Valve tillkännager Steam Machines – speldatorer med Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

En fråga till mer spelkunniga: Spel som släpps till Xbox, Playstation och är konsolportade till PC. Fungerar det att koppla in en usb-driven xbox-kontroll och köra på den automatiskt (utan att behöva tokmecka med inställningar) för ALLA sådana spel, eller är det bara vissa utvecklare som lägger till denna funktion? Jag har för mig att jag såg en stream på twitch en gång där det var en snubbe som spelade Dark Souls med maxade pc-inställningar och en handkontroll (Stod t.o.m "Press (A) for" istället för "Press "E"" som det antagligen gör med tangentbord).

Isf; Om spelen portas till SteamOS/eller streamas från en annan pc (lol). Kan man då åstadkomma en konsol som derpar 60fps med vanliga "xbox-spel" som körs på PC-versionen? Det av något är väl en utmanare till dagens konsoler (och next gen, loal).

Roligt att Valve experimenterar (:

De flesta konsollportar har stöd för handkontroll på PC ja. Den enda stora titeln jag kan komma på som inte har stöd för handkontroll på PC är mass effect serien som kspelas med mus på PC.
Det är ngt utvecklaren själv bestämmer.

Permalänk
Medlem

Alla gamers som vill ha snabbare fps? Kolla in fps:en på l4d2 på samma maskin i ubuntu 13.04 vs Win 8.http://www.youtube.com/watch?v=2pdEftFFG_I

Permalänk
Medlem

Börjar tro att den tredje "månen" är Source 2 och den stora "solen" är "Game of the year" Lär väl bli varse på Söndag!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Ett bra exempel på dåliga drivrutiner. Det finns säkert exempel på spel som är snabbare i windows än i linux om man nu vill leta upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Alla gamers som vill ha snabbare fps? Kolla in fps:en på l4d2 på samma maskin i ubuntu 13.04 vs Win 8.http://www.youtube.com/watch?v=2pdEftFFG_I

Fast den går inte att lita på då han spelade in samtidigt som han testade FPS:en

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Alla gamers som vill ha snabbare fps? Kolla in fps:en på l4d2 på samma maskin i ubuntu 13.04 vs Win 8.http://www.youtube.com/watch?v=2pdEftFFG_I

Ge mig fler spel till linux. Nu.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara ngt ändå. Bar ju en hel del lådor på bilden. Flera varianter?

Men det lär väl börja med OSet o sen vänta på ljud o prestandatester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Exakt. Vem är den här produkten riktad till??

De allra, allra flesta som spelar spel är totalt ovetande om datorhårdvara, operativsystem och dylikt (vi hårdvarunördar tillhör knappast någon majoritet) - Kombinera det med att PC-spelandet växer så det knakar så är det här precis rätt produkt i precis rätt tillfälle.

formatering
Permalänk
Medlem

För mig tycker jag att priset blir direkt avgörande. Hur billiga kommer dessa boxarna att bli?

En ps4 kommer ju kosta runt 4000kr. Kan man få en steambox för det tro? Som klarar av att spela spel med samma inställningar som en ps4a alltså.

För mig lockar streaming-grejen mest. Om det fungerar bra utan input/output-lagg. Och om man kan köra med billig hårdvara vid datorn, typ integrerad grafik och atom-processor. Då hade man kunnat komma billigt undan. Då hade det absolut varit intressant för mig att köpa en.

Att köpa en 10.000kr steambox med vass datorhårdvara är totalt ointressant för mig. Då köper jag mycket hellre en mycket billigare ps4 eller en helt vanlig dator med skärm.

Jag håller tummarna för streamingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ett bra exempel på dåliga drivrutiner. Det finns säkert exempel på spel som är snabbare i windows än i linux om man nu vill leta upp det.

Så du påstår att Linux har bättre drivrutiner än Windows? Alltså,inte ens jag som gillar Linux mycket skulle påstå det. Traditionellt har mer resurser lagts på Windows drivrutiner eftersom de är en mycket större marknad. Nu blir det kanske ändring, eftersom Steam kommer att samarbeta med ati och nvidia närmare. Och DÅ kan vi nog börja se ännu mer resultat!

Vad du ser är snarare icke--optimerade drivrutiner på linuxsidan jämfört med windowssidan.

Permalänk
Entusiast

Min gissning vad det tredje steget blir: Remote gaming. (Leller något i den stilen.)
Antingen kan man fjärrstyra sin kraftulla speldator, och streama tillbaks bild och ljud till steambox. Det gör att man kan ha en kraftfull speldator ståendes i någon hörna som sköter tungjobbet, och steamboxen blir en "dum klient".
Och/eller att tjänsten utökas med att man hyr spel, och få spelen streamad i samma tappning, fast från en centralt kluster av virtuella speldatorer.

