Uppesittarkväll: AMD håller presskonferens inför nästa generation Radeon

Permalänk
Medlem

"To close this technical session..." lol

Permalänk
Avstängd

Synd att Mantle inte kommer att funka på Nvidia-GPUs, vore kul om alla kunde bestämma sig för en standard som alla kunde använda för att slutligen ta livet av DirectX..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Vi får se vad som sägs efter deras dev konferens i november när det gäller Mantle. Blir intressant att höra vad Nvidia kommer försöka möta det med.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Haha, så gick det med den infon om kortet

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Omg...

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

OFFLINE

Visa signatur

NZXT H510 Flow | AMD Ryzen 9 5900x | 32GB Fury Beast | RX 6700XT | 1TB NVMe Fury Renegade

Permalänk
Avstängd

Mandle räddade presentationen, mycket intressant.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Wow

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Synd att Mantle inte kommer att funka på Nvidia-GPUs, vore kul om alla kunde bestämma sig för en standard som alla kunde använda för att slutligen ta livet av DirectX..

Mantle låter ju bra, men 9x prestanda? Låter för bra för att vara sant.

Gillar att de klippte feeden mitt i avslutet.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

"and we'll conclu..[Offline]" lol

Permalänk

Kändes helt okej att få höra lite om mantle.

Godnatt.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Men klantarslen att gå offline innan han pratat klart...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Mandle räddade presentationen, mycket intressant.

Mantle... inte mandle..

Permalänk
Medlem

Ja. Vad ska man säga. Det fanns runt 30 minuter bra content och 2,5 timmar med speltrailers.

Kunde varit värre.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Så, ett gpu event utan tech/specifikationer.....fett besviken..!

Edit - fast Mantle verkar mycket intressant, i övrigt - vilket år som helst kommer nog amd att introducera R9 290x kortet också!

Permalänk
Medlem

Nvidia kontrar mantle med dubbelt så mycke physx effekter i nästa Batman

Permalänk
Avstängd

Dem borde ha snackat om mantle från start till slut. Det är ju en game changer.

Nu vet jag inte precis vad 9x fler drawcalls innebär men det ska bli intressant att se hur prestandan ökar. Undra om man behöver AMD CPU för detta också.

Permalänk
Medlem

Somsagt, om ni inte lyssnade på det så testa AstoundSound:

https://www.youtube.com/watch?v=nKnhcsRTNME -bäst vid 3:25..

Var mest det och potentialen med Mantle som jag kommer drömma om inatt.
Ha de gött!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Nerd rage. det var inte vad jag väntade mig av pressentationen.

Permalänk

http://www.techspot.com/news/54134-amd-launches-mantle-api-to-optimize-pc-gpu-performance.html

"We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU."

Så ja... om nvidia vill hoppa på så kan dom det

Permalänk
Medlem

Raja "Indien-killen" var den ända som kom med intressanta saker.
- Lite fakta om Radeon-korten.
- Mantle (API på lägre nivå än DX, lite som på konsoler)

Denna presentation kunde ha varit 30 min max.

Permalänk
Medlem

Ganska besviken då man suttit här sen 21:00 meeeeeen blir ett 290x vilket fall som i guess.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Är mantle bara till dx 11.2?

det används istället för dx, påstås det, så nä någon form av dx version lär inte krävas, däremot stödjs antagligen bara gcn eller gcn2 grafikkort.

Skrivet av Albinfiskare:

Spelar han med kontroll?

så mycket som han missar är han garanterat en thumbtard för tillfället.

Skrivet av Albinfiskare:

Mantle låter ju bra, men 9x prestanda? Låter för bra för att vara sant.

Gillar att de klippte feeden mitt i avslutet.

9 gånger fler anrop, inte 9 gånger högre prestanda.

Edit: däremot sade han att det kunde liknas med att ha hårdvara från 2018 idag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

http://www.techspot.com/news/54134-amd-launches-mantle-api-to-optimize-pc-gpu-performance.html

"We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU."

Så ja... om nvidia vill hoppa på så kan dom det

AMD är alltid öppna med ny teknik dock Nvidia låser allt till sina GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Somsagt, om ni inte lyssnade på det så testa AstoundSound:

https://www.youtube.com/watch?v=nKnhcsRTNME

Var mest det och potentialen med Mantle som jag kommer drömma om inatt.
Ha de gött!

Jag vart rädd innan jag fattade vart det kom från..

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av brajonk:

16k tittare nu lol halverat antal... de som sett denna presentation så har de iaf lyckats skrämma iväg många köpare... inkl mig.. blir 780 nu

Känns väldigt intelligensbefriat att basera ett beslut om vilket grafikkort man köper på en presentationsvideo.
För att vara helt rättvis med dig.

Skrivet av SebboD:

Synd att Mantle inte kommer att funka på Nvidia-GPUs, vore kul om alla kunde bestämma sig för en standard som alla kunde använda för att slutligen ta livet av DirectX..

Tjena SebboD, här svarar Superlight på ditt påstående! (:

Skrivet av Superlight:

AMD är alltid öppna med ny teknik dock Nvidia låser allt till sina GPUer.

Slog ihop två inlägg
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nvidia kontrar mantle med dubbelt så mycke physx effekter i nästa Batman

Mer dimma ftw! Inget gamers älskar mer än dimma som blockar upp synfältet!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Där här blir riktigt fint det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Somsagt, om ni inte lyssnade på det så testa AstoundSound:

https://www.youtube.com/watch?v=nKnhcsRTNME -bäst vid 3:25..

Satt på mina Siberia V2 och blundade. Rent ljudmässigt kan det där vara det sjukaste jag varit med om! Höll på att pissa på mig när han täckte över med pappret. Många som klagade över att det var så stort fokus på ljudet, men det där är definitivt en game changer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Mer dimma ftw! Inget gamers älskar mer än dimma som blockar upp synfältet!

Inte ens hår som inte följer fysikens lagar?

Appropå Mantle så är det nog bra för CPU svaga datorer samma sak för den där Truesound grejjen, vilket går helt i linje med AMDs vision om 4-8 lite svagare kärnor och ett rejält grafikkort som backar upp. Visst presskonferensen kanske inte var den roligaste att se på, men jag tycker att det visade på ett AMD som verkar gå mot ett uttalat mål vilket är bra.

Skickades från m.sweclockers.com