Permalänk

Varför klarar inte datorer vätska?

Kanske en dum fråga, men om vi pratar mer på detaljnivå, vad är det egentligen som händer med hårdvaran när det utsäts för vätska som gör att den slutar fungera. Och varför är exempelvis läsk och alkohol farligare än vanligt vatten?

MVH J

Permalänk
Avstängd

Ström och vätskor som leder den dit den inte ska vara är ingen bra kombination.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Olika vätskor leder ström olika bra. Ju bättre ledare destu större risk för kortslutning vilket i sin tur dödar datorn.

Dessutom kan tex vatten leda till korrosion vilket också dödar datorn, fast lite långsammare.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Datorer klarar vätska, men inte konduktiv vätska. Du kan ha datorn nedsänkt i mineralolja utan att något händer, men tex vatten kommer kortsluta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vatten leder ström, vilket medför kortslutning mellan komponenter. Fördelen (om man nu kan kalla det så) med vatten är att det dunstar och lämnar inga, eller mycket lite rester kvar om det får torka och man kan då oftast använda komponenten igen efter detta.
Många som har haft mobiltelefoner och dylikt i tvättmaskiner, som bara har hängt dom på tork och sedan kört vidare.
Dock, märk väl att vatten i sig är inte farligt om datorn är avstängd. Så spiller man vatten så är det bara att låta bli att starta den och låta det torka (Förutom korrosion då, som nämts tidigare...).

Läsk å andra sidan lämnar kvar rester efter att det har torkat, vilket kan medför att man får kortslutning iallafall om man kör igång det när man tror att det är borta. Dessutom bra mycket svårare att rengöra då man måste använda vatten för att få bort alla rester.

Alkohol är egentligen inte farligt, om det är ren alkohol. Finns att köpa rengöring för elektronik kretsar som är typ Isopropanol och likande. Fördelen då är
att alkoholen dunstar och lämnar en ren och torr yta. Annars, om du menar typ vodka och likande, så är det farligt på grund av samma anledning som ovan. Sockret och rester som blir kvar efter det har torkat.

PS: Värt att nämna är också att det inte måste bli en pang-bom kortis i datorn. Det kan bli att vattnet bara leder liiiiite ström, så att vissa kretsar får värden som de inte borde ha, och datorn börjar då bete sig konstigt. Vatten är faktiskt ganska isolerande, och om det är lågspänning så är det inte säker att det påverkar något alls, då spänningen inte orkar trycka igenom resistansen i vattnet.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Datorer klarar vätska, men inte konduktiv vätska. Du kan ha datorn nedsänkt i mineralolja utan att något händer, men tex vatten kommer kortsluta.

Man borde kunna sänka ner datorn i avjoniserat vatten. Vatten i sig leder ju inte ström, det är ju mineralerna i vattnet som gör det, och som sagt så orsakar det ju kortslutning.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

Annars, om du menar typ vodka och likande, så är det farligt på grund av samma anledning som ovan. Sockret och rester som blir kvar efter det har torkat.

Vad snackar du om, det är inget socker i vanlig vodka. Vodka är vatten och sprit (plus eventuella orenheter).

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Man borde kunna sänka ner datorn i avjoniserat vatten. Vatten i sig leder ju inte ström, det är ju mineralerna i vattnet som gör det, och som sagt så orsakar det ju kortslutning.

Det här har jag för mig att det diskuterats innan, och man kom fram till att avjoniserat vatten också börjar leda ström med tiden.
Vatten leder tillräckligt mycket för att göra livet surt för en.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Vad snackar du om, det är inget socker i vanlig vodka. Vodka är vatten och sprit (plus eventuella orenheter).

Är du seriös? Vodka är inte vatten och sprit, det är sprit. Och det görs ofta på sockerhaltiga spädmål.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det här har jag för mig att det diskuterats innan, och man kom fram till att avjoniserat vatten också börjar leda ström med tiden.