Men det är bara min gissning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Min gissning vad det tredje steget blir: Remote gaming. (Leller något i den stilen.)
Antingen kan man fjärrstyra sin kraftulla speldator, och streama tillbaks bild och ljud till steambox. Det gör att man kan ha en kraftfull speldator ståendes i någon hörna som sköter tungjobbet, och steamboxen blir en "dum klient".
Och/eller att tjänsten utökas med att man hyr spel, och få spelen streamad i samma tappning, fast från en centralt kluster av virtuella speldatorer.

Men det är bara min gissning.

Jag har två gissningar varav denna ena är mer önsketänkande än det andra...

- Vad vi troligen får se är en handkontroll från Valve.. Kan inte tänka mig att de vill ha MS Xbox360 kontroller som standard.

- Gissning nr 2 är att de säger att HalfLife 3 kommer komma gratis tillsammans med SteamOS för att locka kunder.

Permalänk
Medlem

Full Linux go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Min gissning vad det tredje steget blir: Remote gaming. (Leller något i den stilen.)
Antingen kan man fjärrstyra sin kraftulla speldator, och streama tillbaks bild och ljud till steambox. Det gör att man kan ha en kraftfull speldator ståendes i någon hörna som sköter tungjobbet, och steamboxen blir en "dum klient".
Och/eller att tjänsten utökas med att man hyr spel, och få spelen streamad i samma tappning, fast från en centralt kluster av virtuella speldatorer.

Men det är bara min gissning.

Va? Det är ju precis det de har annonserat precis.

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

De kallar det "in-home streaming".

Permalänk
Medlem

Vem riktar man sig mot?

En konsolspelare köper ju en Playstation eller Xbox hellre
En PC spelare köper/bygger en Windows burk där du kan spela alla spel

Vad har vi kvar? Några open source fanatiker och några Microsoft hatare?

Har inte sett några fördelar mot befintliga system..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vem riktar man sig mot?

En konsolspelare köper ju en Playstation eller Xbox hellre
En PC spelare köper/bygger en Windows burk där du kan spela alla spel

Vad har vi kvar? Några open source fanatiker och några Microsoft hatare?

Har inte sett några fördelar mot befintliga system..

Den riktar sig till alla sorters människor som kan tänkas finnas. Windows är inte något självändamål när det gäller spel, det är inte någon skriven naturlag att du ska spela på Windows. Fan... T o m Microsoft vill hellre att du använder Xbox.

Precis som till konsol så finns det på PC bilspel, simulatorer, plattforms- och fightingspel som gör sig bättre på tex TV och med handkontroll. Vill du veta en fördel? Vad sägs om att inom kort kunna köra hyfsat grafikintensiva 3D-spel i 4k. När tror du de s.k NextGen konsolerna som kommer nu i slutet av året kommer tillåta dig det?

Edit:
Det har sagt i fler inlägg förut men tåls sägas igen. Valve kommer göra allt i sin makt för att på spelstudios att skriva spel för Linux och OpenGL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag har två gissningar varav denna ena är mer önsketänkande än det andra...

- Vad vi troligen får se är en handkontroll från Valve.. Kan inte tänka mig att de vill ha MS Xbox360 kontroller som standard.

- Gissning nr 2 är att de säger att HalfLife 3 kommer komma gratis tillsammans med SteamOS för att locka kunder.

Ja, handkontroll är verkligen det enda vettiga alternativet för dag 3. Det enda som kan anses som en "standard-spelkontroll" på PC är ju just 360-kontrollen, och den kan/vill man inte gärna bundla med steamboxarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

"Den". Läste du inte artikeln? Det kommer komma flera olika varianter. Vissa kommer säkert vara mer påkostade med bättre hårdvara.

Syftade på den bästa som kommer finnas. Och den kommer ändå inte vara i närheten av en burk för över 50 tusen.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nasso:

Va? Det är ju precis det de har annonserat precis.

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

De kallar det "in-home streaming".

Lol
Ja se vad man missar om man inte läser hela artikeln.

Min gissning baserades på rykten innan någon av dessa nyheter var offentliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Så du påstår att Linux har bättre drivrutiner än Windows? Alltså,inte ens jag som gillar Linux mycket skulle påstå det. Traditionellt har mer resurser lagts på Windows drivrutiner eftersom de är en mycket större marknad. Nu blir det kanske ändring, eftersom Steam kommer att samarbeta med ati och nvidia närmare. Och DÅ kan vi nog börja se ännu mer resultat!

Vad du ser är snarare icke--optimerade drivrutiner på linuxsidan jämfört med windowssidan.

Nej men det är mer ofta än sällan det är usla drivrutiner till Windows.
Det är nog inte så svårt att hitta usla drivrutiner till Windows och sen leta upp de bästa som finns till linux och sen få de här resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Den riktar sig till alla sorters människor som kan tänkas finnas. Windows är inte något självändamål när det gäller spel, det är inte någon skriven naturlag att du ska spela på Windows. Fan... T o m Microsoft vill hellre att du använder Xbox.

Precis som till konsol så finns det på PC bilspel, simulatorer, plattforms- och fightingspel som gör sig bättre på tex TV och med handkontroll. Vill du veta en fördel? Vad sägs om att inom kort kunna köra hyfsat grafikintensiva 3D-spel i 4k. När tror du de s.k NextGen konsolerna som kommer nu i slutet av året kommer tillåta dig det?

Edit:
Det har sagt i fler inlägg förut men tåls sägas igen. Valve kommer göra allt i sin makt för att på spelstudios att skriva spel för Linux och OpenGL.

Inget av det där behöver jag en Steambox för eller ett Steam OS för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

De allra, allra flesta som spelar spel är totalt ovetande om datorhårdvara, operativsystem och dylikt (vi hårdvarunördar tillhör knappast någon majoritet) - Kombinera det med att PC-spelandet växer så det knakar så är det här precis rätt produkt i precis rätt tillfälle.

Växer? Det minskar snarare. Kolla alla stora titlar. De säljer ju fan ingenting på PC i jämförelse med konsollerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Inget av det där behöver jag en Steambox för eller ett Steam OS för den delen.

Nähhh.... Det är väl tur att det finns mer än en människa på jorden då.

Skrivet av ozo64:

Växer? Det minskar snarare. Kolla alla stora titlar. De säljer ju fan ingenting på PC i jämförelse med konsollerna.

Du tycker om att hitta på saker eller hur?

Citat:

Way back in April, the PC Gaming Alliance revealed that the PC gaming market had brought in a total of 20 billion dollars in 2012, marking a full eight percent gain over the figures from the last year. Some of that number has to do with the release of hits like Diablo III, which sold more than 3.5 million copies within 24 hours of its PC release, but that's but a piece of a larger puzzle that saw widespread interest across games from countless genres and from multiple publishers.

Källa: http://pcgamingalliance.org/press/details/pc-gaming-alliance-... Från 27 mars 2013

Dessutom spenderar fler människor mer pengar på bygga mer avancerade och bättre speldatorer

Permalänk
Medlem

Kommer floppa, som någon nämnde Ouya 2.0. Sen kunde dom lika gärna presenterat det här samtidigt som stram OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Fattar inte varför du ska tänka så kortsiktigt?

Om du tänker i lite längre banor, vad ser du då framför dig?

Ögonlocken

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Valve blir bara större o större o viktigare o viktigare. Jäkligt spännande det här!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

En cirkel var SteamOS. Två cirklar är SteamOS - GAIKAI. Du loggar in med ditt PSN-konto i Steam, vilket du redan kan göra, och vips så kan du spela/köpa alla PS3-titlar och spela dem via GAIKAI. Ett sammarbete som Steam tjänar på de får ett större utbud för deras tv-satsning och Sony vinner på det då de får en stor marknad för sina "gamla" spel.

Win win för företagen och kanske även för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Förmodligen så är den tredje deras egna spelkontroll till sin steambox.
http://www.google.com/patents/US20110105231

Permalänk
Medlem

Det positiva jag ser med det här är följande. Dagens läge är att man måste köpa ny Windows var tredje år för att få senaste direct X, vilket blir ett X antal tusen kronor bara för att kunna spela spel, visst jag använder windows till annat - men skulle lika gärna kunna köra *Nix om det inte vore för spel.

Med SteamOS/SteamBox, så kan man idag streama från sin Win7 alla dagens spel som inte ännu rullar på SteamOS till SteamOS datorn, detta bör inte vara ett problem eftersom man troligen redan har en Windows dator. Men om 3-8år när SteamOS fått tillräckligt många titlar och gamla spel portade så kan man göra sig av med Windows en gång för alla och bli kvitt alla onödiga kostnader och annat problem som Windows ställer till med vilket jag ser fram emot och hoppas på.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Slippa använda windows helt är mycket lockande.

En sån här bör man väl kunna ha framme vid tvn och kunna streama alla sina spel från dator på kontoret Den bör ju klara en hel del enklare spel direkt i steamos också.

http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m...