Valve tillkännager Steam Machines – speldatorer med Steam OS

Permalänk
Melding Plague

Valve tillkännager Steam Machines – speldatorer med Steam OS

Ryktena om Valves satsning på hårdvara besannas när speljätten tillkännager Steam Machines, speldatorer avsedda för operativsystemet Steam OS.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det kändes rätt väntat men mycket roligt att det blir bekräftat! Äntligen lite konkurrens mot Windows när det gäller speldatorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Blir inge HL3 denna gång heller *gråter*

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Wow, vilken totalt oväntad chocknyhet från Valve.

Längst ned i deras faq:

"Am I going to be using a mouse and a keyboard in the living-room?

If you want. But Steam and SteamOS work well with gamepads, too. Stay tuned, though - we have some more to say very soon on the topic of input."

Så tredje nyheten är en sketen handkontroll, eller kanske samarbete med Oculus Rift? Då blir jag sur (för jag vill ha HL 3 för fäen).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se hur detta kommer stå sig gentemot de "vanliga" konsolerna! Är det bra eller dåligt med flera olika modeller?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

haha sköna de är ,

"Can I hack this box? Run another OS? Change the hardware? Install my own software? Use it to build a robot?"
"Sure."

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ganska nyfiken på vad hårdvara innebär. Proprietär eller redan tillgänglig?

Permalänk
Avstängd

Det tråkiga är ju att hårdvaran även i de bästa steamburkarna inte kommer vara så bra som en annan vill ha den. Kan väl vara schyst till lite casual-spelande framför tv:n, dock...men å andra sidan kan man lika gärna fixa det med en vanlig PC.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Så nu behöver jag ännu en till maskin? ...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Systemet verkar vara en modifierad verision av Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det tråkiga är ju att hårdvaran även i de bästa steamburkarna inte kommer vara så bra som en annan vill ha den. Kan väl vara schyst till lite casual-spelande framför tv:n, dock...men å andra sidan kan man lika gärna fixa det med en vanlig PC.

Du kan bygga din egen burk och installera SteamOS på den och köra alla spel plattformen erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Systemet verkar vara en modifierad verision av Linux.

Jepp. Vanlig pc-hårdvara + SteamOS.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill nog se en färdig maskin och se pris/prestanda innan jag gör vågen,
kul med konkurrens på OS fronten men jag är inte helt säker på att detta blir en hit än....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Systemet verkar vara en modifierad verision av Linux.

hej och välkommen till förrgårdagens nyhet http://www.sweclockers.com/nyhet/17642-valve-tillkannager-ste...

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Systemet verkar vara en modifierad verision av Linux.

Det gick jue Valve ut med redan i första avslöjandet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Wow, vilken totalt oväntad chocknyhet från Valve.

Längst ned i deras faq:

"Am I going to be using a mouse and a keyboard in the living-room?

If you want. But Steam and SteamOS work well with gamepads, too. Stay tuned, though - we have some more to say very soon on the topic of input."

Så tredje nyheten är en sketen handkontroll, eller kanske samarbete med Oculus Rift? Då blir jag sur (för jag vill ha HL 3 för fäen).

Känns dock som det borde vara mjukvara om man kollar på bilderna som är knapparna för nyheterna.

O
[O]
O+O

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Du kan bygga din egen burk och installera SteamOS på den och köra alla spel plattformen erbjuder.

Jo, fast varför skulle man vilja göra det istället för att bygga en egen burk, köra windows och kunna köra alla spel?

Om priset är rätt kan det säkert bli ett bra alternativ som budget-gaming-burk till TV:n...men då måste de bli jäävligt billiga.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

He, he, byggde mig själv en Ångmaskin i somras. Min Ångmaskin kör Win 8 med Steam Big Picture och en trådlös 360-pad. Sedan fläskade jag på med rejäl prestanda så jag slipper streama mina spel från min andra "riktiga" speldator. Satsade på Fractal Design Node 304, Intel Core i7 4770K, Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB, 16GB RAM och en Samsung 840 500GB. Ska bli intressant att se vad Valve väljer för hårdvara!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Jo, fast varför skulle man vilja göra det istället för att bygga en egen burk, köra windows och kunna köra alla spel?

Om priset är rätt kan det säkert bli ett bra alternativ som budget-gaming-burk till TV:n...men då måste de bli jäävligt billiga.

För att;

- Alla spel kräver inte Windows

- Valve kommer jobba väldigt aktivt med att få alla nya titlar att fungera under SteamOS.. samt förmodligen få in äldre

- Du kan spara pengar (ca 1000-1300kr) då OS:et inte kommer kosta dig något.

Permalänk

sägs att det kommer vara en stream-maskin,och strömma spelen likt det där.... Onlive

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Ser inte detta som en konkurrent till konsolerna. Och heller inte en konkurrent till min PC rigg.

Finns säkert någon som vill spela PC spel med handkontroll, inte är det jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ser inte detta som en konkurrent till konsolerna. Och heller inte en konkurrent till min PC rigg.

Finns säkert någon som vill spela PC spel med handkontroll, inte är det jag i alla fall.

Det stod att du kommer kunna fortsätta att spela med mus/tangentbord med Steam machines om du vill.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Jo, fast varför skulle man vilja göra det istället för att bygga en egen burk, köra windows och kunna köra alla spel?

Om priset är rätt kan det säkert bli ett bra alternativ som budget-gaming-burk till TV:n...men då måste de bli jäävligt billiga.

Alla vill inte bygga en dator utan köper då hellre färdiga system.

Alla spel du tycker om
Hundratals bra spel körs redan på SteamOS. Titta efter nyheter under de kommande veckorna efter alla AAA-titlar som kommer till SteamOS 2014. Gå igenom hela Steam-katalogen med nästan 3000 spel och programvaror via in-home streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Känns dock som det borde vara mjukvara om man kollar på bilderna som är knapparna för nyheterna.

O
[O]
O+O

Sant. Jag hoppas att O + O = Source 2.0 + HL 3

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Testade bigpicture lite snabbt för första gången, bara råkat starta "skiten" av misstag förut. Blev faktiskt förvånad över hur bra det var, ser definitivt detta som ett alternativ till en konsol, speciellt när Valves egna "konsoller" kommer.

Detta kommer helt klart bli en stor grej, det är jag övertygad om.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Skulle vara skönt om man inte behöver använda Windows i sin nästa speldator. Jag kommer dock aldrig spela på TV eller enbart med gamepad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Skulle vara skönt om man inte behöver använda Windows i sin nästa speldator. Jag kommer dock aldrig spela på TV eller enbart med gamepad.

Det finns inget som hindrar dig att köra med tangentbord och mus, samt sitta framför en skärm.

Permalänk
Medlem

Men steam machines av wellpapp funkar väl sådäär ihop med ånga. Hur tänkte de nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sant. Jag hoppas att O + O = Source 2.0 + HL 3

Det låter ju faktiskt inte som en alltför otrolig gissning. o=mjukvara, klamrarna är hårdvaran som håller mjukvaran. Och två matchande mjukvaror skulle ju lätt kunna vara source och något spel till motorn

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det finns inget som hindrar dig att köra med tangentbord och mus, samt sitta framför en skärm.

OK, det visste jag. Jag menade att jag kommer ha min Steam maskin på skrivbordet och mestadels spela med mus och tangentbord.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p