AMD/ATI +1 - Satsa på röda laget den här gången!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

290X redan ett givet val för mig.
Gillar AMD med deras framtidsvision.

Sen om Nvidias Titan är bättre i spel skiter jag i,

Haha "ok" ^^
Du spelar med ett sämre kort pga deras framtidsvision som kanske inte ens blir något utav...Aja alla är vi olika

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Haha "ok" ^^
Du spelar med ett sämre kort pga deras framtidsvision som kanske inte ens blir något utav...Aja alla är vi olika

Alla är olika, Men jag prioriterar en bra spel känsla "Trueaudio", sen kommer säkert 290x vara billigare än ett Titan.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GamerFX:

du har för stora förväntningar i ditt uttalande! Hur vet du att det äns kommer bli så bra med dom nya grafik chippen? Alltså hallå? korten har inte ens släppts än. Det kan lika gärna vara största besvikelsen från AMD som det hände med bulldozer serien. Ha inte så förstora förväntningar herregud!

He he, kanske jag verkar lite väl överdrivet optimistisk men det är ju för alls bästa om AMD lyckas, förutom Nvidia då.

Vem vill inte se hårdare konkurrens mellan AMD och Nvidia som oundvikligen kommer resultera i mer prestanda för mindre pengar samt en snabbare utveckling.

Det var nu länge sedan det var riktigt krig mellan AMD och Nvidia där priser och prestanda pressades till det yttersta, en tid som jag hoppas ska komma tillbaka och förgylla vår tillvaro.

Ser inget fel att ha stora förväntningar på framtiden, speciellt inte om det är till allas fördel.

Det kanske är optimism vi saknar på PC plattformen, vi är så avtrubbade efter alla besvikelser.

Se bara på konsol nissarna, de verkar ha överdrivet mycket optimism så som de förhandsbokar XBOX ONE och PS4 i miljoner (utan ens ha sett enheterna) och det verkar ju fungera bra för dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

He he, kanske jag verkar lite väl överdrivet optimistisk men det är ju för alls bästa om AMD lyckas, förutom Nvidia då.

Vem vill inte se hårdare konkurrens mellan AMD och Nvidia som oundvikligen kommer resultera i mer prestanda för mindre pengar samt en snabbare utveckling.

Det var nu länge sedan det var riktigt krig mellan AMD och Nvidia där priser och prestanda pressades till det yttersta, en tid som jag hoppas ska komma tillbaka och förgylla vår tillvaro.

Ser inget fel att ha stora förväntningar på framtiden, speciellt inte om det är till allas fördel.

Se bara på konsol nissarna, de verkar ha överdrivet mycket optimism så som de förhandsbokar XBOX ONE och PS4 i miljoner (utan ens ha sett enheterna) och det verkar ju fungera bra för dem

Tycker bara inte man ska bli besviken sen vet du när nya amd korten kommer?, kan köpas?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GamerFX:

Tycker bara inte man ska bli besviken sen vet du när nya amd korten kommer?, kan köpas?

Hellre hopp nu och besvikelse sedan än inget hopp alls

Kommer lagom till BF4 releasen, det är därför man kan boka R9 290X med BF4 (Limited Edition) redan den 3: oktober.

Permalänk

Mantle är en sak som i alla fall får mig att inte vilja köpa AMD. Det finns redan två standarder, vi behöver inte flera och risken finns ju alltid att nVidia och Intel hittar på två egna standarder och så sitter vi med flera stycken som inte kompatibla med varandra. Så tills AMD vill satsa på OpenGL så håller jag mig till nVidia istället.

Min förhoppning är att Mantle floppar lika hårt som AMD's 3D satsning som även den är "öppen", men AMD gör inget själva utan förväntar sig att andra ska göra saker åt dom.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Håller med, därför jag själv haft Nvidia i många år.

Äntligen ser det ut som AMD har hunnit ikapp, de har verkligen inte legat på lat sidan i alla fall.

Inget är garanterat förrän vi ser resultatet när korten väl är i våra händer men mina förhoppningar är stora.

Har en tjejkompis som strular med en kille på EA DICE i Göteborg, han är med i utvecklingen av Frostbite 3 och han hade bara en sak att säga "Direct X sucks, AMD Mantle rules. The future is here now"

Enligt honom finns det också en anledning Steam OS presenterades precis innan AMD's Hawaii presentation, deras Linux OS ska tydligen också optimeras med bland annat AMD Mantle.

Kanske detta är början på slutet för Direct X, vem vet. Jag skulle då inte gråta om så var fallet...

fast vad har Dice för intresse i SteamOS och dess eventuella APIs?
Origin kommer ju antagligen inte funka

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rappe Rodent:

Mantle är en sak som i alla fall får mig att inte vilja köpa AMD. Det finns redan två standarder, vi behöver inte flera och risken finns ju alltid att nVidia och Intel hittar på två egna standarder och så sitter vi med flera stycken som inte kompatibla med varandra. Så tills AMD vill satsa på OpenGL så håller jag mig till nVidia istället.

Min förhoppning är att Mantle floppar lika hårt som AMD's 3D satsning som även den är "öppen", men AMD gör inget själva utan förväntar sig att andra ska göra saker åt dom.

Jupp, 3D gick inte så bra men är en allmän teknologi som man kan säga floppat på alla plattformar inkl. TV och mobiler.

Kanske du inte såg presentationen men Amd's initiativ med Mantle har uppkommit genom den enorma dominans de utvecklat i konsol segmentet PS4, XBOX ONE och WiiU.

Vare sig vi vill eller inte kommer de flesta spelen att utvecklas med AMD grafik på konsolerna som mål först och främst sedan optimeras för PC, på grund av detta och med Mantle kan de ta med dessa optimeringarna till AMD på PC plattformen och sedan enkelt utnyttja dessa optimeringar tillsammans med den maximala grafikkraften som finns på PC:en, utan att det kostar utvecklaren massa extra pengar.

AMD ger utvecklarna en utväg att inte längre behöva göra värdelösa konsol portningar till PC för att spara pengar utan utvecklaren kan istället tillföra maximal prestanda till PC versionen enkelt och med en vettig utvecklingskostnad med hjälp av Mantle.

Känns inte riktigt som att situationen med Mantle är den samma som när AMD släppte en enkel 3D drivrutin.

Tror faktiskt att många har svårt att se hur överhängande AMD's inflytande kommer att vara de närmaste 5 till 10 åren i spelindustrin på både konsol och PC. Sedan om det är till det bättre får framtiden utvisa men jag hoppas att något positivt ska komma utav AMD's vilja att hålla PC gamingens grafik maxad för oss användare.

Men bara för jag är lite väl optimistisk betyder det ju inte att AMD kommer att lyckas men man kan ju alltid hoppas på det bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dammskog:

fast vad har Dice för intresse i SteamOS och dess eventuella APIs?
Origin kommer ju antagligen inte funka

Vi diskuterade inte Steam OS i detalj men vad jag kunde förstå så är ju tankegångarna i industrin följande:

Valve presenterar Steam OS, vill bli av med Windows/Direct X som gaming plattform på PC.

AMD presenterar möjlighet att för alla världens utvecklare ett nytt sätt att kring gå Direct X och på så sätt även öppnar upp möjligheten att så småningom dumpa Windows eftersom de inte är beroende av Direct X längre.

Kan inte se att EA/Dice skulle ha några problem att utveckla mer spel på Linux i framtiden när det finns ett fungerande gaming ecosystem på Linux. De utvecklar ju redan spel till MAC som är Linux.

XBOX ONE använder sig av Direct X/Win8.1 MEN många tänker inte på att PS4 använder ett mer Linux liknande OS.

Så AMD jobbar redan med Linux på PS4 vilket gör att Mantle eller något liknande kan mycket väl redan vara implementerat i Steam OS.

Många verkar tro att det bara är Valve som kommer göra spel till Steam OS men om så vore fallet är det dömt att misslyckas innan det har börjat, många utvecklare kommer att släppa spel på Steam OS eftersom de redan utvecklat spel i Linux på PS4 så är portningen enkel.

PS4:an kan mycket väl vara nyckeln till gaming på Linux med x86 som Valve har väntat på, det blir intressant och se vad för grafikkretsar det sitter i de olika Steam Boxarna, om det är AMD Radeon kretsar så är det inte svårt att lista ut vad som håller på att hända.

Linux kan bli den nästa stora gaming revolutionen på PC innan vi fattar vad som händer.

Den röda tråden som verkar vara genomgående i större delar av PC gaming industrin är att någon gång i framtiden bli av med Direct X och Windows som dominerande gaming OS.

Permalänk
Medlem

Efter 7970 från AMD är jag skeptisk även denna gång. Hade såna enorma problem med mina 7970, och gick tillslut över till det gröna laget. Det var mest drivrutiner som inte var bra helt enkelt. Det ska bli kul och se om det dyker upp några prestandatester, och se om drivrutiner fungerar ordentligt. Minns att det tog ett mycket bra tag innan man fick en drivrutin som var bra för 7970.

