Permalänk
Medlem

3G-mottagning med iOS 7?

Har en 4S och uppgraderade förstås till iOS7 nån minut efter Apple släppte uppdateringen. Är riktigt nöjd, jag tycker (till skillnad från många andra) att det är snyggt och väldigt genomtänkt. Enda som lite skaver i ögonen är att det halvtransparenta bakom t.ex. nedersta ikonraden blir rätt fult om man väljer "fel" bakgrundsbild. Men jag stör mig inte på det heller längre. Prestandan är det heller inget fel på.

Men jag har noterat en sak och det är att 3G-mottagningen blivit märkbart sämre, och det gäller både min iP4S och min iPad 2. Den ramlar oftare ner på EDGE/GPRS. I söndags åkte jag hem från Helsingfors längs landets mest trafikerade motorväg och satt med ipaden framme i princip hela tiden. 3G försvann ofta, även nära tätort.

Detta kan jämföras med för två år sen, då jag körde diagonalt över landet genom ödemark och gudsförgätna byhålor med streamande spotify igång hela tiden. Tror den tappade 3G en eller två gånger på dom fem timmarna.

Jag har varit i kontakt med min operatör (Sonera) och dom visste inget. Nu har ni ju iofs andra operatörer än mig, men jag undrar ändå om nån upplevt samma sak.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt ngn skillnad. Det är lika usel täckning nu som tidigare när man åker tåg på västkusten i Skåne

Permalänk
Medlem

Känner samma sak, har dock Telia och dom har man aldrig 3G med ändå, men nu verkar det vara lite sämre än innan, och jag trodde inte ens det var möjligt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Känner samma sak, har dock Telia och dom har man aldrig 3G med ändå, men nu verkar det vara lite sämre än innan, och jag trodde inte ens det var möjligt.

Vadå aldrig? 90% av tiden har jag 3g

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Lego Master

Inte testat på fältet än, men hemma verkar det vara ungefär samma mottagning före och efter iOS 7. Telia, utanför Ängelholm om det spelar nån roll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag är ute och reser mycket, visst, 3G-mottagning mitt i städer har man oftast, men så pinsamt dålig 3G-täckning i Sverige så man kan börja gråta. Tyvärr har jag företagstelefon och då är det med Telia. Är jag iväg med några vänner en helg så får någon av dom med Tre dela ut internet för att man ska kunna använda telefonen, edge är inte jättesnabbt precis!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I Sverige verkar det bero mycket på var man bor. Dom jag talat med som rör sig i Sverige (t.ex lastbilschaufförer) har inget gott att säga om era nät, oavsett operatör. Men i Norrland verkar det ivf bara vara Telia som duger till nånting.

Dessutom verkar ni bara ha 2100MHz i era 3G-nät. Det passar sig för städer eftersom det får plats mer användare per cell, men i obygden ska man ha 900 så man får lite räckvidd. Finland släpade länge efter Sverige på 3G-täckning men plötsligt var hela landet täckt i 900, typ över en natt. Det är bara städer och större tätorter som har 2100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

I Sverige verkar det bero mycket på var man bor. Dom jag talat med som rör sig i Sverige (t.ex lastbilschaufförer) har inget gott att säga om era nät, oavsett operatör. Men i Norrland verkar det ivf bara vara Telia som duger till nånting.

Dessutom verkar ni bara ha 2100MHz i era 3G-nät. Det passar sig för städer eftersom det får plats mer användare per cell, men i obygden ska man ha 900 så man får lite räckvidd. Finland släpade länge efter Sverige på 3G-täckning men plötsligt var hela landet täckt i 900, typ över en natt. Det är bara städer och större tätorter som har 2100.

Telia har endast 2100MHz på 3g nätet. Vet inte vart du får 900 ifrån?

4g har dock 2600MHz samt 800MHz. 2600 i storstäder och 800 i obygden på 4g. 3g ligger alltid på 2100.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) | EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Noctua NH-U12S | Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Titanium | Windows 8.1 |

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har inte alla operatörer samma frekvens på 3G heller i Sverige.

Här är mer info:
http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/

Verkar som tre kör 900Mhz för 3G. Men vad jag vet är 2100mhz också mycket bättre i städer då det lättare går igenom väggar osv.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skäggig legend

Jag har Tre på min iPad och iPhone 5.
Jag är en galen jävel när det kommer till data användning. Jag snittar på 30GB på min iPad/iPhone i månaden - ibland mer. Jag har inte som helst problem med mottagning med iOS7

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad jag vet så har inte alla operatörer samma frekvens på 3G heller i Sverige.

Här är mer info:
http://www.induowireless.com/nu/gsm-3g-4g-frekvensband/

Verkar som tre kör 900Mhz för 3G. Men vad jag vet är 2100mhz också mycket bättre i städer då det lättare går igenom väggar osv.

Dessa är de "tilldelade" frekvenserna som operatörerna fått av PTS, dvs inte de frekvenser de använder. Även fast dom har rätt att göra det.

Jag vet dock att både Telia och Tele2 använder just 2100MHz över hela sverige för sitt 3g-nät (då dom delar 3g nätet helt).

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) | EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Noctua NH-U12S | Fractal Design Tesla R2 800W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Titanium | Windows 8.1 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte iOS 7 har gjort täckningen sämre däremot har Telia i min mening för mitt område blivit j*vligt mycket sämre de senaste 2 åren. Nog för att jag kör iPhone och vissa hävdar att den har dålig täckning men min sambo kör sony telefoner och jag vet andra med nokia m.m som i mitt område också lider av taskig täckning. Så jag gissar på att deras system börjar bli slitna och underpresterande överlag.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av sgr8400:

Dessa är de "tilldelade" frekvenserna som operatörerna fått av PTS, dvs inte de frekvenser de använder. Även fast dom har rätt att göra det.

Jag vet dock att både Telia och Tele2 använder just 2100MHz över hela sverige för sitt 3g-nät (då dom delar 3g nätet helt).

Tre är den enda operatören att använda 900 bandet till 3G. Telia/tele2 använder det med men endast till GSM/EDGE.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har Telia på min iPhone 5 och jag tycker det verkar vara bättre för mig med iOS 7.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Bor i Stockholm, har Telia, kör iPhone 5 och tycker det är lika dåligt klös i 3G linan (när man "har" det) med iOS 7 som med 6. Jag skulle snarare tro att bilden som visas i 7:an är ärligare än den som vissa "upplevde" i 6:an.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

har 4s och upplever att mottagningen är bättre med ios7

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk

Får bättre mottagning med ios7 på min ipad.

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Både iPhone 4, 4S och 5 faller väldigt ofta ner till Edge fast det är full 3G-mottagning i området. Har också Telia så det kanske är problem med operatören?

Permalänk
Medlem

Jag är sedan en tid påtvingad en iPhone5 med Telia genom jobbet. Jag har klart sämst täckning jämfört med folk omkring mig med android telefoner. Får ofta SMS med att folk har försökt att nå mig

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
Skrivet av Perc:

Har en 4S och uppgraderade förstås till iOS7 nån minut efter Apple släppte uppdateringen. Är riktigt nöjd, jag tycker (till skillnad från många andra) att det är snyggt och väldigt genomtänkt. Enda som lite skaver i ögonen är att det halvtransparenta bakom t.ex. nedersta ikonraden blir rätt fult om man väljer "fel" bakgrundsbild. Men jag stör mig inte på det heller längre. Prestandan är det heller inget fel på.

Men jag har noterat en sak och det är att 3G-mottagningen blivit märkbart sämre, och det gäller både min iP4S och min iPad 2. Den ramlar oftare ner på EDGE/GPRS. I söndags åkte jag hem från Helsingfors längs landets mest trafikerade motorväg och satt med ipaden framme i princip hela tiden. 3G försvann ofta, även nära tätort.

Detta kan jämföras med för två år sen, då jag körde diagonalt över landet genom ödemark och gudsförgätna byhålor med streamande spotify igång hela tiden. Tror den tappade 3G en eller två gånger på dom fem timmarna.

Jag har varit i kontakt med min operatör (Sonera) och dom visste inget. Nu har ni ju iofs andra operatörer än mig, men jag undrar ändå om nån upplevt samma sak.

Du kan inte jämföra med 2 år sen och anta att ingenting har förändrats i näten. Det är säkert betydligt fler som använder 3G som mobilt bredband / enda bredband nu än för två år sen, och det är förmodligen fler abonnenter överlag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tele2/Telias 3G nät i Stockholm är ju iaf ett skämt, det är sjukt överbelastat, fungerar knappt att öppna mobilversionen av swec ibland, och det bland den snabbaste sidan att ladda annars.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tele2/Telias 3G nät i Stockholm är ju iaf ett skämt, det är sjukt överbelastat, fungerar knappt att öppna mobilversionen av swec ibland, och det bland den snabbaste sidan att ladda annars.

Det håller jag med om. Jag fick ofta typ 0,1 Mbit när jag mätte med bredbandskollen medan kompisar fick flera Mbit bredvid mig. Har bytt till Tele2 nu, men ok hastigheter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men vad jag vet är 2100mhz också mycket bättre i städer då det lättare går igenom väggar osv.

Nä, tvärtom. Lägre frekvens betyder bättre räckvidd, både räknat i avstånd och genom väggar och dylikt. Nackdelen är att bandbredden blir lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Nä, tvärtom. Lägre frekvens betyder bättre räckvidd, både räknat i avstånd och genom väggar och dylikt. Nackdelen är att bandbredden blir lägre.

Du har såklart helt rätt. Jag skyller på lågt blodsocker

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tele2/Telias 3G nät i Stockholm är ju iaf ett skämt, det är sjukt överbelastat, fungerar knappt att öppna mobilversionen av swec ibland, och det bland den snabbaste sidan att ladda annars.

Stämmer så bra - även Emil och Jonas har nämnt det i någon panel.

Min far och hans fru klagade något så fruktansvärt när SEB bytte från Telia till Tele2. Nu har de båda gått i pension och jag ledde dem in till Tre och de är så glada nu! De kan surfa i tunnelbanan, på gatan och i skärgården!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ja nästa mobil jag köper måste ha 4G annars blir det inget.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur jag upplever Telia nästa gång jag är i Stockholm.

Tidigare har jag i egenskap av roamande utlänning kunnat välja vilket nät jag vill och oftast brukar telefonen byta lite då och då beroende på vad som råkar fungera bäst där jag står.

Sonera har numera gjort så jag kan använda telefonen precis som vanligt i norden och baltikum utan roamingavgifter, men i gengäld är jag begränsad till TeliaSoneras egna nät... dvs Telia i Sverige då och Netcom i Norge t.ex.