt
Tycker det är ypperligt att Samsung tar tjuren vid hornen och inte viker sig i en viktig sakfråga för alla parter.

Fast det man betalar till radiotjänst får man ju faktiskt någonting för. Även om det kanske används sparsamt så FÅR MAN NÅGONTING. Det copyswede gör är ju bara att ta våra pengar och vi får inte ett uns tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Inte första gången girighet leder till vansinne och vi är alla giriga.

Sedan jag var liten tyckte jag inte om att vara utanför, men denna gång känns denna utanförskap bra om "alla" är giriga

Permalänk
Medlem

Samsung är väl rätt slipade vid det här laget och har nog några snubbar som kan vränga till en lagtext ordentligt.. Heja Samsung, kör över Copyswede!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt av samsung

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Pinsamt att Sverige ska associeras med nåt så otroligt korkat och stenålderförlegat som CopySwede. Jisus!!

Permalänk

Helt rätt av Samsung, tack ska ni ha för att ni sätter ned foten och krossar dessa värdelösa stenåldersorganisationer

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Förhållandet förbud mot knäckande av kopieringsskydd och privatkopieringsersättning

Hej alla SweClockers!

Läste på lite inatt om privatkopieringsersättning.

"Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" är det som reglerar privatkopiereringsersättning. Mer precist i 2 a kap., och framförallt 26 k §.

Införandet av denna reglering, som utvidgade den gamla s.k. kassettersättningen till att bli s.k. "teknikneutral", skedde i Lag (2005:359) om ändring i lagen (1960:729) om upphovsrätt till
litterära och konstnärliga verk. Denna lag är den svenska implementeringen ett EU direktiv: "Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/29/EG av den 22 maj 2001 om harmonisering av vissa aspekter av upphovsrätt och närstående rättigheter i informationssamhället ('EG-direktivet om upphovsrätten i informationssamhället')"

Förarbetet till den lagen är Prop. 2004/05:110, bet. 2004/05:LU27, rskr. 2004/05:247.

I propositionen står massa intressant.

Jag vill framförallt lyfta avsnitt 11.3.6 i del 2 där förhållandet mellan privatkopieringsersättning och förbud mot brytande av kopieringsskydd nämns.

Citat:

Användandet av tekniska åtgärder befinner sig ännu bara i början av sin utveckling. I nuläget är det svårt att överblicka den fortsatta utvecklingen. Det är t.ex. möjligt att det kommer att utvecklas olika priser beroende av antalet kopior som kan göras av den produkt man köper. Som förts fram ovan finns det dessutom hittills inga signaler om att rättighetshavarna skulle försöka hindra all kopiering för privat bruk genom tekniska åtgärder. Regeringen förutsätter att rättighetshavarna vidtar åtgärder som innebär rimliga möjligheter för konsumenterna att även fortsättningsvis göra kopior för privat bruk. Regeringen kommer att följa utvecklingen noga särskilt utifrån ett konsumentperspektiv och senast tre år från att de nya reglerna om rättsligt skydd för tekniska åtgärder har trätt i kraft påbörja en utvärdering av hur konsumenternas möjligheter att kopiera för privat bruk har påverkats av de nya reglerna. Skulle det då visa sig att situationen för konsumenterna inte är rimlig kommer regeringen att överväga frågan om införande av ett vitesföreläggande på nytt.

Var är då den utredningen? Jag har inte kunnat hitta något specifikt, mer än att hela upphovsrättslagen håller på att revideras. Detta har mynnat ut i utredningen "En ny upphovsrättslag" (SOU 2011:32). I avsnitt 9 berörs privatkopiereringsersättning, och i avsnitt 10 skydd för tekniska åtgärder. Det är mest redaktionella/språkliga ändringar som berörs där.

Sammanfattningsvis:

Det är lite konstigt att det tas ut privatkopieringsersättning, för att privatkopiering är tillåten; när det i dagsläget iprincip inte går att privatkopiera något. Då såvitt jag vet har alla CD/DVD/BluRay kopieringsskydd, som enligt lag inte får brytas, ens för att utnyttja rätten till privatkopiering.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1090T BE 3,2GHz || Noctua NH-U12P SE2 || Asus Crosshair IV Formula || 2x2GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9 || PowerColor Radeon HD5870 PCS+ 1GB || Intel X25-M G2 80GB || 2x1TB Seagate Barracuda 7200.12 || Fractal Design Define R2 (Svart) || Fractal Design Newton R2 1000W || Win7 64bit

Permalänk
Medlem

Fick ta mig fan gåshud när jag läste detta. På tiden att någon sätter ner foten. Detta ska följas slaviskt

Skickades från m.sweclockers.com