Permalänk
Medlem

Trådlöst hemnätverk. Hjälp

Hej!

Jag och min sambo har hamnat i en sådan situation att vi var tvungna att flytta vårt modem/router till ett annat uttag (detta p.g.a. ett åskväder)

Till det hela hör att vi bor i ett tvåvåningshus och routern sitter nu på vår undervåning och våra stationära datorer står på övervåningen.

Jag söker ett sätt att sett att sammankoppla våra stationära datorer med vår router, trådlöst. Kabeldragande är ett absolut sista alternativ och jag undrar hur man skall gå till väga?

Vår router är en SpeedTouch Thompson 780 WL (som använder sig av 802.11g standarden) och jag undrar om det är så att man skall införskaffa ytterligare en router (trådlös naturligtvis) som man sedan kopplar våra stationära datorer i och den (router 2) i sin tur kommunicerar med router 1 (internetuppkopplingen)? Måste aman brygga router 2 för att få det att funka?

Är det så enkelt, eller har jag missat något viktigt steg i proceduren?

Sen en fråga till. Är det någon som gjort detta som kan svara på hur väl det kommer att fungera mot nätet (tänkte mest på om man skall spela spel, strama film m.m.) hur ter sig den uppkopplingen? Trådlöst är, i min erfarenhet, inte lika bra som kabel.

802.11g nätverket är begränsat till 50-någonting-Mbit medan vårt bredband är 24Mbit.

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Du kan installera en trådlös brygga, och lösa det den vägen (precis som du är inne på). Det är dock inte nödvändigt med en till router, utan vad du vill ha är två 5Ghz accesspunkter. Den ena ställs i accesspunkt-läge, och den andra i station-läge.

Det är ju många faktorer som spelar in när det kommer till hastighet och svarstider, men med rätt prylar, konfigurerade på rätt sätt, så ska det inte ge några problem alls.

Jag kan varmt rekommendera Ubiquiti's sortiment.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hej!
Beroende på om din thompson router har möjlighet att fungera som en trådlös mottagare. Jag hade köpt en ny router, installerat den på nedanvåningen vid modemet, och sedan installerat thompson routern på ovanvåningen för att där ta emot signalen och sedan kör du dina stationära datorer via kabel.
Beroende på hur ditt hus ser ut så får du anpassa router nr 1 på nedanvåningen, så du får maximal styrka till thompson routern. Kan rekommendera Asus trådlösa routrar för hemma bruk, fungerar klockrent!

Kan även rekommendera Ubiquiti som ovan nämnde, har själv testat den metoden ovan nämnde med Ubiquiti, dock med ca 800m avstånd utomhus från punkt A till B med antenn och mottagare. Fungerade helt perfekt och ur och skur.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Perfekt, då har jag något att gå efter. Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag blir pappa snart. Behöver därför flytta ut datorn från mitt kontor där jag hade tillgång till ett LAN uttag och kunde få mellan 90-96Mbit/s från vår 100/100 lina. Verkligen drömmen. Nu däremot är drömmen inte lika "fluffig". Med tanke på inredningen och begränsningarna där efter så fick mitt "kontor" förflytta sig i ett av hörnen i vardagsrummet. Mindre optimalt med tanke på att jag får ut runt 12-16Mbit/s.

Så, min fråga är om någon har ett bra svar kring en lösning som fungerar.

Jag har idag en router från ASUS (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141794-d-link_dir-657...) som fungerar snorbra med kabel. Wifi fungerar bra, sambon får 40Mbit/s via sin laptop och jag får runt 20Mbit/s till min Nexus 4. Med undantag för om jag står på balkongen där täckningen är skit. I min dator har jag ett WiFi kort som tydligen ska klara .n och maximalt få in 300Mbps. Fast jag inser att så är det inte.

En lösning jag tittat på är att köra nätverket via el-uttaget. En snubbe på Kjell&Co tipsade mig om det, fast det var inte helt 100 % garanterat att det skulle fungera samt att det blir onödigt dyrt. En annan lösning är att köpa ett nytt nätverkskort till datorn. USB eller PCI?

Kom gärna med tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palssons:

Så, min fråga är om någon har ett bra svar kring en lösning som fungerar.

Bäst: Dra kabel.
Näst bäst: Byt router och nätverkskort i din dator.
Lotto: Nätverk via eluttaget

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bäst: Dra kabel.
Näst bäst: Byt router och nätverkskort i din dator.
Lotto: Nätverk via eluttaget

Den sista punkten kan jag hålla med om lite grand. Hade från början Netgears wallplug (85Mbps-varianten), och den fungerade bra i början men när vi flyttade vårt modem så blev hastigheten lidande. Kontrollerade alla möjliga uttag i bägge de rum där modem och datorer stod och kunde till sist konstatera att det faktiskt var en eller bägge wallplugs som hade börjat balla ur. Skaffade Devolo 200Mbps-kit och genast blev det bättre fart. Kunde dock se att de varnade för att hastigheten inte var i topp vilket ledde till ett nytt försök med att hitta en kombination av uttag som fungerade. Som tur var så hittade vi ganska snabbt en lösning och nu fungerar nätet bra igen. Dock ska det tilläggas att vi kör adsl och få en bra dag ut 13Mbps så det är svårt att säga något om den hastighet devolos prylar klarar. De har 500Mpbs-varianter också så de borde ändå kunna trycka igenom hyggligt med bandbredd kan man tycka.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bäst: Dra kabel.
Näst bäst: Byt router och nätverkskort i din dator.
Lotto: Nätverk via eluttaget

Kabel är optimalt och som du skriver bäst. Sedan har jag funderat på det här med router. Placeringen av den i lägenheten är i elskåpet ute i hallen. Bakom en spegeldörr. Väldigt tjusigt fast glaset kanske påverkar signalerna från routern väldigt mycket negativt? Det här med extra antenner då? Kan det vara en annan lösning tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bäst: Dra kabel.
Näst bäst: Byt router och nätverkskort i din dator.
Lotto: Nätverk via eluttaget

Nätverk via eluttaget är inte alls att rekommendera om annan lösning finns. Dels pga av väldigt låga hastigheter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av palssons:

Kabel är optimalt och som du skriver bäst. Sedan har jag funderat på det här med router. Placeringen av den i lägenheten är i elskåpet ute i hallen. Bakom en spegeldörr. Väldigt tjusigt fast glaset kanske påverkar signalerna från routern väldigt mycket negativt? Det här med extra antenner då? Kan det vara en annan lösning tro?

Bra fråga, vet inte hur mycket en spegel blockerar. Testa med dörren stängd och öppen och se.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra fråga, vet inte hur mycket en spegel blockerar. Testa med dörren stängd och öppen och se.

Det blir en viss skillnad med spegeldörren öppen respektive stängd. Fast inte mycket. Omkring 8-10Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Har löst det hela genom att dra en 50 meter lång kabel från ena nätverksuttaget till datorn. Under en matta samt en soffa. Tillfällig lösning som får fixas till med hjälp av kabelkanaler. Tack alla för tips och kommentarer!