Detta är såklart individuellt, men för mig var det mycket jobbigt bök.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Mantle är en sak som i alla fall får mig att inte vilja köpa AMD. Det finns redan två standarder, vi behöver inte flera och risken finns ju alltid att nVidia och Intel hittar på två egna standarder och så sitter vi med flera stycken som inte kompatibla med varandra. Så tills AMD vill satsa på OpenGL så håller jag mig till nVidia istället.

Min förhoppning är att Mantle floppar lika hårt som AMD's 3D satsning som även den är "öppen", men AMD gör inget själva utan förväntar sig att andra ska göra saker åt dom.

Här är skillnaden, AMD äger konsolmarknaden. Det är därför Mantle kan göra en skillnad, och att jämföra det med 3D är inte exakt korrekt. 3D var en liten satsning för AMD och gjordes antagligen bara för att följa med 3D hypen som var igång då.

AMD's 3D floppade inte, utom 3D generellt sagt vare sig i spel eller filmer.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Vi diskuterade inte Steam OS i detalj men vad jag kunde förstå så är ju tankegångarna i industrin följande:

Valve presenterar Steam OS, vill bli av med Windows/Direct X som gaming plattform på PC.

AMD presenterar möjlighet att för alla världens utvecklare ett nytt sätt att kring gå Direct X och på så sätt även öppnar upp möjligheten att så småningom dumpa Windows eftersom de inte är beroende av Direct X längre.

Kan inte se att EA/Dice skulle ha några problem att utveckla mer spel på Linux i framtiden när det finns ett fungerande gaming ecosystem på Linux. De utvecklar ju redan spel till MAC som är Linux.

XBOX ONE använder sig av Direct X/Win8.1 MEN många tänker inte på att PS4 använder ett mer Linux liknande OS.

Så AMD jobbar redan med Linux på PS4 vilket gör att Mantle eller något liknande kan mycket väl redan vara implementerat i Steam OS.

Många verkar tro att det bara är Valve som kommer göra spel till Steam OS men om så vore fallet är det dömt att misslyckas innan det har börjat, många utvecklare kommer att släppa spel på Steam OS eftersom de redan utvecklat spel i Linux på PS4 så är portningen enkel.

PS4:an kan mycket väl vara nyckeln till gaming på Linux med x86 som Valve har väntat på, det blir intressant och se vad för grafikkretsar det sitter i de olika Steam Boxarna, om det är AMD Radeon kretsar så är det inte svårt att lista ut vad som håller på att hända.

Linux kan bli den nästa stora gaming revolutionen på PC innan vi fattar vad som händer.

Den röda tråden som verkar vara genomgående i större delar av PC gaming industrin är att någon gång i framtiden bli av med Direct X och Windows som dominerande gaming OS.

Bara så du vet. EA (och därmed även DICE) utvecklar inte någonting alls för Mac OS X, oftast är det en Cider-port genomfört av en tredje part. Är extremt länge sedan EA släppte någonting native till Mac OS X. Sedan är Mac OS X absolut INTE GNU/Linux.

Playstation 4 kör dessutom en moddad version av BSD, vilket igen, INTE är GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Efter 7970 från AMD är jag skeptisk även denna gång. Hade såna enorma problem med mina 7970, och gick tillslut över till det gröna laget. Det var mest drivrutiner som inte var bra helt enkelt. Det ska bli kul och se om det dyker upp några prestandatester, och se om drivrutiner fungerar ordentligt. Minns att det tog ett mycket bra tag innan man fick en drivrutin som var bra för 7970.

Detta är såklart individuellt, men för mig var det mycket jobbigt bök.

Det är fortfarande så illa alltså?

Jag gjorde mig av med mitt HD5850 efter typ nio månader med det kortet, har inte köpt AMD sedan dess. Problemen var främst krascher och dålig prestanda, allt som kunde relateras till drivrutiner.. Spel brukade fungera fint när väl drivrutiner kom som var anpassade för dem, som var allt från två veckor till två månader efter release. Bytte till nVidia (hade kört främst ATI innan dess) efter det och är mycket mer nöjd då det alltid finns drivrutiner som fungerar i stort sett felfritt.

