Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon R9 290X "Hawaii XT" i bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

man kan inte jämföra singe gpu mot 2 gpu kort....

Av vilken anledning? Så länge det har en PCB tar det bara upp en kortplats i datorn, precis som Titan gör. Varför hänger du upp dig på antalet GPUer? Det är väl prestandan, värmeutvecklingen och priset som är det viktiga? Sen om det har en, två eller rent av 10 GPUer på ett kort är oväsentligt så länge de lyckats lösa det på ett bra sätt och kortet får plats i datorn. Värmeutvecklingen kan naturligtvis bli högre om man använder flera GPUer men det hade den blivit om man bakat ihop de två kärnorna till en också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Delerium:

Av vilken anledning? Så länge det har en PCB tar det bara upp en kortplats i datorn, precis som Titan gör. Varför hänger du upp dig på antalet GPUer? Det är väl prestandan, värmeutvecklingen och priset som är det viktiga? Sen om det har en, två eller rent av 10 GPUer på ett kort är oväsentligt så länge de lyckats lösa det på ett bra sätt och kortet får plats i datorn. Värmeutvecklingen kan naturligtvis bli högre om man använder flera GPUer men det hade den blivit om man bakat ihop de två kärnorna till en också.

Du jämför inte så.

Du tar tex 690 vs 7990 inget annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av StefanDyrendahl:

Om vi ska lita på presentationen från igår så är den åtminstone delvis felaktig, om jag inte minns fel så var en av de ytterst få detaljerna de nämnde att den kommer upp i 5 GFLOP.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du jämför inte så.

Du tar tex 690 vs 7990 inget annat.

Varför inte bara ta valfritt kort vs ett annat och sen jämföra prestanda och pris, värmeutveckling etc? Värmeutvecklingen för ett dual GPU kort blir ofta högre men de två övriga faktorerna verkar vara relativt fördelaktiga för Radeon 7990 jämfört med Titan. Ett snabbare grafikkort för ett lägre pris helt enkelt. Nej jag förstår fortfarande inte varför man ska hänga upp sig på antalet grafikprocessorer det viktigaste är väl ändå kortets egenskaper.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Nej 7990 är ett grafikkort, inte två. Det är en PCB och därmed ett grafikkort. Att det är konstruerat med 2 grafikprocessoer gör inte att det är två kort. Det har funnits mängder av grafikkort med flera grafikprocessorer genom tiden. Voodoo2 hade 3 st och Voodoo5 hade 2 eller 4 beroende på version. Voodoo5 6000 var ju knappast 4 grafikkort utan ett fast med 4 grafikprocessorer. Det är lite som att säga att man har 4 st processorer i datorn trots att man har en quadcore dvs helt fel.

Sen får man givetvis ta med i beräkningen att ett kort med flera gpuer kan ha vissa nackdelar jämfört med ett kort med bara en gpu.

Vad spelar det för roll om det är ett eller flera kort? Det är fortfarande en CF lösning. HD7990 är två GPUer alltså körs dessa i CF. Den enda skillnaden är att bryggan är intern på själva PCB:n och därav ett kort. Annars är det mer eller mindre två HD7970 kärnor på ett kort. Alltså går det inte att jämföra. På samma sätt som att man inte kan jämföra en bil som har en motor och dess hästkrafter mot en som har två motorer.

Skrivet av Delerium:

Varför inte bara ta valfritt kort vs ett annat och sen jämföra prestanda och pris, värmeutveckling etc? Värmeutvecklingen för ett dual GPU kort blir ofta högre men de två övriga faktorerna verkar vara relativt fördelaktiga för Radeon 7990 jämfört med Titan. Ett snabbare grafikkort för ett lägre pris helt enkelt. Nej jag förstår fortfarande inte varför man ska hänga upp sig på antalet grafikprocessorer det viktigaste är väl ändå kortets egenskaper.

Du väljer medvetet att ignorera vad alla säger eller hur? Det handlar inte om antal kort. Det handlar om antal GPUer. Två kan inte jämföras med en.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Vad spelar det för roll om det är ett eller flera kort? Det är fortfarande en CF lösning. HD7990 är två GPUer alltså körs dessa i CF. Den enda skillnaden är att bryggan är intern på själva PCB:n och därav ett kort. Annars är det mer eller mindre två HD7970 kärnor på ett kort. Alltså går det inte att jämföra. På samma sätt som att man inte kan jämföra en bil som har en motor och dess hästkrafter mot en som har två motorer.

Du väljer medvetet att ignorera vad alla säger eller hur? Det handlar inte om antal kort. Det handlar om antal GPUer. Två kan inte jämföras med en.

Det är klart man kan jämföra olika kort, oavsett uppbyggnad och det är knappast orättvist heller. Prestanda vid en given prisnivå är det intressanta. Om man av någon anledning inte vill ha sli/cf så kan man välja bort de i jämförelsen, men det är då ett personligt val och har ingenting med att jämförelserna haltar att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Missade tyvärr början av eventet och somnade efter star citizen vilket verkar bli mycket trevligt.(sockerkakan måste varit laddad med sömnmedel)

Själv sitter jag och väntar på att priser och tester skall släppas då jag nu börjar bli sugen på att uppgradera från mitt 7950 (vilket jag är supernöjd med) till något med mer flås som pallar med 3 skärmar 60 hz i högre inställningar.
Då jag inte bryr mig avsevärt om det står AMD eller NVIDIA på mitt kort, så tycker jag att detta är roliga nyheter särskilt om topp korten släpps till vettig peng och att de presterar utan att jag behöver en CF/SLI lösning.

Får bli att se eventet ikväll igen så man inte missade något kul pga tunga ögonlock.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad spelar det för roll om det är ett eller flera kort? Det är fortfarande en CF lösning. HD7990 är två GPUer alltså körs dessa i CF. Den enda skillnaden är att bryggan är intern på själva PCB:n och därav ett kort. Annars är det mer eller mindre två HD7970 kärnor på ett kort. Alltså går det inte att jämföra. På samma sätt som att man inte kan jämföra en bil som har en motor och dess hästkrafter mot en som har två motorer.

Du väljer medvetet att ignorera vad alla säger eller hur? Det handlar inte om antal kort. Det handlar om antal GPUer. Två kan inte jämföras med en.

Du har fortfarande inte kommit med ett enda vettigt argument till varför det skulle spela någon som helst roll vad som sitter på kortet så länge det presterar bra till priset och inte genererar för mycket värme. Om någon vill konstruera en bil med två motorer varför skulle man då inte kunna jämföra den med en bil med en motor? Bränsleförbrukning, prestanda, ljudnivå, driftsäkerhet och pris borde väl vara det som avgör där med.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast

Någon som har ett datum på när de lyfter NDA för tester?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delerium:

Du har fortfarande inte kommit med ett enda vettigt argument till varför det skulle spela någon som helst roll vad som sitter på kortet så länge det presterar bra till priset och inte genererar för mycket värme. Om någon vill konstruera en bil med två motorer varför skulle man då inte kunna jämföra den med en bil med en motor? Bränsleförbrukning, prestanda, ljudnivå, driftsäkerhet och pris borde väl vara det som avgör där med.

För att HD7990 är ett special kort som körs i CF. Går du och jämför CF med GTX 780 tex. och påstår därför att AMD har prestandatronen? Diskussionen handlar om vilket företag som har den bäst presterande GPUn. Inte vilket kort som är starkast om man dubblar den.

Skrivet av Zotamedu:

Någon som har ett datum på när de lyfter NDA för tester?

Om ett par veckor sa Emil i en tråd för någon dag sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att HD7990 är ett special kort som körs i CF. Går du och jämför CF med GTX 780 tex. och påstår därför att AMD har prestandatronen? Diskussionen handlar om vilket företag som har den bäst presterande GPUn. Inte vilket kort som är starkast om man dubblar den.

Om ett par veckor sa Emil i en tråd för någon dag sedan.

Huruvida ett visst företag har den bäst presterande grafikprocessorn är väl ändå ganska ointressant om ett annat företag kan hitta en lösning som presterar bättre till ett lägre pris utan andra nackdelar. Troligen finns det en anledning till att de kan göra det i så fall, exempelvis lägre värmeutveckling per grafikprocessor. Om man anser att ett kort med flera grafikprocessorer har nackdelar jämfört med ett kort med bara en så visst fine men då får man argumentera för o nackdelarna. Inte tvångsmässigt hänga upp sig på antalet komponenter vilket nämligen är helt ointressant. Det är väl ändå funktionen och priset som är det viktiga.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Okej.. och alla spel som portades från Xbox 360 till PC (360 har en GPU från AMD) menar du är optimerade för AMD?
Det är alltså därför det står "nVidia - The way it's meant to be played" i Assassin's Creed-serien?

Tror att han menar följande:

-Alla spel som utvecklas med de nya konsollerna i första åtanke kommer per default att vara optimerade för AMD-hårdvara (CPU+GPU-arkitektur)
-Sen kan Nvidia aktivt sponsra vissa titlar för PC release i framtiden, vilket dom gjort tidigare. Frågan är lite hur hur dom agerar rent praktiskt då i utvecklingen, förmodligen lägger dom på nån extra funktionalitet som inte finns hos AMD, typ deras fysikemulering (som dom även gjort tidigare).

I övrigt:
Läget för dom kommer dock bli tuffare än tidigare, folk kanske får gå in och stödköpa lite Nvidikort i framtiden för att hålla uppe konkurrensen, Nvidia känns lite som gamla Nokia. Inte helt otroligt om Intel är intresserade av att köpa upp dom när kursen sjunkit en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du jämför inte så.

Du tar tex 690 vs 7990 inget annat.

Den typen av jämförelser skulle kunna bli relevanta i framtiden dock, om dom kommer på bättre metoder att hantera crossfire/sli där man helt slipper dom nackdelar och drivrutinstrassel med dessa system, och att de kunde fungera precis som singelkort sett ur drivrutinernas perspektiv.

Permalänk
Medlem

Är det nån som sett nån site som släppt info om hur långa korten är? Jag hade hoppats på lite kortare PCB för flaggskeppet denna generation. Nån vet (kan se?) om samma vattenblock som pasar 7970 passar R290x?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tror att han menar följande:

-Alla spel som utvecklas med de nya konsollerna i första åtanke kommer per default att vara optimerade för AMD-hårdvara (CPU+GPU-arkitektur)
-Sen kan Nvidia aktivt sponsra vissa titlar för PC release i framtiden, vilket dom gjort tidigare. Frågan är lite hur hur dom agerar rent praktiskt då i utvecklingen, förmodligen lägger dom på nån extra funktionalitet som inte finns hos AMD, typ deras fysikemulering (som dom även gjort tidigare).

I övrigt:
Läget för dom kommer dock bli tuffare än tidigare, folk kanske får gå in och stödköpa lite Nvidikort i framtiden för att hålla uppe konkurrensen, Nvidia känns lite som gamla Nokia. Inte helt otroligt om Intel är intresserade av att köpa upp dom när kursen sjunkit en del.

Min poäng var att man inte ska stirra sig blind på att vissa tillverkare hävdar att spelen fungerar bäst med deras hårdvara. Det stämmer inte alltid så bra.
Även om det är så precis när ett spel släpps, så kan det snabbt ändra sig med nya drivrutiner.

Förr köpte jag bara AMD, men jag tröttnade på allt strul som jag har blivit tvungen att dras med. Är det inte värmeproblem så är det dåliga drivrutiner eller hög strömförbrukning istället. Där hoppas jag att AMD blir bättre. Jag hade blivit jätteglad om AMD lyckas släppa produkter som känns vettiga på alla sätt. Tiden får avgöra om det sker.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Så... Vad säger rykterna om pris och releasedatum?
Fick konstiga cravings.... :S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

För att HD7990 är ett special kort som körs i CF. Går du och jämför CF med GTX 780 tex. och påstår därför att AMD har prestandatronen? Diskussionen handlar om vilket företag som har den bäst presterande GPUn. Inte vilket kort som är starkast om man dubblar den.

Om ett par veckor sa Emil i en tråd för någon dag sedan.

Jo jag såg också det nämnas men känns lite halvlöst. Var lite nyfiken på om någon hört ett faktiskt datum. Eller finns det inte något spikat än?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Jo jag såg också det nämnas men känns lite halvlöst. Var lite nyfiken på om någon hört ett faktiskt datum. Eller finns det inte något spikat än?

Tror inte det finns något datum "Fastspikat". Allt beror helt på när AMD släpper på sin tystnadsklausul. Vilket kan vara inom en vecka eller mer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds