Känner ni någonsin att hjärnan blir överbelastad av alla möjligheter?

Permalänk

Känner ni någonsin att hjärnan blir överbelastad av alla möjligheter?

Det finns så otroligt många programmeringsspråk, 3D-program, web-utvecklingstekniker, samplers, musikprogram m.m. och ännu fler källor på internet där man kan lära sig samtliga på nolltid, är det någon mer än jag som får brain-freeze ibland och inte skapar någonting, pga det finns alldeles för många möjligheter?

Börjar jag på ett projekt jag verkligen brinner för (t ex programmering) så kan det efter bara några veckor övergå till att jag sitter och försöker få in ett perfekt gitarrljud till en inspelning, eller skapar en 3D-modell av något helt annat än det jag började med.

Det räcker med att jag kan se en genomgång av någon ny (för mig) teknik eller en ny funktion i ett programmeringsspråk för att jag ska börja gräva ner mig i det och glömma vad jag precis höll på med på annat håll.

Är det någon slags ADHD jag har? För jag har definitivt inga sådana drag annars

Visst är det kul att lära sig nya saker hela tiden, men vore kul om lite fler personliga projekt blev klara!

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Jo jag känner igen mig i det, problematiken är att det mesta där ute är intressant (iaf för mig) och det gör att man lätt kastar sig in i sak efter sak men något jag märkt funkar ganska bra är att försöka balansera det genom att "tvinga" sig själv och göra flera saker samtidigt. Det jag får ut genom detta är att jag kan rotera flera saker samtidigt och försöka kombinera intressena samt att tar man det lite lugnare så tappar man inte glöden lika lätt även om det inte brinner lika varmt heller.

Tror inte det är ADHD utan snarare en viss understimulering man försöker fylla ut, iaf för min del då jag inte har svårt att sitta och koncentrera mig på en uppgift men folk vill gärna sätta bokstäver på allt idag. Det är lite som hundar som t.ex. jagar bilar, skäller mycket eller allmänt är rastlösa, de har inte ADHD utan i 99% av fallen är det bara brist på att vara ute och gå pga en lat husse/matte och problemet försvinner när de får bättre stimulering.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Tror det är en vanesak, har man jobbat ett par år i branschen så får man in ett bra arbetsmönster.
Det är speciellt viktigt i stora projekt, just nu sitter jag tex i ett projekt där jag jobbar i .NET och den andra delen av projektet är i z/OS. Om jag väntade in z/OS gänget skulle inget bli gjort så man får i princip jobba runt det och försöka skriva sin kod så generell att den med största sannolikt kommer fungera när den väl pratar med stordatorn på riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nog mer att göra med vilka motivationer man har. Blir man betald för att göra X, då gör man väl X hela tiden kan jag tänka mig. Grejen är väl att du letar efter något som ger resultat i form av pengar. Så länge inte det uppfylls så letar du vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheTriumpH:

Det finns så otroligt många programmeringsspråk, 3D-program, web-utvecklingstekniker, samplers, musikprogram m.m. och ännu fler källor på internet där man kan lära sig samtliga på nolltid, är det någon mer än jag som får brain-freeze ibland och inte skapar någonting, pga det finns alldeles för många möjligheter?

Börjar jag på ett projekt jag verkligen brinner för (t ex programmering) så kan det efter bara några veckor övergå till att jag sitter och försöker få in ett perfekt gitarrljud till en inspelning, eller skapar en 3D-modell av något helt annat än det jag började med.

Det räcker med att jag kan se en genomgång av någon ny (för mig) teknik eller en ny funktion i ett programmeringsspråk för att jag ska börja gräva ner mig i det och glömma vad jag precis höll på med på annat håll.

Är det någon slags ADHD jag har? För jag har definitivt inga sådana drag annars

Visst är det kul att lära sig nya saker hela tiden, men vore kul om lite fler personliga projekt blev klara!

Det där var en perfekt beskrivning av hur jag känner mig. Dygnet är alldeles för kort för mig... jag skulle behöva ett dygn på minst 48h.

Permalänk
Medlem

Förstår exakt hur du menar, finns så mycket som är intressant och roande att göra både på sin fritid och som man skulle tycka vara kul att jobba inom. Började precis på gymnasium och hoppas att det ska kunna hjälpa mig att prova på lite allt möjligt för att sedan kunna bestämma mig för vad jag verkligen vill jobba med under resten av mitt liv.

