Permalänk

Boota från var?

Hej. Har läst många trådar som är ungefär likadan som denna kommer vara. Lite annorlunda dock. Folk har frågat hur de ska göra när "Boot from proper disc... blabla" när de för första gången startar sin nya dator.

Mitt fall är såhär:
Har bytt chassi, därefter tagit ut alla komponenter och satt i nya chassit. Och samma problem får jag "Reboot and Select proper boot device". Jag har ju förskjutsningen windows installerat på min hårddisk fortfarande? Och ja, jag har valt den som prio 1 i bootrangen i BIOS, ändå kommer det meddelandet upp.

EDIT: Nu kommer inte ens BIOS upp vis uppstart längre, utan direkt till den där svarta skärmen med meddelandet.

Hjälp någon, snälla!

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Medlem

Finns risk du har ESD:at sönder datorn, eller åtminstone en komponent.
Har du kollat sladden till hårddisken. och du använde väl moderkortsdistanser när du installerade moderkortet?.
En återställning av CMOS kan också hjälpa.

btw: Du är möjligtvis inte samma person som skapade två trådar tidigare idag varav båda blev låsta? Ursäkta om jag misstar mej.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur din burk ser ut med HDs och så. Men du råkar inte ha bootsectorn på en annan disk än windowsdisken?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av simon253:

Finns risk du har ESD:at sönder datorn, eller åtminstone en komponent.
Har du kollat sladden till hårddisken. och du använde väl moderkortsdistanser när du installerade moderkortet?.
En återställning av CMOS kan också hjälpa.

btw: Du är möjligtvis inte samma person som skapade två trådar tidigare idag varav båda blev låsta? Ursäkta om jag misstar mej.

Skrivet av Ctrl:

Nu vet jag inte hur din burk ser ut med HDs och så. Men du råkar inte ha bootsectorn på en annan disk än windowsdisken?

Okej, moderkortsdistanser (ursäkta min okunnighet).
Nej, detta är min första tråd på veckor tror jag.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Vila i frid

Se till att köra BootICE från lämplig CD-skiva och skapa ny MBR, w7/8 PBR på den lilla 100 MB partitionen och redigera BCD på /boot bibliotek och se efter att den pekar på din Windows-installation.