Var köper vi hårddiskar från nu?

Permalänk
Avstängd

Var köper vi hårddiskar från nu?

Skulle behöva en ny ssd till min tv-mottagare/kopieringsmaskin/gaminglaptop.

Var köper jag en sådan idag billigast ?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Skulle behöva en ny ssd till min tv-mottagare/kopieringsmaskin/gaminglaptop.

Var köper jag en sådan idag billigast ?

Kolla Prisjakt? Eller menar du även utomlands?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Kolla Prisjakt? Eller menar du även utomlands?

TS kanske syftade på vart vi köper våra hårddiskar nu när CopySheit-avgiften tillkommit. Så utomlands skulle jag säga!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Kolla Prisjakt? Eller menar du även utomlands?

Här i sverige har nästan allt med lagringsutrymme blivit avgiftsbelagt av Copyswede, importer kommer spara sveriges invånare mycket pengar.

TS: ebay har många bra erbjudanden.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

TS kanske syftade på vart vi köper våra hårddiskar nu när CopySheit-avgiften tillkommit. Så utomlands skulle jag säga!

Skrivet av MSCB:

Här i sverige har nästan allt med lagringsutrymme blivit avgiftsbelagt av Copyswede, importer kommer spara sveriges invånare mycket pengar.

TS: ebay har många bra erbjudanden.

Jag är medveten om CopySwedes nya avgifter. Men så länge man inte vill handla genom utländska affärer undgår man väl inte avgiften, och därav är det lika bra att bara kolla Prisjakt?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag är medveten om CopySwedes nya avgifter. Men så länge man inte vill handla genom utländska affärer undgår man väl inte avgiften, och därav är det lika bra att bara kolla Prisjakt?

Ja, fast handlar man inom EU så blir det billigare ändå.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Ja, fast handlar man inom EU så blir det billigare ändå.

Absolut! Jag skrev bara "så länge man inte vill handla genom utländska affärer".

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med t.ex Proshop som är danskt? Har faktiskt inte kollat deras ev prisändring.

Annars blir det väl att i framtiden när hårddiskar behövs få göra ett massinköp från t.ex Tyskland eller England.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Hur funkar det med t.ex Proshop som är danskt? Har faktiskt inte kollat deras ev prisändring.

Annars blir det väl att i framtiden när hårddiskar behövs få göra ett massinköp från t.ex Tyskland eller England.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo vi borde starta något liknande "MassDrop" för oss har på SweC:p

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jo vi borde starta något liknande "MassDrop" för oss har på SweC:p

Vore klockrent. Hur funkar avgiften vid privat försäljning (att säljaren inte är ett företag). Då kan det ju omöjligtvis bli avgifter från Copyswede? Hmm..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Vore klockrent. Hur funkar avgiften vid privat försäljning (att säljaren inte är ett företag). Då kan det ju omöjligtvis bli avgifter från Copyswede? Hmm..

Skickades från m.sweclockers.com

Blir väl egentligen ingen försäljning på det sättet utan mer en gemensam frakt, bara att man säger till att jag hade tänkt beställa t.ex. En Samsung ssd och sen får så många som vill haka på inom en vecka.

Personen som sedan gör beställningen får in pengar via paypal av alla som vill vara med och denna person får väl då ge resterande sina privata uppgifter så att denne går att lita på, alternativt att man då bor i samma område och kan mötas upp...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Blir väl egentligen ingen försäljning på det sättet utan mer en gemensam frakt, bara att man säger till att jag hade tänkt beställa t.ex. En Samsung ssd och sen får så många som vill haka på inom en vecka.

Personen som sedan gör beställningen får in pengar via paypal av alla som vill vara med och denna person får väl då ge resterande sina privata uppgifter så att denne går att lita på, alternativt att man då bor i samma område och kan mötas upp...

Låter som en bra idé. Det kommer säkert förekomma människor som importerar och säljer för några kronor högre och utnyttjar "Hårddisk där pengar inte går till att gynna Copyswede"...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Problemet med att köpa ifrån typ england är att priset oftast blir högra ändå än i sverige.. se bara samsung 840 evo 256gb 140pund! + frakt. Köpte tidigare ifrån en butik i polen men den har lagt ner.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Problemet med att köpa ifrån typ england är att priset oftast blir högra ändå än i sverige.. se bara samsung 840 evo 256gb 140pund! + frakt. Köpte tidigare ifrån en butik i polen men den har lagt ner.

Amazon har gratis frakt om man klarar vänta 3-10 dagar.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Problemet med att köpa ifrån typ england är att priset oftast blir högra ändå än i sverige.. se bara samsung 840 evo 256gb 140pund! + frakt. Köpte tidigare ifrån en butik i polen men den har lagt ner.

Men frakten ökar oftast inte i samma takt som mängden med "små" varor därför kan man gynna av att vara flera som delar på frakten:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Kolla Prisjakt? Eller menar du även utomlands?

Jag tänkte utomlands för att få en billigare eller bättre disk för samma pris.
Hur stor är risken med tull från t.ex ebay?

Det lutar lite åt amazon från uk men priserna känns ganska höga ändå där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tänkte utomlands för att få en billigare eller bättre disk för samma pris.
Hur stor är risken med tull från t.ex ebay?

Det lutar lite åt amazon från uk men priserna känns ganska höga ändå där.

Det blir ingen tull om du handlar inom EU som sagt. Dock jag har aldrig handlat utomlands, Åtminstone på internet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Hur mycket har priserna gått upp ungefär?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag tänkte utomlands för att få en billigare eller bättre disk för samma pris.
Hur stor är risken med tull från t.ex ebay?

Det lutar lite åt amazon från uk men priserna känns ganska höga ändå där.

Tull beror på vart du köper ifrån, inom EU = ingen tull, utanför beror det lite på värde m.m. men relativt liten risk att det fastnar i tullen.

Dock med frakten är det ju frågan hur mycket man verkligen vinner på det UK är frakten ofta fasligt dyr om inte företaget har DHL eller Schenker avtal, vidare kommer problemet med ev. reklamationer m.m. trots att de egentligen ska följa Svensk lag är det sällan utländska aktörer gör det (vissa vet inte ens att det är landet köparen sitter i som gäller för lagar och regler, andra skiter i det). Dock skall det tilläggas att t.ex. UK och även tyska aktörer är ofta väldigt seriösa och hjälpsamma då de ofta värderar kundservice högre (min uppfattning).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Behöver man inte beställa hem mer än ett par hårddiskar så sparar man väl inte några större summor?

Hur är det med garanti/rma-ärenden när man köper utomlands? Blir inte allt bara lite krångligare?

Huvudprincipen med utlandsköp är inte att spara pengar, självklart är det en bonus, men det viktiga är just att Copyswede inte ska få in mer pengar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Köp ifrån EU bör inte kunna gå. Sverige är inte de enda med intresseorganisationer. EU har ju infört det.
Köp från Ryssland bör vara billigast för oss i denna delen av världen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Hur mycket har priserna gått upp ungefär?

1 kr per GB (+moms) upp till max 80 GB (alltså 100 kr inklusive moms)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan väl köpa från pixmania, det är väl franskt? Eller är det för många som har haft en dålig upplevelse med dom?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Skrivet av RMDZ:

Man kan väl köpa från pixmania, det är väl franskt?

Haha, mindre än en timme efter ditt inlägg dyker det upp en nyhet om att Pixmania har sålts till ett tyskt bolag!

- http://www.sweclockers.com/nyhet/17549-dixons-saljer-pixmania...

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

1 kr per GB (+moms) upp till max 80 GB (alltså 100 kr inklusive moms)

Ok de va inte farligt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Hur mycket har priserna gått upp ungefär?

100kr per disk

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Ok de va inte farligt.

Inte Farligt? Varför ska Magnus Uggla tjäna mer pengar än både CDON och Samsung när jag köper en ny SSD?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Inte Farligt? Varför ska Magnus Uggla tjäna mer pengar än både CDON och Samsung när jag köper en ny SSD?

Det är för jävligt jag vet. Men trodde att det skulle vara mer menar så.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Det är för jävligt jag vet. Men trodde att det skulle vara mer menar så.

Låt oss säga att du köper denna 128 GB SSD http://www.inet.se/produkt/4304402/a-data-ssd-sx900-series-12... för 908 kr, då är 100 kr extra 11% högre kostnad. Det är som en extra skatt. Hur skulle du känna om du fick betala 11% mer i skatt? Inte lika roligt längre då va?

Visa signatur