Valve tillkännager Steam OS – operativsystem för spel och underhållning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Fungerar perfekt för mig i Linux, måste vara en windows-bugg.

Snarare en bugg i Steam-klienten, förmodligen en medveten sådan som gör att folk ska bläddra igenom alla titlar en gång till, ungefär som att butiker har det som säljs mest längst in i butiken för att du ska se allt annat och blir sugen på att köpa något mer utöver det du redan skulle köpa.

Permalänk

Kan tänkta mig att det blir ett perfekta htpc os om det får en bra videospelare och stöd för netflix spotify osv.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att alla hypar över linux... det är trevligt men jag vill kunna spela mina spel också...

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Eller Steam OS, Steam Box och Source 2? Motorn kommer utan tvekan att visas upp innan HL3 eller något annat spel som kommer använda den.

Hur som helst så kan det här betyda trubbel för Microsoft. Allt Valve måste göra för att Steam OS ska bli en succé är att få hela industrin att övergå till OpenGL och lämna DX bakom sig, men så länge dom flesta utvecklare envisas med att använda DX så förblir man bunden till Windows.

Man får ju hoppas att dom har något godis att demonstrera Source 2 med också om så är fallet.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem

Inget för mig. Prestandaförbättringarna låter spännande, men min dator är även mitt arbetsredskap och där behöver jag Windows just nu. Inget större fan av dualbooting heller. Streaming är intressant, men jag har datorn och tv:n i samma rum så det blir rätt poänglöst för mig. Annars är det väl mest kul att det satsas lite på linux. Det kan bli något i framtiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk

Någon som vet något om en eventuell beta? Så fort jag kan lägga vantarna på det så åker Manjaro ut från min HTPC och in med Steam OS.

Jag antar att prestanda förbättringarna kommer av kraftigt optimerad kärna vid kompileringen(den finns ju ingen anledning att ha stöd för t.ex äldre saker eller företags hårdvara), en egen scheduler och om man kör Intel(den enda av GPU tillverkarna som kör helt på open source drivare) GPU så är nog också drivarna där hårt optimerade vid kompilering.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Äh, det här blir inget

Känns lite som panik från Valve då Steam riskerar att bli överflödiga i och med Windows 8 och Windows Store.

Du menar alltså att folk skulle sluta använda Steam och köpa spelen i Windows Store i Win8?
I så fall, aldrig i livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Jag ser det hela framför mig monthly subscription för att kunna använda OSet. 12.99 Euros i månaden för det.

Om Steam har alltid varit gratis varför skulle inte deras OS vara det? Kolla på Ubuntu t.ex. det är gratis.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Ifall prestanda fördelen är stor så ser jag ingen anledning varför jag inte skulle ha en SteamOS burk. Kan vara riktigt bra ifall vi får lite nya aktörer med kraft som ändrar lite spelplanen i OS marknaden.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Dag 1: Steam OS
Dag 2: Steambox
Dag 3: Steam Family Sharing

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Om Steam har alltid varit gratis varför skulle inte deras OS vara det? Kolla på Ubuntu t.ex. det är gratis.

Precis, det finns inte heller någon anledning för dem att ta betalt för ett OS där deras egna tjänster kommer att vara standard och rulla in ännu mer pengar åt dem.(är det gratis kommer ju fler att använda det liksom)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Som utvecklingen ser ut nu så tror jag att det med största sannolikhet kommer att bli ännu viktigare för TV tillverkarna att komma med nya TV-apparater som har extremt låg input lag.. Strömmad spelglädje kräver bra input lag/latency från både TV-apparater och givetvis *Steam OS*.

*Väldigt trevlig nyhet som sparkar tillverkarna lite skönt i röven

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Du menar alltså att folk skulle sluta använda Steam och köpa spelen i Windows Store i Win8?
I så fall, aldrig i livet!

Varför inte? Samma skit alltihop.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Fan, varför Linux? Jag vill ju kunna köra samma spel som på min Windows dator. Om man har köpt ett spel till Windows får man då även Linux utgåvan (om det finns)? Verkar ju lite keff om man måste streama. Annars är SteamOS något jag vil ha. Kunna köra film m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Hej,
låta ganska spännande,vänta bara på detta.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att dualboota Steam OS på min HTPC!
Det finns en del spel jag föredrar att spela med kontroll sittandes i soffan.

Permalänk

Är det bara jag som tänker på hur stort detta kan vara för att få ut bättre drivrutiner till Linux samt vidareutveckling av OpenGl-stöd osv.? Fatta vad detta kan innebära om 5 år eller något. Fler företag kommer börja satsa på Linux. På sikt kan detta blir riktigt grymt.

