val av stereo till saab 9-5

Permalänk
Medlem

Tarasus

Bara en fråga vet du vad du snackar om? Du har inte frågat vilken årsmodell han har eller villket paket han har. är den mellan 98-05 så är det bara att byta ut den mot vilken modell han vill. Men om han har en från 06 och nyare så är den byggd på ett annat sätt men det är fortfarande inte omöjligt eller dyrt.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där var inte helt sant, fibernätet hade andra funktioner och det var tänkt till mycket i framtiden också, bytet var ett sätt att försöka bygga billigare (med opelstandard) som gm tvingade igenom, resultatet blev en dyrare bil att bygga som dessutom fick en minimal ökning av bränsleförbrukningen och sämre prestanda på elektroniken i allmänhet, det krävdes dessutom dyra ombyggnader i fabriken och arbetsmiljön blev sämre, så att växla till kopparnätet var att backa rejält på många sätt men det hade väldigt lite med viljan att förenkla för eftermarknadsljudsystem.
Och som jag tidigare sagt så visst går det att byta system, men det är inte så lätt att hitta nått billigt som låter bättre.
Kopparnät är totalt värdelösa i en bil, de höjer priset på bilen, sänker kapaciteten och ger en högre bränsleförbrukning om man jämför med fibernät.

Det jag hört från vanligt folk är ju iaf att det byttes pga strul med fibern och en allmän ovilja att ha det i sin bil.

Sen så vet ju säkert någon som jobbat på saab mer än gemene man och du låter ju som en sån

Fiber kan säkert vara bra i bilar om man ser till att det är lättare än koppar, leder signaler betydligt fortare och plastlinor kostar mindre än kopparledning men sen är det ju också ganska värdelöst om man måste in bland sladdar och fiberledare för att laga något tex. Att då behöva behandla fibern som mormors finaste kristallvaror är ju lite bakvänt i en bilverkstad där man oftast vill bli klar fortast möjligt för att börja jobba med nästa bil.

Men som sagt, för oss vanliga konsumenter är ju fibern bara ett rent helvete att ha och göra med. Mycket i världen som är bra konstruktionsmässigt sett är ren dynga i praktiken.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Tackar så hemskt mycket!!!!

Till TS, vet inte om detta kan vara till hjälp, dokumenterade för ett par år sen när jag rev mitt, dock gällde de högtalaruppgradering och jag tvärdog väl i tråden, så kommer inte ihåg så mkt http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=6&t=267194&p=1...

Jag köpte en fm-sändare från belkin, fungerar faktiskt helt okej.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Har själv en SAAB 95, 02. Hade samma problem som "alla" andra med att kunna koppla in en extern ljudenhet.
Köpte en sådan adapter ifrån ebay, 9 spänn inklusive frakt Använder den mest till min telefon, som i mina öron ändå inte spelar värst bra, samsung SIII. Hur som helst så låter det godkänt, är inte så jättekräsen iofs.

Ljudet i övrigt i bilen är verkligen ok, skulle nog inte få för mig att byta ut något innan det går sönder i alla fall.

Kan vara värt för TS att testa i alla fall, 9:- kan man nog avara

Köpte en belkin fm-sändare, fungerar helt okej faktiskt, trodde inte det skulle bli så bra:)

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perb:

Här har du en grej som låter bättre än "Premium" 70-systemet i min bil:
http://farm4.static.flickr.com/3013/2621586877_b4fa9fc448.jpg

Drog på lite när en bra låt kom på radion när jag åkte hem från jobbet och blev deprimerad, det låter för taskigt...

Det är verkligen ett system designat för att lyssna på Dagens Eko med, inget mer.

Men nu är du inne på "the dark ages" ljudet blev sämre med tiden.
Man kan tycka vad man vill om fiberbussar och bilelektronik, men det är nått som bara kommer att öka, det handlar främst om att öka säkerheten och minska energiförbrukningen, infotainment växer det också, men det kommer troligen att bli allt svårare att byta ut delar om det inte kommer myndighetskrav på standardisering, en del bilar har ju tex appledockor, de blir ju besvikna nu när apple byter kontakter, andra har usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Jag köpte en fm-sändare från belkin, fungerar faktiskt helt okej.