Nej. Avjoniserat plockar upp mineraler, då är det inte avjoniserat längre. Detta känner jag till, jag menade ju färskt avjoniserat vatten

Skrivet av Deaflong:

Är du seriös? Vodka är inte vatten och sprit, det är sprit. Och det görs ofta på sockerhaltiga spädmål.

Vodka består av alkohol och vatten om den inte är smaksatt. Vad den är gjord på är inte samma sak som slutprodukten. Eller skulle du också påstå att vodka innehåller 0% alkohol och 100% potatis om den är gjord på potatis?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deaflong:

Är du seriös? Vodka är inte vatten och sprit, det är sprit. Och det görs ofta på sockerhaltiga spädmål.

Vodka är vatten och sprit. Vatten och etanol. Vore det bara sprit skulle det stå 99% på flaskan, inte 40%.

Och ja, det tillverkas av sockerhaltiga spannmål, men det finns inget socker i Vodka för det. Sockret går åt i processen (jäsningen) där alkoholen bildas.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Fast sprit är sprit, inte sprit och vatten, det är bara koncentrationen som ändras.
Sprit = CH3CH2OH.
Inte CH3CH2OH + H2O, det funkar inte riktigt så.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Vad snackar du om, det är inget socker i vanlig vodka. Vodka är vatten och sprit (plus eventuella orenheter).

Men ursäkta då!
Vodka var bara en spritsort. Kanske jag bara skulle ha sagt rom då istället. Jessus vilken storm i vattenglas!

Poängen är att det inte är alkoholen i sig som är farlig, utan ofta det som är blandat med alkoholen. Må det vara från läsk eller juice eller whatever.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

Men ursäkta då!
Vodka var bara en spritsort. Kanske jag bara skulle ha sagt rom då istället. Jessus vilken storm i vattenglas!

Poängen är att det inte är alkoholen i sig som är farlig, utan ofta det som är blandat med alkoholen. Må det vara från läsk eller juice eller whatever.

Rom är sprit som blivit smaksatt (och fått färg) genom att lagrats på fat, det är inget socker i rom heller, om det inte är tillsatt i efterhand - precis som med smaksatta vodkasorter.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Men ursäkta då!
Vodka var bara en spritsort. Kanske jag bara skulle ha sagt rom då istället. Jessus vilken storm i vattenglas!

Poängen är att det inte är alkoholen i sig som är farlig, utan ofta det som är blandat med alkoholen. Må det vara från läsk eller juice eller whatever.

Om du hasplar ur dig felaktigheter så får du räkna med att bli rättad. Hur DU reagerar på det är upp till dig men om jag blir rättad så ser jag det som en bra sak för då har jag lärt mig något nytt.

Och om du menade rom så skulle du ha sagt det då det är en helt annan sak än Vodka.

Jag lärde mig exempelvis att det inte verkar finnas socker i Rom heller. Och att jag blev VÄLDIGT sugen på Rom och cola nu. ARGH!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Om du hasplar ur dig felaktigheter så får du räkna med att bli rättad. Hur DU reagerar på det är upp till dig men om jag blir rättad så ser jag det som en bra sak för då har jag lärt mig något nytt.

Och om du menade rom så skulle du ha sagt det då det är en helt annan sak än Vodka.

Jag lärde mig exempelvis att det inte verkar finnas socker i Rom heller. Och att jag blev VÄLDIGT sugen på Rom och cola nu. ARGH!

Blev sugen på Bacardi Razzi >>' Dricker inte ens alkohol.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Rom är sprit som blivit smaksatt (och fått färg) genom att lagrats på fat, det är inget socker i rom heller, om det inte är tillsatt i efterhand - precis som med smaksatta vodkasorter.

Man använder sockerrör för att få rom. Den innehåller ca 15-20% socker när man börjar destillera den.

Källa: http://medlem.spray.se/svalbardifast/drinkar/rom.html

Så du menar alltså att om jag häller ut rom på mitt glasbord, så blir det inte kladdigt från socker om jag låter det torka upp?? Vad är det
då som blir kladdigt som om det vore läsk isåfall??

EDIT: Och jo jag ser det också som att jag lär mig, och JA rom & cola vore gott... De är ju lördag idag... hmmm...
Jag tror iallafall att det finns kvar upplösta sockerkristaller i rom, även fast man inte lägger till socker efteråt. Om drycken är söt, så innehåller den någon slags sockerart.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Fast sprit är sprit, inte sprit och vatten, det är bara koncentrationen som ändras.
Sprit = CH3CH2OH.
Inte CH3CH2OH + H2O, det funkar inte riktigt så.

Ordet sprit kan lika gärna syfta på en spritdryck eller andra alkoholer. Så att sprit == etanol är inte riktigt sant.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

blir kladdigt som om det vore läsk isåfall??

På grund av att vissa romsorter har tillsatser i form av smakämnen, kryddor och/eller sötningsmedel, se tex Captain Morgan som är mer en stark romlikör än rom.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk

Här sitter jag på att dator forum för att komma bort från alkohol missbruket och så får ni mig att falla tillbaka!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Man använder sockerrör för att få rom. Den innehåller ca 15-20% socker när man börjar destillera den.

Källa: http://medlem.spray.se/svalbardifast/drinkar/rom.html

Så du menar alltså att om jag häller ut rom på mitt glasbord, så blir det inte kladdigt från socker om jag låter det torka upp?? Vad är det
då som blir kladdigt som om det vore läsk isåfall??

EDIT: Och jo jag ser det också som att jag lär mig, och JA rom & cola vore gott... De är ju lördag idag... hmmm...
Jag tror iallafall att det finns kvar upplösta sockerkristaller i rom, även fast man inte lägger till socker efteråt. Om drycken är söt, så innehåller den någon slags sockerart.

Enligt Googles faktaruta på sidan innehåller Rom 0% socker. Andra källor säger samma sak. Och ja, jag är lite överraskad över detta jag med.
https://www.google.se/?gws_rd=cr#q=does+rum+contain+sugar&saf...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

Så du menar alltså att om jag häller ut rom på mitt glasbord, så blir det inte kladdigt från socker om jag låter det torka upp?? Vad är det då som blir kladdigt som om det vore läsk isåfall??

Nej, det blir inte kladdigt av socker om du häller ut rom på ett glasbord, eftersom det inte är socker i rom.

Titta här t ex:
http://nutritiondata.self.com/facts/beverages/3842/2

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

På grund av att vissa romsorter har tillsatser i form av smakämnen, kryddor och/eller sötningsmedel, se tex Captain Morgan som är mer en stark romlikör än rom.

SANT! Ni har rätt, rom innehåller inte socker. So I stand corrected!

Tycker fortfarande att det är konstigt dock att det får en sötaktig smak men inte innehåller någe socker alls. Måste kollas upp vidare.

En hutt på att ni har rätt och jag hade fel! Skål!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Fast sprit är sprit, inte sprit och vatten, det är bara koncentrationen som ändras.
Sprit = CH3CH2OH.
Inte CH3CH2OH + H2O, det funkar inte riktigt så.

Det är sant att sprit är sprit är alkohol är etanol är CH₃CH₂OH är C₂H₅OH

Vodka däremot är etanol och vatten

Bortsett från olika typer av smaksättningar består vodka av vatten och alkohol

Vad tror du att alkoholen är löst i när du säger att det bara är koncentrationen som ändras? Alkoholen är ju inte löst i sig själv..
40% vodka borde bestå av ~40% alkohol och ~60%vatten

Det finns koncentrerad apelsinjos att köpa i affären, du köper den koncentrerad och ändrar koncentrationen genom att blanda ut den så att den blir god att dricka.
Apelsinjos = Koncentrerad apelsinjos + H₂0

OnT: Elektriska apparater tål inte vätska som leder ström då det riskerar att bli kortslutning och komponenter går sönder.
En vätska leder ström om det finns lösta joner i vätskan.
Även rent vatten (destillerat/avjoniserat) leder dock lite ström då vatten alltid innehåller lite joner p.g.a autoprotolys:
H₂0 <=> H₃0⁺ + OH⁻

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

SANT! Ni har rätt, rom innehåller inte socker. So I stand corrected!

Tycker fortfarande att det är konstigt dock att det får en sötaktig smak men inte innehåller någe socker alls. Måste kollas upp vidare.

En hutt på att ni har rätt och jag hade fel! Skål!

Att det får en sötaktig smak är att smaken påverkas av den sockerrörsbaserade mäsken.
Precis som tequila får smak av agave, whiskey smak av det sädesslag man väljer att använda till just sin whiskey-sort, och så vidare.

Själva tillverkningen är i grund och botten densamma för vodka, tequila, rom och whiskey; man gör en mäsk som destilleras och sedan eventuellt lagras för ytterligare smak (vodka brukar istället filtreras).

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

Man borde kunna sänka ner datorn i avjoniserat vatten. Vatten i sig leder ju inte ström, det är ju mineralerna i vattnet som gör det, och som sagt så orsakar det ju kortslutning.

Vatten inehåller tungt vatten, vilket gör att det leder ström även om det är avjoniserat. Man kan plocka bort det tunga vattnet om man vill, men vattnet kommer snabbt reagera med sig självt, inehålla tungt vatten och börja leda igen.

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Fast sprit är sprit, inte sprit och vatten, det är bara koncentrationen som ändras.
Sprit = CH3CH2OH.
Inte CH3CH2OH + H2O, det funkar inte riktigt så.

Sprit är alkohol, vodka är inte 100% alkohol, det är ingen som sagt att sprit är sprit + vatten. Vodka har en procentsats alkohol (eller sprit), blandat med vatten, och sen eventuella smaksättare. Det går inte att ändra koncentrationen av något utan att tillsätta något annat...

OnT: Det är ju alltså inte så att komponenterna i sig är allergiska mot vatten, och imploderar vid kontakt, utan det är i första hand i kombination med att komponenterna är aktiva (datorn är påslagen alltså) som utgör den direkta faran. Råkar man slänga en avstängd telefon i vattnet har den alltså rätt stora chanser att klara sig bra förutsatt att man låter vattnet dunsta bort ordentligt innan man försöker slå på den.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

SANT! Ni har rätt, rom innehåller inte socker. So I stand corrected!

Tycker fortfarande att det är konstigt dock att det får en sötaktig smak men inte innehåller någe socker alls. Måste kollas upp vidare.

En hutt på att ni har rätt och jag hade fel! Skål!

Vilken rom pratar du om? Om du pratar om spiced gold eller fan vad den heter så är den extremt smaksatt med vanilj och massa annat skit.

Skrivet av Sweede:

Fast sprit är sprit, inte sprit och vatten, det är bara koncentrationen som ändras.
Sprit = CH3CH2OH.
Inte CH3CH2OH + H2O, det funkar inte riktigt så.

det pratades om vodka, inte sprit. och om koncentrationen sjunker under 100% så innehåller lösningen vatten om det späts ut med vatten. koncentrationen sjunker inte om inte ett annat ämne blandas in i lösningen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Nu kom vi lite väl långt bort från ämnet. Vill ni diskutera diverse alkoholhaltiga drycker och dessas innehåll, går det bra att starta en ny tråd i rätt forumdel för det.

Frågan i sak anser jag vara besvarad. Rätt svar var för att de flesta vätskor leder ström vilket kortsluter komponenter i datorn, vilket är dåligt. Mindre spill kan som sagt leda till korrosion vilket också är dåligt.

Med vänliga hälsningar
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming