Extremt grynig grafik på GTA V?

Permalänk

Extremt grynig grafik på GTA V?

Hej!

Upplever att grafiken på GTA V (PS3) är extremt grynig och pixel-aktig. Saker på nära håll är väldigt snyggt men t.ex. bilar längre fram i trafiken är bara stora pixelkorn, samma sak med kanter på hus och sådant som är framför en. Skall det vara såhär eller?
har testat 2 olika skärmar samt 2 olika HDMI kablar. Även testat att sänka inställningar på PS3 till 720p. Det har inte hjälpt. Min polare tycker samma sak på hans TV, och han är van vid att spela konsolspel (jag själv är pcgamer igentligen.) Kan tillägga att ingen av oss har skräpskärmar eller så.

Någon annan som upplevt samma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Välkommen till konsolernas förlovade land!
Det är såhär det är när man spelar ett open world-spel på 8 år gammal hårdvara helt enkelt.

Skriv på här och håll tummarna: http://www.change.org/en-CA/petitions/rockstar-release-gta-v-...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Du svarar på din egen fråga - du är PC-spelare.

Texturupplösning, view distance och LoD distance är det som verkar ryka först i konsolspel. Jag vågar lova att det inte är något fel, utan det du upplever är 7 år gammal hårdvara som gör sitt bästa.

Permalänk

Har dock aldrig upplevt det såhär illa! Spelade precis igenom Last of Us men tyckte inte det var i närheten så illa.. Plus att min kompis som aldrig varit PC-Gamer tyckte samma som jag. Menmen, det ska la vara såhär då.. trist!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av epetersson:

Har dock aldrig upplevt det såhär illa! Spelade precis igenom Last of Us men tyckte inte det var i närheten så illa.. Plus att min kompis som aldrig varit PC-Gamer tyckte samma som jag. Menmen, det ska la vara såhär då.. trist!

Skickades från m.sweclockers.com

Last of Us är ju typ den snyggaste titeln som någonsin släppts till ps3 så inte konstigt att du blir missnöjd

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Last of us är dessutom ett korridorspel utan ngn vidare drawdistance, AI eller massa fordon och annat som rör sig så då kan man fläska på mer med grafiken.

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte vara grynigare än GTA IV för då måste det vara nåt fel. På Xboxen tycker då jag GTA V ser betydligt bättre ut än GTA IV å definitivt mindre grynigt.

Vet inte om jag vill lägga upp den bild jag har från GTA V(Xbox) då den är från ett mission, visst det är ett av dom första men ändå.

GTA IV PS3.

GTA IV Xbox 360

EDIT: Lägger upp det jag har från GTA V på Xbox, betydligt mindre grynig än GTA IV.
EDIT 2: bytt ut mission screen mot ett par free roam screens.

GTA V Xbox 360.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag upplever inte alls grafiken som så dålig. O.o Spelar på XBOX 360 och en 42" HD-tv... inställningen är 1080p i boxen. Och ändå så spelar jag iallafall lite till o från på datorn... så det är inte enbart "dåliga" konsolspel för mig.

Detta är väldigt subjektivt.

Vissa tycker detta är det absolut snyggaste de har sett samtidigt som vissa tycker precis tvärtom.

Som med allt annat som ska förklaras bort med att det är subjektivt så spelar förstås synfel, trångsynthet, egen-ägande-prestige och vad man är van roll. Man får väl iallafall hoppas att man på 10 år(?) lyckats komma på några tricks för att kunna utnyttja lite större texturer och lattja med lite tricks för att få det att se bra ut. Vad jag kan se så tar det bara ibland 5 sekunder för texturerna man STÅR PÅ att gå från tvåfärgade till några fler...

Jag är däremot imponerad över vad man får till på en xbox med sina 512 mb delat minne mellan cpu och grafikkrets och sin förlegade prestanda i allmänhet. Den är ju långsammare än en ipad så nog borde en mobilport komma runt hörnet! Jag är fullkomligt övertygad om att det är ett suveränt spel och jag skulle antagligen ge det 5/5 i betyg. Men sett till grafiken, det är ett jävligt fult spel att släppa år 2013.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Det kan ju inte vara grynigare än GTA IV för då måste det vara nåt fel. På Xboxen tycker då jag GTA V ser betydligt bättre ut än GTA IV å definitivt mindre grynigt.

Vet inte om jag vill lägga upp den bild jag har från GTA V(Xbox) då den är från ett mission, visst det är ett av dom första men ändå.

GTA IV PS3.
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/PS3/GTA%20IV/20...

GTA IV Xbox 360
http://i1137.photobucket.com/albums/n501/GrumpyOldM4n/2013_8_...

EDIT: Lägger upp det jag har från GTA V på Xbox, betydligt mindre grynig än GTA IV.
EDIT 2: bytt ut mission screen mot ett par free roam screens.

GTA V Xbox 360.

Dina GTA IV screenshots ser bättre ut än vad mitt GTA V gör känns det som.. Samma gäller ditt GTA V. Men tycker det är konstigt att min kompis upplever samma sak. Köpt från olika affärer (kunde vart något fel med leveransen eller dylikt). Träden i mitt GTA har inte så jämna kanter, De är hackiga.

Ska försöka ta screenshot imorgon på hur mitt ser ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Välkommen till konsolernas förlovade land!
Det är såhär det är när man spelar ett open world-spel på 8 år gammal hårdvara helt enkelt.

Skriv på här och håll tummarna: http://www.change.org/en-CA/petitions/rockstar-release-gta-v-...

Är det redan spikat att det inte kommer till pc?
Enligt brevet står det som om att det är så det ligger till. Ganska klantigt skrivet med andra ord om det inte är bestämt att det inte ska komma till pc.

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte GTA V gjort i 720p? Och att tex, PS3 sedan sträcker ut bilden till 1080p, 1080i eller vad det nu blir. (Om man valt 1080 i inställningarna på PS3 dvs)
Det har jag för mig att jag läst någonstans, och kör man då på en stor TV lär det ju inte bli så himla vackert.

Har tyvärr inte haft chansen att testa spelet själv ännu, men jag hoppas på att det ska dyka upp idag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Det renderas i 720p på både 360 och PS3 sen skalas det till 1080p. Ungefär som alla andra spel på de här konsollerna

Permalänk

Skulle gissa på att vissa objekt även renderas i 360p. Objekt som spawnas en bit bort, speciellt när man rör sig, blir betydligt blockigare än vad dom borde i 720p

Jag kan även tillägga att mitt spel på PS3 är betydligt snyggare då allt är still än i rörelse.
Renderingen av kanter i rörelse känns väldigt "ostabil", som om pixlarna har svårt att bestämma sig för vart dom ska befinna sig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Lite okunnig kanske, men spelar det någon roll då vad jag väljer i inställningarna på mitt xbox? Tror jag har 1020p nu, kan det bli bättre om jag sänker till 720p? Har en 42" lg, 3 år gammal kanske. Inte för att jag personligen tycker grafiken är dålig nu, funkar helt ok.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Lite okunnig kanske, men spelar det någon roll då vad jag väljer i inställningarna på mitt xbox? Tror jag har 1020p nu, kan det bli bättre om jag sänker till 720p? Har en 42" lg, 3 år gammal kanske. Inte för att jag personligen tycker grafiken är dålig nu, funkar helt ok.

Det märker du väl. Om du inte kan se ngn skillnad så kvittar det väl vad du väljer?

Permalänk
Avstängd

Hur som helst ser det ut som skräp på konsol. Ge mig en PC-version, så blir jag glad!

Här är två screenshots jag tog igår i GTA IV:
http://i.imgur.com/Bi2j5Fx.jpg
http://i.imgur.com/bwS1yjX.jpg
Femman kommer se grymt najs ut tids nog...om det kommer.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av olog-hai:

Hur som helst ser det ut som skräp på konsol. Ge mig en PC-version, så blir jag glad!

Här är två screenshots jag tog igår i GTA IV:
http://i.imgur.com/Bi2j5Fx.jpg
http://i.imgur.com/bwS1yjX.jpg
Femman kommer se grymt najs ut tids nog...om det kommer.

*Dreggel, dreggel*
Är det där bara med ICE Enhancer eller vilka mods rör det sig om?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

*Dreggel, dreggel*
Är det där bara med ICE Enhancer eller vilka mods rör det sig om?

Det är ENB by Vucko v6 (ser bättre ut än ice enhancer, imo) och GTA IV Ultimate Textures v2.0.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Jag hoppas Rockstar själva testat lite moddar, och tagit åt sig av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

Samma här, bara att hoppas på en PC version. Spelet är ju kul som satan ändå, men grafiken är ju sådär, till och från, ibland jättesnyggt, ibland not so much.

Blir extra jobbigt om man alldeles nyligen kört GTA IV till PC och är van med viewdistance osv.

Lätt värt att lira ändå, och man får väl bli lite imponerad över hur denna gamla hårdvara ändå presterar "bra" idag.

Permalänk
Relik 📜

Jag upplever GTA V som "skarpare" än GTA IV, på gott och ont. Där IV var rätt suddigt och utsmetat i ett försök att dölja taggiga kanter är V mer rakt på, man ser alltså bristen på kantutjämning tydligare. Personligen är jag dock mer fan av det sista, FXAA och liknande tekniker är rena döden. Tar absolut en taggig kant alla dagar över suddigheten.

I övrigt är jag liksom andra förvånad över vad Rockstar lyckats klämma ut ur konsolerna. Givetvis ser jag fram emot en PC-version, men med tanke på hur gammal hårdvara det handlar om är kvalitetsnivån i GTA V imponerande. Upplever helt klart lägre bildfrekvens bitvis, men inte alls lika ofta som jag var orolig för. Klart spelbart för mig i alla fall!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det går att förhandsboka GTA V till PC på Webhallen och CDON, m.fl. Innebär det att det är på gång eller chansar de bara?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Skrivet av Eclipse9:

Det går att förhandsboka GTA V till PC på Webhallen och CDON, m.fl. Innebär det att det är på gång eller chansar de bara?

Dom chansar, det har gått att förboka på PC sedan långt innan konsoldatumen utannonserades.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

http://imgur.com/OTAZksA

Såhär ser det ut för mig. Har tagit bilden med mobilen, men man ser ändå hur gryniga konturerna är osv, såhär kan det väl inte vara möjligt att det ska se ut?

(funkade inte att infoga bilden)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Upplever helt klart lägre bildfrekvens bitvis, men inte alls lika ofta som jag var orolig för. Klart spelbart för mig i alla fall!

Intressant uttalande från självaste Emil!
Om du kan stå ut med bildhastigheten/grafiken på GTA V så borde man ju också kunna klara det tycker man.

Måste få uppleva spelet personligen snart, någon som vet om Mediamarkt och Elgiganten har satt upp provstationer för GTA V än?

OnT: Det där ser riktigt konstigt ut och måste definitivt vara något problem med din konsol/skiva.
Du har inte någon garanti kvar att utnyttja? Ta ett screenshot på något annat spel så vi kan se om det är dåligt även i andra spel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

någon som vet om Mediamarkt och Elgiganten har satt upp provstationer för GTA V än?

Det hade sett bra ut va? Trevor bangar på nån dam i sin husvagn.

Samtidigt som random svensk barnfamilj går förbi...

Permalänk
Medlem

Spelet ser faktiskt sämre ut på en 1080 panel. Koppla tillbaka Xboxen, från min Foris 2332 till min HDReady plasma Panasonic PX80, och det blev genast bättre. Samma gamla vanliga stutter givetvis. Precis som i GTA 4 och Red dead redemption. Fortfarande spelbart dock!

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Har spelat på både min datorskärm 22" (1080p) samt på min Samsung 42" HDTV( 1080p) och måste säga att spelet ser helt fantastiskt ut på Tv:n, men på datormonitorn är det bara suddigt och det känns ryckigare än på Tv:n. Kan ju vara så att det är många som sitter nära och använder sig av just en datorskärm vilket gör att många tycker att det suddigt och eländigt.

Måste även påpeka att PC-spelen ser bra ut på datorskärmen så det är ju inget som är fel på den.

Permalänk
Medlem

Har samma dåliga kanter på långt avstånd som alla andra på min 32" 720p TV, Har funderat på att köra in datorskärmen istället på 1080p men tror bara det kommer bli ännu sämre? spelet är trots allt bara i 720p.
Däremot är jag sjukt överraskad att ps3/xbox360 kan klara av spelet i den fpsen, Visst dippar frame raten en del ibland men inte alls lika mycket som i IV. Men med den detailjrikedomen och alla reflektioner på bilar och annat borde fan ps3an inte klara av det i den frame raten. Ska bli intressant och se när PC versionen kommer ut. Hur mycket detailjrikedom vi kan trycka ut då. Kan bli riktigt sjukt!

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

jag kör 104" projektor och tycker spelet ser riktigt bra ut för att vara konsol!, som natt och dag jämfört med 4an!

http://www.ladda-upp.se/bilder/cfllhcnymrzlrf/
http://www.ladda-upp.se/bilder/uoogkchejjnfxt/