Vill du ha något som är snäppet bättre men funkar på samma vis så är det en FM-modulator du ska satsa på. Principen är densamma men det blir snarare CD-kvalitet då man kopplar sändaren direkt på antennkabeln så den sänder en kristallklar signal direkt till antenningången.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12797644']Vill du ha något som är snäppet bättre men funkar på samma vis så är det en FM-modulator du ska satsa på. Principen är densamma men det blir snarare CD-kvalitet då man kopplar sändaren direkt på antennkabeln så den sänder en kristallklar signal direkt till antenningången.

Funkar inte på en saab 9-5 om du inte byter kontakten från modulator och den till modulatorn.

D

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk

Min familj hade en gång i tiden en saab 9-5 då använde vi oss av en 3,5 mm till kasett-adapter. Vi provade även att använda fm-sändare, men det var enligt oss betydligt mer instabilt. Detta var förvisso 5-6 år sedan och fm-sändarna har kanske utvecklats en del sedan dess..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dapink:

Funkar inte på en saab 9-5 om du inte byter kontakten från modulator och den till modulatorn.

D

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Adapter-IS...

plus

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Antennadap...

= funkar fint

Jag vet för jag har själv kört så med min JVC cd-växlare med tillhörande FM-modulatorbox.

Såhär ser växlaren och boxen ut:

Växlare, fm-modulator och kontrollpanel

På denna bilden ser man iaf den ena adaptern från DIN till ISO:

Såhär såg det ut under tiden jag bara körde växlaren med modulatorboxen tills jag fick hem stereon från usa som jag skulle ha växlaren till:

Sladden i mittkonsollen är från boxen till växlaren som ligger i kartongen på golvet (ville inte ha den synlig pga stöldrisken)

Så för mindre än en hundring har man det som behövs för att koppla in en modulatorbox med "fel" antennanslutningar. Växlaren heter JVC CH-X1500RF och just RF på slutet anger att det är versionen med fm-modulator som man tack vare den lilla boxen kan koppla in i alla ljudsystem bara man har en liten adapter till bilens egna antennkontakt (VW har väl också nån konstig kontakt till antennen ??), den vanliga versionen heter bara CH-X1500 och funkar då bara till kompatibla JVC-stereos.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

Verkar inte som det har nämnts i tråden innan men är det bara jag som tycker det ser så oerhört mycket fulare ut med en eftermarknadsstereo? Finns snyggare såna också, men inget slår ju orginalstereon som smälter in med det övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;12797761']http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Adapter-IS...

plus

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Antenn/Antennadap...

= funkar fint

Jag vet för jag har själv kört så med min JVC cd-växlare med tillhörande FM-modulatorbox.

Såhär ser växlaren och boxen ut:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/65889/large/304753_99...

Växlare, fm-modulator och kontrollpanel

På denna bilden ser man iaf den ena adaptern från DIN till ISO:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/65889/large/315545_eb...

Såhär såg det ut under tiden jag bara körde växlaren med modulatorboxen tills jag fick hem stereon från usa som jag skulle ha växlaren till:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/65889/large/316010_aj...

Sladden i mittkonsollen är från boxen till växlaren som ligger i kartongen på golvet (ville inte ha den synlig pga stöldrisken)

Så för mindre än en hundring har man det som behövs för att koppla in en modulatorbox med "fel" antennanslutningar. Växlaren heter JVC CH-X1500RF och just RF på slutet anger att det är versionen med fm-modulator som man tack vare den lilla boxen kan koppla in i alla ljudsystem bara man har en liten adapter till bilens egna antennkontakt (VW har väl också nån konstig kontakt till antennen ??), den vanliga versionen heter bara CH-X1500 och funkar då bara till kompatibla JVC-stereos.

Jo men då snackar vi andra pengar och då tror jag att det som TS fick länkat i sitt första inlägg blir billigare trots allt

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Verkar inte som det har nämnts i tråden innan men är det bara jag som tycker det ser så oerhört mycket fulare ut med en eftermarknadsstereo? Finns snyggare såna också, men inget slår ju orginalstereon som smälter in med det övriga.