Tycker AMDs kort är betydligt mer intressanta ur pris/prestanda-synvikel, liksom att Mantle åtminstone är ambitiöst och intressant (och troligtvis lär få en fördel i BF4 och andra spel med Frostbite), men det är ju hopplöst att köpa AMD om de fortsätter släppa undermåliga drivrutiner i en dålig takt. Jag tror jag avvaktar något halvår för att se om AMD fått ordning på sin mjukvara, i så fall blir det ett 290.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baba Tong:

Bara så du vet. EA (och därmed även DICE) utvecklar inte någonting alls för Mac OS X, oftast är det en Cider-port genomfört av en tredje part. Är extremt länge sedan EA släppte någonting native till Mac OS X. Sedan är Mac OS X absolut INTE GNU/Linux.

Playstation 4 kör dessutom en moddad version av BSD, vilket igen, INTE är GNU/Linux.

Tomato, Tomato. Nu är du lite väl petig. Du går in på detaljer som egentligen inte är intressant i sammanhanget, jag talar om att OS likheter skapar nya möjligheter.

Du kan säkert din sak men läs följande på http://www.pugetsoundtechnology.com/info/bsd.html
"BSD operating systems are very similar to Linux operating systems. In fact, most programs developed for Linux systems run on BSD systems."

I och med PS4:an och dess BSD/Linux liknande OS kan en ny era av spel som inte använder den buggiga Cider-port träda fram.

Det måste ju givetvis ske en portning av spelet med det är ju mycket enklare och porta ett PS4 BSD x86 spel till Linux/SteamOS x86 ordentligt.

Angående EA så finns det en anledning till att Origin finns till MAC.
http://www.origin.com/news/origin-for-mac-launch

MAC är baserat på Unix och Linux kenel är designad som en Unix kernel.
"Linux is an operating system kernel that is designed like Unix's kernel."

Den här tråden är inte för att diskutera olika versioner av Linus, BSD eller Unix utan konstatera att likheterna skapar nya möjligheter inom spelindustrin.

Permalänk
Medlem

När Mantle-patchen släpps till BF4 (i december?) vill jag se Titan nedpetad av 290X!

Med all hype så måste prestandaskjutsen vara enorm för att inte inhösta gäspningar.

Intressant tid för grafikkortsentusiasten. Väntar med spänning på riktiga benchmarks.

Permalänk
Medlem

Så glad för gårdagen, detta gör att framtiden för os gamers är ljus!

Nya saker, nya strider mer nytt, mer specifika och fokuserade gaming "saker". Bode hårdvara som mjukvara.

Helt underbart, hoppas att man slipper sitta på ett windows os för med alla "funktioner" man använder så ofta bara för att spela spel.

visst windows e bra men, helt seriöst, vad använder de flesta det till idag? surfa och spela spel.

Sen finns ju en halv miljard otroligt bra progream till windows, hoppas många stöds i nästa os man flyttar till som "gamer".

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Efter 7970 från AMD är jag skeptisk även denna gång. Hade såna enorma problem med mina 7970, och gick tillslut över till det gröna laget. Det var mest drivrutiner som inte var bra helt enkelt. Det ska bli kul och se om det dyker upp några prestandatester, och se om drivrutiner fungerar ordentligt. Minns att det tog ett mycket bra tag innan man fick en drivrutin som var bra för 7970.

Detta är såklart individuellt, men för mig var det mycket jobbigt bök.

Vad hade du för problem med ditt 7970?

Hämtade bara hem första bästa drivrutin, så funkade det för mig

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Alla är olika, Men jag prioriterar en bra spel känsla "Trueaudio", sen kommer säkert 290x vara billigare än ett Titan.

Billigare? Vinner du på det i längden då är frågan

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tror att Mantle kommer att bli försenad?

Annars vore det väldigt trevligt om Mantle gav en prestandaboost som gör att jag slipper upgradera datorn i sign för bf4! Kan leva med lägre settings i 2 månader iaf:P

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Tomato, Tomato. Nu är du lite väl petig. Du går in på detaljer som egentligen inte är intressant i sammanhanget, jag talar om att OS likheter skapar nya möjligheter.

Du kan säkert din sak men läs följande på http://www.pugetsoundtechnology.com/info/bsd.html
"BSD operating systems are very similar to Linux operating systems. In fact, most programs developed for Linux systems run on BSD systems."

I och med PS4:an och dess BSD/Linux liknande OS kan en ny era av spel som inte använder den buggiga Cider-port träda fram.

Det måste ju givetvis ske en portning av spelet med det är ju mycket enklare och porta ett PS4 BSD x86 spel till Linux/SteamOS x86 ordentligt.

