Permalänk
Medlem

Externt kyltorn - Modell större

Hejhej sweclockers!

Blev sugen på att använda min kreativa sida i ett nytt bygge av något slag, så varför inte uppgradera datorns vattenkylning?

Jag har tidigare använt mig av olika slags värmepaket från bilar, och förra gången jag byggde om använde jag bland annat ett paket från Volvo 740. Jag tycker det har lagom dimensioner, är lagom tätt och består av lämpligt material (mässing). Därför riktade jag till den här gången in mig på att använda just dessa paket, närmare bestämt 5 stycken sådana. Radiatorytan mäter ca 175x265 mm, med en tjocklek av ca 53 mm. Så hur mycket radiatoryta ger 5 st?

Uttryckt i antal 120mm rad är det: (17,5 * 26,5 * 5) / (12 * 12) = 16,1.
5 st Volvo 740 värmepaket motsvarar alltså 16 st 120 rad, eller 4 st 480mm rads.

Tanken med bygget var att göra kylningen som en extern enhet, för att enkelt kunna göra ändringar i datorn utan att behöva pilla så mycket med kylningen. Dessutom kan man lätt byta chassi, och givetvis använda ett betydligt mindre chassi om man så önskar när det bara behövs vattenblock och slang i chassit (kylningsmässigt åtminstone ). Nu är ju visserligen kylningsenheten stor istället, men den går ju bra att flytta till lämplig plats inom rimligt avstånd och istället bara dra slangar emellan. Samtidigt vill jag inte göra hela paketet för otympligt, utan jag vill kunna flytta vid behov. Därför har jag använt mig utav snabbkopplingar så att datorn och kyltornet lätt kan separeras utan att tömma systemet.

(OBS! Vill på förhand be om ursäkt för de snedvridna bilderna. Jag är medveten om det, men lyckas inte få rätt på det!? Bildfilerna jag laddar upp är inte snedvridna utan blir det när jag laddar upp. Har provat att vrida motsatt håll innan uppladdning för att motverka och på så vis få dem att hamna rätt i galleriet, men utan framgång. Någon som vet varför det blir såhär så meddela mig gärna!)

Nog med snack! Nedan presenteras mina specs, och därefter ett par bilder på det hela

Chassi - HAF922
MOBO - Asrock p67 Extreme4 Gen3
CPU - Intel i5 2500K (4,5 GHz @ 1,39v(offsetklockning))
RAM - Corsair vengeance 1600 MHz CL9 2x4 Gb
GPU - Gigabyte Radeon HD7950 (1240/1550 @ 1,3v)
SSD - intel 320, 160 Gb
HDD - 2 x 1 Tb (Caviar black resp. caviar green)
Nätagg - Corsair HX850

Slang - Feser 13/19 slang, svart.
Reservoar - Ek multioption res X2 - 150
Pump - 18W MCP355 med top från PetrasTech
Cpu-block - Ek supremacy full nickel
Gpu-block - EK-FC7950 koppar+acetal
Kylmedium - Destillerat + Biocide extreme
Anslutningar - EK:s 13/19 kompressionsnipplar (Nickel)

Kommentarer, frågor och funderingar med mera är välkomna!

//Tedvin

Externt kyltorn - Modell större

Permalänk
Medlem

Jävligt coolt och imponerande!

Hade vart grymt om du hade kunnat bygga in den i några chassit eller liknande!

Klar 5a!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Riktigt läckert! Bara pumpa rinnande vatten på radiatorerna så blir det likadant som i kyltornen på kraftverk. ;D

Egentligen får man bättre prestanda på kylningen genom att koppla radiatorerna parallellt, dock så får man hitta på en egen splitter då iom att du har så många radiatorer (blir jobbigt att ha massa Y-kopplingar).

Ditt bygge får hela 5 av 5 radiatorer i betyg från mig!

Permalänk
Medlem

Stenhård!