Permalänk
Medlem

Om xbmc fungerar med detta så låter det ju perfekt för htpc'n

Permalänk
Medlem

Så länge allt funkar så visst, ligger nog några år fram i tiden dock. Det är extremt få spel som fungerar i närheten av lika bra i OpenGL som i DX och det finns fortfarande allderles för få program som ens går att köra på något annat än windows. Att slänga sig över ja-knappen till ett os man inte vet något om känns lite väl amitiöst. Ska jag vara ärlig tror jag inte det här blir mycket mer än ett reskinnat linux bundet till steam, och då kör jag hellre ubuntu och installerar steam. Långt ifrån allt jag gör på datorn är att spela och långt ifrån alla spel jag spelar finns på steam.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Vad jag vill minnas så är det inte så svårt att installera flera OS på en dator, dvs installera på separata partitioner.

Permalänk
Medlem

Så länge de låter bli handkontrollerna så är jag nöjd. Tangentbord och mus är PC'ns största fördel.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Fan, varför Linux? Jag vill ju kunna köra samma spel som på min Windows dator. Om man har köpt ett spel till Windows får man då även Linux utgåvan (om det finns)? Verkar ju lite keff om man måste streama. Annars är SteamOS något jag vil ha. Kunna köra film m.m.

Det går utmärkt att starta en windowsdator direkt till big picture, så får du ung. samma grej fast med alla windowsspel. Varför Valve väljer att köra på linux är väl för att de slipper betala licenspengar till microsoft, som skulle blir en stor del av kostnaden för en steambox.

Alla spel du har köpt på steam kan du spela på windows, mac eller linux så länge spelet stöder plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torb:

Det går utmärkt att starta en windowsdator direkt till big picture, så får du ung. samma grej fast med alla windowsspel. Varför Valve väljer att köra på linux är väl för att de slipper betala licenspengar till microsoft, som skulle blir en stor del av kostnaden för en steambox.

Alla spel du har köpt på steam kan du spela på windows, mac eller linux så länge spelet stöder plattformen.

Jo, jag vet. Jag kör Big picture i Windows-miljö just nu på min HTPC. Men jag tänkte att alla nya saker som SteamOS kommer tillföra som t.ex möjligheten att se film m.m. enbart kommer att finnas tillgängliga i just SteamOS (Linux) Fast de kanske kommer att uppdatera klienten också?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fungerar perfekt för mig i Linux, måste vara en windows-bugg.

Ja, inte kan det vara en linux-bugg i ett program som är skrivet för Windows.

Hoppas innerligt att de som utvecklare Steam-klienten inte rör Steam OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dussan89:

Tråkigt att alla hypar över linux... det är trevligt men jag vill kunna spela mina spel också...

Tycker det är bra. Då kanske spelutvecklarna börjar koda sina spel till Linux också när de ser nyttan med ett högprestanda-operativ istället för windows.

Permalänk
Medlem

Värdelöst. Ännu fler system man eventuellt måste köpa. Vi behöver färre konsoller. Inte fler.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa ngt som har med steam att göra. Deras äckliga drm kan jag vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför inte? Samma skit alltihop.

Ms försöker med sin Windows Store i Win8 att göra en Apple, dvs stänga plattformen. En mycket viktig anledning till att windows är såpass spritt och populärt är just att det är en sk öppen plattform. Att PC öht är en sk öppen plattform. Det är därför Valve medflera är irriterade på Ms. Det Valve gör nu är att de släpper en linux-dist särskilt anpassad för att spela på och köra Steam. Kommer antagligen med tiden stödja det mesta hårdvara som finns till PC. Samtidigt jobbar de på verktyg etc som gör det lättare för utvecklare att göra spel etc till linux. Jag har svårt att tro att det leder till en "stängd plattform", så dumma är inte Valve. De enda som eventuellt kan förlora på detta är Ms, vi som konsumenter vinner.

Skrivet av SmörBacon:

Är det bara jag som tänker på hur stort detta kan vara för att få ut bättre drivrutiner till Linux samt vidareutveckling av OpenGl-stöd osv.?

Det är riktigt roligt att det äntligen händer något

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torb:

så länge spelet stöder plattformen.

300 går till linux

820 på Mac.

Otroligt många där.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Om man har köpt ett spel till Windows får man då även Linux utgåvan (om det finns)?

Skrivet av torb:

Alla spel du har köpt på steam kan du spela på windows, mac eller linux så länge spelet stöder plattformen.

Vill tillägga att det inte bara är Steam som gör det. Även GOG och Humble Bundle, och säkerligen fler tjänster, ger dig spelet till samtliga OS det finns tillgängligt för.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >