Hur många gånger ändra ett usb-minne innan det sliter på det?

Permalänk
Medlem

Hur många gånger ändra ett usb-minne innan det sliter på det?

Jag köpte ett usb-minne för några månader sedan. Detta har använts två gånger.

Dvs jag la först dit massa grejer. Sedan stoppade in det igen och raderade/la dit andra saker.

Nu vill jag lägga in nya saker, kanske behålla lite av det gamla, men lägga in nya grejer jag skaffat sedan dess.

Tre gånger sliter väl inte?

Permalänk
Medlem

Det dröjer ett tag ska du se.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Några tusen skrivningar ska det allt klara.
Mellan 10.000-100.000 beroende på minnestyp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Petrzik:

Jag köpte ett usb-minne för några månader sedan. Detta har använts två gånger.

Dvs jag la först dit massa grejer. Sedan stoppade in det igen och raderade/la dit andra saker.

Nu vill jag lägga in nya saker, kanske behålla lite av det gamla, men lägga in nya grejer jag skaffat sedan dess.

Tre gånger sliter väl inte?

De minnen som sitter i ett USB tål minst 500 skrivningar för de med lägst kvalitet. Minnen av högkvalitet kan klara flera tusen skrivningar. Vanligen klarar de ca 1000 skrivningar.
Det är ingen fara att använda USB-minnen, med en skrivning per dag (underförutsättning att kontrollerna inte har wear leveling) så kommer du inte se en försämring av minnet på ett och ett halvt år. Om du fortsätter i det tempo du har haft med skrivningar så kan du räkna med att USB inte finns på datorer innan du slitit ut minnet

Skrivet av TiasE:

Några tusen skrivningar ska det allt klara.
Mellan 10.000-100.000 beroende på minnestyp.

Tyvärr får man ju bara ut ca en åttondel av det antalet på grund av skillnader mellan den fysiska uppbyggnaden och hur man lagrar data. Men det är fortfarande många skrivningar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Några tusen skrivningar ska det allt klara.
Mellan 10.000-100.000 beroende på minnestyp.

100 000 gällde för SLC-minnen. Det har inte suttit SLC-minnen i USB-stickor på många år (vad jag vet iaf). Jag har kvar en sticka av första generationen Corsair Voyager GT med SLC, ett ruggigt snabbt minne som dock snabbt fick minnena utbytta mot MLC utan att Corsair först sa något och det blev ett väldigt väsen. Det fungerar iaf lika bra nu som när jag köpte det för 7-8 år sedan.

10 000 skrivningar gällde för 50nm MLC som inte heller det funnits på länge.

De 20nm MLC som normalt används idag klarar ~3000 skrivningar och TLC som Samsung börjat med ~1000.

Eftersom det är en mycket enklare kontroller i en USB-sticka jämfört med en SSD så kan man räkna med väsentligt kortare lisvlängd än en SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast

Kan meddela att jag har lyckats slita ut USB-minnen med "normal" användning.
Ett par stycken USB-minne jag använde flitigt för att frakta dokument, bilder och zip-filer har gått till de sälla jaktmarkerna efter att de ha börjat påvisa läs och skrivfel. Det dröjde inte många gånger innan de var totalt oanvändbara. Och det var Sandisk-minnen. (Vad för flash-krets de hade vet jag inte)
Skulle gissa på att de höll för en cirka 800-1000 skrivningar. Jag fyllde oftast minnet till bredden, så även om det hade "wear leveling", så fanns det inte många lediga block att jämna ut skrivcyklerna över.

Fast vad får man för 50 spänn? Inget jag gråter över precis. Jag ser bara till att data jag har på mina USB-minnen är av sådan natur att det inget gör om det går förlorade. Ta fram ett nytt minne och försök igen är mitt motto.

Så ja. Är man en flitig "normal"-användare, så finns det risk att man sliter ut ett USB--minne inom några år.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Så usb sticka på 128gb som kostar 1000 lökar klarar bara 500 skrivningar?

Skickades från m.sweclockers.com