Hellre ful stereo än fult ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dapink:

Jo men då snackar vi andra pengar och då tror jag att det som TS fick länkat i sitt första inlägg blir billigare trots allt

Jo men det handlar ju om prioriteringar och vad man nöjer sig med. Nöjer man sig med en fm-sändare för 99kr så är det billigt och bra men vill man ha CD-kvalitet på ljudet utan något direkt större jobb för inkoppling så köper man en riktig FM-modulator.

Min växlare kostade runt 1100kr inklusive frakt ifrån usa (ebay.com) och den tar tolv skivor och läser mp3. Så det är inget dåligt sätt att få mp3 stöd i bilen och många aux-in kit kostar ju ungefär lika mycket.

Kort sagt så är det ju inget större fel om TS vet att att det finns även om han inte vill köpa det till morsans bil

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nästan ett år senare så kommer här en uppdatering. Så här gick det för mig och min hopplösa Saab 9-3.

Efter mycket velande fick jag till slut tummen ur och tog tag i det hela. Jag fick tag på en kunnig kille som kunde hjälpa mig (det har hänt mycket på den här fronten sen jag själv skruvade i en bilstereo för 20 år sedan) och själva byggandet gjordes i juli.

Originalradion fick sitta kvar, tar man ur den är det ganska många funktioner i bilen som skiter sig. Istället monterades en Alpine iDE-178BT på platsen där original-cdn sitter.

Radions förstärkare driver högtalarna i instrumentpanelen, där sitter numera ett par JBL GTO329 som jag lyckades få ner under originalgallret, skippar bild på det då man inte ser nån skillnad från original.

I dörrarna fick originalhögtalarna sitta kvar. Det är 6,5-tummare som faktiskt spelar väldigt bra om dom får tillräckligt med effekt (vilket de får från slutsteget). Dock lade vi ner ganska mycket jobb på dörrarna, dom fick dubbla lager Silent Coat på alla invändiga plåtytor. Detta kan vara den enskilt viktigaste åtgärden för att få bra ljud tror jag. Dämpa alltid!

Under hatthyllan monterades ett SPL Dynamics ICE 150.4 med ordentligt tilltagna strömkablar (35mm2).

Steget driver dörrhögtalarna fram och ett par DLS Reference R1073 (7x10 tum) i hatthyllan. Utifrån syns ingen skillnad men under ser det ut så här:

Hatthyllan och insidan av bakluckan fick sig också en rejäl omgång med Silent Coat.

Slutresultatet blev riktigt bra, jag fick funktionerna jag hade längtat efter och ljudet blev riktigt bra, numera kan jag ge Rammstein rättvisa.

Detta plus en steg1-chippning har gjort att jag numera har en bil som jag är riktigt nöjd med.

Om nån är sugen på att ge sig på detta så finns det en tämligen nyupplagd guide på garaget.org som är riktigt bra. Inte jag som har gjort den men jag har varit med och kluddat lite i tråden. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275844

Alla bilder finns här: http://imgur.com/a/Bj26P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Nästan ett år senare så kommer här en uppdatering. Så här gick det för mig och min hopplösa Saab 9-3.

Kul att det blev bra och att du är nöjd. Väldigt trevligt att du delar med dig av resultatet också. Cudos!

Kör lugnt! Jag vet hur Rammstein kan påverka högerfoten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Kul att det blev bra och att du är nöjd. Väldigt trevligt att du delar med dig av resultatet också. Cudos!

Kör lugnt! Jag vet hur Rammstein kan påverka högerfoten

Jo, jag uppskattar uppföljningar mycket själv så jag tänkte jag skulle göra en insats.

Ska försöka hålla igen på vägarna men när dom där riffen drar igång...

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråden till liv igen om det är ok. Har själv precis ryckt ur orginalstereon ur min Saab 9-5 -99 (AS3) och satt i en eftermarknadsstereo, Kenwood KMM-157.

