Logitech falsk CE märkning Z-2300

Permalänk
Medlem

För er som orkar läsa så hittade jag detta http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...

TLDR:
Enligt ett officiellt svar från Europeiska kommissionen finns inget "officiellt" China Exportmärke. Det torde i stället röra sig om felaktiga CE-märkningar, som kan finnas på både produkter som uppfyller kraven och sådana som inte gör det

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit CEO för ett företag hade jag gjort följande.

Jag skulle skicka in en komplett produkt t.ex. ett högtalar system eller en dator mus som klarar CE kraven och blir därav godkänd av CE organisationen, vilket innebär att om någon kontaktar CE organisationen och frågar om en specifik produkt är godkänd blir svaret ja. Sedan skulle jag minska produktions kostnaden för den specifika produkten och märka produkten med en falsk CE märkning och påstå att den produkten du har antingen är en kopia eller att man av något annat skäl valt att ha en modifierad CE märkning.

Ändå sättet jag kan se att man med säkerhet skulle kunna säga att en produkt inte klarar CE kraven är att helt enkelt ta kontakt med CE organisationen och säga att produkten man har, har en felaktig CE märkning och att man vill få den testad.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 650D - be quiet! Dark Power Pro10 850w - ASUS Sabertooth Z77 - Intel Core i5 3570k @ 4,2Ghz 1,2v - Noctua NH-U14S w/ dual fans - 4gb x2 Corsair Vengeance 1600mhz CL9 - ASUS GTX 780 DirectCu II - 250gb Samsung 840 Basic SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladezkin:

Hittade inkorrekt CE-märkning på min Nordea Bankdosa!

Men vad innebär det att märkningen inte är korrekt egentligen?

Ha ha jag kollade just på min Swedbank bankdosa och den har också fake CE-märkning.

Edit/ Hittade precis samma fakeade CE-märkning på min Philips batteriladdare nu också.../Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

Samsung LE27T51B falsk..där ser man.

Lite allvarligare om det är en TV eller mus antar jag.. då kan ju TVn vara direkt farlig, eller hur ska detta tolkas?

Permalänk
Medlem

Sprungit runt å kollat massa olika saker på jobbet, verkar vara främst usb-minnen vi har som inte är korrekt CE-märkta.
Spännande Så vad gör man nu, vilka stämmer vi?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Samsung LE27T51B falsk..där ser man.

http://www.fildirekt.se/dl/1380241391.png

Lite allvarligare om det är en TV eller mus antar jag.. då kan ju TVn vara direkt farlig, eller hur ska detta tolkas?

Jag tolkar det som så att Samsung har tillverkat en TV som uppfyller CE-kraven, och har därför satt ett CE-märke på produkten.
Sedan har den personen på Samsung som 'designat' klisterlappen inte järnkoll på att ett CE-märke ska ha vissa proportioner, och har helt enkelt photoshoppat ihop något snabbt och enkelt.

Ingen stor skandal ligger bakom, ingen fara för liv föreligger.

/Jacob

Permalänk
Medlem

Varför kallar folk det "Falska"

Logitech gör en produkt, sedan tar dom reda på var produkten kan tillverkast billigast, för att kunden inte är villig att betala mycket pengar för en vara.

Och suprice suprice, Kina kan tillverka saker billigare än andra länder.

Därför tillverkas produkten i Kina, Kina sätter en stämpel på produkten som ska efter Logitech önskemål ska stå CE, bland annat.

Så det är inte FAKE, bara för den ser annorlunda ut.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheWolfbane:

Varför kallar folk det "Falska"

Logitech gör en produkt, sedan tar dom reda på var produkten kan tillverkast billigast, för att kunden inte är villig att betala mycket pengar för en vara.

Och suprice suprice, Kina kan tillverka saker billigare än andra länder.

Därför tillverkas produkten i Kina, Kina sätter en stämpel på produkten som ska efter Logitech önskemål ska stå CE, bland annat.

Så det är inte FAKE, bara för den ser annorlunda ut.

Tror du missförstår allting, märkningen är ju falsk då det inte är en riktig CE-märkning det rör sig om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning
"CE-märkning är en produktmärkning inom EES. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne (’i överensstämmelse med EG-direktiven’). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav. Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:
Produkten överensstämmer med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts

För många produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven är uppfyllda. För vissa produkter med höga krav på säkerhet ska ett speciellt kontrollorgan säkerställa att kraven efterlevs. I Sverige är SMP Svensk Maskinprovning ett sådant kontrollorgan."

Sätter man då en egen CE märkning på sin produkt (givetvis förändrar man den lite för att försöka komma undan, men likheten är ju slående) så vilseleder man konsumenterna och bryter mot lagen.

TLDR: man försöker få sin produkt att se ut som att den vore CE-märkt fastän den inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Samsung LE27T51B falsk..där ser man.

http://www.fildirekt.se/dl/1380241391.png

Lite allvarligare om det är en TV eller mus antar jag.. då kan ju TVn vara direkt farlig, eller hur ska detta tolkas?

Om jag inte ser helt fel så är tv:n tillverkad i Slovakien dessutom, inte i Kina.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Börjar bli lite häxjakt över det här. Klistermärket säger inte ett skit. Är produkten CE märkt så ska det finnas dokument som stödjer detta, privatpersoner kan inte kräva ut dessa men det kan tex Elsäkerhetsverket.

Jag är helt övertygad om att i 99% av fallen presenterade här så är det den som har gjort labeln som inte har koll på hur en korrekt CE-märkning ska se ut.

Att CE-märkningen inte är korrekt är en sak, men det gör inte att produkten i sig automatiskt inte är CE-certifierad. Eller tror ni på allvar att så pass många produkter från stora varumärken har slunkit igenom systemet?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Sätter man då en egen CE märkning på sin produkt (givetvis förändrar man den lite för att försöka komma undan, men likheten är ju slående) så vilseleder man konsumenterna och bryter mot lagen.

TLDR: man försöker få sin produkt att se ut som att den vore CE-märkt fastän den inte är det.

Varför bryter man mot lagen om man sätter ett China export-märke på produkten? Något som borde bryta mot lagen är om man sätter ett riktigt CE-märke på produkten när den inte är CE-märkt. Alltså, är det verkligen olagligt att märka produkten med ett C och ett E när det inte är den riktiga "logotypen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tror du missförstår allting, märkningen är ju falsk då det inte är en riktig CE-märkning det rör sig om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning
"CE-märkning är en produktmärkning inom EES. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne (’i överensstämmelse med EG-direktiven’). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav. Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:
Produkten överensstämmer med grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö
Föreskriven kontrollprocedur har följts

För många produkter ansvarar tillverkaren själv för att kraven är uppfyllda. För vissa produkter med höga krav på säkerhet ska ett speciellt kontrollorgan säkerställa att kraven efterlevs. I Sverige är SMP Svensk Maskinprovning ett sådant kontrollorgan."

Sätter man då en egen CE märkning på sin produkt (givetvis förändrar man den lite för att försöka komma undan, men likheten är ju slående) så vilseleder man konsumenterna och bryter mot lagen.

TLDR: man försöker få sin produkt att se ut som att den vore CE-märkt fastän den inte är det.

Testa du och skicka in en "Falsk" märkning till dom som har koll på det hela, och jag är rätt övertygad på att det inte är några problem med det, förutom att CE märkningen kanske ser annorlunda ut än dom önskar sig.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Att CE-märkningen inte är korrekt är en sak, men det gör inte att produkten i sig automatiskt inte är CE-certifierad.

Jo, det gör det. Ett kriterier för giltig CE-certifiering är att det inte finns något CE-liknande märke på produkten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Intressant tråd också tänkt på CE-märkningen sällan är korrekt. Dock så är CE vad jag förstått det som inte ett krav för att få sälja produkter i Europa utan mer som en fjäder i hatten. Bla att barn inte ska kunna kvävas av produkten osv.

Precis som alla andra standarder så kostar det mycket att hålla sådan kvalitet, vilket Kineserna inte är direkt kända för.

För att lösa China Export problematiken borde det införas någon annan märkning som vi hade tidigare med TCO, eller Tüv. Minns alla gamla CRTs hade TCO-klistermärke på fronten.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Microsoft-mus här på jobbet som har en felaktig märkning

https://www.dropbox.com/s/jyp1jrj65b4qzav/IMG_20130926_135551...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jo, det gör det. Ett kriterier för giltig CE-certifiering är att det inte finns något CE-liknande märke på produkten.

Anser du verkligen att produkten inte längre bör vara CE-certifierad bara för att den har fel märke?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Exakt vad visar en äkta CE-märkning? Vad är det för tester den klarar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Anser du verkligen att produkten inte längre bör vara CE-certifierad bara för att den har fel märke?

