Lagg i sony vegas när jag editar video

Permalänk
Medlem

Lagg i sony vegas när jag editar video

Hejsan! Fixade sony vegas 12 idag och vill redigera en massa videos jag har filmat från min gopro. På min gopro filmade jag 1080p 60fps. När jag drar in en video i min timeline och klickar yes på ''do you want to set your project video settings to match this media'' så laggar filmen så extremt mycket när jag tittar på videon på programmet. Måste typ kollla igenom videon 6 ggr för den ska bli mer smooth och inte lagga så himla mycket. När jag dock la en 720 60fps video i timeline på sony vegas så är det jättesmooth att redigera och går som smör. Kan tillägga att jag har en i7 4700k, 8gb ram och ett gtx 780 (om det nu skulle spela roll). Vad finns det jag kan göra?

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd

Permalänk

Har du GPU Acceleration påslaget?
tog mig friheten att lägga ca 5 sec på att googla fram något kring det:
http://www.youtube.com/watch?v=tIHghyuoax8

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Du kan också ändra hur kvalitiv realtime renderingen ska vara precis över videon. Då kan du välja mellan best, good, draft och någon till (kommer inte ihåg namnet). Det kommer även komma upp fler alternativ som bestämmer upplösningen, full, half och quarter. Half brukar fungera bra om man redigerar 1080p materiel (man redigerar då i 540p).

Mixtra lite och använd det som fungerar bäst för dig och din hårdvara.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Har du GPU Acceleration påslaget?
tog mig friheten att lägga ca 5 sec på att googla fram något kring det:
http://www.youtube.com/watch?v=tIHghyuoax8

Kan kolla idag efter skolan men har för mig att den är på.

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Du kan också ändra hur kvalitiv realtime renderingen ska vara precis över videon. Då kan du välja mellan best, good, draft och någon till (kommer inte ihåg namnet). Det kommer även komma upp fler alternativ som bestämmer upplösningen, full, half och quarter. Half brukar fungera bra om man redigerar 1080p materiel (man redigerar då i 540p).

Mixtra lite och använd det som fungerar bäst för dig och din hårdvara.

Har för mig att jag mixtrade lite med realtime renderingen utan något resultat. Testade även ram render vad nu än heter och laggen kvarstår i videon

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kartexo:

Har för mig att jag mixtrade lite med realtime renderingen utan något resultat. Testade även ram render vad nu än heter och laggen kvarstår i videon

Laggen blir ju dock bara när du kör preview, visst?
Mina previews laggade fast jag körde 1280x1024 30fps filer, filmen blev dock alltid bra.

Kanske inte så hjälpsamt svar men jag körde så i flera år, orkade inte bry mig =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Konvertera GoPro filmen till nåt mindre komprimerat format så lär du få bättre ös vid uppspelning.
Med Premiere CS6 kan jag spela upp GoPro 1080p60 utan lagg på min gamla i7, men AVCHD-filerna från min SD90 samt MOV från min 600D är enklare att spela upp.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Konvertera GoPro filmen till nåt mindre komprimerat format så lär du få bättre ös vid uppspelning.
Med Premiere CS6 kan jag spela upp GoPro 1080p60 utan lagg på min gamla i7, men AVCHD-filerna från min SD90 samt MOV från min 600D är enklare att spela upp.

Okej! Ska fixa Premiere så ska jag testa Vore sjukt skönt om det inte laggade

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd