Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Nya spelkonsoler lovar bättre prestanda, men bleknar i jämförelse med påkostade PC-datorer. Enligt Nvidia är prestandaskillnaden mellan speldator och spelkonsol större än någonsin tidigare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nämen briljant nVidia!

Klart att vi skall jämföra en konsol för 4 tusen med ett grafikkort för 10000!

Att bygga en konsol med en titan GPU och en IBM 8x Cell/Intel Xeon processor är lönsamt! kolla bara på PS3!(syftar inte att på att PS3 har en Titan GPU men att PS3an hade en top of the line GPU när den släptes)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Way to state the obviouse. Vem kunde tro att det jobbar så sjukt smarta människor på Nvidia.

Permalänk

surt sa räven...

Permalänk
Medlem

Va väl en väntat kommentar från Nvidia eller ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

No shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Way to state the obviouse. Vem kunde tro att det jobbar så sjukt smarta människor på Nvidia.

nVidia måste väl bli sura på något då man missade att få med sina chip i Xbox One och PS4.

Skrivet av livetsgoda:

Precis.

Permalänk
Medlem

Nej det menar ni inte?!

Permalänk
Medlem

aså prestandan kommer ju va bättre än det som står på pappret . Vi får hoppas på att playstation 4 kan hålla samma prestanda som fx 8350/660 ti

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Entusiast

Sant men visst kostar det skjortan.

Jag skulle dock hellre köpa en speldator för 4000kr än ett PS4 för det som är så bra med PC är att man har full kontroll över sin spelupplevelse istället för att påtvingas till exempel 720p, någorlunda grafik i 20-30FPS istället för 720p, dålig grafik och 60FPS.
Det kan man inte göra på konsoler och det stör mig något enormt.

De skryter så himla mycket om "Åh, vad snyggt GTA V är och att man har kunnat få det såhär snyggt på så gammal hårdvara!"
Jag vågar nog säga att ett mellanklass-kort från 2005/2006 så som 8800GT kommer klara GTA V i över 20-30FPS i 720p till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nvidia captain obvious.
Mest meningslösa uttalande hittills. Nvidia känner väl sig väldigt pressade eftersom det kommer gå så bra för AMD de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Boaster!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Nämen briljant nVidia!

Klart att vi skall jämföra en konsol för 4 tusen med ett grafikkort för 10000!

Att bygga en konsol med en titan GPU och en IBM 8x Cell(Intel Xeon processor är lönsamt! kolla bara på PS3!(syftar inte att på att PS3 har en Titan GPU men att PS3an hade en top of the line GPU när den släptes)

Och PS3an sålde ingenting... de skulle gått på en klenare GPU så fler hade köpt den...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Tror det gnager nVidia lite att de inte kunde erbjuda något som levde upp till Sonys och Microsofts krav för den nya generationens konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror det gnager nVidia lite att de inte kunde erbjuda något som levde upp till Sonys och Microsofts krav för den nya generationens konsoler.

Misstänker samma

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia hare problem med andra plattformar så de försöker att pusha för PC:n då de är starkast där. Jag önskar bara att de själva skulle börja utveckla spel som verkligen visar på PC:n överlägsenhet för då kan man överleva även på lång sikt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hehe

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Fördelen med konsollerna är att de har enhetlig konfiguration och utvecklarna kan därmed se till att optimera resursutnyttjandet.

Permalänk
Medlem

Nvidia börjar väl vara lite desperata efter alla AMD-nyheter den senaste tiden och AMD-GPU:erna i både XBox one och PS4. Känns dock lite som ett lågvattenmärke att som representant för ett stort företag jämför "påkostade persondatorer" med konsoler, standardmisstaget vanliga "Svenssons" ofta gör när de diskuterar PC vs konsol.

För vad ett Titan kostar har man väl nästan råd att köpa båda konsolerna.

Permalänk
Skrivet av STimmyS:

Och PS3an sålde ingenting... de skulle gått på en klenare GPU så fler hade köpt den...

Inte till en början iaf!

GPUn skulle dom kunna sparat in lite på, samma gällde processorn!

att välja en Cell processor som var så pass kraftfull som den var på sin tid var bara dumt ur lönsamhets synvinkel!

Men vad tusan! jag är inte konsol ingenjör

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

chockerande nyheter. Kunde jag aldrig tänka mig...

Permalänk
Master of Overkill

Folk tror att Nvidia säger sånt hör för dom inte med i console.
Nvidia hade gått back på console.

AMD måste få mer marknads andelar och Nvidia behöver inte de då dom har andra saker som dom kan fokusera på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

En dator som får ut max utav ett Titan kostar la 20-30000:- totalt medan en PS4 kostar 4-5000:-. PC kommer alltid vara före men då kostar det också. Man får heller inte glömma att man kommer kunna optimera en hel del till PS4 så det kommer vara ganska snyggt ändå.

Permalänk
Medlem

Intressant uttalande:
"En spelkonsol kan inte dra mer än 200–300 watt för att passa in i vardagsrummen, vilket sätter den övre gränsen för hur kraftfulla kretsar som går att klämma in i en liten spelmaskin."

Speciellt efter att nVidia presentera Logan som kör hyfsat avancerad 3D på ynka 3W och speciellt med tanke på var mobiltelefonerna befinner sig grafikmässigt redan idag eller kolla på bärbara spelmaskiner...

Bullshit skulle jag vilja säga. Med den teknik som finns idag och som är på väg, så ser iaf inte jag det som någon omöjlighet att skapa en spelkonsoll för vardagsrummet som drar extremt lite och som ändå presterar extremt mycket. Allt som krävs är att någon får den där idén som sätter bollen i rullning.
Ska jag vara riktigt ärlig, så förstår jag inte allt krut som petas in i Xbone och PS4 t.ex.
Med tanke på var vi befinner oss tekniktäthetsmässigt i hemmen idag, så har de flesta mediaspelare eller hemmabiosystem redan. Vad Microsoft och Sony borde ha gjort vore att ha satsat allt krut på att skapa genuina spelmaskiner istället för allt-i-allomaskiner. Med allt krut på spelgrafik och spelprestanda skulle de ha kunnat gjort sååå mycket mer och jag är övertygad om att med krutet på rätt ställe hade PC'n fått akta sig som fan!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Snusfri

Lite väl mycket amd-fläktflickor i den här tråden.
Visst är det självklart att PC har och kommer att ha övertaget, men att påstå att Nvidia är "griniga" för att MS och Sony valde AMD för att de hade en bättre lösning vid tillfället då NextGen skulle konstrueras är att greppa efter halmstrån.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

själv tycker jag konsol är ett bra komplement till pc. Man köper en konsol för cirka 4k som sedan kommer spela dem senaste spelen i cirka 8 år, köper man en pc för 4k så är den redan värdelös när man köpt den

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Folk tror att Nvidia säger sånt hör för dom inte med i console.
Nvidia hade gått back på console.

AMD måste få mer marknads andelar och Nvidia behöver inte de då dom har andra saker som dom kan fokusera på.

NVidia Shield är säkert en jättebra investering

Permalänk
Medlem

Vad jag kommer ihåg så tyckte väl Nvidia att det inte var lönt att producera fram något chip till någon utav de nya konsollerna.(!?)

Sen så, ska man väl vara glad att de får ett litet lyft iaf från förra generationen som nästan varit med i ett årtionde.

Permalänk
Medlem

Dubbel peng för mer än dubbel prestanda. Tycker att det är helt ok.

Permalänk
Medlem

Stoppa pressarna!!