Apple lanserar Iphone 5S och 5C

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Och var är NFC stödet?

Vad gör du med NFC?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Äntligen har en riktig Iphone-dödare släppts! Grattis apple

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Lite besviken ikväll. Jag hade hoppats Apple skulle släppa nåt grymt så de gröna laget fick sig en känga så de gjorde något ännu fetare. Då blir alla vinnare. Nu va de ju mest "meh" över kvällen. Själv är jag inbiten i de gröna laget. Skulle aldrig kunna tänka mig en mobil med 4" skärm. Tror min ytterst personliga sweet spot är runt 5,7" (note 3). Skulle jag kliva in på en Apple Store skulle nog folk springa i ren skräck

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Kul att de fokuserar på att göra kameran bättre istället för att kladda på mer megapixlar bara. Annars var det inte mycket nyrtt som kom fram. Allt läcker ju ut nuförtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta någonstans på apples sida där man kan jämföra dom med den vanliga 5an, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

De gjorde något som ingen annan har gjort (tror jag). De gjorde en rejäl widescreen på 5:an så att äntligen t.ex. videos kan fylla ut skärmen helt och hållet. Det är fan bättre än att göra skärmfan större. Vad är det för utveckling med att göra någonting mindre portabelt och mindre smidigt??????

Att de kommer med en "ny" model UTAN 1080p är ju ett skämt?
Vad hjälper widescreen då när det ändå inte är till full nytta i 720p?

Det är ju inte så att 1080p i en mobil är något nytt...

Jag har själv en 1080p skärm i min telefon, klockrent att kolla riktigt HD och även om man kör fjärrskrivbord, vilket jag gör en hel del från jobbet, så får man ju hela skrivbordet hemma i skärmen utan att behöva zooma och dra och knipa de flesta har ju faktiskt 1080p upplösning hemma.

Och sen komma med 64 bitars processor, jaha, än sedan? Behöver man mer än 4GB ram i en mobil? Förmodligen aldrig.
Och appar måste även vara gjorda för 64-bitars CPU, det är ju för tusan knappt några datorprogram för gemene man som är det än

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Om inte mer.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

De gjorde något som ingen annan har gjort (tror jag). De gjorde en rejäl widescreen på 5:an så att äntligen t.ex. videos kan fylla ut skärmen helt och hållet. Det är fan bättre än att göra skärmfan större. Vad är det för utveckling med att göra någonting mindre portabelt och mindre smidigt??????

På androidsidan har man kostat på sig att köra på 16:9 sedan ett bra tag tillbaka. Fast man väntade till dess att man hade en ordentlig skärmstorlek. Där har du också fördelen med att inget skalas när du tittar på 1080P. På Iphone 5 skalas allt ner till en bit under 720P.
Att köra 16:9 på en så liten skärm är inget vidare smart. Att de envisas med att göra telefonen så lång på vardera sida om skärmen förstärker ju detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vilken är det som sitter i den då?

Huawei egna HiSilicon K3V2 SoC som de verkar ha i ett flertal modeller start från 2012, står lite här och där att det är en 64 bitars processor/minne...det är ju direkt ingen som bryt sig något vidare om denna SoC ingående så det finns ju inte så mycket info på nätet. Står bara 64bitar ramminne på Huaweis hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Vad gör du med NFC?

Får iphone det kommer det antagligen komma mängder med nya användningsområden. Men själv kör jag det för att para ihop blåtandsenheter på ett snabbare sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz_88:

http://www.uniquemobiles.com.au/media/catalog/product/cache/1...

tycker 5c påminner lite om lumia 620. Vad tycker ni?

Tycker Lumia 620 ser ut som valfri smartphone med rosa skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Att de kommer med en "ny" model UTAN 1080p är ju ett skämt?
Vad hjälper widescreen då när det ändå inte är till full nytta i 720p?

Det är ju inte så att 1080p i en mobil är något nytt...

Jag har själv en 1080p skärm i min telefon, klockrent att kolla riktigt HD och även om man kör fjärrskrivbord, vilket jag gör en hel del från jobbet, så får man ju hela skrivbordet hemma i skärmen utan att behöva zooma och dra och knipa de flesta har ju faktiskt 1080p upplösning hemma.

Och sen komma med 64 bitars processor, jaha, än sedan? Behöver man mer än 4GB ram i en mobil? Förmodligen aldrig.
Och appar måste även vara gjorda för 64-bitars CPU, det är ju för tusan knappt några datorprogram för gemene man som är det än

Säg mig. Kan du se en enda pixel på en iPhone 5? Nej, därför är det aldrig värt att skaffa en full hd skärm. Och angående processorn så tror jag nog alla mobilers prestanda och sånt är helt gjorda för att optimera sig för mobilens programvara.
När det gäller 5S processor så kanske den är nödvändig för iOS7 och dess programvaror (dessutom tror jag utvecklare uppskattar processorn med), eller så är det förmodligen bara överflöd för att det ska se bra ut, med tanke på vad du sa om datorprogramen.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Sovit under en sten eller? Note är det minsta man kan tänka sig - 4" är så 2012...

Snälla, kom ihåg att inte alla inte anser samma sak. En stor mobil är enligt mig för opratiskt för att kallas mobil. Har en Lumia 925 just nu och måste erkänna själv att den är för stor, dock är 3,5" för litet. Tror min sweetspot kan ligga i 4,2-4,3". Värt att notera är då att jag anser att jag har extremt stora händer och klumpiga fingrar.

Men nej, Note är påtock för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Huawei egna HiSilicon K3V2 SoC som de verkar ha i ett flertal modeller start från 2012, står lite här och där att det är en 64 bitars processor/minne...det är ju direkt ingen som bryt sig något vidare om denna SoC ingående så det finns ju inte så mycket info på nätet. Står bara 64bitar ramminne på Huaweis hemsida.

Känns lite tveksamt.. Då den är baserad på ARMv7 så bör den vara 32-bit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på en 64bits processor och en 32? Googlade, men kom inte så långt på det...
Tack för svar!

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

4 tum skärm haha de följer verkligen inte med tekniken.

Tum har ingenting med utvecklingen av teknik att göra,
storleken har med personliga preferenser att göra och inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Känns lite tveksamt.. Då den är baserad på ARMv7 så bör den vara 32-bit.

Såg det med, det var därför jag tog en tid att söka lite mer utan direkta hitta konkreta bevis eller resultat... Så jag antar att jag får svälja min stolthet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Snälla, det är Australiensisk dollar...

Ja och det blir billigare med austrilenska dollar än Us dollar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

Säg mig. Kan du se en enda pixel på en iPhone 5? Nej, därför är det aldrig värt att skaffa en full hd skärm. Och angående processorn så tror jag nog alla mobilers prestanda och sånt är helt gjorda för att optimera sig för mobilens programvara.
När det gäller 5S processor så kanske den är nödvändig för iOS7 och dess programvaror (dessutom tror jag utvecklare uppskattar processorn med), eller så är det förmodligen bara överflöd för att det ska se bra ut, med tanke på vad du sa om datorprogramen.

Fortfarande värt om man läser, det är rätt skönt att med en modern android-telefon få plats med nästan 3 gånger så mycket text i rätt upplösning. Även om man inte ser individuella pixlar i bilder osv så påverkar det när man läser.

EDIT: Sedan vet jag inte att det är bra att försvara en nackdel (lägre upplösning) med en annan (mindre skärm). Allra helst när PPI:n fortfarande är sämre.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att så många klankar ner på det faktum att den har 64bit.
Det är ju en utveckling i rätt riktning, även om behovet inte finns just idag så kommer det finnas i framtiden. Att redan idag implementera det i telefonen och ios7 känns ju bättre än att köra på 32bits till det flaskhalsar och få en sämre övergång både för hårdvara och mjukvara.

Det är ett steg framåt, inte bakåt som vissa på någon sätt försöker få det till.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Ja, men det var väl inte det han sa eller? Vad är poängen med 64-bit processor, prestandaskillnaden är oftast (inte alltid) försumbar. Den stora grejen med 64-bitars processorer har vari möjligheten att adressera mer än 4GB RAM. Ska du adressera mindre än 4GB så är 64-bit ganska överflödigt.

Prestandaskillnaden mellan 32-bitars och 64-bitars är ofta väldigt liten, men 32-bitars är typiskt snabbare!

Men precis som när x86 gick till 64-bitars så får ARM en rad generella förbättringar / fixar till tidigare designmissar. För ARMs del finns bl.a. förbättringarna i hur man måste implementera s.k. sequential consistency, något som är väldigt dyrt både för läsning och skrivning på Aarch32 (och även på PowerPC/POWER). Att skrivning är dyrt går nog inte att komma ifrån (det är det på alla CPU-arkitekturer), men läsning är långt vanligare och det är billigt att utföra på bl.a. x86, x86_64, SPARC och på pappret även för Aarch64 (==64-bitars ARM).

