Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja, eller så skaffar man ett tangentbord med en powerknapp på, som du kan konfigurera att göra vad du vill viloläge eller avstängning. Sådana tangentbord finns det gott om.

Ja, det går ju, men där har du istället problemet att tangentbordet i sig är så mycket mer än bara programmerbara knappar.

Jag har fastnat rejält för Logitech's "Ultra-x flat" och de finns tyvärr inte med power-knapp, och jag har inte hittat något liknande som har powerknapp. Annars är jag gärna så lite som möjligt och pillar på den fysiska burken. Jag startat t. ex datorn med ctrl+esc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

21. Färre omstarter
Färre omstarter tack vare förbättrade Windows Update policys. Det har man löst genom att konsolidera alla omstarter och synkronisera detta med säkerhetsuppdateringarna som släpps den andra tisdagen i varje månad. Det innebär att din PC endast kommer startas om när säkerhetsuppdateringar är installerade och kräver en omstart. Med denna policy spelar det ingen roll när vanliga uppdateringar som kräver en omstart släpps, eftersom att dessa omstarter kommer vänta till den där tisdagen varje månad. Denna förenkling innebär tre saker, det håller systemet säkert, minskar omstarter och gör omstarter mer förutsägbara.

Meddelanden om väntande omstarter har förbättrats genom att diskret lägga sig i inloggningsfönstret. Meddelandet ligger där i tre dagar tills dess att datorn startas om. Utöver meddelandet i inloggningsfönstret ändras "Starta om" till "Uppdatera och starta om". Dag två och tre ändras dessutom "Stäng av" till "Uppdatera och stäng av". Om ingen omstart har skett efter tre dagar kommer du att få 15 minuter på dig att göra så. Om du inte är vid din dator (den är låst), om du har applikationer som är igång i bakgrunden eller om det finns potentiellt osparad data skjuter WU upp den automatiska omstarten till nästan gång du sätter dig vid datorn och loggar in. Efter inloggning kommer du att bli ombedd att spara ditt arbete och maskinen startas om efter 15 minuter.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/14/minimizing-rest...

Enkelt uttryckt syftar det på att omstarter konsolideras, alltså befästs och förstärks, i meningen du helst inte ska dra på en omstart för länge, eller hur? Ordvalet är lite förvirrande, eftersom du valt rubriken "Färre omstarter", men där förklaringen egentligen går ut på att Microsoft lagt till påminnande funktion för att konsolidera användarens beslut att starta om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Enkelt uttryckt syftar det på att omstarter konsolideras, alltså befästs och förstärks, i meningen du helst inte ska dra på en omstart för länge, eller hur? Ordvalet är lite förvirrande, eftersom du valt rubriken "Färre omstarter", men där förklaringen egentligen går ut på att Microsoft lagt till påminnande funktion för att konsolidera användarens beslut att starta om.

Jag har skrivit om den punkten någon gång då det inte är helt lätt att beskriva på ett enkelt sätt.

Det är en svår balansgång, då Microsoft självklart vill att alla ska vara uppdaterade så tidigt som möjligt men samtidigt ej bli störda eller förlora data.

Säkerhetsuppdateringar är den enda sortens uppdatering som kan tvinga till sig en omstart i Windows 8, därför blir det färre omstarter. Så var det inte i Windows 7, där datorn som standard dessutom startades om hej vilt om du inte satt och övervakade den kl 03:00 på natten vilket innebar att många förlorade viktiga arbeten.

Det finns väldigt bra beskrivet i länken. Angående hur Windows 7 fungerar:

"Allowing restarts to occur without user interaction has helped us to rapidly update a major portion of the Windows ecosystem with critical updates. On average, within a week of releasing a critical update, 90% of PCs have installed the update (see Figure1). On the other hand, this behavior of automatic restarts has some unintended consequences for the user. Restarts can occur without notice, and might occur monthly or even more often if there is an out-of-band update. This unpredictability can potentially result in loss of user data. Most of our automatic installs and the subsequent restarts happen at 3 AM, when users are not around to save any important work. We have heard a lot of painful stories of users coming back to their PCs in the morning to find that a restart occurred, and that some important data was lost. In other cases, the user doesn’t lose data, but needs to restart a job that they were in the middle of (for example, a long copy job)."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har skrivit om den punkten någon gång då det inte är helt lätt att beskriva på ett enkelt sätt.

Det är en svår balansgång, då Microsoft självklart vill att alla ska vara uppdaterade så tidigt som möjligt men samtidigt ej bli störda eller förlora data.

Säkerhetsuppdateringar är den enda sortens uppdatering som kan tvinga till sig en omstart i Windows 8, därför blir det färre omstarter. Så var det inte i Windows 7, där datorn som standard dessutom startades om hej vilt om du inte satt och övervakade den kl 03:00 på natten vilket innebar att många förlorade viktiga arbeten.

Jag har kört Win 7 sedan RC och aldrig har den startat om sig själv, kanske beror det på att jag stängt av alla onödiga services, då bla. automatic updates. Lätt som en plätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Jag har kört Win 7 sedan RC och aldrig har den startat om sig själv, kanske beror det på att jag stängt av alla onödiga services, då bla. automatic updates. Lätt som en plätt.

Oj, så jag är alltså inte ensam? Trodde bara mitt Windows 7 fungerade efter jag läst lite i denna tråden.

Cred till strejf att han ännu håller igång tråden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo powerknappen är nog inte det vanligaste på en bärbar, där stänger de flesta locket. Däremot på en tablet och telefon är nog powerknappen vanligast.

Och elefanter kan inte flyga... Men det har inte heller med saken jag skrev att göra.. Vad har mobiltelefoner med detta att göra? Jag pratar fortfarande om ett operativsystem som används på min stationära dator.

Citat:

Det där du pratar om finns redan som en punkt bland förbättringarna, kolla punkt 21. Om du har startmenyersättare och så vidare, dvs inte standard Windows gränssnitt förstår jag om du får problem då meddelandet för omstart ligger i inloggningsskärmen vilket du troligtvis inte kommer åt.

21. Färre omstarter
Färre omstarter tack vare förbättrade Windows Update policys. Det har man löst genom att konsolidera alla omstarter och synkronisera detta med säkerhetsuppdateringarna som släpps den andra tisdagen i varje månad. Det innebär att din PC endast kommer startas om när säkerhetsuppdateringar är installerade och kräver en omstart. Med denna policy spelar det ingen roll när vanliga uppdateringar som kräver en omstart släpps, eftersom att dessa omstarter kommer vänta till den där tisdagen varje månad. Denna förenkling innebär tre saker, det håller systemet säkert, minskar omstarter och gör omstarter mer förutsägbara.

Meddelanden om väntande omstarter har förbättrats genom att diskret lägga sig i inloggningsfönstret. Meddelandet ligger där i tre dagar tills dess att datorn startas om. Utöver meddelandet i inloggningsfönstret ändras "Starta om" till "Uppdatera och starta om". Dag två och tre ändras dessutom "Stäng av" till "Uppdatera och stäng av". Om ingen omstart har skett efter tre dagar kommer du att få 15 minuter på dig att göra så. Om du inte är vid din dator (den är låst), om du har applikationer som är igång i bakgrunden eller om det finns potentiellt osparad data skjuter WU upp den automatiska omstarten till nästan gång du sätter dig vid datorn och loggar in. Efter inloggning kommer du att bli ombedd att spara ditt arbete och maskinen startas om efter 15 minuter.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/14/minimizing-rest...

Heeeeell no! Datorn startades om mitt i natten och jag kan lova att jag hade "osparad data".. Dock inte osparade filer. Men Microsoft kanske har en uppfattning om hur jag använder (eller inte använder rättare sagt) min dator också... Jag loggar för övrigt inte ut från min dator när jag lämnar den.

Jag förstår tanken med tvingade omstarter och kan i vissa fall tycka att den är bra OM den fungerar. Men jag vill, som avancerad användare, ha möjligheten att inaktivera denna funktion eftersom den uppenbarligen är trasig för mig.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men jag vill gärna veta varför 8.1 inte kommer genom Windows Update?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alteam:

Kanske lite OT men jag vill gärna veta varför 8.1 inte kommer genom Windows Update?

Jag vet inte hur länge det kommer att ta att uppgradera i medel, men om det skulle komma en sån tvingad uppstart och sedan ta den vanliga uppgraderingstiden på 2-30 timmar så riskerar nog en del att bli besvikna om de inte kan använda datorn under den tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Så bra är Windows 8.1, speciellt kul att läsa Mikael Nyströms kommentarer:

http://www.idg.se/2.1085/1.523318/windows-81--ar-det-antligen...

"Windows 8.1 kommer bäst till sin rätt på en pekskärm, men även på en traditionell dator känns det rappare och mer integrerat än den tidigare versionen så vi ger därför Windows 8.1 relativt höga betyg."

Betyg 78 av 100.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag gillar sammanfattningen. Jag tycker allt med Windows 8 är bättre. Startskärmen har jag aldrig använt med en muspekare. Eller jo, jag försökte, men den var helt oanvändbar för det jag gör. Den var så jävla dålig att jag fick lära mig att starta program med tangentbordet i stället, dvs att söka. Och nu känns det så jävla mycket bättre än någonsin när jag börjat med det.

Så ... fastän jag 'älskar win8, så är startskärmen anus.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kelthar:

Jag gillar sammanfattningen. Jag tycker allt med Windows 8 är bättre. Startskärmen har jag aldrig använt med en muspekare. Eller jo, jag försökte, men den var helt oanvändbar för det jag gör. Den var så jävla dålig att jag fick lära mig att starta program med tangentbordet i stället, dvs att söka. Och nu känns det så jävla mycket bättre än någonsin när jag börjat med det.

Så ... fastän jag 'älskar win8, så är startskärmen anus.

Intressant slutsats att allt är bättre men vissa delar är oanvändbara och anus

Själv tycker jag söken är totala värdelös för att hitta program när man har många installerade, jag minns var de är placerade mer än vad de heter och saknar multipla skrivbord så man kan växla smidigt på det sätt som linux.
Jag har också väldigt svårt för "Bingsök" direkt i os et, det är en klar försämring i 8.1 medan det är en förbättring att de slopade kategorierna för lokal sökning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Intressant slutsats att allt är bättre men vissa delar är oanvändbara och anus

Själv tycker jag söken är totala värdelös för att hitta program när man har många installerade, jag minns var de är placerade mer än vad de heter och saknar multipla skrivbord så man kan växla smidigt på det sätt som linux.
Jag har också väldigt svårt för "Bingsök" direkt i os et, det är en klar försämring i 8.1 medan det är en förbättring att de slopade kategorierna för lokal sökning.

Som sagts tidigare, om du inte gillar Bingsökningen (jag tycker att den är bra) så kan du stänga av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Jo men det är förvalt så, det är en del lustiga förval som är dåliga, metrobildvisaren som ej går att komma ur på nått uppenbart sätt utan att googla på hur är nog det värsta och förmodligen en sak som direkt får folk att ogilla 8an.
Microsoft har bommat såna detaljer eller medvetet struntat i dem och det suger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej Strejf.

När blir 8.1 nedladdningsbar?

Sen en till fråga:

64. Windows 8.1 Uppdaterade och nya appar
De inbyggda apparna blir uppdaterade, exempelvis får fotoappen redigeringsmöjligheter. Musikappen har omdesignats fullständigt. Nya appar introduceras också, . Det går nu att att visa många appar samtidigt på skärmen. Skype kommer förinstallerat i Windows 8.1 och ersätter meddelande-appen.

Nuvarande W8 Skype är fungerar verkligen otroligt dåligt och saknar större delen av de funktioner som Desktop versionen har. Är W8.1 Skype bättre?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Hej Strejf.

När blir 8.1 nedladdningsbar?

Sen en till fråga:

64. Windows 8.1 Uppdaterade och nya appar
De inbyggda apparna blir uppdaterade, exempelvis får fotoappen redigeringsmöjligheter. Musikappen har omdesignats fullständigt. Nya appar introduceras också, . Det går nu att att visa många appar samtidigt på skärmen. Skype kommer förinstallerat i Windows 8.1 och ersätter meddelande-appen.

Nuvarande W8 Skype är fungerar verkligen otroligt dåligt och saknar större delen av de funktioner som Desktop versionen har. Är W8.1 Skype bättre?

Den 18e blir den nedladdningsbar. Jag vet inte hur Skype i 8.1 är bättre men den uppdateras väl hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den 18e blir den nedladdningsbar. Jag vet inte hur Skype i 8.1 är bättre men den uppdateras väl hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Imorgon alltså?

Okej, får ge det en ny chans när 8.1 är tillgängligt.

Läste någonstans att det rekommenderas att göra en nyinstallation istället för uppgradering. Vad rekommenderar du?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Imorgon alltså?

Okej, får ge det en ny chans när 8.1 är tillgängligt.

Läste någonstans att det rekommenderas att göra en nyinstallation istället för uppgradering. Vad rekommenderar du?