Vad har mina åsikter med saken att göra? Jag är inte en av beslutsfattarna bakom det systemet.
Och det är inte heller upp till ensamma konsumenter att själva bedöma om en produkt är CE-märk eller ej.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Börjar bli lite häxjakt över det här. Klistermärket säger inte ett skit. Är produkten CE märkt så ska det finnas dokument som stödjer detta, privatpersoner kan inte kräva ut dessa men det kan tex Elsäkerhetsverket.

Jag är helt övertygad om att i 99% av fallen presenterade här så är det den som har gjort labeln som inte har koll på hur en korrekt CE-märkning ska se ut.

Att CE-märkningen inte är korrekt är en sak, men det gör inte att produkten i sig automatiskt inte är CE-certifierad. Eller tror ni på allvar att så pass många produkter från stora varumärken har slunkit igenom systemet?

Precis min tanke.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Vad har mina åsikter med saken att göra? Jag är inte en av beslutsfattarna bakom det systemet.
Och det är inte heller upp till ensamma konsumenter att själva bedöma om en produkt är CE-märk eller ej.

Jag förstår då inte varför du yttrar dig.

Elsäkerhetsverket (och marknaden) skiter ju uppenbarligen fullkomligt i det här, troligtvis för att dom vet att det inte är ett problem.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Om jag fattar rätt: bokstäverna tätt ihop = falsk.
Åtskilda bokstäver (så att C kan bilda ett O) = äkta.

Min mionix naos 5000 har ett eget CE märke med helt annat typsnitt, alltså falsk?
Mina högtalare Z5500 ser också falsk ut, tjocka bokstäver med lite mellanrum, däremot är min Dell U2711 mer eller mindre helt identisk med den korrekta märkningen.

Kolla mionixmusen här (hittade en i swecs galleri)
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/05/09/28.jpg?t=...

Uppenbar fake, eller hur?
Och detta är även olagligt?

Min Naos 5000 har också en falsk CE märkning. Den ser exakt likadan ut.

CM Storm Quick Fire TK - äkta.
Audio Technica ATH-M50RD - äkta.
Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω - fake(?), tillverkad i Tyskland.
Äldre HTC mobil - äkta.
Asus USB-N53 - äkta.
AOC e2243Fw & tegelsten - äkta.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skäggig legend

Jag har lagt märke till många China Export - och just då speciellt mina gamla Z-5500 - införskaffades runt 2005. Samma sak gäller plast, leksaker dvs. inte bara elektronik. Skrämmande är det när stora företag inte gör rätt för sig med just CE märkning - t.e.x Samsung eller Logitech.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Jag förstår då inte varför du yttrar dig.

Elsäkerhetsverket (och marknaden) skiter ju uppenbarligen fullkomligt i det här, troligtvis för att dom vet att det inte är ett problem.

Du yttrade dig, med åsikter, och jag sade emot, med fakta.

Det är klart att avsaknaden av en märkning inte gör en produkt bättre eller sämre. Men faktum kvarstår, sätter man en inkorrekt liknande CE-märkning på en produkt, så uppfyller den inte kriterierna för CE-märkning. Även om den elektromekaniskt beter sig identiskt med en som uppfyller dom.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Varför bryter man mot lagen om man sätter ett China export-märke på produkten? Något som borde bryta mot lagen är om man sätter ett riktigt CE-märke på produkten när den inte är CE-märkt. Alltså, är det verkligen olagligt att märka produkten med ett C och ett E när det inte är den riktiga "logotypen".

Som det står redan på första sidan av tråden så finns det inget China Export-märke, det är en vandringssägen. Även han som trodde att kinesiska myndigheter bryr sig om CE har fel, de har en egen säkerhetsmärkning som de bryr sig om (China Compulsory Certificate). I Kina säger CE inte ett skit.

Sen är det lustigt att folk tror att utformningen på CE-märket spelar roll och avgör om en produlkt egentligen är CE-märkt (och därför uppfyller CE-kraven). Det finns en massa skit som inte uppfyller CE-kraven men som ändå har rätt märkning eller är kopior (som skit från Deltaco). Det är sånt som är intressant att diskutera eftersom det gör att användaren riskerar elchocker, brand, störningar i elnätet osv. Vilka säkerhetskrav skulle en sketen mus som drivs med 5 volt likspänning inte uppfylla?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KKay:

Exakt vad visar en äkta CE-märkning? Vad är det för tester den klarar?

Det beror på vad det är för produkt, CE är en samling regler där man plockar ut olika delar för olika produkttyper men märkningen ska vara densamma för att lätt kännas igen och tillverkaren ansvarar att alla relevanta krav uppfylls, märkningen visar alltså att tillverkaren garanterar att kraven uppfylls, tex maskindirektivet och emc direktivet och kanske några direktiv om elsäkerhet osv...
http://www.sp.se/sv/index/services/ce_mark/sidor/default.aspx
http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/sakra-varor-och-tj...
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Lag-och-ratt/Radsforordnin...
http://www.sis.se/tema/maskinsakerhet/Maskindirektivet/
http://sv.wikipedia.org/wiki/EMC-direktivet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Sen är det lustigt att folk tror att utformningen på CE-märket spelar roll och avgör om en produlkt egentligen är CE-märkt (och därför uppfyller CE-kraven).

Folk tror inte det. Märket är ju en del av certifieringen, så är det inte korrekt märke så är det inte en äkta CE-märkning, även om produkten uppfyller alla andra krav.

Dock håller jag med dig om att fokus borde ligga mer på alla som inte uppfyller de övriga kraven men har en CE-symbol, oavsett om symbolen är korrekt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Jag förstår då inte varför du yttrar dig.

Elsäkerhetsverket (och marknaden) skiter ju uppenbarligen fullkomligt i det här, troligtvis för att dom vet att det inte är ett problem.

Har du någonsin hör att en produkt återkallas för att elsäkerhetsverket kräver det? Kommer någon ihåg nätaggregaten av typen ACE? Dessa brann så gärna upp när man satte lite last på dem. Dessa hade typiskt en felaktig CE märkning och det ÄR ett problem!

Det är för att säkerställla att produkter av denna typen inte kommer igenom som CE märkningen existerar. China Export är ju ett uppenbart exemplel på att man vill ge sken av CE märkning. Säkert är det något företag som inte är kapabla till att CE märka rätt men då är jag tveksam till att de klarar av att genomföra självcertifieringen också.

/z

EDIT:

Länk till elsäkerhetsverket med produkter som fått försäljningsförbud för att de är farliga

EDIT 2:

En bit ner i listan hittas CODEGEN med korrekt CE märkning men så allvarliga brister att det förbjuds.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Du yttrade dig, med åsikter, och jag sade emot, med fakta.

Det är klart att avsaknaden av en märkning inte gör en produkt bättre eller sämre. Men faktum kvarstår, sätter man en inkorrekt liknande CE-märkning på en produkt, så uppfyller den inte kriterierna för CE-märkning. Även om den elektromekaniskt beter sig identiskt med en som uppfyller dom.

Produkten uppfyller fortfarande CE-certifikatet, men den uppfyller inte kraven på CE-märkningen. Stor skillnad.

Varken förpackning eller label är en del av certifieringen, detta är något som tillkommer väldigt sent i produktutveckligen. Min personliga erfarenhet av CE-märkning är att det snarare är en grafisk profil än något annat.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

var rätt ce-märkning på min iphone och en reklam mus från asus som verkar vara tillverkad av logitech (använder musen på jobbet)

Permalänk

Jo visst, men som nämnt tidigare så är det ju i de flesta fall upp till tillverkaren att säkerställa att kraven efterföljs. Då mycket tillverkas i Asien så är det troligen så att de som gör etiketterna(finns ju ett otal märkningar som en produkt ska ha för att få säljas i olika delar av världen, enkelt att ha samma produkt fast olika regioner med olika klisterlappar) som märkningen sitter på inte vet om att de ska se ut på ett visst sätt för att säljas i Europa.

Exempelvis så har mitt medföljande kamerabatteri en CE märkning, dock ser den inte ut att vara 100% ok enligt de som länkats här. Men de 3 andra batterierna jag har, alla Olympus orginal, som jag köpt i Tokyo (på kartongen står det BLN-1JP) exakt samma specifikation med spänning och kapacitet men helt andra symboler.

Så den slutsats man kan dra är att EU, om de nu vill att märkningen ska vara effektiv, tillse att den efterföljs. Annars finns det ju alltid marknadsnissar som ska formge allt:P

Sen kan man ju undra varför man inte kan enas om krav och märkningar:/ Snart har vi väl en bipacksedel på allt med alla symboler m.m. för att det kostar förmycket att tillverka för olika regioner:)