Det trista för Apple är att ingen applikation kommer använda Arch64 innan de explicit kompilerats om för den arkitekturen (och då inte längre fungerar på tidigare iPhones). Så det kommer nog ta ganska lång tid innan Aarch64 börjar användas i någon större utsträckning på iOS, att man nu lägger till det men ändå stannar på 2GB RAM är nog för att man inser att 64-bitars enheter måste vara normen på iOS innan det tar fart med 64-bitars program.

Här har Android en enorm fördel. Alla applikationer som är skrivna mot Dalvik fungerar ju redan på Aarch32, MIPS32 och x86. Applikationerna kommer även fungera och dra nytta av Aarch64 och x86_64 så fort sådana systemkretsar letar sig ut på marknaden. Android har också större nytta av mycket RAM jämfört med iOS då kostnaden för automatiskt skräpsamling (GC) minskar ju mer RAM man kan låta en applikation använda innan man triggar en GC-runda (Java program som är minnesintensiva kan lätt vara 10x snabbare på 64-bitars system där JVM:en kan använda många GB RAM jämfört med 32-bitars system där normalstorlek på heap:en är 512MB och maxstorlek är 1.5-3GB beroende på OS).

I iOS använde man sig av automatic reference counting (ARC), vilket normalt sett är en fördel jämfört med GC i internaktiva program då det kräver mindre resurser och är deterministiskt. Nackdelen är att referensräkning och multicore-programmering inte riktigt är optimalt, här är GC definitivt att föredra. Så om/när telefoner/pekplattor blir riktigt CPU-starka, med massor med RAM och många CPU-kärnor så har Android en fördel över iOS. Men idag är nog iOS rent tekniskt en bättre design givet existerande HW, men skillnaden är hårfin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

apple lyckades igen, kan inte vänta o lägga vantarna på nya telefonen. ja e så taggad att jag kommer och vara uppe hela natten o skratta, vilket jävla skämt. äntligen en iphone dödare lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Behöver vi mer än 4GB ram i en mobil? Förmodligen aldrig.

Nej, vi behöver absolut inte mer än 640kb av RAM i stationära datorer heller?
Finns en anledning att de skapade ipv4 så det fanns 4,294,967,296 möjliga adresser, de ville framtidssäkra, även om de trodde att det aldrig skulle slå i taket. Men likt förb****t så är de påväg/har tagit slut. 4MILJARDER

Så snälla, säg aldrig, aldrig, i ett sådant sammanhang. Tack. Sov gott

I övrigt så känns 5C en telefon för den kinesiska/asiatiska marknaden. "Billigare", färgigare. Tror det kan locka många, de har trotts allt en kultur med mer färger än vad vi västlänningar har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini_rappen:

Tycker att 5C känns lite fel för varumärket Apple, man kommer se ut som en som vill ha en iPhone men som inte har råd med det.

Helt rätt, det enda jag tycker Apple gör riktigt bra (läst gjort riktigt bra) är att ta hand om sitt varumärke iPhone och få det till mer eller mindre en statussymbol bland många. Med en billig plastvariant tror jag definitivt att det välförtjänta ryktet att iPhone är ordentlig kvalité kan ta sig en smäll. Det känns som fel väg att gå om de vill ha kvar sin position. Men de lär ju tjäna pengar på det och då är det väl inget att tänka på för dem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag ser inte någon stor skillnad mellan 5 och 5S ...
:facepalm:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

4 tum skärm haha de följer verkligen inte med tekniken.

4 tum är verkligen tillräckligt. Jag har just nu en Samsung S4:a och nog för att det är en bra telefon, men det är en rejäl lagårdsvägg att gå runt med i fickan.
Min favorit av de tre smartphones jag har är fortfarande min gamla Xperia Ray på grund av dess storlek. Mycket kräm i litet paket.

Om jag kunde få en S2:a med samma teknik som en S4:a skulle jag köpa direkt. Fast jag är väl en av de få som gillar smidiga telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Grymt nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

4 tum är verkligen tillräckligt. Jag har just nu en Samsung S4:a och nog för att det är en bra telefon, men det är en rejäl lagårdsvägg att gå runt med i fickan.
Min favorit av de tre smartphones jag har är fortfarande min gamla Xperia Ray på grund av dess storlek. Mycket kräm i litet paket.

Om jag kunde få en S2:a med samma teknik som en S4:a skulle jag köpa direkt. Fast jag är väl en av de få som gillar smidiga telefoner.

Min S4 ligger då inte sämre i fickan än min S2, inga problem att ha den i handen heller. Klär väl mig inte i onödigt tighta kläder men vem gör det? Hade S2 och S4 utan problem i samma ficka samtidigt i ett par veckor dessutom.