Problem 1: Får ljud i högtalarna fram, i subben och lite grann (ev. filtrerat) i dörrarna bak. Men i hatthyllan är det dött. I inlägg 64 står det något om att "har man originalslutsteg i bilen (AS2/AS3 premium/prestige) så behöver man bara koppla remotekabeln från originalsteget till stereons remote/antennutgång.". Vad innebär detta, måste jag offra radion för att få ljud i alla högtalare?

Problem 2: Dessutom passar ju inte den nya stereon i saabs stereokorg. Har kollat och försökt få ur den, hittills utan att lyckas. Kan man rycka ur och byta den till medföljande på något vis?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Väcker denna tråden till liv igen om det är ok. Har själv precis ryckt ur orginalstereon ur min Saab 9-5 -99 (AS3) och satt i en eftermarknadsstereo, Kenwood KMM-157.

Problem 1: Får ljud i högtalarna fram, i subben och lite grann (ev. filtrerat) i dörrarna bak. Men i hatthyllan är det dött. I inlägg 64 står det något om att "har man originalslutsteg i bilen (AS2/AS3 premium/prestige) så behöver man bara koppla remotekabeln från originalsteget till stereons remote/antennutgång.". Vad innebär detta, måste jag offra radion för att få ljud i alla högtalare?

Problem 2: Dessutom passar ju inte den nya stereon i saabs stereokorg. Har kollat och försökt få ur den, hittills utan att lyckas. Kan man rycka ur och byta den till medföljande på något vis?

Tack på förhand.

Problem 1: Förbannat enkelt att fixa. Originalslutsteget är ett steg som alla andra, det vill ju ha en signal ifrån stereon att "nu är det dags att starta". Därför får man ju se till att kabeln till remoten verkligen sitter rätt i stereokablaget så att signalen går fram.

Problem 2: Korgen är också enkel att ta ur, lossa spärrarna och dra ur ?
Är det så att du ska byta till en enkel-DIN stereo så har saab ett installations-kit till det för typ 300kr.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret. Har precis varit ut i bilen och kollat och jag det finns en sladd i stereon som det står "power/ant cont" på. Gäller bara att försöka lista ut vart den ska gå någonstans antar jag (pin 7?).

Har beställt en stereoram på brl som kommer in i veckan (fanns inte i lager). Denna verkar dock inte ha någon korg, men det följde ju med en till den nya stereon så kanske kan man använda denna när man lyckats avlägsnat den som sitter i nu.

Permalänk
Medlem

Hur löser man problemet med remoten på bästa sätt? Verkar som att det går en sladd från nya stereon som kallas "power control" (enligt manualen) till pin7 där remoten ska va.

Ännu ett problem: Går det att fixa så att stereon inte dör innan man drar ur nyckeln?

EDIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Hur löser man problemet med remoten på bästa sätt? Kan ju inte koppla in kabeln på pin7 så enkelt då det inte finns något stift där (på kontakten från stereon allstå). Funderar på om jag ska försöka pilla ur ett stift från en gammal kabel jag har liggande. Eller är man tvungen köpa en sån här adapter?

Den kabeln är bara till för att få ut vanliga RCA-kontakter med originalstereon monterad.

Kabeln från stereon som styr antennen är remotekabeln, koppla den till nya stereons remote. Stifta om om det behövs kanske ?

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Woops. Gjorde en edit ovan under tiden du svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Hur löser man problemet med remoten på bästa sätt? Verkar som att det går en sladd från nya stereon som kallas "power control" (enligt manualen) till pin7 där remoten ska va.

Ännu ett problem: Går det att fixa så att stereon inte dör innan man drar ur nyckeln?

EDIT

Så långe du inte fysiskt kopplar om i kablaget så kommer stereon stängas av när du vrider av tändningen.

Jag löste det genom att sätta in en extraljus-knapp ifrån en 9000 i en av luckorna där det sitter blindplugg annars precis bredvid stereon på vänstersidan. Så jag kopplade stereons minne till konstant +12V och stereons tändningsström gick genom den brytaren.

Då kunde jag lira hur mycket jag ville även med tändningen avstängd. Lite jobbigt att trycka igång stereon varje gång man sätter sig i bilen kan man ju tycka men det var inga problem eftersom man ju alltid stänger av TCS också när man startar bilen och den sitter ju med där.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Har testat och byta kabeln nu (på gamla stereon innan man gör åverkan i det nya kablaget), "power/ant. cont."-kabeln till pin7 men det gjorde ingen skillnad. Fortfarande dött i dom bakersta högtalarna. Men det trycker på bra i dom andra i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kan det ha något att göra med signalen, balanserad eller ej? Står något om detta som jag inte förstår på saab 9-5 audio faq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Har testat och byta kabeln nu (på gamla stereon innan man gör åverkan i det nya kablaget), "power/ant. cont."-kabeln till pin7 men det gjorde ingen skillnad. Fortfarande dött i dom bakersta högtalarna. Men det trycker på bra i dom andra i alla fall.

Kanske detta forum kan hjälpa dig? http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=30

De har oftast mycket bra guider skrivna av sina egna medlemmar!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Går inte hitta några klara svar där heller. Någon skriver att man ska ha den där specialkabeln från brl, en annan skriver att det det är bara att sätta i en den nya stereon, en tredje skriver att det inte funkar alls med eftermarknad... osv. Nästan så man skulle ta och köpa en ny bil istället. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Går inte hitta några klara svar där heller. Någon skriver att man ska ha den där specialkabeln från brl, en annan skriver att det det är bara att sätta i en den nya stereon, en tredje skriver att det inte funkar alls med eftermarknad... osv. Nästan så man skulle ta och köpa en ny bil istället. Suck.

Lite bilder och mer samlad info skulle hjälpa dig få svar nu, just nu är dina inlägg väldigt utspridda.

Bild på baksida och exakt modell av nya stereon.

Bild på kontaktstycket från bilen.

Bild på förstärkaren i bak, så mycket info som möjligt du kan läsa dig fram om den.

Börja så, så ska jag försöka hjälpa dig, har en Saab 9-3 där jag kör original-förstärkare för framhögtalarna i dörrarna (AS3) och en eftermarknadsstereo med standard ISO kablage. (Mer exakt denna, Pioneer AVIC-F700BT: http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Car/GPS-Navigation/AVI...)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Här är en bild med lite info.
Manual till nya stereon (Kenwood KMM-157). Info on kablaget finns på näst sista sidan.
Har även en gammal teststereo som jag använder för att olika konfigurationer i kablaget ("power/ant. cont." till pin7), en Kenwood KDC-4034 (tror jag). Kablaget ser i alla fall snarlikt ut den nya stereon.

Kan noteras att radiosladden eller lågnivåutgångarna inte varit ikopplade i något test hittills.

Och som sagt, problemet är att det inte blir något ljud i högtalarna längst bak i bilen i hatthyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Här är en bild med lite info.
Manual till nya stereon (Kenwood KMM-157). Info on kablaget finns på näst sista sidan.
Har även en gammal teststereo som jag använder för att olika konfigurationer i kablaget ("power/ant. cont." till pin7), en Kenwood KDC-4034 (tror jag). Kablaget ser i alla fall snarlikt ut den nya stereon.

Kan noteras att radiosladden eller lågnivåutgångarna inte varit ikopplade i något test hittills.

Och som sagt, problemet är att det inte blir något ljud i högtalarna längst bak i bilen i hatthyllan.

Måste kolla upp va resten av kontaktstycket är på bilden, men pinne nummer 7 ska iaf va en signal till förstärkaren att sätta på. Du kan kolla om din stereo skickar ut 12V+ till den när stereon startas, alternativt visar 0V+ när du stänger av stereon. På vissa stereos kan det vara kopplat till radio enbart, med andra ord tror den att den endast driver en el-antenn och växlar då till 0V+ när du växlar från radio till CD. På min stereo kan jag bestämma i menyn om min signal ska vara enbart el-antenn eller förstärkare också.

Jag gissar på att slutsteget i bilen ska ha en lågnivå in, alltså måste de kopplas ihop med RCA kontakterna på din stereo.

Återkommer med mer svar.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070