Jag testade göra en upgradering med den läkta verisionen. Gick jättebra Se bara till att köra en diskrenssning efteråt och klicka i så att den ar bort gammla systemfiler.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag testade göra en upgradering med den läkta verisionen. Gick jättebra Se bara till att köra en diskrenssning efteråt och klicka i så att den ar bort gammla systemfiler.

Roger that

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Imorgon alltså?

Okej, får ge det en ny chans när 8.1 är tillgängligt.

Läste någonstans att det rekommenderas att göra en nyinstallation istället för uppgradering. Vad rekommenderar du?

Nä oktober. Sorry att jag inte skrev ut det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä oktober. Sorry att jag inte skrev ut det.

Meh, vad det drar ut på tiden :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mocka , det går att ladda ner idag ifrån MSDN eller Dreamspark. Technet också för den delen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan någon sammanfatta vad som är nytt i 8.1 från 8? Har inte tid att kolla igenom 4000 inlägg

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zer0x:

Kan någon sammanfatta vad som är nytt i 8.1 från 8? Har inte tid att kolla igenom 4000 inlägg

Det räcker att du kollar det första inlägget. Scrolla ner en bit till punkt 60.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Kör 8.1 RTM på min sekundära dator nu. Fortfarande obrukbart i professionella sammanhang enligt mig. Och mycket 8.0 buggar kvar som fortfarande inte är fixade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det räcker att du kollar det första inlägget. Scrolla ner en bit till punkt 60.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt många intressanta saker alltså, bortsett från prestandaökningar och bättre kompabilitet med äldre program. Att startmenyn inte ens finns som tillval är tråkigt imo. Får försöka få ordning på Start8 igen :/

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zer0x:

Inte särskilt många intressanta saker alltså, bortsett från prestandaökningar och bättre kompabilitet med äldre program. Att startmenyn inte ens finns som tillval är tråkigt imo. Får försöka få ordning på Start8 igen :/

Det beror lite på vad man har haft för problem i Windows 8. Tyckte man att startskärmen inte gick att konfigurera tillräckligt eller att det var svårt att hitta alla sina program så är ju det bättre i Windows 8.1. Sen får vi inte glömma att 8.1 är gratis för alla som har Windows 8 och att det har gjorts på bara ett år, så man kan nog inte räkna med en miljon nya funktioner. Dessutom har jag varit lite dålig på att uppdatera listan och jag har även slagit i taket för hur mycket ett inlägg kan innehålla.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Kör 8.1 RTM på min sekundära dator nu. Fortfarande obrukbart i professionella sammanhang enligt mig. Och mycket 8.0 buggar kvar som fortfarande inte är fixade.

professionella sammanhang? jobbar med min win 8.1 dator varje dag utan några problem alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

professionella sammanhang? jobbar med min win 8.1 dator varje dag utan några problem alls.

Kör du mycket App-V, Hyper-V, Virtual SAN, iSCSI och så?

Permalänk

Kan någon bekräfta att 8.1 inte innehåller startmenyn - bara en knapp som byter till den gamla avskydda startskärmen med sina märkliga pastellfärgade fyrkanter i fullskärm?

Är det ett April-skämt?

Jag trodde det när jag läste att MS inte lyssnat alls på den skoningslösa kritik man fått för W8. Det är lite Nokia-känsla man får, enorm envishet att satsa på något som ingen vill ha, arrogans och kraftigt sjunkande försäljningssiffror, eller hur?

Det besynnerliga är ju att de flesta klagomålen handlat om två saker:

- avsaknad av startmenyn gör folk förbannade, man hittar ju inte längre!
- ett otydligt, tråkigt GUI. Aero eller ej borde SJÄLVKLART vara ett VAL för den som betalar, dvs kunden.

I allt annat har jag bara hört positivt om W8 (bortsett från en del trassel med Windows Update), så egentligen är det ju inte så mycket att fixa för MS för att få en dundersuccé -- så varför in i glödheta helvete gör man inte det då ???????????

Är det någon löjlig prestigesak på ledningsnivå (sandlådenivå), eller vad är det frågan om???

Classic shell finns ju, tacka gudarna! Och W7 på nysålda datorer verkar ha fått en renässans av W8. Undrar varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Kör du mycket App-V, Hyper-V, Virtual SAN, iSCSI och så?

Kör Hyper-V varje dag, Server och klienter har jag där generation 2. App-V deployment med CM 2012 R2 OSD osv osv, dock inget SAN och iSCSI , fungerar dåligt eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200