För som det är just nu så tycker jag i stort sett allting som går att lära sig är intressant, ena stunden kan jag sitta och filma & redigera videos i olika program och ibland redigera och skapa egna bilder i Photoshop och ibland får jag för mig att jag ska lära mig göra hemsidor eller programmera spel och olika sorters program och vissa tillfällen vill jag hålla på med hårdvara.

"Problemet" just nu är väl att jag har väldigt lätt för att lära mig grunderna snabbt om jag verkligen vill och det är väl där det brukar stanna för sen vill jag försöka lära mig något annat... :s

Permalänk

En sak som liknar det du beskriver som jag känner är att när jag spelar GTA så finns det så sjukt mycket att göra och undersöka/upptäcka att jag liksom inte vet vad jag ska göra och det slutar ibland med att jag bara kör runt i en bil och gör ingenting.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Du är verkligen inte ensam! Jag kommer på mig själv att njuta mer av att planera, förstå och hitta smarta lösningar/kombinationer än att faktiskt genomföra planen fullt ut. När jag har ett fungerande koncept så är jag på något sätt nöjd - utmaningen försvinner. Gissar att du, som jag, är logisk och estet. En ganska ovanlig kombination.

På senare år har jag kommit till insikten att det är roligare, och ger mycket mer, att samarbeta - men det är inte lätt att hitta person(er) på samma våglängd.

Själv fick många ahaa-stunder efter att ha gjort ett enkelt personlighetstest och googlat på min "bokstavskombination".
Kanske har du samma nöje framför dig!

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Permalänk
Skrivet av MrSir:

Har nog mer att göra med vilka motivationer man har. Blir man betald för att göra X, då gör man väl X hela tiden kan jag tänka mig. Grejen är väl att du letar efter något som ger resultat i form av pengar. Så länge inte det uppfylls så letar du vidare.

För mig är faktiskt inte motivationen alls pengar, jag jobbar sedan flera år och har ett jobb som både är stimulerande och ger helt okej betalt (programmerare), men fritiden fylls ändå av att vilja lära mig nya/helt andra saker. Bara inom programmeringen finns extremt mycket olika möjligheter.
Även om jag dagtid jobbar som programmerare så kan jag bli sugen på att göra egna helt annorlunda personliga projekt på fritiden, eller hålla på med t ex mer elektronik, modellera i 3D eller läsa om fysik.

Skrivet av batman:

För som det är just nu så tycker jag i stort sett allting som går att lära sig är intressant, ena stunden kan jag sitta och filma & redigera videos i olika program och ibland redigera och skapa egna bilder i Photoshop och ibland får jag för mig att jag ska lära mig göra hemsidor eller programmera spel och olika sorters program och vissa tillfällen vill jag hålla på med hårdvara.

"Problemet" just nu är väl att jag har väldigt lätt för att lära mig grunderna snabbt om jag verkligen vill och det är väl där det brukar stanna för sen vill jag försöka lära mig något annat... :s

Skönt att höra att fler "lider" av det här

Skrivet av Chrillo7:

Du är verkligen inte ensam! Jag kommer på mig själv att njuta mer av att planera, förstå och hitta smarta lösningar/kombinationer än att faktiskt genomföra planen fullt ut. När jag har ett fungerande koncept så är jag på något sätt nöjd - utmaningen försvinner. Gissar att du, som jag, är logisk och estet. En ganska ovanlig kombination.

På senare år har jag kommit till insikten att det är roligare, och ger mycket mer, att samarbeta - men det är inte lätt att hitta person(er) på samma våglängd.

Själv fick många ahaa-stunder efter att ha gjort ett enkelt personlighetstest och googlat på min "bokstavskombination".
Kanske har du samma nöje framför dig!

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Det där kan jag känna igen, att själva planeringen, problemlösningen och förarbetet ger lite mer än själva utförandet. Tål att tänkas mer på, har inte sett på det så innan. Ska kolla länken, men har lite svårt för online-tester

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Jodå, känner väl igen mig i detta. Dygnet är alldeles för kort för att man ska hinna göra/testa/utforska/lära sig allt man kommer att tänka på.

Det vore skönt om man inte behövde sömn.

Visa signatur