Angående EA så finns det en anledning till att Origin finns till MAC.
http://www.origin.com/news/origin-for-mac-launch

MAC är baserat på Unix och Linux kenel är designad som en Unix kernel.
"Linux is an operating system kernel that is designed like Unix's kernel."

Den här tråden är inte för att diskutera olika versioner av Linus, BSD eller Unix utan konstatera att likheterna skapar nya möjligheter inom spelindustrin.

Och vad jag försöker säga är att dessa likheter inte existerar vad gäller spelutveckling och att olikheterna bidrar till att nya möjligheter just inte uppstår inom spelindustrin som följd.

Bara för att någonting bygger by UNIX innebär det nämligen absolut inte att det är i princip samma sak. BSD kan bara köra GNU/Linux binärer om man installerar dess emulator med tillhörande libs. Vilket i praktiken innebär att inte alla Linux program fungerar på BSD. Och då framför allt spel. Titta tex på Xonotic som BSD-communityt försöker porta, det går inget vidare, trots att det är opensource.

Mac OS X och GNU/Linux skiljer sig ju ännu mer åt, och då ännu mer när det gäller spel, då Mac OS X integrarat Xorg på ett helt annat sätt. Att kerneln i dessa OS liknar varandra har i princip ingen betydelse.

Och tro inte att det är kompetens som saknas för att porta spel. De gamla Jedi Knight spelen portades till native Linux på under 10 dar efter att sourcecoden släpptes. Det handlar om att Spelutvecklarna tecknar avtal med Microsoft, Sony, Apple osv som aktivt hindrar dem från att utveckla för andra plattformer (och så lär tex Linux inte ge tillräckligt med intäkter för att de skulle bry sig heller).

Personligen tror jag att AMD och DICE kommer att få lida i längden för detta samarbete. De enorma problemen AMDs drivrutiner hade med BF3 (framför allt i början, det mesta patchades ju faktiskt bort sen) ledde nog till att en och annan köpte ett Nvidia kort istället. Om nu BF4 som resultat av samarbetet med AMD leder till dålig kompabilitet med Nvidia-kort istället så lär det resultera i en hel del arga och besvikna kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Vad hade du för problem med ditt 7970?

Hämtade bara hem första bästa drivrutin, så funkade det för mig

Som jag sa, ganska individuellt. Jag tyckte prestandan var kass med tanke på vilket kort 7970 faktiskt är. Kunde t.ex. inte spela med anti-alising utan kraftiga nedgångar i fps. När jag satte i ett GTX 680 istället, kunde jag plötsligt spela med AA och inte droppa särskilt mycket i fps. Fick en helt annan feel i flow. Detta kanske låter skumt, men jag kan inte säga annat än att det hände för mig. Jag testade även ett 7970 från ASUS, samt ett från XFX.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

att snöa in på ett märke bara för att man av olika anledningar gillar det märket bättre och vägra sig fördelarna med andra tillverkare är bara att begränsa sig själv

Kalla mig insnöad men jag ser bara fördelar för Nvidia över ATI vid likvärdig pris/prestanda. Stabilare drivrutiner, bättre stöd för många spel/program, bättre stöd för Mutli-GPU, massa extra funktioner.. Jag tycker AMD's enda specifika fördel är att kunna köra mer än 3 skärmar på ett kort samt bättre på att mine'a bitcoin, vilket båda är något som jag aldrig kommer göra. Förhoppnigsvis så kan det röda laget med denna nya generationen komma ikapp lite på den sidan med lite specifika fördelar.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Kalla mig insnöad men jag ser bara fördelar för Nvidia över ATI vid likvärdig pris/prestanda. Stabilare drivrutiner, bättre stöd för många spel/program, bättre stöd för Mutli-GPU, massa extra funktioner.. Jag tycker AMD's enda specifika fördel är att kunna köra mer än 3 skärmar på ett kort samt bättre på att mine'a bitcoin, vilket båda är något som jag aldrig kommer göra. Förhoppnigsvis så kan det röda laget med denna nya generationen komma ikapp lite på den sidan med lite specifika fördelar.

Tyvärr funkar det argumentet båda sidor, jag har haft mycket strul med drivrutiner från superfina nvidia och undrar hur varenda nv ägare inte mött ett enda problem i sitt liv.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Tyvärr funkar det argumentet båda sidor, jag har haft mycket strul med drivrutiner från superfina nvidia och undrar hur varenda nv ägare inte mött ett enda problem i sitt liv.

Haha jasså. Skumt. Jag trodde det var allmänt känt liksom att Nvidia var mycket bättre där. Allt jag läst, erfaret själv, och hört från andra människor direkt stödjer den teorin. Men så kanske inte är fallet...

I vilket fall tycker jag Nvidia vinner solklart även om man räknar bort drivrutin-argumentet.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Haha jasså. Skumt. Jag trodde det var allmänt känt liksom att Nvidia var mycket bättre där. Allt jag läst, erfaret själv, och hört från andra människor direkt stödjer den teorin. Men så kanske inte är fallet...

I vilket fall tycker jag Nvidia vinner solklart även om man räknar bort drivrutin-argumentet.

Ska själv däremot pröva köra AMD nästa säsong, senaste var väl ATI 9800PRO 128MB(För det var tydligen ett måste för alla CS lirare back in the days) och hoppas alla rykten från gröna laget inte stämmer.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Baba Tong:

Och vad jag försöker säga är att dessa likheter inte existerar vad gäller spelutveckling och att olikheterna bidrar till att nya möjligheter just inte uppstår inom spelindustrin som följd.

Bara för att någonting bygger by UNIX innebär det nämligen absolut inte att det är i princip samma sak. BSD kan bara köra GNU/Linux binärer om man installerar dess emulator med tillhörande libs. Vilket i praktiken innebär att inte alla Linux program fungerar på BSD. Och då framför allt spel. Titta tex på Xonotic som BSD-communityt försöker porta, det går inget vidare, trots att det är opensource.

Mac OS X och GNU/Linux skiljer sig ju ännu mer åt, och då ännu mer när det gäller spel, då Mac OS X integrarat Xorg på ett helt annat sätt. Att kerneln i dessa OS liknar varandra har i princip ingen betydelse.

Och tro inte att det är kompetens som saknas för att porta spel. De gamla Jedi Knight spelen portades till native Linux på under 10 dar efter att sourcecoden släpptes. Det handlar om att Spelutvecklarna tecknar avtal med Microsoft, Sony, Apple osv som aktivt hindrar dem från att utveckla för andra plattformer (och så lär tex Linux inte ge tillräckligt med intäkter för att de skulle bry sig heller).

Personligen tror jag att AMD och DICE kommer att få lida i längden för detta samarbete. De enorma problemen AMDs drivrutiner hade med BF3 (framför allt i början, det mesta patchades ju faktiskt bort sen) ledde nog till att en och annan köpte ett Nvidia kort istället. Om nu BF4 som resultat av samarbetet med AMD leder till dålig kompabilitet med Nvidia-kort istället så lär det resultera i en hel del arga och besvikna kunder.

Alltså..
Jag spelade BF 3 sen releaase..
Vad är dessa för enorma problem du snackar om?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

They see me rolllin' they hatin'..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaloW:

Kalla mig insnöad men jag ser bara fördelar för Nvidia över ATI vid likvärdig pris/prestanda. Stabilare drivrutiner, bättre stöd för många spel/program, bättre stöd för Mutli-GPU, massa extra funktioner.. Jag tycker AMD's enda specifika fördel är att kunna köra mer än 3 skärmar på ett kort samt bättre på att mine'a bitcoin, vilket båda är något som jag aldrig kommer göra. Förhoppnigsvis så kan det röda laget med denna nya generationen komma ikapp lite på den sidan med lite specifika fördelar.

Levt under en sten länge?
Finns inget lika pris/prestanda med Nvidia tyvärr.
allt kostar mer med dem.

AMD etablerar en ny grafik/spel standard med GCN och mantle.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s_jimmie:

OM nu AMD's kort kommer prestera mycket bättre än Nvidia så kommer ju prislappen att öka också. Tro inte att AMD's kort kommer ha bättre prestanda och dessutom vara billigare. Kommer inte hända.

Det har hänt tidigare (läs HD7970 GHZ edition vs GTX 680 där det kunde skilja nästan en tusenlapp ibland). Så varför skulle det inte hända nu? Nvidia är kända för att överprisa sina kretsar och vissa försvarar det med "Men det är ju kvalite..".

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Att PC spel skulle gå på nergång är något Valve och Gabe säger mot varje gång. Senast på LinuxCon när de pratade så gick de ut med att Valve växer konstant.

Att Mantle skulle hjälpa mot dåliga konsolportningar så tror jag inte på det eftersom det fortfarande kräver att spelföretagen faktiskt programmerar mot andra grafikkkort.

Har också svårt att se att Intel och nVidia skulle hoppa på Mantle faktiskt. Hellre ser jag att de fortsätter utveckla EGL och OpenGL

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.