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Riktigt läckert! Bara pumpa rinnande vatten på radiatorerna så blir det likadant som i kyltornen på kraftverk. ;D

Egentligen får man bättre prestanda på kylningen genom att koppla radiatorerna parallellt, dock så får man hitta på en egen splitter då iom att du har så många radiatorer (blir jobbigt att ha massa Y-kopplingar).

Ditt bygge får hela 5 av 5 radiatorer i betyg från mig!

Det presterar så pass bra så att 10 grader hit o dit e skit samma

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

if it's worth doing it's worth overdoing

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

Påminner lite om Apples nya "soptunna"

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

Dags att pressa den lite hårdare då?

Permalänk
Medlem

Ja får man inte ner värmen med det där monstret vette f.n vad som gört.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk

Riktigt ball bygge och en kreativ lösning på hur du löste det med att alla radiatorer skulle få luftflöde genom sig utan att stacka dom!

En fråga dock är vad det är för snabbkopplingar du använder till att koppla in/ut kyltornet? Har kollat lite efter sådana till ett projekt men inte riktigt hittat några jag fallit för än.

Permalänk
Medlem

Det kallar man riktigt hemmabygge! 5/5

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Du har ju flera datorer Det borde väll gå att få en extra dator kyld av det där monstret?
Kanske får pressa den lite mer men ändå få acceptabla temperaturer och enbart ha de två fläktarna igång på dina två datorer.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Riktigt läckert! Bara pumpa rinnande vatten på radiatorerna så blir det likadant som i kyltornen på kraftverk. ;D

Egentligen får man bättre prestanda på kylningen genom att koppla radiatorerna parallellt, dock så får man hitta på en egen splitter då iom att du har så många radiatorer (blir jobbigt att ha massa Y-kopplingar).

Ditt bygge får hela 5 av 5 radiatorer i betyg från mig!

Jag gick i tankarna att parallellkoppla dem istället, men tyckte det blev väldigt klabbigt med slangdragningen jämfört med det här. Både mer slang och fulare dragning =P

Skrivet av lanbonden:

Riktigt ball bygge och en kreativ lösning på hur du löste det med att alla radiatorer skulle få luftflöde genom sig utan att stacka dom!

En fråga dock är vad det är för snabbkopplingar du använder till att koppla in/ut kyltornet? Har kollat lite efter sådana till ett projekt men inte riktigt hittat några jag fallit för än.

Tackar! Ja, det kändes som den bästa lösningen för att utnyttja radiatorytan utan att få en högljudd apparat

De jag använder är från Koolance. Det är deras QDC4-kopllingar. Jag tittade först på deras QDC3, vilka egentligen är smidigare eftersom de finns med G1/4-gängor så man kan anpassa de bättre till vad man vill ha, tex om man kör med andra slangstorlekar eller vill koppla en vinkel direkt till snabbkopplingen. QDC4 finns bara med kompressionsnipplar direkt till kopplingen (i mitt fall 13/19). Anledningen till att jag valde dessa ändå är att de är betydligt större. QDC3 ger mycket flödesrestriktion, vilket QD4 inte gör...

Vet inte om de kan köpas från något ställe i sverige eller åtminstone inom eu för att slippa massiv frakt och införselavgift dock, mina är köpta tillsammans med massa annat från frozencpu.com

Kan i övrigt säga att de fungerar hur bra som helst. Känns som väldigt bra kvalité, mycket lätta att separera och koppla samman och ger INGET spill när man separerar (max 0,2 milliliter enligt spec).

Skrivet av SunQ:

Du har ju flera datorer Det borde väll gå att få en extra dator kyld av det där monstret?
Kanske får pressa den lite mer men ändå få acceptabla temperaturer och enbart ha de två fläktarna igång på dina två datorer.

Njae, har bara en.
Jag tvivlar inte en sekund på att det hade gått bra att göra om behovet fanns dock.
Känns iallafall bra att det finns möjlighet att kyla även NB/SB och fler grafikkort i den jag har om jag skulle vilja.

Permalänk
Medlem

Kreativt bygge, helt klart! Jag kommer nog själv göra något liknande när pumpen i reseratorn ger upp (9 år and counting!). Du har kylningskapacitet där för i alla fall två datorer...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla bygge! Men jag måste fråga, fläktarna blåser eller suger väl in/ut ur bygget för att skapa över- eller undertryck? Om de sitter så att de blåser åt samma håll så borde detta skapa mer en tunnel av luft och inte dra någon direkt luft alls genom flänsarna på kylarna, vilket är den funktion en radiator har.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kreativt bygge, helt klart! Jag kommer nog själv göra något liknande när pumpen i reseratorn ger upp (9 år and counting!). Du har kylningskapacitet där för i alla fall två datorer...

9 år!? Ihärdig grej

Hur är kylningslapaciteten med en reserator? Har själv tittat på en sådan förut men varit rädd för att inte bli nöjd med prestandan.

Skrivet av sCaz:

Det var ett jäkla bygge! Men jag måste fråga, fläktarna blåser eller suger väl in/ut ur bygget för att skapa över- eller undertryck? Om de sitter så att de blåser åt samma håll så borde detta skapa mer en tunnel av luft och inte dra någon direkt luft alls genom flänsarna på kylarna, vilket är den funktion en radiator har.

Alldeles riktigt så blåser de åt motsatt håll. De blåser mot varandra så att det blir övertyck i "radiatortunneln". Det är inget superhögt lufttryck eftersom jag kör med så stora och lågvarviga fläktar, men det är tillräckligt för att man ska känna luften sippra ut genom radiatorerna om man lägger handen emot även på ljudlös fläkthastighet. Att det sitter som det gör för ju också med sig att det blir turbulens inne i skåpet, så flänsarna på pumpen blir effektivare. Det fungerar riktigt bra faktiskt, inga temperaturer att tala om någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedvin:

9 år!? Ihärdig grej

Hur är kylningslapaciteten med en reserator? Har själv tittat på en sådan förut men varit rädd för att inte bli nöjd med prestandan.

Kapaciteten är helt ok, dock blir temperaturerna höga vid långvarig belastning (CPU:n har varit och nosat på 65 grader i sommar) och hög rumstemperatur då den saknar fläktar. Skulle jag slänga in ett andra grafikkort skulle jag behöva lägga till en radiator (med fläktar), osäker på hur stor.

Men det är tyst i datorrummet!

Förddelen är att man har pump, reservoar och radiator i samma enhet.
Nackdelen är att det ytterligare en pryl som måste packas ner och fraktas till eventuella LAN.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

var det inte bättre å bara ha en fläkt i toppen som suger/blåser varmluften uppåt så får du ett naturligt luft flöde genom alla volvo kylare utifrån å in å ut genom toppen.????

EDIT: WDac´s Farfar säger, (VVS ingenjör) en fläkt i toppen som blåser uppåt, då får du naturligt luftflöde och bra genomströmning av luft på kylarna,
Du får cred för lösningen över lag, bara en kommentar på just fläktlösningen du använder.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

var det inte bättre å bara ha en fläkt i toppen som suger/blåser varmluften uppåt så får du ett naturligt luft flöde genom alla volvo kylare utifrån å in å ut genom toppen.????

EDIT: WDac´s Farfar säger, (VVS ingenjör) en fläkt i toppen som blåser uppåt, då får du naturligt luftflöde och bra genomströmning av luft på kylarna,
Du får cred för lösningen över lag, bara en kommentar på just fläktlösningen du använder.

Intressant. Låter absolut som en fungerande lösning, men menar du och farfadern att det skulle bli effektivare med en fläkt i ena änden och en vägg i andra, än med två motriktade fläktar? Det bygger ju på samma princip, att skapa under/övertryck i cylindern med radiatorer, bara det att i min värld blir detta över/undertryck (i detta fall övertryck) större med två fläktar än med en.

Permalänk
Medlem

I med glykol och ställ kylaren utomhus!? =D
I ett par minusgrader bör de ju då gå kallt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

I med glykol och ställ kylaren utomhus!? =D
I ett par minusgrader bör de ju då gå kallt!

Kondens...

Tips för att rengöra skitiga bildelar, lägg eländet i diesel eller kallavfettning. Bra diskmedel som Yes fungerar också om det inte är tjocka lager. Skölj delarna i varmvatten efter avfettningen.

Permalänk
Skrivet av Tedvin:

Intressant. Låter absolut som en fungerande lösning, men menar du och farfadern att det skulle bli effektivare med en fläkt i ena änden och en vägg i andra, än med två motriktade fläktar? Det bygger ju på samma princip, att skapa under/övertryck i cylindern med radiatorer, bara det att i min värld blir detta över/undertryck (i detta fall övertryck) större med två fläktar än med en.

Det bör stämma då kallare luft hämtas från större område än som nu från topp och botten.
Det blir nog en del oönskad turbulens inne i tuben med. Det blir en spiral av luft i mitten som tumlar runt.
Tror du tjänar lite på den naturliga konvektionen med då.

Är ju enkelt att kolla med Prime95 och en testrunda

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

var det inte bättre å bara ha en fläkt i toppen som suger/blåser varmluften uppåt så får du ett naturligt luft flöde genom alla volvo kylare utifrån å in å ut genom toppen.????

EDIT: WDac´s Farfar säger, (VVS ingenjör) en fläkt i toppen som blåser uppåt, då får du naturligt luftflöde och bra genomströmning av luft på kylarna,
Du får cred för lösningen över lag, bara en kommentar på just fläktlösningen du använder.

Skrivet av Hoggaforfan:

Det bör stämma då kallare luft hämtas från större område än som nu från topp och botten.
Det blir nog en del oönskad turbulens inne i tuben med. Det blir en spiral av luft i mitten som tumlar runt.
Tror du tjänar lite på den naturliga konvektionen med då.

Är ju enkelt att kolla med Prime95 och en testrunda

Aha, nu förstår jag tanken med att det blir "naturligt luftflöde", WDac, och det låter väldigt vettigt.
Tack för klargörandet Hoggaforfan, och givetvis kan all turbulens som uppstår inte göra mer än att äta upp lite extra energi, utan nytta. Ska köra några testrundor när jag har tid. Tar ett tag att uppnå balans med 3,5 liter vatten i systemet =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

I med glykol och ställ kylaren utomhus!? =D
I ett par minusgrader bör de ju då gå kallt!

Skrivet av Dunde:

Kondens...

Tips för att rengöra skitiga bildelar, lägg eländet i diesel eller kallavfettning. Bra diskmedel som Yes fungerar också om det inte är tjocka lager. Skölj delarna i varmvatten efter avfettningen.

Precis, inte sugen på att ge mig in på kondensisolering, och tror förövrigt att den tyvärr inte skulle få vara i fred från alla gangstergrannar i stan Skulle ju dock givit riktigt bra effekt om det genomfördes

Där ser man, Dunde, tackar för det inför eventuella framtida projekt!

Permalänk

Grymt ;D

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Ironiskt att den har hamnat under "hetast" bland gallerierna.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N1ghtCrawler:

Ironiskt att den har hamnat under "hetast" bland gallerierna.

Hah! Jo, hade varit mer lämpligt med ett svalt mottagande

Permalänk
Medlem

Tänkte att det känns lite fel att luftflödet stoppas upp av bordsskivan. Kanske kan flytta ut det hela så det blir bättre möjlighet att trycka ut luften eller så? Annars rolig idé!

Permalänk
Medlem

Tror det hade varit mycket bättre kyleffekt om du inte hade gjort hål i botten på möbeln. Så att fläkten ovan trycker in luft i det "slutna" rummet och därmed så passeras luften ut genom radiatorerna.

Bara en liten tanke